Blood Bowl 3

Blood Bowl 3 – krvavý americký fotbal

17. 3. 2023

Ve světě Warhammeru probíhá poslední roky něco, o čem si troufnu říct, že je vyloženě renesance. Začaly vycházet komiksy jako Marneus Calgar či Sestry bitvy nebo hry typu Warhammer 40,000: Shootas, Blood & Teef, Total War: WARHAMMER III: Immortal Empires, Total War: WARHAMMER III – Champions of Chaos a Warhammer 40,000: Inquisitor – Martyr. K tomu si připočtěme ještě plánovaný seriál na Prime Video, kde jednu z hlavních rolí ztvární srdcař Henry Cavill. Není divu, že s natolik silnou značkou se musí objevovat stále nové projekty. Jedním z nich je i adaptace oblíbené deskové hry Blood Bowl. Převedení na monitory si vzalo na starost Cyanide Studio a my si můžeme dopřát zážitek jménem Blood Bowl 3, což je warhammerovská simulace amerického fotbalu a strategie.

Tutoriál je jedno velké peklo

Stadiony světa čekají na váš tým, dle vašich největších tužeb! Jen počítejte s tím, že musíte projít tutoriálem, a rovnou vám řeknu, že ten je na celé kampani snad i to nejtěžší. Nejenže si jej musíte povinně zahrát, jinak se do misí nedostanete, ale musíte se i smířit s tím, že ne všechno jde vždy podle toho, jak si přejete.

Vy jste jejich trenér, to vy jim říkáte, co mají vaši svěřenci dělat, a oni to i udělají. Jenomže tutoriál je natolik zmatečný a nelogický, že jediné, co děláte, je, že hýbete postavičkami, se kterými stejně hrát nebudete. Strávíte tak hodinu bláznivým klikáním s kamerou, pochopíte, že je nutné každého jednotlivého hráče označit jednotlivě, dát mu extra pokyn a čekat, až jej provede. To by šlo, jenže vy musíte korigovat i tu merunu, s níž se americký fotbal hraje, a je sice fajn, že se promydlíte k soupeři, ale když nakonec stejně míč zapomenete a jediný přeživší nepřítel vám ten touchdown položí, máte tendenci odstěhovat se na nějakou ohnivou planetu.

Hrajete totiž americký fotbal, kde se mezi sebou mydlí dva týmy hlava nehlava a snaží se sportovně, násilně a strategicky přelstít soupeře, abyste vy mohli skórovat. Blood Bowl 3 není o zabíjení a porážení soupeřů, ale o sportu. Můžete položit na lopatky každého protihráče, oni budou dělat to samé, cíl je stále stejný, a to položit míč za soupeřovu čáru. Jakou to má výhodu? Naučíte se zkreslená pravidla amerického fotbalu, jenž je v našich končinách nepříliš populárním sportem, a zároveň se můžete vztekat do aleluja, protože titul má každou chvíli jiné dění.

Různorodost a singleplayerová kampaň jsou ale super

Pokud jste prošli tutoriálem a pochopili základní náplň hry, což je neustále točit kamerou a posouvat vaše hráče, můžete si užít singleplayerovou kampaň. Ta je překvapivě super. Skládá se sice z hraní jednoho zápasu za druhým, ale nutí vás pochopit princip hry a zároveň v ní postupovat dál a odhalovat tajemství Blood Bowl 3. Nebudu lhát, turnaj Clash of Sponsors je uchopený skvěle. Čeká vás šest turnajů, jichž se můžete účastnit. Jsou sice lehce nekomplexní, ale u takového sportovního žánru asi nejde očekávat více.

Nutno říct, že mě neuvěřitelně bavilo hrát s počítačem. AI je na velmi vysoké úrovni a je trestána každá vaše chyba. Kombinace taktik je neomezená a byl jsem překvapen, jak moc dokáže sám počítač zapojit procesor, aby se vás pokusil porazit. V jednu chvíli se mi povedlo soupeřův tým uzavřít do kleští, ale on se stejně jedním volným prostorem dostal ven, a to cestou, jež by mě snad ani nenapadla. Za toto patří tvůrcům jedno obdivné WOW.

Těšily mě i náhody dějící se na hřišti. Kupříkladu jednou se mi povedlo uklouznout po zvratkách a to vám trošku zkříží plány. Blood Bowl 3 je postavený na unikátnosti každého týmu a náhodě kostek. Při každém střetu dvou hráčů se objeví nad soupeřem kostka, na níž, když jdete do střetu, můžete mít navrch nebo prohrát. Kostky definují úspěšnost vzájemných střetů mezi hráči – vyplatí se útočit dvěma na jednoho, ale tím zase soupeř získá prostor s jedním volným hráčem navíc. Nejhorší je, že vám občas může fotbalista na hřišti umřít, a to doslova natrvalo. To nevadí, je to faul.

Bojové kostky? Cože?

Vše se točí kolem bojových kostek, které umožňují blokovat nepřátelské výpady a posunout soka, čímž se vytváří prostor, anebo vás kostky zradí a na zádech skončíte vy. V tu chvíli je načase prosit doktora, aby vám vzkřísil hráče, jestli se mu to vůbec bude moci podařit. Blood Bowl 3 je, jak jsem zmínil výše, spíše mlátičkou než sportovní hrou, ale přesto je sport tím hlavním tahákem.

Fungují zde i zkušenosti. Po každém zápase se vašim hráčům objevují přístupné bodíky, pomocí nichž je můžete vylepšovat. Čím víc jich nasbíráte, tím lepší možnosti samozřejmě budete mít. Nejčastěji se jedná o přidávání nějakých schopností. Vývoj postav je důležitý pro vztah s vaším týmem – sice si říkám, že občas zbytečný, ale přesto důležitý, nenecháte si přece sestřelit soupeřem svého oblíbence.

Ve hře funguje také měna, pomocí níž si najímáte roztleskávačky, fanoušky, extra hody kostkou, můžete mít nápovědu nebo lékaře. Zní to překombinovaně? Ano, je, a i z tutoriálu se o tomto dozvíte jen poskrovnu. Pozitivní je, že můžete utrácet, kolik chcete, včetně reálných peněz, titul je totiž plný mikrotransakcí.

Blood Bowl 3 nabízí deset základních týmů a dva z DLC

Jestli něčemu věřím, tak tomu, že si každý dokáže svůj tým vybrat. Můžete hrát za trpaslíky, temné elfy, lidi, elfy, imperiály nebo si zahrát za mix národů Old World Alliance nebo Chaos Renegades. Všichni jsou nádherně udělaní dle své předlohy. Nutno zmínit, že každý tým má své preference, čímž naznačuji, že trpasličí zeď proběhne máloco, zatímco tu elfí nemá ani smysl stavět.

Největší chybu vidím ve vizi tvůrců s placenými DLC. Blood Bowl 3 se vám plně odhaluje už v základní hře, tudíž jakékoliv rozšíření je v závěru úplně zbytečné. Přesto se tvůrci vydávají cestou, kdy každé DLC znamená nový tým ve hře. Už nyní se plánují třeba ogři nebo pulčíci. To nás přivádí k tomu, že tvůrci budou vyrábět především monetizovaný obsah, který pravděpodobně nebude jen plný vizuálních vylepšení. Je to nesmysl. Kdyby byl titul zdarma, prosím, zpoplatněte si, co chcete, ale dávat do placené hry další placený obsah k placenému obsahu je spíš urážka hráčů, jež se do budoucna určitě nevyplatí.

Nicméně výsledek toho vašeho herního snažení by měl být multiplayerový duel. Mohu říct, že já mám stále problémy se stabilitou hry, když mi Blood Bowl 3 spadne. Upřímně, neznám nic víc deprimujícího než vyhrávat zápas a následně se rozloučit s hrou, do níž nemám žádnou možnost se vrátit a pokusit se ji dovést do zdárného konce. O to více ironicky pak opět působí financování hry.

Vizuál ale baví, stejně jako ozvučení

Blood Bowl 3 má velmi povedenou vizuální stránku. Mezi jednotlivými týmy jsou rozdíly jasně viditelné. Navíc je dění na hřišti dostatečně přehledné a vy se nemusíte vztekat, že byste si ničeho nevšimli. Bonusem pak jsou cutscény, v nichž se mydlí hráči na hřišti. Jednoduché, kvalitní a velmi vstřícné.

S ozvučením je to trošku složitější. Nejsem si vůbec jistý, že by ve hře nějaké audio bylo, kromě pravidelného jekotu fanoušků, hlášek rozhodčích z postranních čar a moderátorů, kteří mi lezli po celou dobu hrozně na nervy. Jako by se zasekla gramofonová a deska a vy jste poslouchali to samé dokola.

Blood Bowl 3 je tahová sportovní strategie, z níž mi jde hlava kolem. Baví mě vizuál, vylepšování postav, cutscény, a jak je umělá inteligence na výši. Občas na hřišti umře hráč, ale to je prostě americký fotbal ve světě Warhammeru. Co stále nechápu, je narvání peněz do hry, jež tímto stylem skončí jako Resident Evil Re:Verse, který snad nikdo nehraje – jenže ten má alespoň stabilní servery.

• inteligentní počítač
  • příjemná kampaň
  • různorodost týmů