Beyond the Wall – za zdí

Beyond the Wall – tajemství za zdí

25. 11. 2023

Už několikrát jsem měla tu čest recenzovat tituly, které v sobě snoubí nejen zábavnou hratelnost, ale zároveň se svým emocionálním příběhem snaží poukázat na některý z mnoha problémů novodobé společnosti. Zářným příkladem může být After Us, Endling – Extinction is Forever, Fall of Porcupine, Wavetale a nebo poměrně čerstvá novinka od českých vývojářů z malého nezávislého studia Rocking Toy v Praze s názvem Beyond the Wall. Ačkoliv se na první pohled může zdát, že jde o nevinnou dětskou point-and-click adventuru, skrývá v sobě krásné poselství.

Když hra skrývá více, než se zdá

Beyond the Wall je jeden z mnoha představitelů klasické point-and-click adventury, která vás nechá s nohama pevně na zemi čelit realitě s trochou příměsi nadpřirozena a humoru. Nebudete však jako u titulu Catie in MeowmeowLand nebo děl od Amanita Design vtaženi do stoprocentně snového světa fantazie, nýbrž se vydáte objevit tajemství skrývající se v rozlehlé zahradě za zdí ve vašem sousedství.

Hra vás postaví do pozice malé holčičky, která jako obvykle vyčkává na svého kamaráda, aby si společně mohli jít hrát. Zvonek zvoní, světla v jeho pokoji svítí, ale nikdo na její volání neodpovídá. Co se stalo a proč se její přítel najednou neozývá? Záhada je na světě a vy jí budete muset přijít na kloub. Jakmile se vám podaří zdolat zeď vedoucí do zahrady vysokého domu, začíná napínavé dobrodružství.

Beyond the Wall – žabáci kuřáci

Hádanky přinášející radost i výzvy

Protože jde o point-and-click adventuru, hratelnost je vymezena sbíráním předmětů po celkem třinácti levelech, jejich kombinováním v inventáři a následným použitím v prostředí, abyste překonali nejrůznější logické hádanky a postupovali vpřed. Beyond the Wall je titulem dělaným primárně pro děti, ale dokáže potrápit i dospělé, obtížnost není nijak vysoká. Rébusy ve většině případů mají logický základ a jejich řešení vidíte hned na první dobrou. Najdou se zde ovšem i takové, jejichž rozuzlení chce chvíli přemýšlení, protože nejsou až tak zřejmé.

Kdybyste přece jen tápali, každému levelu náleží kreslená nápověda, která vám sice řekne, jaký se od vás očekává výsledek, ale už nezmiňuje ani špetku náznaku jeho řešení. Když jsem tápala nad tím, jak získat potřebné věci k uspání lišky, nápověda mi řekla, že musím uspat lišku… děkuji za obeznámení mě se známým. Holčička při náznaku, že jste úplně vedle zakroutí hlavou nebo vám naznačí, co jste to za cvoka na žábu brát hrábě. Co ve hře chybí, je jakékoliv nastavení. Kdybyste chtěli upravit jas či rozlišení, nemáte možnost je změnit. Technický stav je jinak bez chybek.

Kapesní dobrodružství

Beyond the Wall je krátkou hrou, která vás u obrazovek zdrží na třicet minut až cca hodinu. Pro české autory je to první počin, který si můžete stáhnout ve verzi pro mobilní zařízení a počítač. Titul by se měl rovněž brzy objevit na Nintendo Switch. Co se vývojářům musí nechat, je půvabné vizuální zpracování s plynulými animacemi a povedenou zvukovou složkou. Temnější nádech scén vytváří lehce děsivou atmosféru, avšak ne do takové míry, aby u diváka vyvolal strach. Naopak povzbuzuje vaši zvědavost o to více.

Scény i postavy skvěle doprovází všemožné zvuky a jedinečný hudební doprovod. Když se ve tmě objeví hrozivý obličej nebo vám cestu zatarasí zahradní trpaslík či naštvaná syčící žížala, v tu chvíli se ve vaší paměti připomínají ty dětské děsy. Fantastická zahrada je plná takových příkladů a je jen radost je postupně objevovat. Krátká nenáročná zápletka vrcholí překvapivým rozuzlením nenápadně poukazujícím na jeden z nešvarů generace Z. I malé děti z konce dokážou jasně vyčíst, co se jim hra snaží říct, a třeba si z toho vezmou nějaké to ponaučení.

Beyond the Wall je celkově zdařilou prvotinou z našich končin, které se pár chyb upřít nedá, ale nejde o nic, co by výrazně kazilo celkový prožitek ze hry. Ovládání je snadné – vystačí vám pouhá myš. Na některých místech se použití předmětu podaří až na několikáté kliknutí. Fanoušci moderních point-and-click adventur možná budou bědovat nad absencí aktivních bodů, na nichž lze interakci provést, protože v Beyond the Wall vám nebude jakkoliv naznačeno, že zrovna v tomto místě můžete akci provést. Na jednu stranu si na vše musíte postupně přijít sami, čímž se nevytrácí kouzlo logické výzvy, ale na tu druhou musíte klikat na vše, co se jen trochu zdá být podezřelé, a doufat, že se něco stane.

Beyond the Wall nabízí poutavý příběh spojený s řešením logických hádanek a skrytým poselstvím určeným jak pro děti, tak pro dospělé. Přestože má některé technické nedostatky, jako absenci nastavení, a je poměrně krátká, zaujme svým půvabným vizuálním zpracováním a atmosférou.

• půvabné grafické zpracování
  • nápadité hádanky
  • zvuková a hudební stránka hry