Bylo nebylo – Náhledovka

Bylo nebylo – jedno království

21. 11. 2022

Bylo nebylo je rodinná hra odehrávající se v království za sedmero horami, ve kterém se můžete setkat s odvážnou princeznou, oddaným rytířem a strašlivým drakem. Deskovka vychází exkluzivně pod vydavatelstvím Albi a vaším úkolem bude plnit úkoly z jednotlivých karet a tvořit tak jednoduchý příběh. Desková hra je určena pro dva až čtyři hráče od osmi let a její zahrání vám zabere zhruba třicet minut.

Bylo nebylo – drak
Bylo nebylo – rytíř
Bylo nebylo – princezna
Bylo nebylo – startovní postavení

Sestavte si své království

V Bylo nebylo máte k dispozici 15 destiček. Každá destička se skládá ze tří hexagonálních oblastí uspořádaných do trojúhelníku, které se dělí na pláň, les, hory a hrad. Navíc může některými políčky protékat řeka. Mezi destičkami narazíte i na tři speciálně označené, které jsou destičkami výchozími. Od těch se pak vše odvíjí. Na těchto výchozích destičkách jsou symbolem označeny i první pozice pro figurku princezny, draka a rytíře. Vaším úkolem je poté umisťovat nové destičky, rozšiřovat království, hýbat figurkami a plnit úkoly.

Princezna, drak a rytíř

Úkoly jsou představovány 36 kartami, tvořícími knihu příběhu. Tyto karty se vždy na začátku partie rovnoměrně rozdají mezi všechny hráče. Po sejmutí karty se dozvíte, čeho máte docílit. Veškeré mise se budou týkat protagonistů, tedy rytíře princezny a draka. Cílem bude například navštívit nějakou konkrétní oblast, setkat se na určitém políčku s jinou postavou, případně vám bude stačit ji jen mít v dohledu. Speciálně pro draka je pak úkol přes něco přeletět. Tyto cíle se různě navzájem kombinují a vyhrává ten hráč, který jako první splní všechny své úkoly. Ve velice ojedinělých případech se může stát, že nějaký úkol nelze splnit. V tom případě daný hráč prohrává celou partii.lit.

A jak se to tedy hraje?

Po počátečním umístění výchozích destiček a ústředních figurek se hráči střídají ve svých tazích. Rozhodnout se můžete pro tři možnosti. První z nich je, že pohnete jednou z figurek, přičemž každá postava má svá pravidla. Princezna se může pohnout kamkoliv o jedno políčko, plus se může teleportovat mezi hrady, čímž získá jeden krok navíc, a dokáže tak překonávat velké vzdálenosti. Rytíř se může pohnout o dvě pole, ale nesmí skončit na tom výchozím, a dokonce ani na jakémkoliv sousedním poli. Drak to má pak nejsložitější. Musí přeletět z jednoho okraje království ve vámi zvoleném přímém směru až k dalšímu okraji. Nemůže se zastavit nikde mezi. Dračí úkoly je tedy ideální si odbýt co nejdříve, dokud je mapa malá.

Druhou možností, například když máte za úkol navštívit nějaké místo, které se na mapě království zatím nenachází, je umístit novou destičku území. Destičky jsou oboustranné, proto je třeba zachovat konkrétní otočení, dodržet napojení řek a položit ji tak, aby se alespoň dvěma kraji dotýkala již destiček stávajících. Zmíněné oboustranné potištění různými oblastmi zvyšuje znovuhratelnost a variabilitu terénu. Poslední možností je pak výměna stávající kartičky za jinou. Například pokud je váš cíl příliš vzdálený a stálo by vás moc tahů jej dosáhnout, vyjde lépe kartičku dát dospod balíčku a vzít si novou. Navíc získáváte možnost díky kouzelnému žetonu zahrát dva tahy v příštím kole.

Ideální pro tři hráče a děti

Bylo nebylo je určeno pro dva až čtyři hráče. Ve dvou hra rychle ubíhá, nemusíte nijak speciálně operovat s tahy spoluhráčů, každý si jde za svým. S trochou štěstí vám i váš spoluhráč nahraje nějakým tím tahem, a dokonce občas nebude potřeba ani moc stavět a vše rychle zvládnete na malé hrací ploše. Nevýhodou je patová situace, kdy oba máte rozdílný cíl pro stejnou figurku, a pokud někdo neustoupí, budete se přetahovat o jeden tah tam a zpátky do nekonečna. Neexistuje zde žádný mechanismus, který by tuhle situaci řešil. Obecně je hra ve dvou pro dospělé dost nemastná neslaná a nefunguje příliš dobře.

Při hře čtyř hráčů má naopak štěstí, především na velké mapě, zásadní vliv. Nedá se tu strategizovat a snažit se někoho někam záměrně dostat, protože než přijdete znovu na řadu, další tři hráči budou táhnout někam úplně jinam. Dost tedy záleží, jak se vám karty sejdou. Ideální je proto hrát ve třech, protože se rozbije patová situace při dvou hráčích a vyplatí se už si dalšího hráče hlídat, snažit se přijít na to, co je jeho cílem, a plánovat své tahy.

Tak jako tak se ale jedná spíše o hru pro rodiny s dětmi, čemuž napovídá i doporučený věk od osmi let. Bylo nebylo je opravdu jednoduchá, nenáročná a rychlá hra, která běžné hráče spíše neosloví. Pro děti je zde také mechanismus převyprávění dobrodružství, v rámci něhož pokaždé, když splníte cíl na kartě, máte přečíst danou část příběhu nahlas všem ostatním. Na konci lze pak karty seřadit od začátku do konce a převyprávět celou svou knihu příběhu, kterou vaše karty tvoří.

Krásné zpracování

Co je ale potřeba vyzdvihnout, jsou krásné ilustrace a celkové zpracování hry. Za ilustracemi stojí Miguel Coimbra, kterého můžete znát z naší další recenze deskové hry Savana. Krabice a všechny karty jsou vymalovány krásně živými barvami ve stylu kostelních vitráží. Stejně kvalitně jsou zpracovány i destičky a vše to korunují figurky postav, nad kterými nejedno dětské srdce zaplesá.

Bylo nebylo je příjemná, jednoduchá desková hra, která svými přímočarými mechanikami, krásným barevným zpracováním a zasazením do království za sedmero horami skvěle zapadne do portfolia deskovek, které si budete chtít zahrát s dětmi. Díky oboustranným herním destičkám a různému zamíchání příběhových karet může být každá partie jedinečná.

• celkové zpracování
  • oboustranné destičky
  • rychlé dostání se do hry
  • nevyvážené při různém počtu hráčů
  • Autor Miguel Coimbra
  • Vydavatel Albi
0.0

Marcela Grázová

Její první herní zkušeností byl pravděpodobně Tetris, avšak v dětství milovala strategické hry a online FPS, či MMO. Nyní už hraje jen singleplayer a díky recenzím objevila široké spektrum zábavných indie her, nad kterými dříve spíše ohrnovala nos. Vystudovaný farmaceut, milovník fantasy & sci-fi knížek a seriálů, náruživý cestovatel a motorkář.