Marvel’s Spider-Man Remastered 1

Marvel’s Spider-Man Remastered

29. 8. 2022

Hráčům na PC musí v poslední době zcela jistě srdce jásat radostí. Pokud se jedná zároveň o fanoušky Spider-Mana, je radost zcela jistě dvojnásobná. Na počítače totiž přichází další z velkých herních hitů PlayStation 4 a tím je Marvel’s Spider-Man Remastered.

Zmíněný titul se tak řadí po bok skvělých portů, jakými jsou například God of War, Days Gone nebo Horizon Zero Dawn. Vydání Marvel’s Spider-Man Remastered na PC má své opodstatnění, protože k dnešnímu dni se prodalo přes 30 milionů kopií původní hry, a bylo tak jasné, že vydání hry na PC samotné prodejní číslo ještě zvýší.

Marvel’s Spider-Man Remastered 2

Staří známí jsou zpět a se vší parádou

Peter Parker je již v roli nebojácného Spider-Mana osm let a snaží se kombinovat své poslání hrdiny se svým zaměstnáním a zároveň osobním životem. Peter je zaměstnán ve vědecké laboratoři, kterou vede jeho přítel a mentor, uznávaný Dr. Otto Octavius. Zároveň musí skrývat svůj dvojitý život před dobrosrdečnou tetičkou May a v neposlední řadě se vyrovnat s problémy a porozchodovými následky, které postihly jeho vztah s milovanou Mary Jane Watson. Za žádných okolností však nepřestává být spojen s Yuri Watanabe, kapitánkou NYPD, s kterou Spider-Man spolupracuje.

Ve hře se tak kombinují emoce a příběhy několika lidí, které jsou vzájemně provázané celým univerzem Spider-Mana. Všechno je navíc obohaceno o velmi povedené cutscény, které ještě více prohlubují příběh a dodávají tu pravou atmosféru. Titul také zapojuje do děje vztah mezi Milesem Moralesem a Peterem Parkerem coby jeho mentorem. Největší důraz je však zcela zřetelně kladem na vztah Petera Parkera a Dr. Otta Octavia, kde je vyobrazeno nejen navázání jejich přátelství, ale také vzájemný respekt a úcta.

Marvel’s Spider-Man Remastered začíná zcela elegantní cutscénou, kdy se Peter Parker vzbouzí ze spánku a vydává se do akce. V této úvodní misi, která slouží jako povedený a plnohodnotný tutoriál, se vydáte do sídla velkého a obávaného Wilsona Fiska, známého spíše pod přezdívkou Kingpin. Zatknutí Kingpina by, jak si Spider-Man a Yuri myslí, mělo udělat finální tečku za organizovaným zločinem v New Yorku. Oba však záhy zjistí, že opravdové problémy teprve přijdou.

V průběhu vašeho objevování krás a tajemství New Yorku se totiž setkáte také s ikonickými záporáky, které milovníci Spider-Mana hravě poznají a kteří se objevili v komiksové, animované nebo i filmové adaptaci. V určitých pasážích hry se také ujmete role Mary Jane jakožto investigativní novinářky nebo se budete plížit ve skladišti s Milesem Moralesem.

Marvel’s Spider-Man Remastered začíná zcela elegantní cutscénou, kdy se Peter Parker vzbouzí ze spánku a vydává se do akce. V této úvodní misi, která slouží jako povedený a plnohodnotný tutoriál, se vydáte do sídla velkého a obávaného Wilsona Fiska, známého spíše pod přezdívkou Kingpin. Zatknutí Kingpina by, jak si Spider-Man a Yuri myslí, mělo udělat finální tečku za organizovaným zločinem v New Yorku. Oba však záhy zjistí, že opravdové problémy teprve přijdou.
V průběhu vašeho objevování krás a tajemství New Yorku se totiž setkáte také s ikonickými záporáky, které milovníci Spider-Mana hravě poznají a kteří se objevili v komiksové, animované nebo i filmové adaptaci. V určitých pasážích hry se také ujmete role Mary Jane jakožto investigativní novinářky nebo se budete plížit ve skladišti s Milesem Moralesem.

Živý Manhattan jako na dlani

Dalším prvkem, kterým se může tento akční titul chlubit, je otevřený svět v ulicích New Yorku, tedy konkrétně v Manhattanu. Nemáte však vše přístupné hned od začátku, hru začínáte prakticky s prázdnou mapu a je nutné si ji nejprve otevřít. Její zpřístupnění provádíte procházením jednotlivých čtvrtí Manhattanu a aktivováním věží, čímž odkryjete mapu a zároveň se vám díky tomu zobrazí ikonky s vedlejšími aktivitami.

Tento prvek postupného otevírání světa je v praxi již celou řadu let a naposledy byl celkem elegantně řešen v titulu Ghostwire: Tokyo, kde jste museli čistit brány torii. U Spider-Mana je však celá situace ještě trochu rafinovanější a taktéž opodstatněná. Spider-Man potřebuje získat přístup k policejní radiostanici, aby měl informace o zločinech a událostech v dané čtvrti. Díky tomu vám otevření dané lokace rázem zpřístupní celou řadu vedlejších úkolů, které však nemají větší hloubku a slouží spíše jako zpestření. Jde zejména o sbírání batohů, honění holubů nebo souboje s kriminálníky, kteří právě páchají nekalou činnost. Souboje pak jsou proti jedné ze tří různých frakcí zločinců, které jsou ve městě, a v celkovém konceptu to vypadá dobře.

Po městě se pak přesouváte samozřejmě za pomocí houpavého pohybu pomocí vašich lan z pavučin a zároveň provádíte různé akrobatické kousky. Když však dopadnete na zem, lidé na vaši přítomnost ihned reagují. Začínají si vás fotit, mávat na vás nebo celou situaci komentovat ve smyslu „To je on! Ahooj Spidey!“, troubí na vás auta atd. Spider-Man někdy na tuto interakci také utrousí hlášku ve smyslu „Normálně cestuji za pomocí svých pavučin“ nebo „Jen v New Yorku prší pavouci“. Tento prvek dává hernímu světu pocit života, působí opravdu líbivě, a někdy i velmi vtipně, tedy zejména při zmíněné komunikaci náhodných kolemjdoucích a Spider–Mana. To platí, když to nevychytáte a spadnete mezi (/na) nic netušící obyvatele města.

Manhattan jako město hříchů a soubojů

Jestli je něco opravdová zábava, když tedy pominu houpavé cestování po městě, tak jsou to souboje. Soubojový systém je velmi povedený a je jasně patrná inspirace titulem Batman: Arkham Asylum, což rozhodně ničemu nevadí, ba naopak. Jak se říká, proč vylepšovat něco, co funguje, jak má, a funguje to dobře.

V některých pasážích vám však souboj může připadat uměle zdlouhavý a prodloužený o další vlny nepřátel. Díky povedeným pohybovým sekvencím, množství různých útočných komb a akrobatickým prvkům Spider-Mana vás ale budou stále bavit. Navíc můžete při soubojích také využívat pavučiny, a to k přitáhnutí protivníka k sobě či jeho znehybnění díky pavoučím střelám, nebo i využívat okolní předměty, jako jsou odpadkové koše a podobné libůstky, které pomocí pavoučích lan můžete efektivně hodit po nepoučitelných kriminálnících.

Opravdovou libůstkou jsou však souboje s bossy – ty mohou působit v prvotní fázi lehce chaoticky, obsahují však jedinečné scény a prvky, které je dělají velmi zábavnými. Člověk sice nemusí být velký myslitel, aby zjistil, co na kterého bosse platí, aby jej oslabil, dostal do určité fáze a porazil, ale boje jsou však dynamické a musíte být neustále ve střehu, co si na vás velký záporák vymyslí. Nezřídka se stane, že bude útočit bez ustání, dokud jej neomráčíte nebo na chvilku neznehybníte či neomezíte jejich dovednosti.

Spider-Man také není žádný bitevní tank, stačí pár nevykrytých ran, chybné uhnutí či úskok a pavouček je mrtvý. Nemusí se nutně jednat pouze o souboje s bossy, potrápit umí i běžní protivníci, o čemž se přesvědčíte hned v prvotní tutoriálové misi.

Nemusíte však mít strach, že by se jednalo o obyčejnou mlátičku, Spider-Man má v rukávu také řadu speciálních dovedností. Jsou zde tři stromy dovedností a že každý nabízí zcela jiné prvky, pohyby a speciality. V rámci průchodu hrou si tak můžete udělat různé buildy dovedností, které budou odpovídat vašemu stylu hraní a posunou zábavu ještě o level výš.

Marvel’s Spider-Man Remastered je na PC se vší parádou

Vzhledem k tomu, že se jedná o hru, která byla původně výsadou pouze konzolí, nemůže samozřejmě chybět zmínka o ovládání pomocí klávesnice a myši. Hratelnost a celkové ovládání je překvapivě velmi příjemné a intuitivní.

Základní útoky jsou přiřazeny klasicky levému tlačítku myši s tím, že nepřítele můžete poslat do vzduchu delším stisknutím. Pravému tlačítku je pak přiřazeno míření, zbytek prvků je rozložen na levou ruku. K pohybu tedy slouží klasické WASD, mezerník je pro skok, shift slouží k vystřelení pavoučích lan, ke zhoupnutí či sprintu, a pod klávesou E je interakce či užití nějakého vynálezu. Speciální schopnosti, jako léčení, jsou rozděleny do prvních čtyř číselných kláves.

Pavučinové schopnosti si vybíráte z výběrového kolečka, které se vyvolá podržením prostředního tlačítka myši. Ovládání si samozřejmě, jak se u her na PC očekává, můžete zcela přenastavit.

Nechybí ani příjemné uživatelské rozhraní pod klávesou TAB, které vám zobrazí mapu. Ve vedlejších záložkách pak máte další podrobnosti, jako dovednosti či mise, ale také informaci o postupu hrou a postupu DLC.

Marvel’s Spider-Man Remastered zahrnuje všechna tři DLC, která se vám postupně zpřístupní a můžete je plnit, jak se vám zlíbí. V rámci časových os a souvislostí se ale obecně doporučuje je hrát až po skončení hlavního příběhu.

Nyní přišla řeč na grafické zpracování hry. Přechodem na PC si titul zachovává svůj nádherný půvab a grafika v některých situacích opravdu dokáže vyrazit dech. Po této stránce se prostě nedá nic vytknout, všechno je přesně tak, jak se od takového titulu očekává. Krásné barvy, detaily, stíny, prostě všechno je oku lahodící a líbivé. Perfektní grafika si však bere silně svou daň, a tím spíše, že hra není úplně dobře optimalizovaná.

Optimalizace je prakticky jediná zásadní výhrada k celému titulu. Hra je hezká, ale opravdový požitek z toho mohou mít pouze vlastníci nadupaných herních mašin, a dokonce i na těch je někdy znát silný a nahodilý propad fps. Já jsem hrál všechno na max a ve 4K se sestavou CPU: Intel Core i9-9900K, 4,8 GHz, MB: AORUS Z390 AORUS MASTER, RAM: Kingston 32GB (DDR4-3000Mhz) a GPU: AORUS GeForce RTX™ 2080 Ti XTREME WATERFORCE 11G. Před patchem od NVIDIE a následnou aktualizací hry jsem však chvílemi lehce trpěl.

Po zvukové stránce se hře nedá nic vytknout, dabing je povedený a ozvučení je bez šumu. Střelba, výbuchy, rány úderů do nepřátel či rozzuřený Kingpin jsou prostě perfektní. Soundtrack ještě více prohlubuje atmosféru a skvěle zapadá do hry. Hra má navíc kompletní českou lokalizaci, takže si můžete všechno v klidu přečíst, aby vám nic neuniklo.

Velký bratr tě vidí

Co se mi však opravdu nelíbí, je data collecting Sony, který má za úkol sbírat informace o tom, jak hrajete, a automaticky odesílat informace, kdyby se vyskytl crash, bug apod. To je oficiální zpráva a ihned po spuštění hry si tak musíte vybrat, zda chcete udělit omezené povolení na shromažďování a odesílání informací, nebo neomezené. Podle některých neověřených zdrojů však tento monitoring a data collecting snímá veškeré použití klávesnice, pokud máte hru spuštěnou, a to i mimo samotnou hru. Jak to tak bývá, pravda bude někde uprostřed. Na internetu jsou však již návody, jak toto šmírování zablokovat.

Marvel’s Spider-Man Remastered 4

Marvel’s Spider-Man Remastered je perfektní hrou ze světa Spider-Mana, která vás dostane a jen tak vás nepustí, stejně jako pavučina pavouka. Příběh vás díky emocionálnímu zpracování a určitým scénám podvědomě táhne stále dál. Dynamické souboje plné různých komb a akrobatických prvků udržují chuť si každého záporáka pořádně vychutnat, nebo ho aspoň zalepit pavučinou. Díky krásné grafice a otevřenému světu Manhattanu se můžete elegantně prohoupávat a plnit vedlejší úkoly, které vás taktéž zabaví. Překvapí také skvělá hratelnost a ovládání. Titul obsahuje všechna vydaná DLC, čímž se herní doba taktéž znatelně prodlouží. Velkým plusem pak je česká lokalizace. Trnem v oku pro některé může být horší optimalizace, na které však vývojáři pracují, a nyní již bylo vydáno několik aktualizací, díky kterým běží hra plynule.

• propracovaný a poutavý příběh
  • hratelnost a ovládání
  • otevřený svět