Je již určitým pravidlem, že se na herním trhu každoročně objevují nové ročníky sportovních her, které však často přinášejí jen drobné úpravy oproti předchozím verzím. To je také jeden z hlavních důvodů, proč bývá většina těchto her kritizována za nedostatek inovací oproti předchozímu ročníku. Je to také důvod, proč jsou mnozí hráči skeptičtí a na případné pořízení nového ročníku si dávají načas. Ještě závažnější je tento problém u závodních simulátorů, a to zejména v případech, kdy vývojářské studio vlastní exkluzivní licenci a na trhu chybí skutečná konkurence. Do této pomyslné kategorie spadají například italští vývojáři z Milestone se svým novým MotoGP 25, oficiální hrou mistrovství světa silničních motocyklů pro sezónu 2025. S novým ročníkem však přichází také nové Mistrovství světa vozů Formule 1, na které se dnes podíváme.
zdroj: IGDB.com
Nabídne F1 25 konečně to, po čem fanoušci touží?
Nejnovější ročník Mistrovství světa vozů Formule 1, jenž nese standardní označení F1 25, pochází, stejně jako předešlý ročník, z dílny vývojářského studia Codemasters a vydavatele Electronic Arts.
Již na první pohled je zřejmé, že se F1 25 snaží oslovit široké spektrum hráčů od hardcore milovníků simulátorů až po příležitostné fanoušky Formule 1. Titul je dostupný na PC, PlayStationu 5 a Xboxu Series X/S, přičemž se vývojáři rozhodli nepodporovat konzole předchozí generace, aby mohli naplno využít technické možnosti generace nové a přinést detailnější vizuál i věrnější fyziku. V této recenzi se budeme zabývat čistě PC verzí. Sluší se zmínit, že hra přichází s oficiální licencí FIA Formula One World Championship, která zahrnujevšechny týmy, jezdce a tratě.
zdroj: Electronic Arts
Drama v závodním tempu
F1 25 na to jde hezky zostra a nabídne několik herních režimů, a to včetně strhující třetí kapitoly Braking Point, která se vrací v plné síle. Opět se tak budete moci ujmout role Aidena Jacksona nebo Callie Mayer, kteří závodí za fiktivní tým Konnersport Butler Global Racing Team. V příběhu pak nechybí ani kontroverzní Devon Butler, jehož rivalita s Jacksonem opět vzplane. Tým Konnersport bojuje o titul. Určité události na trati však v týmu vyvolají chaos, což přinese napínavou sportovní podívanou. S trochou nadsázky by se celá situace dala lehce přirovnat k příběhu Nikiho Laudy a jeho rivala Jamese Hunta, který byl také zfilmován. Nově si pak můžete nastavit různé úrovně obtížnosti, abyste si mohli zážitek užít do sytosti.
Velkou novinkou je také to, že tým Konnersport bude možné použít mimo Braking Point, a to konkrétně v režimech My Team a kariéře jezdce. Zde máte prakticky příběh ve svých rukou. Režim „Můj tým“ prošel výraznou proměnou. Nejenže máte možnost založit svůj tým, ale nově můžete spravovat dva jezdce, rozhodujete o vývoji technologií a nastavujete týmové strategie, včetně určení „jedničky“. Musíte tedy i pečlivě zvážit, komu budete přidělovat nové a někdy i experimentální díly, nebo zda vsadíte na jistotu už prověřených vývojových prvků. My Team 2.0, jak jej Codemasters nazývá, je v tomto ohledu jednoznačně mnohem přesvědčivější a realističtější než kdy dříve. Zároveň jste také nuceni brát ohledy na rozpočet, řídit personál a dělat spoustu rozhodnutí, která mohou určit nejen průběh, ale hlavně výsledek sezóny. Nejde pak jen o vývoj, ale také o sponzoring. Tyto manažerské prvky posouvají zážitek zase o příčku výš a přestože se nejedná o hluboký F1 manager simulátor, tak je jisté, že se jedná o správný krok vpřed.
Kromě klasického kariérního režimu, kde závodíte jako jezdec některého z reálných týmů, je tu novinka v podobě Challenge Career, která se skládá z časově omezených scénářů přinášejícím nové výzvy každý týden. Hráči soutěží v online žebříčcích a mohou se měřit se zbytkem světa. Prakticky se jedná o stejný princip, jako je u Codemasters znám již od Dirt Rally či Dirtu 5.
Pokud mluvíme o režimech, nesmíme zapomenout na online klání, tedy závody proti jiným hráčům. Závodí jak hráči skuteční, tak AI boti. K umělé inteligenci, se však ještě dostanu.
zdroj: Electronic Arts
F1 25 nabízí zcela přepracovaný jízdní model
Přišel čas podívat se na hratelnost. Realističtější fyziku přináší systém EA SPORTS Dynamic Handling, ten klade větší důraz na přilnavost pneumatik, teplotu a mechanické poškození. Ovládání je méně arkádové (alespoň pocitově, přeci jen se jedná stále o videohru) a více odpovídá realitě. Je vyžadována lepší práce s plynem, brzdou i volantem a je zde rozhodně znát rozdíl oproti F1 24.
Další zajímavou novinkou je možnost jezdit některé tratě v opačném směru, jedná se konkrétně o Silverstone, Zandvoort nebo Red Bull Ring. Nejeden fanoušek si tak může vyzkoušet, jak by vypadal závod „naruby“, a přitom si užít zcela nový strategický přístup. Bohužel tato možnost není u všech tratí, což je rozhodně škoda.
Ve spolupráci s připravovaným filmem o Formuli 1 s Bradem Pittem přichází do hry tým APXGP, včetně speciálních eventů a výzev. Ačkoliv se nejedná o klíčovou součást hry, jde o zajímavý způsob, jak propojit F1 s popkulturou.
Slíbil jsem vám, že si něco řekneme o umělé inteligenci. Jak patrně tušíte, nefunguje zcela ideálně. AI postrádá určitou dravost a razanci. Na druhou stranu se chová celkem férově podle zvolené obtížnosti. Nicméně někdy máte pocit, že vám výhru doslova daruje a jindy se zdá, že raději havaruje, než aby vás pustila před sebe. A to i v případech, kdy by to pro ni bylo výhodné, protože v následujícím úseku by vás mohla elegantně předjet bez rizika kolize.
zdroj: igdb.com
Grafika, která zaujme, ale také potrápí
Na PC běží F1 25 překvapivě hladce, tedy za předpokladu, že vlastníte modernější sestavu. Doporučená specifikace zahrnuje grafickou kartu na úrovni RTX 3060 a procesor i5/Ryzen 5 nové generace.Nicméně optimalizace by chtěla ještě lehce poladit.
Hra využívá LIDAR data pro přesné ztvárnění tratí. To znamená realistické sklony, hrboly a výjezdy z obrubníků. Největší skok je vidět na tratích jako Suzuka, Miami a Melbourne. Na výkonných sestavách můžete zapnout path-tracing pro dechberoucí světelné efekty. Je to doslova pastva pro oči a spolu se zmíněnými tratěmi se jedná bezesporu o jedno z velkých lákadel hry.
Zajisté vás napadá, jak je to s vlivem počasí na jízdní vlastnosti. Inu, závody v dešti vypadají dramaticky, ale v samotném řízení se to až příliš neodráží. Abyste zažili opravdový adrenalin nebo onen pocit strachu, kdy se modlíte u každé větší zatáčky, je potřeba si pohrát s nastavením obtížnosti. Je to náročnější, to rozhodně, ale ani zdaleka ne tolik, jak by mělo být. Opět se však jedná o krok vpřed.
Bohužel se (nejen mně) občas stalo, že hra spadla do Windows s chybovou hláškou. To se stalo několikrát (pouze) u online klání, když na trati byli boti a reální hráči.
S ohledem na ovládání je samozřejmě možnost využít klávesnici, která představuje jakousi krajní možnost. Nemáte s ní zkrátka takový cit a možnost preciznosti, nicméně hrát a vychutnat si požitek rozhodně jde. Jen budete cítit, že to není úplně ono. Gamepady oproti tomu mají širokou podporu a přináší i dobrou odezvu. Nejlepší variantou je pak samozřejmě volant pro ty, kteří chtějí z F1 25 vytěžit maximum. Ovládání s volantem plně odhaluje přednosti nového fyzikálního modelu.
Každý tým má vlastní zvuk motoru, který je věrnější realitě než kdy dřív. Rádiová komunikace s inženýrem, atmosféra v paddocku i zvuky publika dodávají na věrohodnosti. Hudební doprovod zůstává v pozadí a neruší.
F1 25 rozhodně představuje významný evoluční krok ve správném směru. Codemasters vyslyšeli fanoušky a přišli s náročnější a realističtější simulací. Výsledkem je hra, která odměňuje trpělivost a dovednost, přičemž zároveň dokáže vtáhnout díky dramatickému příběhu i novým výzvám.