Batman, který se směje – úvodka

Batman, který se směje – recenze

4. 7. 2022

Scenárista Scott Snyder znovu spojil síly s umělcem Markem Simpsonem (Jock), aby společně opět přivedli temný multivesmír do našeho světa. V tomto komiksu se seznámíte s největší noční můrou našeho netopýřího hrdiny a budete si pokládat otázku, je toto Batmanův konec? Za recenzovaný kousek děkujeme nakladatelství Crew.

Svět:

Scott Snyder,
James Tynion IV
Eduardo Risso, Jock
Crew
Batman
Jan Kukrál
232
barevný
vázaná s přebalem
květen 2022
9788076791817

Zdroj: Crew

Kdo nebo co je Batman, který se směje?

Než se pustíme do samotné recenze komiksu, bylo by jistě dobré představit, kdo je vlastně Batman, který se směje. Tento Batman žil ve světě zvaném 22, jinak také nazývaném Temný multivesmír. Temný multivesmír je stín pod primárním mnohovesmírem, skládající se ze všech strachů a špatných rozhodnutí, která kdy byla učiněna nebo vymyšlena.

Příběh Batmana ze Země -22 se od jiných verzí tohoto hrdiny příliš neliší. Jako chlapec viděl Bruce Wayne ve slepé uličce zavraždění svých rodičů. Odpřísáhl zločinu pomstu, několik let trénoval a stal se z něj hrdina Batman, který v Gotham City bojuje proti superpadouchům. Když Joker začal vraždit po celém Gotham City, všechno se pro Batmana zhoršilo. Klaun zjistil, že umírá na stejné chemikálie, které z něj udělaly to, čím byl, a chtěl všechny vzít s sebou. Dokonce zavraždil i nejlepšího přítele Bruce, a to komisaře Jamese Gordona, kterému schoval kyselinu do jeho zápisníku. Jo, Joker byl vždycky šílený jedinec.

Všechna Jokerova krveprolití skončila v okamžiku, ve kterém vyhodil do vzduchu nemocnici a začal před Batmanem zabíjet nevinné občany, přičemž aby to bylo ještě osobnější, zastřelil před jeho očima rodiče mnoha malých dětí. To Bruce rozzuřilo natolik, že porušil jednu ze svých hlavních zásad „nikoho nezabíjet“ a zlomil Jokerovi vaz. Netopýří hrdina však před jeho smrtí nevěděl, že vydechuje toxin obsažený v jeho srdci, jenž v případě smrti nakazí všechny v jeho blízkosti. V tomto případě to byl Temný rytíř, jenž se toho dne začal pomalu měnit v Batmana, který se směje. Jedná se o kombinaci Jokera a Batmana. Za celou dobu své existence dokázal několik skvělých věcí, například vyvraždit Ligu spravedlnosti, zničit svět, pokřivit realitu nebo donutit Supermana, aby zabil svou rodinu, a to vše s úsměvem. A teď se nám tento chlapík vrací v komiksu Batman, který se směje.

Navazuje na předešlé díly?

Batman, který se směje je nejen pokračováním trilogie Temné noci – Metal, ale také dalších titulů scenáristy Scotta Snydera o Batmanovi, především Sovího tribunálu a Černého zrcadla. Upřímně, pokud jste četli předchozí dva svazky, určitě se do příběhu dostanete mnohem více, nicméně to není nutné. Osobně jsem Soví tribunál a Černé zrcadlo nečetl, a přesto jsem si recenzovaný kousek užil. Důvodem je částečně i to, že Scott Snyder zřejmě počítal s tím, že jeho dílo mohou číst i lidé, již nemají s touto sérií žádné zkušenosti. Proto jsou zde všechny věci celkem pěkně vysvětleny a ve výsledku se v příběhu neztratíte.

Zdroj: Crew

Trojitá dávka Batmanů?

Tento příběh není jen o dvou Batmanech, ale hned o třech. Upřímně jsem se toho zpočátku obával, protože jsem si myslel, že to bude příliš překombinované a nebude to dávat vůbec smysl. Stejně jako to, že jejich souboje budou vlastně o ničem, protože jde o tři lidi, co jsou stejní: společná minulost, výcvik. No, musím říct, že jsem se opravdu mýlil a trojice netopýrů se tu krásně doplňuje. O kom to vlastně mluvíme? Nejprve se nám představí klasický Batman, pak Batman, který se směje, a nakonec Batman, kterému se říká Ponurý rytíř.

Vzájemně se tato trojice dobře dokresluje a jen mě mrzí, že mezi klasickým Batmanem a Ponurým rytířem není tolik interakce. On osobně má své vlastní důvody, proč pomáhat svému psychopatickému smějícímu se protějšku z jiné dimenze. Ponurý rytíř je klidný a stejně inteligentní jako jeho další dva představitelé, nicméně je zároveň agresivní a jeho největší předností jsou zbraně všeho druhu, něco jako Deathstroke. Je docela příjemné sledovat, jak se náš klasický Batman poprvé v životě dostává do situací, se kterými si neví rady. Situace, kterým musí čelit a zároveň činit ta nejextrémnější rozhodnutí. Hlavně si ale neustále musí odpovídat na otázku „je tohle opravdu konec Batmana?“ Při jeho souboji se svými protějšky nebude sám, pomáhat mu bude jeho věrný přítel, komisař Jim Gordon, a jeho psychopatický syn, James mladší.

Příběh Batmana, který se směje

Batman, který se směje je realistická hororová jízda, v níž tento psychopat pronikl do naší reality a páchá šílenství. Díky situování děje do obyčejného světa více vyniká jeho zrůdnost, nemorálnost a úchylnost. Nedochází zde ke skákání v čase, prostoru ani na alternativní Země, za což jsem opravdu rád, protože mně osobně vadí, když se děj začne vyvíjet určitým způsobem a pak se najednou skočí do jiné alternativní dimenze. Tedy, ano, je tam jeden skok, jenže ten vysvětluje pouze osobní důvody, které ponurého rytíře vedou k tomu, aby se chopil zbraně a ničil nepřátele v punisherovském stylu.

Příběh nás přivádí k záhadnému případu, při němž se v Gotham City začnou objevovat těla Bruce Waynea. Jednotlivá těla jsou různého věku a jizvy na jejich tělech vypovídají o tom, že se každý z nich v určitém okamžiku svého života vydal do Batmanova důchodu. Osobou, která za tím vším stojí, není nikdo jiný než samotný Batman, který se směje, kombinace Batmana a Jokera z Temného multiverza. Otázkou však zůstává, jak se Batman vypořádá se svou ztělesněnou noční můrou, jež slučuje Jokerovo šílenství s Batmanovou inteligencí a výcvikem?

Batman, který se směje je velmi dobrý, i když rozhodně ne dokonalý komiks. Hutná a temná atmosféra žene čtenáře příběhem kupředu a Snyderova práce s postavami z Gothamu je opravdu špičková. To vše podtrhuje skvělá Jockova kresba, která dokáže noční můry doslova vynést na světlo.

• kresba
  • příběh
  • atmosféra