Dead Island 2 – pohodička v bazénu

Dead Island 2 – brutální masakr

18. 4. 2023

Dead Island 2 – abych byl upřímný, po všech těch odkladech a zrušeních jsem už ani nedoufal, že se ho ještě někdy dočkáme, ale zázraky se dějí a dnes, díky COMGAD, můžeme tento skvost po devíti letech společně prozkoumat. Dámy a pánové, pohodlně se usaďte a nechte se vtáhnout do recenze.Tento článek se zabývá otázkou, zda titul dokáže držet krok se svým předchůdcem, nebo ho dokonce překonává. Podíváme se také na nové funkce a vylepšení, na které se můžete těšit.

Klasické zombie klišé s dávkou humoru

Děj není složitý ani náročný na pochopení. Dokonce by se dalo říci, že je zde zcela nadbytečný. Slouží pouze jako kosmetický doplněk, aby titul nevypadal jako nesmyslné vyvražďování nemrtvých, na druhou stranu dodává projektu značně komický nádech. V Los Angeles, kde se titul odehrává, vypukla zombie apokalypsa a vy s jinými přeživšími chcete z města uniknout letadlem. Bohužel při vaší smůle (nebo je to štěstí?) letadlo havaruje a vám nezbývá nic jiného než najít jiný způsob úniku. Pomáháte ostatním obyvatelům metropole a zabíjíte co nejvíce bizarních nepřátel.

Šest bláznivých postav

Stejně jako v původní hře máte na výběr z několika hrdinů, z nichž každý má jedinečné schopnosti. Prvním z nich je Jacob, který byl poprvé k vidění v novém traileru na Dead Island 2. Mezi jeho bonusy patří malé zvýšení poškození při rychlém útoku. Pokud se mu podaří zasáhnout nepřítele kritickým poškozením, získá mírné škody navíc a zvýšenou regeneraci staminy. Když Bruno zaútočí na zombie zezadu, dostane lehké zvýšení poškození. Pokud se mu podaří vyhnout se nepřátelskému útoku blokem nebo úskokem, získá navýšení úhybu a těžkého zásahu.

Carla naopak dostane lehký nárůst poranění nepřátel, pokud se přiblíží k několika zombíkům najednou, nebo odolnost, pokud je její zdraví kritické. Daniiny těžké útoky způsobí při dopadu silný výbuch a zabití několika nemrtvých v rychlém sledu obnoví Daniino zdraví.

Když Ryan zablokuje útok nebo se mu vyhne, získá energie navíc. Případně se mu obnoví zdraví pokaždé, když srazí mozkožrouta na zem. Amy se obnoví výdrž, jakmile zasáhne zombie hodem zbraní, nebo dostane mírné zvýšení poškození při útoku na jednotlivé mozkožrouty. Každá postava přináší jedinečný herní styl, takže si můžete vybrat, co se vám nejvíce líbí.

Objevování světa

Ačkoliv je Dead Island 2 lineární záležitostí, můžete se v něm volně pohybovat. Lokace nejsou tak rozsáhlé, aby odváděly pozornost od hlavního cíle, ale ani tak malé, aby nebylo co prozkoumávat. Objevování a zkoumání prostředí je na této střílečce to nejdůležitější. Pokud neprohledáte všechny možné části mapy, ošidíte se o materiál, který potřebujete k vylepšování a údržbě svých zbraní. Je sice uspokojující mlátit holými pěstmi nemrtvé, kteří si z vás chtějí udělat polední menu, jenže pokud jsou o tři hlavy vyšší než vy, raději se chopte pořádné zbraně nebo kladiva.

Za každým rohem se povalují zbraně, které jsou většinou harampádím v podobě dřevěných tyčí, zrezivělých trubek nebo páčidel, než se dostanete ke skutečně zábavným věcem. Nejlepší na tom je, že kvalitnější vybavení najdete dříve, než si myslíte. Je buď schované, nebo viditelné na ulici, v opuštěných bytech nebo v krabicích a trezorech. Pokud máte dost peněz a chcete si je koupit od překupníka, počítejte s tím, že za ně zaplatíte poměrně vysokou částku. Vyplatí se více prozkoumávat svět a přitom hledat zbraně, aniž byste museli utrácet peníze.

Kromě arzenálu naleznete také plány. Pomocí nich lze vylepšovat své zbraně nebo vyrábět potřebné předměty, jako jsou náboje do střelných zbraní nebo lékárničky. Existuje mnoho dalších věcí, které si vyrobíte, ale nechci to všechno předem prozrazovat… abyste měli co zkoumat. Během spontánního průzkumu nemůžete nic vyrábět, opravovat ani vylepšovat. Na to jsou speciální stoly, o kterých si povíme později. Na jednu stranu je to škoda, ale na druhou stranu chápu, že by to vypadalo divně, kdybyste opravovali věci, zatímco vás mlátí nemrtví.

K dispozici je také několik vedlejších misí

Telefony a textové dokumenty přispívají k příběhu hry Dead Island 2 nebo je lze použít k plnění vedlejších misí. Jakmile takovou zprávu naleznete, v pravém dolním rohu se objeví ikona, která vám umožní učinit z vedlejší mise váš hlavní cíl. Doporučuji, abyste při každém sběru textové nebo hlasové zprávy zkontrolovali, zda je ikona přítomna. Ne všechny dokumenty jsou totiž aktivací postranních úloh.

Ti, kteří jsou zvyklí, že je v jiných videohrách titul vede za ručičku až na konec úkolu, by zde nic takového neměli očekávat. Řešení vedlejších misí, s výjimkou těch, co zadávají NPC, nemá žádný ukazatel směru. Případné nápovědy ke splnění těchto výzev jsou v textu, ale nejsou příliš podrobné. Jednou jsem musel najít ukradený meč, který byl zamčený v truhle. Problém byl v tom, že podle návodu byl klíč v rukou čističe bazénu, a ten se nacházel v úplně jiné části města.

To platí i pro případy, kdy jsou nalezeny klíče, hesla nebo přístupové karty. Z tohoto důvodu byste měli počítat s tím, že se budete často vracet na místa, která jste již prozkoumali. Zároveň se na místech, kterými jste již prošli, vždy objeví nepřátelé, což může být poněkud frustrující.

Typy nepřátel, co se znovu objeví, závisí na vašem postupu ve hře. Dokud se v hlavní dějové linii nesetkáte se silnějšími nepřáteli, při spontánním průzkumu s nimi nepřijdete do styku. Proto se budete setkávat především s jednoduchými typy, jako jsou Walkers a Runners. Později se objeví Crushers, Slobbers nebo Screamers. Postupně přibývají vylepšení základní nepřátelé, jako jsou např. Walkers vybavení granáty nebo neprůstřelnou vestou a bonusem v podobě helmy.

Masakrování zombíků je zábava

Nejzábavnější částí Dead Island 2 je brutální masakrování nepřátel. Destrukce jejich těl sice není na takové úrovni, jaké dosáhli vývojáři z EA Motive v remaku Dead Space, ale i tak je zatraceně zábavné. Co může být uspokojivějšího než useknutí hlavy nemrtvému? Co takhle prorazit mu lebku drápy? Rozbít mu v boji čelist holými pěstmi nebo mu oddělit nohy od těla a donutit ho plazit se po podlaze? To je jen malá ochutnávka brutálních vražd, které můžete spáchat. Jednotlivé typy zbraní mají své vlastní animace, jejichž jednotlivé destruktivní prvky se neopakují.

Je vidět, že vývojáři si na nemrtvých dali opravdu záležet. Někdy sledujete, jak jim tluče srdce, pracuje mozek, vylévají se vnitřnosti a mnoho dalších nechutností. Dead Island 2 je rozhodně brutálnější než jeho dva předchůdci. O to je ale titul zábavnější. Díky modifikacím zbraní si například můžete na čepele přidat kyselinovou bombu. Jakmile s ní někoho trefíte do hlavy, začne se vám rozpadat před očima, dokud z něj nezbude jen kostra pokrytá masem. Uživatelé, kteří se chtějí o svých nepřátelích dozvědět více, najdou v menu hry encyklopedii zombie. Zde objevíte další úkoly, za jejichž splnění obdržíte odměnu.

Pokud nejste příznivci žíravin, přidejte místo nich elektrický výboj. Díky modifikátoru je ničení nejen zábavnější, ale také se změní statistiky zbraně. Dobře si tedy rozmyslete, co vylepšení dělá, poněvadž může způsobit větší poškození, ovšem na úkor rychlosti. Jiné vám umožní udeřit sekerou rychleji, avšak sníží její odolnost, což není zrovna žádoucí. K úbytku dochází dost často a rychle. Proto jsem byl velmi rád, že mnou testovaná hra nespadá do kategorie titulů, kde smíte mít v inventáři pouze tři zbraně. Jak již bylo zmíněno, během průzkumu ani boje nemůžete se svým arzenálem manipulovat, pouze jej rozebírat. Po mapě jsou rozesety pracovní stoly, kde je možno s nástroji pracovat. Na nich své vybavení opravujete, vylepšujete, upravujete nebo vyrábíte důležité předměty. K tomu můžete využít nalezený šrot a materiály z rozebraných zbraní. Chcete-li například vyrobit zdravotnické pomůcky, musíte hledat alkohol a obvazy.

Karty pro vylepšení dovedností

Osobně nejsem příznivcem systému karet, který se v poslední době ve videohrách objevuje stále častěji. Jsou tituly, kde tento způsob funguje velmi dobře, ale jsou i takové, kde ne. O čem to mluvím? Jde o vylepšování dovedností nebo schopností prostřednictvím balíčků karet. Osobně dávám přednost klasickému stromu dovedností, v němž vidím jednotlivé schopnosti a pohyby, které si mohu postupem času odemknout. Je to mnohem jednodušší a v některých ohledech i zábavnější. Můžete si totiž předem naplánovat, jakou cestou se chcete vydat a jaké dovednosti by vaše postava měla mít.

Dead Island 2 má bohužel tu první vlastnost a ta se sem moc nehodí. V titulu jsou čtyři hlavní mapové sloty (kategorie), a to Survival, Killer, Skills a Numen. Tyto karty dovedností získáváte zvyšováním úrovně své postavy nebo spontánním průzkumem lokací. Mohou je také upustit nepřátelé nebo je získáte jako odměnu za vedlejší úkoly. Problémem je, že předem nevíte, co vlastně obdržíte. Teprve poté, co je vlastníte, si přečtete jejich popis a rozhodnete se, zda vyhovují vašemu hernímu stylu. Většina bonusů se vztahuje na všechny postavy, ale existují i typy bonusů, které se vztahují pouze na konkrétní postavu.

Grafika a něco dalšího

Po grafické stránce nevypadá Dead Island 2 vůbec špatně. Navzdory zombie apokalypse je Los Angeles dokonalým místem k životu. Procházíte drahými hotely a luxusními sídly a prohlížíte si parádní auta, která byste chtěli řídit… to bohužel nejde. Svým drastickým způsobem je to ale pořád dokonalé místo k životu. To, že je tělo vašeho souseda roztrhané na kusy, je vedlejší, aspoň máte další dům, kde můžete bydlet.

Ačkoliv Dead Island 2 vypadá dobře, je tu několik věcí, které mu ubírají na kvalitě. Jednou z věcí, jaké si po chvíli všimnete, je přílišné opakování modelů, ať už jde o nepřátele, vozidla, domy, nábytek, nebo venkovní prostory. Chápu, že je náročnější vyvíjet větší projekt, kde jsou věci různorodé, ale vzhledem k dlouhé době vývoje Dead Island 2 bych čekal trochu víc.

Akční sekvence jsou skvělé, zabíjení nepřátel vypadá dobře, a to je asi tak všechno. Troufám si říct, že příběh není to, čím tato hra žije, protože po chvíli zapomenete, o čem vlastně je, a jen se bavíte zabíjením. Nicméně i zde je malý háček. Abyste si hru užili naplno, doporučuji vrhnout se do krvavého dobrodružství s přáteli, rodinou nebo partnerem.

Ne proto, že masakr je o něco lepší, ale získáte tím přístup k misím, co jsou dostupné pouze v kooperaci. Tím nechci říct, že hrát sám je nemožné nebo nudné, ale po chvíli to začne být dost monotónní a nadšení vyprchá. Pak jsou tu vedlejší aktivity, které lze dělat pouze ve spolupráci.

Má titul šanci?

Nejdůležitější otázkou, kterou si mnozí z nás položí, je, zda má Dead Island 2 na dnešním trhu šanci. V tomto případě není odpověď jednoduchá ani jednoznačná. Kdyby titul vyšel před několika lety, ještě před Dying Light 2, byla by odpověď možná jednodušší. Z hlediska hratelnosti totiž nenabízí nic nového, kromě toho, že si můžete vylepšovat své schopnosti pomocí karet. Grafika je v rámci možností kvalitní. Existují však tituly, které jsou i přes své stáří lepší, například The Last of Us nebo Days Gone. Brutalita, s jakou můžete své protivníky zmasakrovat, je na této hře opravdu to nejlepší. Stejně jako u předchůdce, ani zde není dobrý příběh, slouží pouze jako malý doplněk.

Nepomáhá ani to, že Dead Island 2 bude k dispozici pouze na Epic Games Store. Podle mého názoru je to rozhodně velká chyba, protože kdyby byla hra dostupná na Steamu, určitě by se jí dostalo větší podpory ze strany fanoušků. Titul, který popisuji, je jednoduše lepší verzí svého předchůdce. Jedná se totiž o stejnou gamesu, jen v lepším hávu a s vypilovanější brutalitou

.Neříkám, že je to špatně, poněvadž Dead Island 2 jsem si i tak užil. Jak už jsem ovšem řekl, po hře, která byla ve vývoji devět let, bych osobně čekal něco mnohem zajímavějšího a nadstandardního. Konkurence v tomto či podobném žánru za ty roky hodně narostla. Proto se obávám, že Dead Island 2 bude mít poněkud vlažný start, za což může především Epic Games Store.

Dead Island 2 je pozitivním překvapením, ale bohužel nenabízí nic nového. Troufám si říct, že je to jen lepší verze svého předchůdce. Je o něco zábavnější, brutálnější, propracovanější a rozhodně lépe funguje v kooperativním režimu. Přesto bych po devíti letech vývoje čekal něco víc. Soubojovému systému není co vytknout a ničení nemrtvých je největší zábava.

• grafické zpracování
  • na těle nepřátel se po zasažení zbraní objevují šrámy
  • můžete mít u sebe více zbraní najednou