Přetváření slavných videoherních titulů do světa deskových her není ve světě moderního hraní žádnou novinkou. Úspěšné případy jako Scythe nebo Northgard dokazují, že přenesení digitální zábavy na herní stůl (a obráceně) může fungovat výborně. Tímto směrem se vydali i autoři deskové adaptace klasiky Heroes of Might and Magic III. Českým hráčům hru přináší Xzone a spolu s ní i tři tematická rozšíření – Pevnost, Inferno a právě Baštu.
Za projektem stojí Archon Studio ve spolupráci s Ubisoftem, držitelem práv na původní sérii. Hlavními jmény vývoje jsou Jakub S. Olekszyk a Tomasz Badalski – ti se postarali o to, že desková verze ctí odkaz originálu, a zároveň přináší nové možnosti v oblasti strategie i atmosféry.
Tentokrát se podíváme právě na frakční rozšíření Bašta (v originále Rampart), které obohacuje základní hru o zcela novou hratelnou stranu, rozšířené herní mechanismy a komplexní příběhové pozadí. Nejedná se o samostatně hratelnou sadu – ke hře potřebujete základní verzi Heroes of Might and Magic III, jde tak čistě o frakční rozšíření, které samozřejmě ještě více prohlubuje komplexitu a atmosféru základní hry.
Heroes of Might and Magic III – Bašta aneb silou lesa proti stínu smrti
Nad AvLee se snáší stín smrti. Tajemná úmrtí elfských lordů svedou dohromady dva nepravděpodobné spojence – Gelua, člena erathijské lesní gardy, a Gem, mocnou čarodějku z Enrothu. Spojuje je více, než by se mohlo zdát: oba pronásleduje bolest a vina za to, že nedokázali ochránit ty, na kterých jim záleželo. Společně přísahají, že odhalí pravdu skrytou v mlze záhad obestírajících tyto tragédie – s nadějí, že v ní najdou vykoupení… a možná i sladkou pomstu. Jenže v odhodlání proniknout k jádru pravdy mohou narazit na temnotu, jaké dosud nečelili. Osud elfských zemí leží na jejich bedrech.
Příběh rozšíření Bašta je zaměřen na přírodu a zasazen do elfské země AvLee, která se nyní potýká se záhadnými úmrtími předních elfských lordů. Kdo může na této situaci nejvíce získat a kam až vede touha po pomstě, která je zakořeněna hluboko v každém z nás a je pouze otázkou, co ji spustí, aby nás ovládla? Příběh rozšíření přidává hlubší narativní vrstvu, ale zároveň určitým způsobem vysvětluje i nutkání a touhu po pomstě ze ztráty někoho, na kom vám záleželo. Nic však není tak černobílé, jak se může na první pohled zdát.
Nová herní frakce a nové mechanismy
Heroes of Might and Magic III – Bašta přidává novou herní frakci, která je známá svým specifickým zaměřením na přírodu, magii a ochranné prvky. Samozřejmostí jsou nové postavy, karty, lokace a herní mechanismy. Klíčovými jednotkami jsou například jednorožci, zlatí draci, kentauři nebo trpaslíci, ale třeba i pegasové. Ze všech rozšíření musím zmínit, že Bašta má dle mého názoru (i když všechny figurky napříč celou hrou a rozšířeními jsou skvělé) nejlepší figurky s nejvíce detaily. Pravda, svítivě zelená není úplně typická, ale dává důraz na spojení s přírodou namísto blátivě zelené u Pevnosti, která symbolizuje bažiny.
Novým herním mechanismem jsou válečné stroje. Jde o nový typ karet, které můžete získat výrobou nebo na tržištích. Samozřejmě, že taková balista, se pak velmi efektivně hodí při různých vojenských akcích. Tyto stroje tak přidávají do hry nové taktické možnosti, například vylepšení dělostřelectva a jsou tak nedílnou součástí efektivní armády. Stroje jako balisty, vozíky s municí nebo stany první pomoci lze nasadit na bojiště jako podpůrné jednotky.
Součástí všech tří rozšíření je nový herní mód zvaný Aliance. Umožňuje zapojení čtyř hráčů ve formátu 2 proti 2. V rámci aliance je možné sdílet suroviny, kouzla i artefakty, což posiluje týmovou hru a dává prostor novým kombinacím strategií. V tomto módu už nejde jen o vlastní vývoj – důležitou roli hraje komunikace a spolupráce mezi spojenci.
Zkušenějším hráčům poskytne Aliance nový impuls, ale začátečníkům může zpočátku připadat náročná. Hra zmíněného módu totiž klade důraz na znalost jednotlivých frakcí a schopnost přizpůsobit se hernímu stylu partnera. To je umocněno díky sdílení kouzel, artefaktů a surovin, kdy můžete velmi cíleně ovlivnit i taktické možnosti vašeho partnera. Taktéž, pokud se dostanete do situace, kdy budete hrát proti již sehranému týmu zkušených hráčů a vy budete hrát poprvé danou frakci, tak je zde opravdu velmi silná asymetrie, kdy jedna klíčová chyba může ovlivnit osud celé hry. Přesto je tento mód skvělým rozšířením, protože díky novým scénářům, které jsou postaveny právě na týmové spolupráci, včetně koordinace útoků, obrany, ale také rozvoje, je skvělým prvkem, který výrazně, ale opravdu výrazně zvyšuje znovuhratelnost a podtrhuje týmovou strategii.
Tím se dostávám k jednomu nešvaru, který s sebou rozšíření přináší, a to je komplexita nových pravidel. Nechápejte mě špatně, není to o tom, že by něco bylo extrémně složité nebo nepřehledné, ale pro nové hráče se může jednat o vícero prvků, které se budou muset naučit. Nejlepší tak je, pokud jste ve hře absolutním nováčkem, abyste si zahráli nejdříve základní hru bez rozšíření a až následně se pustili do módu aliance.
Nové prvky a mechaniky s sebou přinášejí vyšší komplexitu pravidel. Neznamená to, že by bylo hraní nesrozumitelné, ale rozhodně není vhodné začínat hned s tímto rozšířením. Učení herních pravidel Bašty a její frakce si žádá určitý čas a pochopení. Pokud jste ve světě HoMaM deskovek nováčky, určitě se nejprve ponořte do základní verze a rozšíření si nechte na chvíli, kdy budete znát systém hry do větší hloubky.
Zpracování a výzva pro malíře figurek!
Co se týče vizuální stránky, Bašta rozhodně patří k nejlepším kouskům celé série rozšíření. Figurky jsou vypracované s mimořádnou pečlivostí a důrazem na detaily – ať už jde o jemnou strukturu křídel pegasů, nebo bohatě zdobené draky. Barevné ladění frakce v syté zelené evokuje spojení s lesními živly. Na rozdíl od bažinatých odstínů Pevnosti působí Bašta svěže a lehce.
Pokud patříte mezi hráče, kteří si rádi barví své miniatury, Bašta vás bezesporu nadchne. Modely nejsou z měkkého plastu, ale naopak drží tvar a strukturu. Každý kus tak představuje ideální plátno pro kreativní vyjádření.
Rozšíření Bašta je nádherným a promyšleným příspěvkem do univerza deskového Heroes of Might and Magic III. Přináší nejen působivou atmosféru a emočně nabitý příběh, ale také promyšlené herní prvky, které podněcují taktické plánování a rozšiřují možnosti interakce. Své místo si najde jak u stratégů, tak u milovníků fantasy estetiky.