Gamedec - Cover

Gamedec – virtuální detektiv

7. 1. 2022
Zdroj náhledu: Anshar Studios

Gamedec je detektivní izometrické RPG pro jednoho hráče v cyberpunkovém stylu. Objevuje se zde široká škála dobře zpracovaných lokací, dobrá rozmanitost vytvořených NPC a lineární příběh. Interakce probíhá ve stylu point-and-click. Systém vodítek a dedukcí není nijak omezující a možnosti interakcí jsou většinou určeny tím, jak větvíte své dovednosti, případně vašimi minulými akcemi a interakcemi s jinými postavami. Kromě toho musíte získané informace použít k vyvozování závěrů. Většina vašich rozhodnutí buď zablokuje, nebo otevře určité cesty.

Děj a hlavní postava

Děj se odehrává v ponuré futuristické Varšavě 22. století, kde je virtuální realita stejně důležitá jako svět skutečný. Hrajete za Gamedeka, detektiva, který žije v reálném světě, ale specializuje se na řešení případů v tom virtuálním. Ve virtuálním světě existují problémy, jako jsou ve světě skutečném – zločiny všeho druhu, od krádeží a podvodů až po vraždy. Hráč operuje z bytu, který funguje jako centrála, a bere na sebe řadu případů. Následně hledá stopy, které pomohou odhalit jeho verzi pravdy, a někdy je dokonce nutné vzít vodítka do skutečného světa ve snaze najít řešení. Existuje několik různých virtuálních světů k prozkoumání a řešení zločinů. Světy, do kterých se můžeme ponořit, jsou úplně jiné. Kromě virtuální reality existuje ve 22. století stále i skutečný svět, kde se opět nacházejí různá místa k návštěvě, předměty, s nimiž lze manipulovat, a probíhá tam interakce s NPCs. Jednotlivé scénáře nejsou nijak extrémně rozsáhlé a většinou se skládají pouze z pár lokací. Mnoho nápadů v herních světech je zcela originálních a nabízí dostatek rozmanitosti, aby věci byly zajímavé oblast od oblasti.

Zdroj: Anshar Studios

Rozvětvené příběhy

Gamedec se soustředí na sledování příběhu s velkým počtem různých možností. Vyžaduje, abyste navštívili velké množství míst. Velkou část hry budete mluvit s NPCs, prozkoumávat prostředí, shromažďovat stopy a vyšetřovat. Většina z toho je relativně pomalá a zabere to nějaký ten čas. Pohybujete se z místnosti do místnosti a interagujete s prostředím. Rozhovory s virtuálními obyvateli jsou zásadním akčním prvkem, kde musíte konverzaci řídit specifickým způsobem, aby se vám odhalily potřebné informace. To je reprezentováno vodorovnou lištou. Různé možnosti dialogu závisí na již učiněných rozhodnutích, stejně jako na dovednostech vaší postavy. Gamedec je naprosto lineární hra, která se však může vyvíjet nesčetnými směry na základě konverzací a akcí. Většina vašich rozhodnutí buď blokuje určité cesty, nebo je otevírá. Jde tedy spíše o dobrodružnou hru s rozvětvenými příběhy. Můžete se také naučit několik různých schopností získáváním dovednostních bodů.

Zdroj: Anshar Studios

Dovednostní body a schopnosti

Existují čtyři různé typy dovednostních bodů, spojené s různými charakterovými rysy, a každá schopnost ve stromu schopností vyžaduje určitý počet dovednostních bodů specifického typu. Požadavek na schopnosti se často objevuje během interakcí ve hře a může nasměrovat vyšetřování k jednomu nebo druhému výsledku. Díky tomu je hraní docela jedinečné, protože existuje mnoho způsobů, jak dosáhnout cíle, a díky tomu si lze hru zahrát několikrát. Nicméně si myslím, že celé levelování a schopnosti učení mohly být provedeny lépe. Jednak je nemožné vědět, která z našich akcí vám uděluje dovednostní body, a jednak z akcí, které vám udělují body dovedností, je těžké přesně vědět, jaký typ dovednostních bodů bude udělen. Nakonec tedy získáte spíše ty dovednosti, které nepotřebujete, než ty, co potřebujete. Také nelze vybírat jen jednu větev vylepšení, ale musíte body rozdělovat rovnoměrněji. Jak vybíráte různé možnosti konverzace, příběh se také vyvíjí ve zcela odlišných směrech. Jednoduchý výběr všech možností dialogu po sobě nefunguje, zřídka také existuje „správné“ nebo „špatné“. Můžete jednat na základě vlastní etiky, bezúhonnosti nebo jednoduše smyslu pro spravedlnost, a zažít tak svůj vlastní příběh.

Zdroj: Anshar Studios

Každé rozhodnutí má své důsledky

Hlavní herní prvky tvoří čtení textů a výběr dialogových rozhodnutí. Nemůžete natrvalo zemřít nebo prohrát hru, příběh se neustále vyvíjí. Stejně jako v reálném životě mohou být důsledky našich rozhodnutí okamžité, dlouhodobé nebo skryté a objeví se pouze tehdy, když je nejméně očekáváte. Každé rozhodnutí je důležité a má důsledky, ostatní postavy v Gamedecu mohou klidně kvůli vašim rozhodnutím zemřít. Kromě mnoha konverzací musíte k vyvozování závěrů využít informace shromážděné v dialozích, nebo dokonce při pozorování prostředí. Tato mechanika dedukcí silně připomíná Sherlock Holmes: Crimes and Punishments. S informacemi můžete vyvodit určité závěry, ale pozor, pokud je vaše dedukce chybná, zůstává chybná, i kdybyste později díky novým indiciím skutečně došli k jinému řešení.

Zdroj: Anshar Studios

Pro každého, kdo má rád hru plnou sci-fi, s cyberpunkovými vibracemi a dobrou starou detektivkou, je Gamedec rozhodně dobrou volbou. Osloví fanoušky dobrodružných her typu point-and-click i detektivních her. Celkový příběh je docela úhledný, i když trochu předvídatelný. Postavy nejsou nijak zvlášť zapamatovatelné, ale také nejsou úplně bezduché. Mnoho nápadů, které vývojáři začlenili do svého herního světa, je docela originálních a dostatečně rozmanitých, aby byly zajímavé oblast od oblasti. Celkově vzato je ve hře několik opravdu úhledných mechanik, několik zábavných nápadů a pěkný design s poměrně zajímavým, ale obecným pojetím příběhů virtuální reality. Vizuální stránka je ve všech směrech vynikající, prostředí jsou všechna pěkně navržená a zvukově je zde více méně minimální přístup.

Recenzi pro Gaming Professors napsal Daniel Korda.

• působivá řada vysoce kvalitních míst a scén
  • krásně vykreslené vizuály