Dixit Disney – karetní hra

Dixit Disney – užij si svět pohádek

16. 10. 2023

Společně s oslavami stého výročí Disney vznikla tato nová verze kultovní karetní hry Dixit. Dixit Disney vás přenese do světa kouzelných příběhů a animovaných pohádek, které nabídnou novou kreativní linii. Hra funguje zcela samostatně pro tři až šest hráčů a zároveň se dá kombinovat se všemi dosud vydanými rozšířeními a dalšími verzemi. Pokud vám je svět Dixitu známý, nečekejte žádné herní inovace a jen prozkoumávejte nádherné ilustrace světa Disney. Na český trh ji přináší vydavatelství Blackfire.

Starý známý Dixit

Originální verze je tu s námi již od roku 2008. Od té doby získala nejrůznější ocenění a vyšlo nespočet různých rozšíření a dalších verzí hry. Desková hra sází na jednoduchost, kreativitu, překrásné vizuální zpracování a spojení hráčů všech věkových kategorií k jednomu stolu. Někdo by mohl i říci, že se nejedná o žádnou hru, ale o procházku uměleckými abstraktními díly s experimentální interpretaci různými lidmi. Nicméně pokud Dixit neznáte nebo si jej potřebujete osvěžit, níže vám jej shrneme.

Na začátku hry si všichni hráči vylosují šest velkých karet a zvolí se první vypravěč. Rolí vypravěče je si některou z vylosovaných karet vybrat a vyřknout nápovědu, která by mohla danou kartu identifikovat, ale zároveň ne zcela přesně. Ostatní hráči se podívají na své vlastní karty, vyberou jednu, která by danému vodítku mohla nejvíce odpovídat, a vypravěči ji předají. Ten získané karty zamíchá s tou svou a následně je přede všemi postupně odhalí. Ostatní si je prohlédnou a jejich úkolem nyní je tu konkrétní vypravěčovu kartu mezi ostatními odhalit. Ten, komu se to podaří, získává body. Proč by ale vypravěč chtěl přihazovat body ostatním? On sám je chce získat taky. Cílem vypravěče tak je, aby jeho kartu uhádl aspoň jeden člověk, ale zároveň ne všichni. V případě, že jeho karta byla odhalena všemi, nezískává žádné body. Stejně tak nic nedostane, pokud byla nápověda příliš nezřejmá a nikdo ji nepochopil. Za trest tak nic nedostane, zatímco ostatní ano. Hráči mohou také získat bonusové body, když jiný hráč místo vypravěčovy karty označí jejich vlastní. Vyhrává ten, kdo jako první dosáhne třiceti bodů.

Je tedy třeba vyslovit takové vodítko, které některým napoví natolik, že kartu poznají, ale ne až tak moc přímá, aby ji poznali všichni. Nápovědou může být slovo, slovní spojení, věta, písnička, pantomima, naprosto cokoliv, co vás napadne, meze se kreativitě nekladou. Vypravěči se po každém kole střídají.

A přece jen něco nového

Za hrou stojí Jean-Louis Roubira a na ilustracích jednotlivých verzí se prostřídala různá řádka umělců. Dixit Disney byl ztvárněn ilustrátorkou Natalie Dombois, která skvěle dokázala udržet specifické rozmarné surrealistické abstraktní umění ve spojení s konkrétními disneyovkami. Díky tomu i v případě, že jednotlivé pohádky neznáte, na ně vůbec nemusíte odkazovat a bez problémů si vystačíte se všemi možnými prvky okolo nich. Na druhou stranu, pokud naopak svět kreslených příběhů společně s vašimi spoluhráči perfektně ovládáte, otevře vám to jedinečné možnosti v tvoření stop v podobě odkazů na jednotlivé filmy. Disneyovské pohádky jsou také o něco přístupnější pro dětské hráče.

Součástí balení je samostatný herní plán pro zaznamenávání postupu, který má po obvodu přednastavená očíslovaná místa pro umisťování karet odhalených vypravěčem. Zároveň jsou součástí hry inovovaná hlasovátka s otočným kotoučem, díky kterému konkrétní číslo dopředu nastavíte. Už žádné zbytečné žetony navíc. Nad čím určitě také kromě krásných ilustrací vaše vnitřní dětské já zaplesá, jsou figurkové postavičky z jednotlivých pohádek. Můžete hrát například za Zvonilku či Mikea Wazowskiho a samozřejmě nesmí chybět ani Mickey.

Nedokonalosti se přesto najdou

Hra je určena od tří hráčů. V tomto počtu už se dá hrát, nicméně to není optimální, určitě je pro herní zážitek lepší se potkat s více účastníky. Při třech hráčích to je volba pouze 50 na 50, jestli trefíte vypravěčovu kartu, nebo ne, a nemusíte tak moc přemýšlet. Zároveň je to složité i pro nové vypravěče, neříct něco, co kartu identifikuje zcela jasně, protože šance, že řekne něco, co ostatní ve svých kartách nemají, je poměrně vysoká. Na druhou stranu se při vyšších počtech lidí během jedné hry vystřídají úplně všechny karty. Proto je vhodné si pak nějaké další balíčky dokoupit. V Dixit Disney je plastový insert, který s dalšími rozšířeními rovnou i počítá. Zkoukněte i naše další recenze deskových her.

Dixit Disney je stále tou stejnou rodinnou společenskou hrou, tentokráte obohacenou o umění z Disneyho vesmíru. Jedná se o samostatnou hru, jiné verze nejsou vyžadovány. Těšit se můžete na nové nádherné ilustrace, známé pohádkové postavičky v podobě figurek a lehce inovativní hlasovátka s nastavováním čísla. Je opravdu zábavné vymýšlet sofistikované stopy a zároveň luštit vodítka jiných. Začínáte na jednoslovných nápovědách a postupně se dostáváte dále. Hra je jazykově nezávislá a zvládnou ji i děti. Vše je rychlé, jednoduché a skvostné. Nejde tu ani tak o vítězství, jako o to, co se během hry děje. Lze si ji tak užít i jako párty hru.

• úžasná umělecká díla
  • insert pro rozšíření
  • ověřená hratelnost
  • skvělé pro rodinné hraní
  • chtělo by to více karet
  • při třech hráčích je hra nic moc
0.0

Mozkovar index

Téma

Strategie

Marcela Grázová

Její první herní zkušeností byl pravděpodobně Tetris, avšak v dětství milovala strategické hry a online FPS, či MMO. Nyní už hraje jen singleplayer a díky recenzím objevila široké spektrum zábavných indie her, nad kterými dříve spíše ohrnovala nos. Vystudovaný farmaceut, milovník fantasy & sci-fi knížek a seriálů, náruživý cestovatel a motorkář.