Kde domov můj náhledovka

Desková hra Kde domov můj? Evropa – adaptace televizní soutěže

2. 10. 2022

Kde domov můj? Evropa od vydavatelství Dino Toys je stejně jako Zázraky přírody a AZ Kvíz vědomostní kvízová desková hra na motivy stejnojmenné televizní soutěže České televize. Vžijte se do role soutěžících v deskovce určené pro tři až sedm hráčů a postupně ve třech kolech otestujte svou bystrou mysl, rychlost, vědomosti z různých tematických okruhů a také znalosti České republiky a Evropy. Cílem je získat co nejvíce bodů.

Kde domov můj - rozestavění hry

Televizní soutěž Kde domov můj?

Nejprve si pojďme představit televizní kvízovou hru, z které tato desková hra vychází. Televizní pořad moderuje Aleš Háma a na vašich obrazovkách jej můžete zaznamenávat už od roku 2016. Soutěž je tříkolová, určená pro tři účastníky. V prvních dvou kolech vypadne vždy ten s nejnižším počtem bodů a v posledním, finálovém, pak ten nejúspěšnější soutěží o výši finanční odměny. Jako divák se můžete dozvědět zajímavé informace z naší vlasti.

V prvním kole je řečeno osm otázek s výběrem čtyř odpovědí a ten nejrychlejší soutěžící, který se přihlásí, odpovídá. Zodpověděl-li otázku správně, získává pět bodů. V případě, že byla odpověď špatně, získávají body jeho dva soupeři. Tento mechanismus, který platí pouze pro první kolo, donutí účastníky nehádat náhodně, ale skutečně se přihlásit, až když si jsou jistí odpovědí. Ve druhém kole dva zbývající soutěžící vybírají postupně z 12 tematických okruhů odlišených bodovým hodnocením, podobně jako ve známé hře Riskuj. Zajímavostí je, že je zde možnost zvolit jeden okruh soupeři, a pokud odpoví špatně, získáváte body vy. Finalista pak v posledním kole odpovídá na otázky z různých krajů České republiky se vzrůstající obtížností. Na konci má výherce ještě možnost využít šanci Dvakrát víc, nebo nic. To znamená, že může za dodatečnou poslední otázku získat dvojnásobek získaných peněz, pokud ji zodpoví správně. V případě, že odpoví špatně nebo nebude vědět vůbec, o všechny své dosud vyhrané peníze přijde.

Srovnání s deskovou hrou

Desková hra Kde domov můj? Evropa napodobuje svou televizní předlohu velmi dobře. Významným rozdílem je pouze to, že hráči v kolech nevypadávají, ale hrají všechna tři kola a místo financí se získávají i ve třetím kole body. Základní varianta hry je určena pro tři hráče a moderátora, ale pravidla nabízí i další varianty, například hru pro dva hráče s moderátorem nebo pro tři hráče bez moderátora, případně týmovou hru.Herní plán představuje bodovací tabulka a označení pro bodové rozestavění otázek všech tří kol. Každý hráč si zvolí svou barvu, dostane figurku a také hlasovací kartu, jejíž hození na předem určené místo na stole supluje bzučáky televizních soutěžících. Moderátor se pak v prvním kole stará o zamíchání, výběr karty a přečtení všech osmi otázek s výběrem odpovědí. Mechanismus je tedy naprosto identický s předlohou, včetně zisku bodů pro soupeře při špatné odpovědi.

V druhém kole opět zůstáváme věrni televiznímu pořadu, jen dvanáct okruhů náhodně vybere a rozřadí moderátor. Otázky jsou v hodnotách pěti, deseti a patnácti bodů a hráči se v jejich vybírání střídají. Zachovává se i možnost zvolit otázku soupeři. V třetím kole jsou pak soutěžícím postupně řečeny otázky s možným bodovým ziskem 5, 10, 15, 20 a 30 bodů. Vítězem se stává hráč, který má po třetím kole nejvíce bodů. Přidat si pro více adrenalinu můžete i nepovinné pravidlo Dvakrát víc, nebo nic, na kterém se hráči před hrou domluví. V tomto případě si pak volí doplňkovou těžkou otázku z druhého nebo třetího kola.

Desková hra Kde domov můj? Evropa je věrná své televizní předloze. Otestujete a poměříte zde své znalosti o České republice a Evropě se svými herními kamarády téměř ve stejném stylu, jako byste soutěžili v televizi. Grafické zpracování je velmi vkusné, se zachováním barev a tématu původní show. Jediné, co by mohlo být lepší, je praktičtější inzert, ve kterém by se daly rozdělit typy karet pro jednotlivá kola, nebo alespoň přítomnost více sáčků.

• věrné zachování předlohy
  • tematické grafické zpracování
  • více variant hry
  • inzert
0.0

Marcela Grázová

Její první herní zkušeností byl pravděpodobně Tetris, avšak v dětství milovala strategické hry a online FPS, či MMO. Nyní už hraje jen singleplayer a díky recenzím objevila široké spektrum zábavných indie her, nad kterými dříve spíše ohrnovala nos. Vystudovaný farmaceut, milovník fantasy & sci-fi knížek a seriálů, náruživý cestovatel a motorkář.