Plošinovka - desková hra

Desková hra Plošinovka – proskákejte se k bossovi

29. 4. 2024
 

Hop na plošinu, vylézt po žebříku, projít portálem a seknout zombíka. Jupí, vypadly z něj drahokamy a mince. Tak dál, zpátky do portálu, doprava, nakoupit předměty a vylézt po žebříku. Jee, nová úroveň a hned je tu kamenný golem. Tak ho sejmout, posbírat drahokamy a popojít dál. Ach ne, plošina zmizela a já padáááám. Zpropadená gravitace! Tak nějak takhle vypadá pár kol v deskové hře Plošinovka, kterou do češtiny lokalizovalo vydavatelství Albi. A k tomu navrch ještě trocha nadávání na kostky.

Rodinná odnož Awaken Realms

Plošinovka (v originále Platformer) pochází z dílny polského studia Awaken Realms. To obvykle tvoří opravdu velké atmosférické hry, jako je série Nemesis, Tainted Grail: Fall of Avalon, Velká čínská zeď, ISS Vanguard nebo Lords of Ragnarok. Zkrátka samé velké pecky. Jejich dceřiná společnost s názvem Awaken Realms Lite se specializuje spíše na hry menší, určené spíše pro rodiny než hardcore hráče, avšak stále silně atmosférické a s vymazlenou vizuální stránkou. Mohli jste se setkat například s jejich tituly Včely: Medové království, Flick of Faith nebo Tamashii: Chronicle of Ascend.

Autory Plošinovky jsou polští autoři Artur Lutyński a Łukasz Włodarczyk, který vytvořil i Velkou čínskou zeď, Flick of Faith nebo Tamashii: Chronicle of Ascend. Ilustrátorem je Krzysztof Piasek, který pro Awaken Realms Lite pracoval i na titulech Flick of Faith a World in Progress. Plošinovka je určena pro 1–4 hráče od 12 let, kteří by jednu herní partii měli zvládnout za 60 minut. 

Sympatická krabička plná atmosféry

První věc, která mě na Plošinovce velmi příjemně překvapila, byla velikost její krabičky. Je to něco, na co si často stěžuji, ať již vokálně, nebo v recenzích. A tady to Awaken Realms Lite zvládli na výbornou. Krabička je totiž přesně tak velká, jak je potřeba. Nenajdete v ní žádný insert, jen kartonové rozdělení vnitřku na dvě části. Ale ono to vlastně vůbec nevadí. I po obalení karet se do krabice všechny komponenty krásně vejdou, zcela ji vyplní a krabička je přitom o přibližně stejném rozměru, v jakém najdete malé městské Jízdenky, prosím. Přesně takhle to má vypadat. 

Krasojízda pokračuje i uvnitř. Ačkoliv hry od Awaken Realms Lite nejsou tak epické jako ty od mateřské společnosti, zachovaly si velkou péči, kterou vydavatelství svým hrám věnuje po stránce zpracování. Krásný pevný karton, jehož jediná vada je, že se jednotlivé žetony špatně vylupují. Ilustrace jsou ve stylu chibi, který se k tématu hry perfektně hodí, a atmosféru tak cítíte doslova z každého detailu. Ilustrace jsou vtipné, barvy syté a jásavé. Ikonografie je velice jednoduchá a intuitivně pochopitelná. Drahokamy jsou doslova k sežrání. I jednotlivé žaláře mají každý svůj unikátní vizuální styl, což je moc hezký detail. Hrdinové a bossové jsou ve formě ilustrovaných kartonových figurek na stojáncích. Jsou dobře rozeznatelní a potištění z obou stran. Pokud by vám to nestačilo, můžete si u vydavatelství Albi dokoupit sadu figurek.

Moc mi nevyhovovala forma běžných nepřátel. Ti jsou všichni na poměrně drobných žetonech se stejně zeleným pozadím a je tak občas těžké je přes stůl rozeznat. Ano, na začátku hry se každý z nich zdržuje ve své úrovni, takže se nepletou. Můžete je však různě přesouvat, a tak se vám za chvíli může stát, že si nějak naplánujete tah a se zděšením zjistíte, že ta zombie, kterou jdete zabít, je vlastně kamenný golem s poněkud tužším kořínkem. Druhý menší problém jsou kostky. Ony jsou krásné a na míru vyrobené, jen mají ostré rohy. Což není úplně optimální a vy jimi budete házet opravdu hodně.

Po žaláři pobíhám, drahokamy posbírám

Plošinovka vychází, jak již název napovídá, z videoherních plošinovek a skákaček. Tak jako v předloze se i v Plošinovce musíte dostat z bodu A do bodu B, posbírat u toho nějaké předměty, pokosit nepřátele a přežít jejich útoky a průchod pastmi. Nepřítelem je vám také gravitace, která může zbrzdit váš postup. Vaším hlavním úkolem je zabít bosse. Ten se nachází na vrcholu žaláře a musíte se tak k němu proskákat. 

V každém kole hodíte celkem šesti kostkami a postupně je vyhodnotíte. Jedna z kostek ovládá pohyb nepřátel. Ti se tak mohou pohnout doprava nebo doleva nebo zaútočit na hrdiny ve svojí blízkosti. Zbytek kostek použijete pro provedení akcí, jako je pohyb vás a nepřátel, souboj nebo zisk mincí. Na konci vašeho tahu se automaticky vyhodnotí gravitace a vy propadnete až na nejbližší plošinu. Během tahu však můžete pravidla gravitace ignorovat a volně si skákat, kam vás napadne. Máte-li dostatek peněz, můžete se zastavit na kupeckém stánku a pořídit si nějaké vybavení nebo lektvary.

Tím, že celá hra je ovládána kostkami, hraje v ní opravdu velkou roli náhoda. U rodinné hry ji docela oceníte. Dává totiž šanci i dětem, které, ač odrostlé, ještě nevládnou takovými strategickými schopnostmi jako vy. Pokud však budete hrát s hráči, je možné, že vám tato vyšší míra náhody příliš vyhovovat nebude. Přece jen docela naštve, když se stále plácáte na startovní úrovni a soupeř už pomalu utočí na bosse. Hra má sice způsob, jakým směňovat symboly padlé na kostkách na jiné, vzhledem k jejich nízkému počtu vás ale často ani to nezachrání. Naštěstí si můžete přidávat potřebné symboly pomocí drahokamů. I zde vás však může náhoda zradit. Zabití nepřátelé se nevrací zpět na mapu, a jakmile jednou vytěžíte drahokam, již se nedoplní. Soupeř vám je tak může vyfouknout, pokud vám potřebné symboly ne a ne padnout. 

I přes vysoký podíl náhody je ale tato část hry velice povedená a postup žalářem baví vás, vaše přátele i potomky. Během hry také získáte nemálo mincí a můžete si tak plně užít nakupování nejrůznějších jednorázových, pasivních i opakovaně použitelných schopností.

Hlavní zloduch

Finální část hry spočívá v souboji s bossem. Jakmile se některý hráč dostane na jeho úroveň, již pro něj není cesty zpět a na konci jeho tahu se bude boss vždy aktivovat. Podaří-li se vám bosse porazit, hra končí vaší výhrou. Stačí ho jen zabít dostatečným počtem úspěchů. Snadné, že? 

Ne tak úplně. V Plošinovce totiž na zabití jakéhokoliv nepřítele, tedy i bosse, potřebujete použít dostatečný počet mečů. Jedním útokem jej musíte obrat o vše, není možné jej zranit jen trochu. Normální nepřátelé mají 1, 2, nebo 3 životy. To s pěticí kostek, nějakou výbavou a možností je násobit pomocí drahokamů ještě jde. Boss má životů i 10. A to už není tak snadné hodit ani s výbavou a jednou speciální odloženou kostkou. 

Vaší záchranou a jedinou šancí se tak stávají drahokamy. Jenže těch není tolik, a zatímco na přidání jednoho meče vám stačí jeden drahokam, na dva meče už potřebujete drahokamy tři, na tři meče drahokamů potřebujete hned šest a takto se to dál zvyšuje. 

Pokud by zabití bosse bylo jednodušší, Plošinovka by byla velmi zábavná hra plná nejen atmosféry, ale i napětí a akce. Takto titul v té poslední části zcela ztratí tempo a herní partie najednou může skončit jakkoliv. Všichni hráči jen zcela nezáživným způsobem utrácí svoje tahy a čekají, až se nad nimi smilují kostkoví bohové a dají jim do vínku dostatek mečů. Absurdně se tak může stát, že ta finální rovinka trvá i déle než celý zbytek hry. A to není moc zábavné.

Ještěže je tu sólo

Tento problém však odpadá, pokud Plošinovku hrajete sólo. Skoro se až nemůžu ubránit dojmu, že hra byla možná pro sólo navržená. I ty videoherní plošinovky a skákačky hraji hlavně sama, tak proč ne jejich deskoherní adaptaci?

V sólo hraní vám totiž tikají hodiny. Na celou hru máte jen pouhopouhých 12 tahů, a pokud do té doby bosse neporazíte, prostě jste skončili. Před každým tahem navíc vyložíte kartu událostí, která vám (vždy pro vás nevýhodně) změní nějaké pravidlo hry. Díky tomu (a náhodě z kostek) nikdy tak úplně nevíte, co vás čeká, a nemůžete si postup žalářem dokonale naplánovat. 

Nedá se navíc říct, že byste při hraní sólo o něco přišli. Ve hře více hráčů totiž interakce mezi nimi spočívá jen v tom, že se můžete navzájem posouvat po mapě a že vám soupeř může vysbírat mince/drahokamy/nepřátele dřív, než se vy k nim zvládnete dostat. Což je část hry, kterou v Plošinovce klidně oželím. Jen musíte při sólo hraní počítat s tím, že všechna obsluha toho, jak se který nepřítel hýbe, a doplňování žetonů i karet je zcela na vás.

Jaká kombinace na mě bude čekat příště?

Tím, že krabička hry Plošinovka je tak příjemně malá, nemůžete čekat, že by v ní bylo mnoho různých žalářů a typů nepřátel. I tak se v Awaken Realms Lite snažili, abyste ve hře nějakou variabilitu měli. V krabičce tak najdete dva různé žaláře, dva různé bossy, kteří fungují s libovolným žalářem, a vždy dva různé typy nepřátel pro každou ze tří běžných úrovní. Ano, není to mnoho, ale i tak to potěší a láká k opakovanému objevování tohoto fantasy světa. 

Plošinovka je poměrně zdařilým pokusem o převedení videoherních plošinovek do deskoherní podoby. Téma a atmosféru cítíte z každého detailu a titul vypadá na stole opravdu parádně. Pobíhání po mapě a kosení nepřátel je zhmotněnou radostí pro všechny milovníky skákaček, kteří si chtějí odpočinout od záře monitorů. Navíc v sympaticky malé krabičce. Škoda jen vysokého podílu náhody, menší variability žaláře a nepřátel. Hra také ztrácí tempo během velmi zdlouhavého závěrečného souboje s bossem. Proto ji doporučuji spíše pro sólo hraní, kdy má hráč na výhru pouhých 12 tahů. V plném počtu hráčů však souboj s bossem může trvat i déle než celý zbytek partie a zábavná skákačka se tak promění v repetitivní zážitek s náhodným výhercem.

Klady
  • atmosféra čiší z každého detailu
  • zábavné pobíhání po mapě a příprava na bosse
  • časovač při sólo hře
  • kvalitní tlustý karton
  • krásný chibi styl
  • tak akorát malá krabička
  • možnost dokoupení sady figurek
Zápory
  • velice zdlouhavý a náhodný závěrečný boj s bosem
  • výběr jen ze dvou možností nepřátel, bossů a žalářů
  • hráč toho musí poměrně hodně obsloužit
  • kostky s ostrými rohy
  • kartonové žetony se špatně vylupovaly
Infobox
0.0

Doporučujeme

Cena/výkon

Interakce

Mozkovar index

Náhoda

Taktika

Strategie

Znovuhratelnost

Zpracování

Simona Rex

Mládí propařila ve společnosti her Diablo, Fallout a MMORPG Ragnarok Online. Na vysoké se prohloubila její láska k deskovkám. Přes fázi hraní pouze párty her a fillerů se dostala k hrám atmosférickým a odmítání čehokoliv, co jen vzdáleně připomínalo euro hru. Nakonec vzala na milost i ty a dnes je deskoherní „omnigamer“. Mezi její největší lásky patří Glorantha: The Gods War, Mars: Teraformace, série Evolution, 51st State, Studená válka a Milostný dopis.

Sledujte nás:

© 2024 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.