Batman - Špatný den Penguin Riddler - úvodka

Batman - Špatný den: Penguin / Riddler – i záporáci mají trápeníčka

23. 11. 2023

Už jste se někdy probudili a ve vaší hlavě se ozvalo: „Je deset hodin ráno, zalepený voči, nemůžu vstát. Kafe a cigáro si dám…“ Jednoduše jste se probudili do špatného dne a nevěděli jste, co se sebou, protože přišla nemilá životní krize. Nakladatelství Crew se rozhodlo jedno zajímavé vyhoření nabídnout přímo z Gothamu, a ne z pohledu Batmana (jako v komiksech Batman, který se směje či Prokletí Bílého rytíře), ale přímo z kůže Penguina a Riddlera, tedy Tučňáka a Hádankáře. Jak to tedy vypadá, když v příběhu Batman - Špatný den: Penguin / Riddler horší období?

Autor obálky:
Svět:

T. King, J. Ridley
G. Camuncoli, M. Gerads
D. Mora
Crew
DC Comics
Jan Kukrál
148
barevný
měkká
září 2023
978-80-7679-425-2

Zdroj: Crew

Seznamte se T. Kingem a J. Ridleym

Tvůrci komiksu jsou scenáristé Tom King s Johnem Ridleym a kreslíři Giuseppe Camuncoli s Mitchem Geradsem. Jak je skoro povinností, o obou si něco stručně řekneme. Scenárista Tom King je už batmanovskou stálicí, přece jen z jeho pera pochází celé Batmanovo Znovuzrození. John Ridley se stejně jako první jmenovaný podílel už na několika projektech Temného rytíře, kupříkladu Future State: The Next Batman nebo The Next Batman: Second Son. Velice zkušená dvojice, jež Gotham zná.

Kreslíři, díky nimž se na komiks můžeme podívat, jsou Guiseppe Camuncoli a Mitch Gerads. První jmenovaný je italský tvůrce, který pronikl do amerického komiksu už na začátku tisíciletí. Podílel se na tvorbě i pro Marvel, viz Dark Wolverine nebo The Amazing Spider-Man, ale také pro DC, kde stojí za známým dílem Batman: Evropa nebo Joker. Mitch Gerads je kreslíř podílející se na všech různých značkách. V DC má na starosti hned několik příběhů s Batmanem, ale především tvoří Mistra Miracla, což je jeho nomen omen. Volba tvůrců je tak nadstandardní a nebylo nutné se bát, že by komiks mohl pokulhávat.

Zdroj: Crew

Dva příběhy, dva záporáci, hromada krve

Batman - Špatný den: Penguin / Riddler dostává dva záporáky do rolí, na něž nejsme úplně zvyklí. Pojďme se na to podívat trošku zblízka, ale ne tolik, abych vám vyspoileroval děj. Tučňákův příběh je o pomstě, odhodlání a cíli získat zpátky ztracené bohatství. Tento Batmanův soupeř se nikdy neprojevoval jako ten největší soubojový mistr (vzhledem ke svým handicapům), ale především jako vychytralý a bohatý manipulátor, který umí těžit, expresivně řečeno, i zlato z hovna. V tomto příběhu ukazuje, že neztratil nic ze své ostrosti, a za jeden jediný Špatný den dokáže obrátit Gotham vzhůru nohama, a to pouze s jedinou kulkou v pistoli. Přesto je dle mého tento příběh o něco málo horší než ten Hádankářův.

Batmanův hlavní soupeř je šílený Joker, ale ten je z mého pohledu prostě jen vyšinutý, což se o dnešním druhém protagonistovi říct nedá. Riddler je génius a dle mého nejvíc nedoceněný oponent Temného rytíře. To množství hádanek, které je schopné vymyslet. Jak dokáže vše napojit, aby způsobil všem trápení. Osobně je pro mě nejsympatičtější vrah z Gothamu. Nyní je ukázán trošku z jiné strany, než jak ho běžně známe. Podíváme se na jeho školní léta a budu upřímný, mám ještě nyní vyražený dech.

Oproti jiným dílům, kde se k sobě sešívají dva různé příběhy, viz u nás nedávno recenzované Písně Temnoty, u nichž skutečně kvalita byla velmi rozdílná, zde do sebe krásně zapadají. V případě Batman -  Špatný den: Penguin / Riddler je kvalita nejen přibližně stejná, ale také na obrovské úrovni. Obě tyto jednohubky jsou promyšlené, narativně skvěle zvládnuté, a ačkoliv působí nezávisle na sobě, hrozně bych si přál, aby se vše odehrálo v jeden stejný den. Deprese, násilí, krev, thriller, cesta za pomstou, místy snad i horor. Zde nemám absolutně co vytknout, ale nebojte, něco jsem si jako vždy našel.

Zdroj: Crew

Batman - Špatný den: Penguin / Riddler má chybu ve vizuálu

Toto tvrzení vás nejspíš šokovalo. Bohužel, je tomu tak. Kvalitativně je v kresbě obrovský rozdíl mezi jednotlivými příběhy. Tučňákův měl na starosti Giuseppe Camuncoli a bohužel musím konstatovat, že i když umí kresbou zaujmout, pro toto dílo nepředvedl žádný nadstandard. Je to dnešní typický mainstream, nic originálního, přechodného, revolučního, zapamatovatelného. Nechci ji úplně shazovat. Jeho kresba je hravá, dobře se na ni kouká, ale není to ono, protože vedle druhého komiksu působí jako dílo dítěte z prvního stupně proti někomu přijatému na Umprum.

Hádankářův příběh měl totiž na starosti Mitch Gerads s asistencí Claytona Cowlese a ti předvedli něco naprosto neuvěřitelného. Všechny depresivní pocity, na něž jsem narazil naposledy u Arkham: Pochmurný dům v pochmurném světě, byly opět přede mnou naživu. Ne sice tak drsně jako ve zmíněném díle, ale dostatečně, abych cítil Hádankářovu bezmoc, trápení a problémy v dospívání. V tomto případě se tvůrci vyřádili a bohužel v jednom sešitu sestřelili Tučňáka víc než Umbrella Man.

Batman - Špatný den: Penguin / Riddler je parádní komiks, který nabízí dva skvěle naservírované příběhy dvou úžasných záporáků z Gothamu. Vůbec mě netrápí, že hlavní roli nyní neměl Batman, nýbrž jeho dva protivníci. Naopak musím říct, že bych těchto příběhů potřeboval víc. Bohužel je zde jasně viditelný problém v kresbě a Hádankářova linka zakopává do země už takhle pouze 1,47 metru vysokého Tučňáka. Na to jde ale říct jen jedno, kdo z nás kdy neměl Špatný den.

• konečně není hlavní postavou Batman
  • jsou to stále záporáci, ne antihrdinové
  • nádherně podaná kresba u Riddlerovy linky