Gothic 2 ar

Gothic 2 – pokračování legendární série

28. 1. 2024
Zdroj náhledu: igdb

Gothic je s námi více než 23 let. První díl dnes už legendární série s názvem Gothic 1 vyšel již 15. března roku 2001 a měl za následek boom žánru RPG. Za titulem stála (stejně jako i v následujících dílech) vývojářská společnost Piranha Bytes, která v dnešních dnech patří mezi špičku v žánru RPG z pohledu třetí osoby. Důkazem tomu mohou být nejen tituly jako série Gothic, ale také třeba Elex I a Elex II nebo Risen.

Po svém úspěchu Gothic I přišlo na trh 29. listopadu 2002 pokračování Gothic II, které bylo následně 28. října 2004 vydáno i v Severní Americe. Jeho port pro Nintendo Switch s názvem Gothic II Complete Classic byl celosvětově vydán 29. listopadu 2023.

igdb.com

Když si hlavní hrdina nemá šanci odpočinout

První díl série Gothic patří dnes již mezi klasické tituly ve své herní kategorii. Hra v sobě ukrývá silné dobrodružné prvky s poměrně dlouhou herní dobou a s množstvím úkolů, při jejichž plnění se setkáte s celou řadou většinou dobře napsaných postav. V několika případech budete mít i na výběr, jakým způsobem chcete úkol splnit nebo zda jej vůbec chcete splnit, což rozhodně přidává na hratelnosti. Ve své době se nejednalo o perfektní hru, jednalo se však o začátek série, která se zapsala do srdce každého, kdo ji hrál.

Gothic II navazuje přesně na pojetí a koncept předchozího dílu, a to doslova. Příběh se odehrává dva týdny po konci předchozí hry a hlavní hrdina tak neměl ani žádný čas si pořádně odpočinout po dobrodružství, které zažil. Po zničení bariéry kolem vězeňského ostrova se dodávky rudy do království zastavily. Král se proto rozhodl vyslat na ostrov lorda Hagena se sto paladiny, aby zjistil, co se stalo, a zajistil rudu.

I když byl Sleeper poražen, zlo nezmizelo. Než byl Sleeper nadobro zapuzen, posledním výkřikem přivolal ty nejhorší nestvůry, které představují opravdové nebezpečí. Náš bezejmenný hrdina byl pohřben v následném otřesu po zániku velkého zla. Naštěstí zde byl mocný kouzelník Xardas, který jej zachránil a vyléčil. Když se hlavní hrdina zotaví, začíná jeho nové dobrodružství, když mu Xardas vysvětlí, jak se věci ve skutečnosti mají. Bezejmenný hrdina tak bude muset opět pozvednout své zbraně, aby znovu zachránil svět, který již jednou zachránil, avšak cesta tentokrát bude ještě nebezpečnější než předtím. K záchraně totiž budete potřebovat Innosovo oko, což je v roli hrdiny váš první velký úkol.

Stejně jako tomu bylo i v předchozím díle, také zde budete muset splnit mnoho dalších i vedlejších úkolů, abyste získali tolik potřebné zkušenosti i vybavení a zvýšili svou úroveň. Nezačínáte totiž jako bojem ostřílený rek, ale opět neznáte a nevíte skoro nic.

igdb.com

Gothic II nabízí větší volnost než předchozí díl

Úkoly jsou lehce rozmanitější než v předchozím díle a nejsou zastoupeny pouze misemi typu „najdi, seber, přines“, i když ty jsou zde samozřejmě také, protože se již tehdy jednalo o jistou stálici v tomto žánru, která pokračuje do dnešních let. Naštěstí je zde také mnoho skvěle napsaných postav, které se nachází po herním světě a které vám budou zadávat poměrně pestré a zábavné úkoly. Tedy na dobu, kdy hra vznikla, rozhodně ano. Některé úkoly jsou kromě vyvraždění nestvůr nebo zabití banditů postaveny i na řetězových úkolech, kdy je vyžadováno splnit několik kroků, třeba zajištění důkazů a podobně.

Co rozhodně stojí za zmínku, je volnost, s jakou Gothic II pracuje. Nejenže existuje několik způsobů, jak většinu misí dokončit, ale dokonce zde jsou i tři hlavní způsoby, jak můžete dokončit celou hru. To je určitým způsobem předurčeno zastoupením tří hlavních frakcí, k nimž se můžete přidat. Můžete se přidat k žoldákům, kteří za peníze udělají cokoliv, čarodějům, kteří jsou oddáni umění magie, nebo se můžete přidat k domobraně, která stojí takříkajíc uprostřed mezi zmíněnými stranami, protože se nakonec stanete mocným a váženým paladinem.

Volnost pak máte i v průzkumu herního světa, kde se můžete pohybovat dle vlastního uvážení. Vaše cesta je nicméně ovlivněna výše zmíněnými frakcemi. Každá z cest (na základě frakce, kterou jste vybrali) vás přivede ke stejným hlavním bodům a postavám v příběhu. Cesta, jak se k těmto bodům dostanete, je už ale rozdílná, taktéž budou rozdílné úkoly a dialogy s NPC a jejich reakce na vás. Opět musím zmínit, že na dobu, ve které hra vznikla, se jednalo o opravdovou třešničku na dortu, dnes je již tento způsob brán v RPG jako standard.

igdb.com

Konkurence některé prvky zvládla lépe

I když je na hře znát rok jejího vzniku a vzhledem k němu je nutno v některých věcech přimhouřit oko, jsou zde prvky, které se nepovedly ani tehdy. Jedním z faktů, které byly kritizovány hned po vydání hry, bylo uživatelské rozhraní. Inventář byl jedním slovem zmatek prezentovaný gigantickou mřížkou se sloty. V nich můžete mít tisíce kilogramů vybavení a bez možnosti jakéhokoliv třídění, jako tomu již v té době bylo u jiných konkurenčních her. Příkladem může být The Elder Scrolls III: Morrowind, který vyšel v roce 2002.

Dalším prvkem, který se tak úplně nepovedl a nesetkal se s kladným ohlasem, je ovládání. Díky tomu, že hra nabízí poměrně velké množství úkolů, které stejně v konečné fázi zahrnují souboje, se efektivnímu pohybu a boji prostě nevyhnete. Nejenže je hra poměrně těžká, tedy rozhodně ve srovnání s předešlým dílem, ale i ovládání je ještě kostrbatější než u předchůdce.

Hlavní myšlenka boje zblízka a jeho provedení je dobrá. Jde o přímý akční přístup namísto hodu kostkou s vlivem náhody a procentuálního výpočtu, což je rozhodně dobrá vlastnost. Princip je v tomto ohledu prostý: jak budete zvyšovat své schopnosti se zbraněmi, získáte švihy, které můžete použít v kombinaci, a samozřejmě tím budete způsobovat i adekvátní poškození. Vytvoření smrtících komb ale vyžaduje přesné načasování a zde může být už problém. Pokud vám to nevyjde a kombo uprostřed švihu zastavíte, ocitnete se téměř paralyzováni v nehybné pozici, a jste tedy velmi zranitelní.

O to větší může být problém, když bojujete s více protivníky naráz. Je zde možnost zaměření se na jednoho nepřítele, což samozřejmě znamená, že když se soustředíte na jednoho nepřítele, mají vás ostatní jako na dlani. Když ale před vámi proběhne jiný nepřítel, přepne se zaměření právě na něho a vy budete útočit na nový cíl, aniž byste nejprve vyřadili ten již poškozený. Tohle s sebou nese i další problém, neboť ve větších šarvátkách můžete namísto příšery nebo bandity švihnout i spřátelené NPC.

Boj s užitím magie není o moc jednodušší. Místo toho, abyste měli k dispozici klávesovou zkratku pro sesílání vybraných kouzel, musíte si kouzlo připravit, podržet tlačítko myši a pak stisknout tlačítko vpřed, abyste kouzlo použili.

igdb.com

Zub času je znát

Umělá inteligence je poměrně jednoduchá a rozhodně se od ní nedá očekávat hlubší myšlení ve formě taktizování. Nepřátelé na vás budou prostě útočit a útočit. Rozdíl je pouze v tom, že jedna skupina AI na vás bude útočit primárně přímo, zatímco druhá bude využívat početní převahy a neustále se bude kolem vás pohybovat jako kroužící smečka. Protivníci se zbraněmi dokáží nicméně zapůsobit, protože při střetu s nimi budete muset muset předvídat útoky, efektivně blokovat a vhodně časovat vaše útoky.

Všechny postavy a příšery ve hře rozeznávají denní a noční dobu. Obyvatelé měst a dělníci na farmách se během dne věnují svým běžným povinnostem a rutině, která zahrnuje jak jídlo a práci, tak rozhovory s jinými NPC nebo odpočinek. Příšery ve volné přírodě mají pak svůj spánkový cyklus, který by se u nich dal očekávat i v reálném světě.

Titul se po vizuální stránce samozřejmě nemůže rovnat moderním hrám, v době uvedení na trh se však jednalo o standard. Audio stránka je ve stejném duchu jako předchozí díl, tedy dosti nevyrovnaná. Hudba a ozvučení prostředí jsou více méně povedené, najdete zde různé symfonické skladby a ambientní zvukové efekty, které vynikají zvláště ve venkovních oblastech. Ozvučení v rámci soubojů je pak spíše průměrné, až podprůměrné, některé efekty jsou i s ohledem na dobu vzniku prostě otřesné a souboj se specifickými monstry je spíše souboj o vaše uši. Dabing je však s ohledem na dobu opravdu povedený.

Gothic-2-rek

igdb.com

Druhý díl série Gothic patří stejně jako první díl mezi klasické tituly své herní kategorie, které se podílely na formování žánru RPG. Stejně jako první díl, i Gothic II nabízí silné dobrodružné prvky s poměrně dlouhou herní dobou a s množstvím úkolů, při jejichž plnění se setkáte s celou řadou většinou dobře napsaných postav, které na vás reagují podle toho, jakou cestou se v příběhu vydáte. Pokud přehlédnete některé staré mechanismy, kostrbaté ovládání a vizuální stránku hry s ohledem na dnešní dobu, i v dnešních dnech vás Gothic II solidně zabaví.

Platforma PC
  • Datum vydání 29.11.2002
  • Petr Polák

    Hry hraje již přes 25 let, začínal na jednom z prvních NES v České republice. Postupem času se přesunul na PC, kde hraní her naprosto podlehl. Má rád hry všeho druhu, které představují i určitou výzvu. Achievement hunter.

    Sledujte nás:

    © 2024 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.