Jedna z největších moravských deskovkářských akcí se letos posunula na zcela novou úroveň. Brnohraní 2025, které se konalo od 30. května do 1. června, opustilo tradiční prostory v Lužánkách a přestěhovalo se do reprezentativního prostředí Bobycentra. A byla to změna více než vítaná. My si akci samozřejmě nemohli nechat ujít, a to nejen proto, že jde o jedinečný způsob, jak se setkat s oblíbenými lidmi z nejrůznějších vydavatelství. Stejně jako v předchozích ročnících, také letos jich na Brnohraní přijela drtivá většina.
Z Lužánek do Boby
Nové prostory nabídly nejen modernější vizáž, ale hlavně daleko větší komfort. Stabilní stoly, pohodlnější židle a výrazně rozšířený herní prostor udělaly z letošního ročníku skutečný svátek deskových her. Z jedné místnosti jste prošli do druhé, a než jste se nadáli, objevili jste další sál plný lidí, smíchu a napětí nad herními plány. Zkrátka, místa bylo dost a atmosféra více než přívětivá.
Vyšší komfort s sebou přinesl i lehce vyšší vstupné, ale s ohledem na celkový zážitek se dá říct jediné: stálo to za to. Za 200 Kč na dospělého návštěvníka jste získali celodenní vstup na akci s přístupem k nepřebernému množství her, a navíc i možností nechat si pravidla pohodlně vysvětlit přítomnými hermany.
Pátek byla pohodička
Naše redakce z Gaming Professors navštívila akci v pátek a sobotu. Pátek byl výrazně klidnější, ideální pro fotografování i poklidné hraní. Dorazili jsme hned na otvíračku, a tak jsme si užili téměř prázdné stoly a vstřícné tváře vydavatelů.
První zastávkou byla hra Deskovkáři od vydavatelství TLAMA Games, kterou jsme si zahráli v sólo variantě. Jedná se o logickou hru z prostředí deskoherního světa, ve které hráč spravuje vlastní poličky s deskovkami.
Poté jsme zavítali k vydavatelství Dino, kde se nás ujala velmi sympatická hermanka Ivana. Nejprve nám vysvětlila hru Šoupej, svižnou a jednoduchou rodinnou párty hru založenou na přesouvání karet s čísly k sobě. Následně jsme si zahráli Po stopách Darwina, zábavnou rodinnou strategii, v níž se hráči stávají přírodovědci a snaží se během výprav zaznamenat co nejvíce druhů zvířat a vytvořit úspěšnou vědeckou publikaci.
Další na řadě byla hra Square One, duchovní následovník populárního Projectu L. Opět se jedná o abstraktní logickou hru s minimalistickým designem, v níž hráči skládají tvary z plastových dílků a soupeří o co nejefektivnější plnění úkolů.
První u Pergoly!
Naší redakci se dostalo zvláštní pocty, pravděpodobně jsme byli prvními hráči, kteří si na akci vyzkoušeli zcela novou hru Pergola od vydavatelství Asmodee. Doslova jsme ji vybalovali z fólie a s chutí vylamovali komponenty. Jedná se o překvapivě chytrou rodinnou strategii, v níž hráči pěstují popínavé rostliny a snaží se je co nejlépe naaranžovat na pergolách. Všichni z naší redakce, kteří si hru zahráli, si ji nakonec také odnesli domů, a to mluví za vše.
V podvečer jsme zamířili k REXhrám, kde si někteří z nás poprvé vyzkoušeli Klub sběratelů, příjemnou polyomino hru s tetrisovými prvky, v níž hráči sbírají sběratelské předměty a snaží se je co nejlépe uspořádat na stěnu.
Závěr s Rodozáří
Na závěr pátečního dne jsme si ve třech vyzkoušeli hru Rodozář od vydavatelství Old Dawg. Ano, čtete správně, tuto kooperativku pro dva jsme hráli ve třech lidech. Ke hře tří hráčů jsou potřeba dvě krabice, přičemž česky vyšly tři, takže máte na výběr. Tato nádherně ilustrovaná karetní hra má sice snadná pravidla, ale je velmi obtížná a neodpouští chyby. Přesto (nebo právě proto) nabízí hluboký herní zážitek.
Sobota na Brnohraní
Sobota na Brnohraní byla pro naši redakci ve znamení intenzivního hraní. Na své si přišli ti z nás, kteří obvykle preferují klidnější strategie, i ti, kteří se chtějí hlavně pořádně pohádat.
Krvavá hodina odbila – překvapení dne
Den jsme odstartovali sociálně dedukční hrou Krvavá hodina odbila připravovanou vydavatelstvím Old Dawg. Přestože není sociální dedukce pro všechny z nás první volbou, tahle hra nás mile překvapila. Hráči se ocitají v zapadlém městečku, v němž se snažíte s ostatními v utajení odhalit a eliminovat démona a nebezpečné kultisty. Hra výborně kombinuje klasické prvky tajné identity s příběhovými rozhodnutími a proměnlivým vývojem. Výsledkem byl dvouhodinový herní zážitek, který bychom si s chutí zopakovali třeba v rámci teambuildingu.
Středověk a návrat k Pergole
Po Krvavé hodině jsme naskočili do Středověku, chystané novinky od vydavatelství Bohemian Games. Tato draftovací budovatelská hra zasazená do období temného středověku nám nabídla svižný mix rozvoje vesnic, správy surovin a konfliktů. Staví na mechanismech známých z legendárního Kingdomina, ale dále je obohacuje a rozvíjí. Hra v češtině ještě není venku, ale už teď víme, že v naší sbírce určitě chybět nebude.
Pak následovalo repete, které jsme si nemohli odpustit, v podobě hry Pergola. Tahle nenápadná hra nás jednoduše dostala už v pátek a potvrzujeme, že i druhá partie byla stejně zábavná a napínavá. Někteří z nás si ji pro jistotu večer střihli ještě jednou.
Babylon a Dávné vědění – pro náročnější mozky
Odpoledne jsme věnovali vydavatelství REXhry. První teprve očekávanou hrou, kterou jsme vyzkoušeli, byl Babylon. Ten nás zpočátku dost potrápil, hlavně kvůli prostorové představivosti při jeho stavbě. Nakonec se nám zážitek rozležel v hlavě a hodnotíme ho velmi kladně. Ovšem pozor na drcání do stolu a klepání rukou, tato hra vám to neodpustí.
Následovalo Dávné vědění. Jde o taktickou karetní hru využívající engine building, ve které hráči jako cestovatelé časem staví památky, sbírají artefakty a učí se technologie, aby vytvořili co nejefektivnější kombinace karet. Klíčovým prvkem je časová osa, na které monumenty postupně stárnou, až mizí v minulosti. Právě za tyto „ztracené“ památky získáte body.
Chramst, Útočiště a Orapa Mine, rodinná pohoda a mozkové závity
Zůstali jsme ještě u REXher, od nichž jsme vyzkoušeli roztomilou párty hru Chramst! Tahle blbinka, jak jsme jí láskyplně začali říkat, nás okouzlila. Hráči krmí růžového žraloka pomocí svých končetin, tedy ne vyloženě svými, ale svých gumových figurek potápěčů. Jednoduchý princip, krásné zpracování, a úsměv zaručený – ideální hra pro hraní s dětmi nebo bandou dospělých pod parou.
Poté jsme se přesunuli zpět k Old Dawg, od nějž jsme si nemohli nechat ujít Útočiště, strategickou rodinnou hru, ve které budujete přírodní park pro ohrožené druhy zvířat. Vybíráte dílky zvířat a kostky potravy tak, aby odpovídaly barvou i hodnotou danému biotopu a celé se to snažíte na velmi omezeném prostoru poskládat co nejefektivněji.
Na závěr dne jsme si zopakovali Šoupej od Dina, které nás bavilo už v pátek. A ještě jsme stihli jednu z posledních novinek, opět od Old Dawg, hru Orapa Mine, která vám pěkně protáhne závity. Jde o dedukční hru, ve které se hráči snaží odhalit rozmístění barevných minerálů (tangramových dílků) pomocí vysílaných laserů. Ty se vystřelují do herní mřížky a odrážejí se od skrytých minerálů, mění barvu, směr nebo se vrací zpět, což ostatním hráčům dává indicie o tom, co se v dole skrývá. Kdo první správně určí tvar, pozice a barvy všech minerálů, vyhrává.
Brnohraní dospělo a my s ním
Brnohraní 2025 nám ukázalo, že i zavedená akce může vyrůstat, a to nejen prostorově, ale i organizačně a atmosférou. Přesun do Bobycentra se ukázal jako výborné rozhodnutí. Více prostoru znamenalo více her, více míst k sezení a více příležitostí se ponořit do světa deskovek bez kompromisů. Upřímně doufáme, že přesun přivedl na Brnohraní i více návštěvníků, a tím i více financí, aby se tato akce mohla v Bobycentru konat pravidelně. Všechno od vstřícných hermanů, přes přehledné uspořádání, až po pohodlné zázemí fungovalo tak, jak má.
Největší síla Brnohraní ale zůstává stejná: možnost objevovat nové hry, zahrát si je ještě před vydáním, a to vše v příjemné společnosti lidí, které spojuje láska ke hraní. Od strategických výzev jako Babylon a Orapa Mine, přes pohodové rodinné tituly jako Útočiště a Pergola, až po párty radosti typu Chramst a Krvavá hodina odbila, každý si tu našel to své.
Za nás redakčně jednoznačné ano. A pokud jste letos váhali, jestli má smysl dát Brnohraní šanci, pak vězte, že příští rok už váhat rozhodně nemusíte. Uvidíme se u herního stolu!
Článek pro Gaming Professors napsaly Aneta Řezníková, Simona Rex a Zuzana Králová.