Like a Dragon Infinite Wealth – legendy spolu

Like a Dragon: Infinite Wealth aneb připravte si hromadu kapesníků

19. 2. 2024

Osobně se nepovažuji za nějak extra emočního člověka, kterého by dokázalo cokoliv rozhodit… brečel jsem jen u konce Mass Effectu. Image velkého kluka jsem si bedlivě střežil až do chvíle, než jsem se setkal s dílem od japonských tvůrců z Ryu Ga Gotoku Studio, autorů známé série Yakuza, nyní přebrandované na Like a Dragon, a od té chvíle se mi to nedaří. S univerzem této ságy jsem se pořádně sžil v roce 2015 s vydáním Yakuzy 0 a od toho momentu si nenechám ujít žádné pokračování. Tato série ve mně vyvolává smršť emocí a jsem přesvědčený, že má potenciál oslovit i ty nejuzavřenější povahy. S napětím jsem se tedy vrhl na recenzi nejnovějšího přírůstku, Like a Dragon: Infinite Wealth, jehož kvality dnes pečlivě prozkoumáme. Hlavním posláním článku je připravit nové hráče na výzvy, s nimiž se mohou setkat při prvních krocích v tomto titulu. Navíc prozkoumáme herní mechanismy, lehce nastíníme příběhovou linii a posoudíme, zda Like a Dragon: Infinite Wealth obstojí v porovnání s vysokými standardy svých předchůdců.

V novém díle Like a Dragon: Infinite Wealth se tvůrci postavili ambiciózní výzvě a zhostili se jí bravurně, čímž si zajistili post mezi elitou herního průmyslu. Hra nabízí dva spletité příběhové proudy. První se věnuje Ichibanu Kasugovi, jenž razí cestu nové sáze a připravuje půdu pro příští kapitoly. Jeho příběh není přímo navázán na předcházející díly kromě jedné výjimky – Yakuza: Like a Dragon, kde byl poprvé představen. Druhá, vedlejší linie se točí kolem peripetií legendárního Draka z Dojimy, Kirya, a vyžaduje znalost série pro hlubší pochopení. V rámci vyprávění se setkáme s mnoha důvěrně známými postavami, například s Makotem Datem, Kaoruem Sayamou, Daigem Dojimou, Taigou Saejimou či Gorem Majimou. Očekával jsem, že prolínání těchto dvou světů – staré i nové generace Yakuzy – bude problematické, ale není tomu tak.

Znalosti protagonistů pro co nejlepší zážitek

Předtím než se ponoříme do recenze, je zapotřebí zdůraznit několik aspektů, proč Like a Dragon: Infinite Wealth nemusí být pro nováčky ideálním úvodem do série. Yakuza je sága s dlouholetou tradicí a každé nové vydání respektuje její kontinuitu, včetně tohoto. Titul specificky vychází z nedávného spin-offu Like a Dragon Gaiden: The Man Who Erased His Name, který vyplnil dějové mezery mezi šestým a sedmým dílem a zároveň připravil půdu pro recenzovaný kousek. I když jsou v něm kontexty dobře vysvětleny, vývojáři ze strany hráčů předpokládají určitou znalost předešlých her. Tato předpokládaná obeznámenost způsobí, že některé prvky – jako je postava Kihei Hanawy a jeho vztah k legendárnímu Kiryu Kazumovi či organizaci Daidoji – mohou činit nováčky zmatenými. Speciálně Kiryův vstup do děje může bez znalosti spin-offu být matoucí a působit zvláštně, až komicky. Like a Dragon: Infinite Wealth čerpá z bohaté historie různými reminiscencemi a odezvami na dřívější hry, což pro veterány znamená obrovské obohacení zážitku. Proto bych doporučil alespoň seznámit se s uvedeným kouskem, což vám zajistí podstatné pochopení relevantních postav, frakcí a narážek ve hře, hlavně v případě Kirya.

Co se Ichibana týče, jak jsem již zmínil na počátku textu, jeho příběh vychází z koncových pasáží sedmého dílu. Tím nám umožňuje se opět setkat s jeho extravagantní partičkou. Mezi nimi nechybí Yu Nanba, Koichi Adachi, Saeko Mukoda, Tianyou Zhao a Joon-gi Han. Pochopitelně hra přivádí i nové postavy, které se k dvojici draků připojí, aby společně rozdávali kopance ve velkém stylu. Díky přímé souvislosti s dřívějšími dobrodružstvími, i když není Ichibanova zápletka tak provázaná jako u Kirya, je stále vhodné mít zevrubný přehled o minulých událostech. Uvedená problematika společně tvoří hlavní důvod, proč bych nejnovější přídavek k sérii neviděl jako optimální vstupní bod pro nováčky. Bez znalosti historie se můžete připravit o plnou radost z prožitku setkání se starými přáteli, což by byla velká škoda.

Pestrý svět a nové možnosti cestování

Pocit nostalgie mě při spuštění Like a Dragon: Infinite Wealth zachvátil hned v úvodu hry. Kontrast mezi slunečnou a životem pulzující Havají a temnými čtvrtěmi Ijincho a Kamurocho (které rovněž navštívíte) mi rezonoval s atmosférou ze Zaklínače. Mnozí si jistě vzpomenou, jak region Velenu a Novigradu působil ponuře, až depresivně – vůbec nenaznačoval destinaci snů. Naproti tomu dodatek o Víně a krvi přenesl hráče do rozkvetlého a malebného knížectví Toussaint, což přineslo zásadní vizuální zlom. V Like a Dragon: Infinite Wealth je herní zážitek obdobně pestrý, avšak v Ijincho a Kamurocho se místo mrtvol či skrytých monster setkáváme s jinými druhy nepřátel. Graficky gamesa zůstává věrná svému původnímu stylu, což nijak neubírá na kvalitě zážitku. Cílem našich hrdinů je vypátrat Ichibanovu matku, skrývající se na Havaji. Je jasné, že jejich dobrodružství nebude ledajakým výletem a hrdinové postupně narazí na značné překážky, se kterými si poradí pouze pomocí silných pěstí. Současně podporujete Kirya, jejich přítele, mentora a vzor, aby čelil svému nejtěžšímu protivníkovi, rakovině. Oproti předchozím dílům začíná příběh pomalým rozjezdem, avšak jeho vrchol se dostavuje v druhé polovině hry. Přesto je třeba zdůraznit, že gamesa i nadále nabízí skvělou zábavu. Abych vám nekazil dojem z děje, více už neprozradím, ale chci vás ujistit, že kupříkladu takové vedlejší mise jsou připraveny v hojné míře… a, troufnu si říci, jsou bláznivější než kdykoliv předtím.

Nejlepší na tom celé je, že v osmém díle máte k dispozici dvě varianty, jak cestovat po mapě, díky čemuž je pohyb rychlejší a efektivnější. První z nich představuje tradiční taxík, který vás dopraví na stanoviště podle vašeho výběru, kdežto druhá volba přináší o něco větší vzrušení. V důsledku nevyhnutelné vedlejší mise se vám odemkne elektrický skútr. Tento způsob přepravy nabízí větší flexibilitu než taxík. Na mapě nastavíte jakýkoliv bod a on vás k němu automaticky doveze. Jedinou překážkou je nutnost sledování stavu baterie, kterou je zapotřebí dobíjet na speciálních stanicích. Čerpadla slouží nejenom k tomu, že doplníte energii za slušný finanční obnos, ale také je zde možné se pustit do personalizace vzhledu skútru. Ačkoliv to není nejlevnější metoda přepravy, přináší skvělé možnosti, neboť vám umožní prozkoumávat jednotlivé lokace a sbírat na nich důležité předměty. Ulice skrývají kufříky s možným obsahem lepšího vybavení nebo užitečného materiálu, jako jsou například lékárničky. Ve šťastnějších okamžicích narazíte i na skrytá místa se třpytivými hvězdami, které vám poskytují suroviny pro vytváření a vylepšování zbraní. To ovšem není vše, můžete prohrabat odpadkové koše či prozkoumávat okolí aut, narazíte i na uzamčené kontejnery či trezory, na jejichž otevření budete potřebovat klíče. Ty naštěstí objevíte při hledání v okolí.

Romantika, manažerská výzva a přátelství ve světě Yakuzy

Co se vedlejších aktivit týče, přiznávám, že jsem nevyzkoušel úplně všechny, neboť jich gamesa nabízí bohaté množství. Různorodé postranní úkoly ale působí ambivalentně. Mám na mysli to, že přestože poskytují bohatou zábavu, mohou vás snadno odvést od hlavního vyprávěcího toku. Nikoli že bych postupoval v příběhu, naopak, na několik hodin jsem se ponořil do těchto činností, jež jsou na jednu stranu klíčové. Z druhého úhlu pohledu však mohou narušit potřebný přístup k ději. Jaký význam tyto aktivity mají? Jsou zásadní, jelikož přispívají k rozvoji osobnostních rysů, jako je charisma, intelekt, zapálení a fyzická zdatnost, které je nutné posilovat pro odemykání nových povolání a efektivní čelení nepřátelům. V případě Kirya jsou zpřístupněny retrospektivní mise, odhalující, jak ovlivnil postavy, s nimiž se v minulosti setkal. Můžete se těšit i na karaoke, kde zpíváte ikonické písně jako Judgement Shinpan. Opětovně se vrací baseball, arkádové automaty a poker. Navíc vývojáři obohatili titul o množství novinek, které rozšiřují spektrum her. Zvláště jsem si oblíbil variaci retro kousku Crazy Taxi, ale s tím rozdílem, že místo automobilu manévrujete na kole a rozvážíte namísto klientů jídlo.

Like a Dragon Infinite Wealth – na efekty je to dobré
Like a Dragon Infinite Wealth – zajimavý pohled

Další z novinek představuje seznamovací aplikaci, v níž je vaším úkolem zvolit vhodné reakce pomocí textu nebo emoji. Správné odpovědi vás odmění setkáním se s vytouženou partnerkou. Dále stojí za zmínku manažerské dobrodružství, kde režírujete obnovu letoviska, jež se změnilo v místní smetiště. Like a Dragon: Infinite Wealth skýtá ohromující množství zábavy, aniž bychom se ponořili do hloubky vedlejších misí. V RPG jsou nezbytné vztahy s postavami a tady tomu není jinak. Čím pevnější pouto vybudujete, tím více bojových bonusů získáte. Maximální obliba vašich společníků vyžaduje hodiny, ba dny úsilí. Naštěstí existují způsoby, jak proces posunu vztahů urychlit. Podobně jako v předešlých hrách ze série Yakuza zde narazíte na větší množství bojových výzev, které po dokončení posílí popularitu u členů vaší skupiny.

Proslulost lze získat také správnou volbou pokrmů a nápojů nebo přinášením dárečků. Existuje ještě jeden, podle mě nejefektivnější způsob – přátelské bingo. Po mapě jsou rozmístěny ikony s růžovým rámečkem, ty po aktivaci spustí řadu dialogů, jež můžete jen vyslechnout, aniž by bylo nutné jakkoliv reagovat. Tyto akce povedou ke zpřístupnění osobních misí jednotlivých postav, při nichž popíjíte alkohol v hospodě a odpovídáte na otázky. Nebojte, žádná z odpovědí nevede ke špatnému konci; ovlivňují pouze vaše charakterové rysy. Pokud jste doufali, že titul umožní vytváření romantických vztahů, je mi to líto, ale tohoto očekávání vás musím zbavit. Hra se soustředí výhradně na přátelství ve vaší družině, což je poněkud zklamání, obzvlášť když gamesa obsahuje novou postavu, která by byla pro Kirya perfektním párováním.

Dračí jízda

Jakmile jsme se již dotkli tématu rvaček, pojďme si o nich říci něco více. Upozorňuji, že jsou stejně šílené, možná i o něco šílenější než v sedmém díle. Odkazuji na Yakuza: Like a Dragon, protože právě tento díl přinesl nový bojový systém, který rozštěpil komunitu na dva tábory. Původní série byla charakteristická bojem v reálném čase, zatímco uvedená gamesa a recenzovaný titul obsahují tahový systém plný fantasy šílenosti, jež vyžaduje spolupráci ostatních členů party. Namísto toho, abyste si vyhrnuli rukávy a napadli hordy nepřátel, je zapotřebí taktizovat, spravovat zásoby a přemýšlet nad nejlepším využitím schopností. Zčásti chápu negativní reakce od příznivců série, neboť může působit zvláštně, když najednou vyvoláte obřího draka či bojovou langustu.

Yakuza sice nikdy neaspirovala na absolutní realismus, avšak vždy si udržovala nohy při zemi. Ano, byly chvíle, kdy jste bojovali s tygrem nebo váš protivník po pobodání či postřelení vstal, jako by se nic nestalo – ale to bylo stále méně fantastasmagorické než nyní. S Ichibanovými příběhy se do hry vkrádá více fantaskních prvků, protože on se vidí jako akční hrdina. Svým způsobem to není na škodu a vizuální stránka těchto věcí výborně funguje – je skvělé vidět, jak Kiryovo tetování (drak) ožívá a pustoší nepřátele kolem. Osobně si užívám obě mechaniky – jak tu tradiční, tak i tahový systém, ale jak jsem zmínil, chápu, proč některým fanouškům změna vadí, protože se z klasického Beat 'Em Up

stalo RPG s fantasy prvky. K tomu se přidává možnost volání jiných postav na pomoc v boji. Ty získáte skrze jednotlivé aktivity, jako je práce kurýra na kole nebo pomoc starému muži splnit přání své ženy. Jedna věc mě však příjemně překvapila – v části, kde hrajete za Kirya (je to pouze u něj), se vám později zpřístupní ultimátní schopnost, která mění tahový systém zpět na původní reálný čas. Toto je malý spoiler, abyste se měli na co se těšit.

Rozsáhlý Svět

Like a Dragon: Infinite Wealth je nesporně nejrozsáhlejším a nejdéle trvajícím dílem série. Příběh vás udrží v zajetí téměř šedesát hodin, a pokud se rozhodnete prozkoumat vše, co hra nabízí, připravte se na více než sto hodin herního času. Jak jsem již zmínil, titul je obsahově velmi bohatý. I kdybyste se rozhodli nevyzkoušet žádnou z nabízených aktivit, stále můžete využít čas procházkami po sluncem zalité Havaji a pozdravováním místních obyvatel. Proč byste to dělali? Důvodem je nově přidaná mobilní aplikace, která připomíná Facebook. Při setkání s obyvateli, nad kterými se vznáší bublina se smajlíkem, signalizující potenciálního nového přítele, je možné rozšířit svůj sociální okruh.

I když tato funkce nemá přímý vliv na hratelnost, slouží jako příjemné zpestření hry a může vám minimálně přinést několik bodů pro vaše charakterové rysy. Titul lze oživit i používáním rádia ve vašem telefonu, což je bezpochyby vítaný doplněk. Kromě bitev, karaoke a filmových sekvencí v titulu hudební doprovod chybí. To mi až tak nevadilo, neboť někdy mohou být hudební motivy spíše rušící než stimulující. Jediným rozčarováním pro mě byly jazykové přechody. Občas dochází ke střídání japonského dabingu a angličtiny, což souvisí s faktem, že se děj odehrává na Havaji. Pro někoho to může být rušivý prvek, avšak to je otázka osobního vnímání. Hlasové herecké výkony jsou přesto fantastické a umožňují cítit emoce skrze intonaci – od strachu přes agresi až po radost. To vše dodává postavám věrohodnost a oživuje hru, což přispívá k celkové autenticitě zážitku.

Like a Dragon: Infinite Wealth je excelentním pokračováním slavné série. Přináší bohatý příběh, fascinující postavy a inovativní bojový systém. Ačkoliv se v ní nacházejí drobné nedostatky, hra nabízí zábavný a přitažlivý zážitek pro fanoušky této ságy, kteří jsou připraveni věnovat čas objevování jejího rozlehlého herního světa.

• bojový systém
  • příběh a charismatické postavy
  • rozsáhlý herní svět