Zázraky přírody – náhledovka

Desková hra Zázraky přírody – získej netradiční vědomosti

23. 2. 2023

Kvízová hra Zázraky přírody vznikla na motivy stejnojmenného televizního pořadu České televize. V této deskovce se dozvíte nové informace o zvířatech, rostlinách, vědách a světě kolem nás a můžete si vyzkoušet i různé pokusy. Vaším hlavním úkolem pak je odpovídat na otázky z pěti různých kategorií, a pokud se vám podaří zodpovědět 12 otázek správně, dostáváte se do cíle a čeká vás finále. Tuto hravou hru pro zvídavé hráče přivádí na trh vydavatelství Dino, od kterého jste se u nás mohli již setkat s dalšími vědomostními hrami AZ Kvíz a Kde domov můj.

Zázraky přírody – kompozice

Soutěžní pořad

Zázraky přírody se jako zábavný soutěžní pořad v České televizi vysílá od roku 2009. Jednotlivými díly diváky a čtyři soutěžící z řad známých osobností doprovází moderátoři Vladimír Kořen a Maroš Kramár. Pořad není ani tak o vědomostech, jako o zábavě, experimentech, pokusech a povídání si s osobnostmi. Hlavním tématem však zůstává geniální matka příroda. Soutěžící během pořadu tipují správné odpovědi na šest otázek z různých témat. Správná odpověď je pak i většinou samotnými moderátory demonstrována. Jako příkladovou namátkovou vybranou nevědomostní otázku můžeme uvést: Co dělá koza, když se nudí? Soutěžící, který má pak na konci pořadu nejvíce správných odpovědí, vyhrává. Důležité je zmínit, že vždycky je na výběr ze tří odpovědí.

Zázraky přírody jako desková hra

Už na začátku vás hra přivítá pěkným barevným zpracováním krabice a stejně tak barevným herním plánem. Na plánu uprostřed naleznete počítadlo bodů se startem a cílem a dále pak barevně odlišené oblasti pro jednotlivé kategorie karet s otázkami. Hra je standardně určena pro dva až čtyři hráče, ale pokud je vás více, můžete utvořit týmy. Průběh hry je velmi jednoduchý. Všichni umístí svou figurku na start a první hráč hodí kostkou. Padlý počet pak určí kategorii otázky. Na výběr je z pěti kategorií, kterými jsou zvířata, rostliny, chemie, svět kolem nás a fyzika. Pokud vám padne šestka, můžete si kategorii vybrat sami. Na každé kartě se nachází pět otázek, hodíte tedy kostkou ještě jednou, aby vám opět určila, kolikátou otázku přečtete. Ano, jako hráč na tahu máte roli moderátora a čtete otázku ostatním soutěžícím. Pak se role posunou.

Po přečtení otázky dáte soutěžícím na výběr ze tří odpovědí a oni se svými tipovacími kartami pokusí zvolit tu správnou. Až všichni vyloží svou kartu, odhalíte správnou odpověď, a kdo odpověděl správně, posune se na počítadle o políčko vpřed. Takto se střídáte v otázkách a odpovědích až do samotného cíle. Ten, kdo zodpoví dvanáct otázek a dostane se do cíle, však ještě nemá vyhráno. V cíli mu soupeři zvolí jeho závěrečnou otázku a teprve poté, co ji zodpoví, se stává konečným vítězem hry.Spousta otázek je takových, že na ně pravděpodobně budete znát přesnou odpověď, nebo na základě přečtených možností budete alespoň tušit. Velké množství otázek však je také o věcech, o kterých jste nikdy neslyšeli a ani vás nad nimi nenapadlo nikdy přemýšlet. Například proč kachny v zimě nepřimrznou k ledu? A to je na této hře to krásné, dozvědět se něco netradičního a nového.

Není to jen o otázkách a odpovědích

Můžete se dozvědět i více. Na každé kartičce je jedna otázka doplněna o zajímavost, kterou lze po vyložení karet, tak, abyste ji náhodou nenapověděli, přečíst. Jiné otázky mohou mít zas doplněné klíčové slovo k vyhledávání na internetových stránkách Zázraků přírody. Klíčová slova vás zavedou k nahraným videím, díky nimž můžete své znalosti ještě více zdokonalit. A pokud by vám to bylo málo a rádi byste vyzkoušeli různé experimenty, stejně jako moderátoři v TV, můžete. Hra totiž obsahuje také 28 karet s pokusy. Ty se také váží ke konkrétním otázkám, ale lze si je samozřejmě vyzkoušet i kdykoliv jindy. Na jedné straně je ilustrační fotografie pokusu a z druhé strany pak jeho popis. Veškeré pokusy by měly být realizovatelné v domácích podmínkách. Je třeba ale dbát zvýšené opatrnosti, především s chemickými prvky.

Zázraky přírody – karty otázek
Zázraky přírody – hlasovací karty
Zázraky přírody – karty experimentů

Zázraky přírody jsou ideální kvízovou hrou pro zvídavé hráče a fanoušky přírodních věd. Otázky jsou rozmanité a oproti vědomostním hrám i dost netradiční. Zábava je tímto zaručena. Pokud budete chtít svůj zážitek posunout i dále, můžete si na vlastní kůži vyzkoušet nejrůznější pokusy, nebo se na ně alespoň podívat.

• netradiční otázky
  • množství otázek
  • barevnost
  • zachování televizních pokusů a experimentů
  • nepřítomný inzert
0.0

Marcela Grázová

Její první herní zkušeností byl pravděpodobně Tetris, avšak v dětství milovala strategické hry a online FPS, či MMO. Nyní už hraje jen singleplayer a díky recenzím objevila široké spektrum zábavných indie her, nad kterými dříve spíše ohrnovala nos. Vystudovaný farmaceut, milovník fantasy & sci-fi knížek a seriálů, náruživý cestovatel a motorkář.