Miasma Chronicles AA

Miasma Chronicles – zpustošená Amerika

10. 6. 2023

V poslední letech se žánr taktických RPG hojně rozrůstá. Do tohoto žánru přichází Miasma Chronicles, taktické RPG dobrodružství z izometrického pohledu odehrávající se v postapokalyptické Americe zpustošené divokou silou známou jako Miasma.

Za titulem Miasma Chronicles stojí ostřílení švédští vývojáři ze studia The Bearded Ladies, které můžete znát díky titulům Mutant Year Zero a Corruption 2029. Obě zmíněné hry mají svůj osobitý styl, kterým je kombinace stealthu v reálném čase spolu s tahovými souboji a samozřejmě i vývojem postav. Na stealth je přitom kladen opravdu velký důraz, protože je zde možnost likvidovat nepřátelské jednotky v okolí a následně se utkat se zbytkem nepřátelského oddílu v hlavní bitvě.

Postapokalyptický scénář aneb nějak to začít muselo

Miasma Chronicles se odehrává v Nové Americe, asi 200 let v budoucnosti a již z vyprávění je na první pohled patrné, že odkazuje na klimatickou a ekologickou krizi. Planeta byla kdysi dokonalým místem, bez znečištění, válek, hladu, a všechny problémy světa se zdály být vyřešeny. Této době se říkalo Velká stabilita. Něco se stalo a z dokonalého místa na život se stal jen stín své dřívější doby. Zhruba 140 let po velkém civilizačním kolapsu je svět zanesen Miasmatem. Jedná se o něco jako tekutý kov, směs železných pilin, který pokrývá většinu světa. Je známo, že mutuje a tvoří divoké bouře, které se občas vyskytnou a vyhladí všechno, co jim stojí v cestě. Fauna a flóra zasažená Miasmatem se postupně mění a mutuje v divoká monstra.

I v důsledku této devastace si rodina známá jako První rodina zachovala mnoho špičkových technologií, které byly k dispozici před apokalypsou. Díky tomu v době apokalypsy nastavili systém, který se neliší od feudalismu. První rodina vládne a pomocí technologií, které získali dříve, po celé Americe založili různá města, která jsou jednoduše určena ke shromažďování zdrojů. Města se liší co do typu získávaných zdrojů i co do obyvatelstva. Tyto zdroje pak sbírají speciální roboti, výběrčí, kteří slouží výhradně První rodině. Pokud by některé město nebo osada odmítly zaplatit svými zásobami, výběrčí je všechny vyhladí a tímto způsobem si První rodina drží jakousi nadvládu železnou pěstí nad tím, co zbylo z lidstva.

V tomto divokém světě se ujmete role Elvise, hlavního hrdiny, a jeho robota, Diggse, s nímž má bratrský vztah. Žijete ve městečku známém jako Sedentary, kde spolu s Diggsem zůstáváte od doby, kdy Elvise před několika lety opustila jeho matka. Ta vám zanechala technologický high-tech prvek, jímž je zvláštní rukavice, která dokáže nějakým způsobem komunikovat s Miasmatem. Navíc máte instrukce, že jak budete schopni díky rukavici prolomit Miasma Wall, musíte najít vaši matku, která odešla právě za tuto zeď. Prolomení Miasma Wall a opětovné setkání s matkou se tak stalo na několik let Elvisovým cílem. Vaše snažení však naruší nejen blížící se sklizeň, tedy odevzdávání surovin První rodině, ale také útok zmutovaných žab, které se nepříjemně blíží k městu, kde žijete.

Nerozlučná trojka

Z určitého pohledu se tak jedná o vcelku originální pojetí postapokalyptického scénáře. Začátek má poměrně pomalé tempo, není zde žádný tutoriál a úvodní hodinka hry je spíše takovým seznámením s mechanismy.

Hrajete tedy za Elvise a k ruce máte Diggse, postupem se k vám přidá ještě Jade, půvabná tajemná odstřelovačka se skrytou minulostí, která chce z určitého důvodu nalézt vaši matku. V průběhu hry najdete ještě další možné společníky, ale na to si musíte počkat. Každá postava má svou speciální sadu vybavení, zbraní, speciálních útoků, schopností a dovedností. Vhodnou kombinací týmu na základě vašeho herního stylu a speciálních dovedností si můžete průchod hrou značně usnadnit. Schopností a dovedností je zde u každé postavy poměrně pomálu a rozhodně nemůžete očekávat něco ve smyslu Encased,Wartales nebo Colony Ship a podobných her, které jsou na skilly více zaměřeny. Naštěstí je zde ještě vaše rukavice, díky níž se nabídka speciálních útoků postupně rozšíří.

Zkušenosti a některé vybavení získáváte skrze boj a samozřejmě i skrze plnění hlavních a vedlejších úkolů. Obchodníci jsou zde spíše jako past, protože daleko lepší věci získáte průzkumem lokací a plněním úkolů. Problém je, že ze začátku jdete hlavně po hlavní dějové linii a vedlejší questy se vám zpřístupní až v průběhu hry, doporučuji je však splnit. Dozvíte se díky nim ještě něco více o poměrně dobře napsaném světě a specifických postavách v něm, ale také získáte daleko více zkušeností než prostým bojem.

Někdy je lepší se nepříteli vyhnout

I když jsou svět a postavy v něm slušně koncipovány a všechno působí onou postapokalyptickou atmosférou, jedná se nakonec o dvě strany mince. Jde o dostatečně zajímavý koncept spolu s prostředím, které je zde dušeno a pohlcováno Miasmatem, v tomto ohledu se atmosféra opravdu povedla. Taktéž přítomnost feudálů První rodiny dodává punc určité bezradnosti.

Druhou stranou mince pak je, že s většinou postav nemůžete interagovat. Město je tedy plné lidí, ale pokecat můžete jen s pár vyvolenými, což je určitě škoda, protože hlubší rozhovory s ostatními se zde prostě nabízejí.

Miasma Chronicles vyniká jednoznačně v soubojích a v bojových situacích. Je na vás, zda vůbec budete bojovat a hlavně jakým způsobem. Na začátku jsem zmínil, že jde i o průzkum lokací, nachází se zde konkrétně jedna velká mapa, na které jsou různé větší či menší lokace, kam se následně vydáváte (po jejich objevení můžete využít rychlé cestování) a kde se budete pohybovat. Tento pohyb je v reálném čase a můžete tak prozkoumávat, co vás v dané lokaci napadne. Nezřídka se vám stane, že vás přepadnou nepřátelé nebo že je potkáte na své cestě. Pokud je potkáte před vámi, jsou dvě možnosti, respektive tři. První možností je se pomocí sledování rádiu nepřátel pokusit proklouznout danou oblastí bez boje. K tomu vám pomůže i využití dobrého stealth systému, díky němuž se můžete schovat v křoví a různých budovách či rozdělit vaše družstvo a pomalu se plížit s jednotlivými členy postupně.

Druhou a třetí možností je boj a teď je na vás, zda se pokusíte vyřadit několik nepřátel před poplachem a hromadným bojem, nebo zda se rozhodnete vyrazit přímo bojovat. Využití tzv. útoku „Ambush“ vám dá možnost, pokud máte tichou zbraň, zlikvidovat nějaké protivníky ze zálohy mimo hlavní boj. Je zde však několik podmínek – nesmí vás vidět, musíte protivníka zabít a samozřejmě nesmí zabití vidět ostatní. Velký důraz je jak na kritický zásah, tak i na štěstí, které však někdy prostě není na vaší straně. O to smutnější pak je, když vaše odstřelovačské eso mine svůj cíl (nebo je nezabije) na vzdálenost cca 10 metrů. Z velké části se systémy přenášejí v nezměněné podobě z Mutant Year Zero a Corruption 2029 v tom smyslu, že si pečlivě naplánujete, kde a kdy se pustíte do šarvátky, a samotné boje pak zdatně opakují pravidla mřížky, krytí a akčních bodů z žánrových klasik, jako je XCOM. Ve svém jádru Miasma Chronicles prokazuje pochopení toho, co dělá tahové taktické hry taktickými hrami s nutnou dávkou zvolení vhodné strategie. Je zde sice i určitý důraz na štěstí na kritický zásah, ale ten také můžete díky vylepšení zbraní naklonit na svou stranu.

Ponurý svět je tahákem Miasma Chronicles

Vizuální stránka hry je bezpochyby zajímavá. Nejedná se o vyhlazené a ultra detailní zpracování plné super efektů a stínů na každém kroku, jde spíše o syrové pojetí postapokalyptického světa, který je sžírán nákazou v podobě Miasmatu. Svět je špinavý, pochmurný a vůbec se nejedná o hezké místo k životu. Zpracování lokací, ve kterých budete putovat za dobrodružstvím, je výborné, plné detailů nejen grafických, ale hlavně loreu. Kolikrát se z obyčejného průzkumu vraku nebo specifické části lokace může vyklubat i vedlejší úkol, což dává body ke strávenému času.

V některých lokacích můžete při deštivém počasí vidět aligátory, jak v blátě čekají na svou kořist, jindy zase budete procházet ruinami lidských obydlí, které jsou plné koster. Dostanete se i do lesů, kde na vás čekají zmutované stromy, nebo do temných dolů, které střeží komando robotů. Design postav je vcelku povedený, zvláště ikonická je pak postava starosty vašeho města, který je kvůli mnoha zraněním již jen hlava v poklopu s robotickou rukou a otvorem pro možnost kouřit doutníky. Podobných specialitek je zde daleko více.

I když se v rámci lokace můžete volně pohybovat, ba dokonce je to na základě průzkumu a získávání i velmi vzácných předmětů žádoucí, přece jen se nemůžete dostat všude, ačkoliv k cíli v dané lokaci vede povětšinou více cest. Každá lokace působí osobitým dojmem a ozvučení tomu ještě přidává na atmosféře.

Audio stránka hry je příjemná, dabing je slušný, hudba dokáže navodit tu správnou atmosféru. Ozvučení nepřátel taktéž dokáže zapůsobit, zvláště když je nepřítel blízko smrti, zavolá „bratři, pomozte mi“ a při tahu AI opravdu přijde jiný nepřítel, který zmutovaného žabáka vyléčí. Tohle působí velice dobře. Bohužel na druhou stranu někdy při soubojích vypadne zvuk střelby nebo výbuchů a prostě vynechá.

Miasma Chronicles je příjemné taktické RPG z izometrického pohledu, které se odehrává v poměrně originálně pojatém postapokalyptickém prostředí. V rámci soubojů máte možnost si práci usnadnit a některé z pestré palety protivníků odstranit potichu ze zálohy. Když dojde na hlavní souboj s celou skupinou, probíhá podle klasického schématu tahových soubojů, které je pro tento žánr již zarytým standardem a které funguje dobře. Oproti jiným titulům ze stejného žánru je zde přece jen chudší výběr skillů pro vaše postavy. Lokace, ve kterých se budete pohybovat, jsou opravdu pestré a líbivé, každá má své kouzlo a díky ozvučení i osobitou atmosféru. Interakce s prostředím a s ostatními postavami je však poněkud slabá, taktéž dialogy, i když obsahují volby, nemají zásadnější vliv na další postup. Pokud se vám líbil Mutant Year Zero a jste fanoušky žánru taktických tahových RPG, Miasma Chronicles vás rozhodně zabaví.

• zasazení hry, lore a příběh
  • dobře propracovaný bojový systém
  • kombinace průzkumu, stealthu a akce