Encased: A Sci-Fi Post-Apocalyptic RPG

Share on facebook
Sdilet
Share on twitter
Sdílet
Share on linkedin
Sdílet
Zdroj: Dark Crystal Games

Encased - v zajetí Dómu

Postapokalyptické scénáře zajímají lidstvo už od nepaměti. S mnohými otázkami se pracuje i v dnešní době – lidé se připravují na krizové situace, stavějí si různé bunkry, mají zásoby na půl roku, případně se mohou i modlit ke svým bohům. Tato hypotetická situace je zpravidla katastrofa nebo tak událost tak významná, že postihne celou lidskou civilizaci. To může být třeba dopad obřího asteroidu, výbuch výzkumného zařízení, který roznese toxické látky po celé planetě, anebo rozšíření smrtící choroby. S podobným scénářem operuje i hra Encased, jejíž inspirací byly například první dva díly série Fallout, Divinity: Original Sin, Baldur’s Gate a podobně zaměřené tituly.

Zasazení hry do „klasického“ prostředí Falloutu je více než zřejmé, nicméně je zde cítit i silný nádech velmi úspěšného sovětského sci-fi románu Piknik u cesty, který se stal také hlavní předlohou her Stalker. Sami vývojáři ze studia Dark Crystal Games pak celkem stručně potvrzují, že hra je zejména poctou Pikniku u cesty a 2D dílům Falloutu.

Encased Dome

Tajemný Dóm sjednotil znepřátelené země

Encased se odehrává v alternativní historii 70. let 20 století. Celkový příběh začíná v roce 1971, ve světě právě skončila studená válka a také válka ve Vietnamu. Nebylo to však díky tomu, že by znepřátelené strany dostaly rozum a samy od sebe zjistily, že je lepší spolupracovat. Vše bylo kvůli objevení tajemného Dómu.

Dóm se rozkládal na obrovském území, byl plný tajemných artefaktů, paranormálních jevů a zvláštních pozoruhodných organismů. Nikdo však s jistotou nebyl schopen vysvětlit, co Dóm vlastně je a k jakému slouží účelu. Objevila se celá řada spekulací a teorií – někteří hlásali, že se jedná o tajemné mimozemské město, jiní, že se jedná o „Polygon“, případně o skladiště tajných technologií.

Jediným nesporným faktem bylo, že žádný živý tvor, který vstoupí do Dómu, jej nemůže opustit. Ani toto však lidi neodradilo od výzkumu. Přední světové mocnosti se shodly, že je potřeba brát celou záležitost velmi seriózně. Následně byla vytvořena nadnárodní korporace, CRONUS Foundation (The Committee for Researching Objects of Non-Usual Source), která byla zodpovědná za studium Dómu a z toho odvozený výzkum. Nebyli by to však lidé, kdyby se na všem nesnažili vydělat. Z prozkoumávání a samotného tajemství Dómu se tak stal velký byznys.

Za účelem získávání vzácných a cenných artefaktů a dovozu zboží, personálu a všeho potřebného se na vrcholu Dómu vybudovala základna Spire. Na jejím úpatí vyrostlo město Crystal Sands, které se stalo významným dopravním uzlem. Toto místo lákalo všechny možné osobnosti s různými povoláními. Někteří přišli začít nový život, jiní chtěli zbohatnout nebo toužili po dobrodružství a tajemství, které místo představuje. Pokud se však někdo rozhodne vstoupit, je to navždy.

Encased rozhodnutí

Práce snů, nebo z bláta do louže?

Náborová centra CRONU jsou plná uchazečů. Není divu, když CRONUS využívá i náborová videa, ve kterých láká nové zaměstnance, a slibuje uplatnění pro každého, i pro kriminálníky.

Jedním z uchazečů o zaměstnání jste i vy. V roce 1976 byla vaše žádost a životopis schváleny a vaše cesta za dobrodružstvím tak může začít.

Hned při vstupu do hry vás přivítá velmi povedená hudba, která již napovídá, v jakém duchu se zbytek hraní ponese. Na úvod si zvolíte ze čtyř různých obtížností.

Je zde klasická „story“ obtížnost, která je vhodná pro úplné začátečníky nebo pro hráče, kteří se chtějí soustředit výhradně na příběh bez hlubšího zájmu o bojování a prvky přežití. Následuje obtížnost „Journey“, ta nabízí rozumný poměr užívání si příběhu a zaměření na boj. Další je „Classic“ obtížnost, kde krom zájmu o příběh a lehké boje budete muset při tahových soubojích trochu přemýšlet. Některé boje pak pro vás budou výzvou. Nakonec je zde i finální obtížnost, „Tactics“, která dokáže už opravdu potrápit. V ní se budete muset na každý souboj dobře připravit, anebo si rozmyslet, zda je vhodné se do boje vůbec v určitých situacích vůbec pouštět.

Ze všech výše uvedených obtížností jsem Encased hrál na tu poslední, abych dokázal vytěžit opravdu maximum z toho, co hra v aktuální fázi nabízí. Jak stojí už v popisku, hra je více zaměřena (v rámci obtížnosti samozřejmě) na plně vybavený tým, tedy vaši postavu a dva společníky. Stejně tak bude nutné, abyste používali potraviny a různé léky k získání určité výhody při bitvě. Vaše postava bude náchylná na radiaci, bude mít hlad, bude vyžadovat doplňování tekutin a zároveň pravidelný spánek. Tato obtížnost tedy zahrnuje i základní survival prvky. Nejedná se však naštěstí o nic, tak silného jako u her SCUM nebo This Land Is My Land.

Encased práce snů

Vytvořte si postavu podle vašeho gusta

Encased: A Sci-Fi Post-Apocalyptic RPG, jak zní celý název hry, je izometrické RPG, a tak není překvapením, že si vaši postavu můžete kompletně vytvořit k obrazu svému. Oproti jiným podobným hrám však v Encased máte opravdu volnou ruku, a tak si můžete svou postavu přizpůsobit nejen úpravou vzhledu, ale i podle vašeho preferovaného herního stylu.

Samozřejmě si můžete vybrat také z několika předvytvořených charakterů, ale tím se už na začátku ochudíte o část zábavy a sofistikovanosti hry.

Při základních fyzických úpravách vaší postavy si navolíte její typ (ženský nebo mužský), odstín kůže, vlasy, vousy atd. Nutno zmínit, že je zde umožněno mužským typům postav identifikovat se jako ženské a naopak, což má vliv na to, jak s vámi pak ostatní mluví.

Když si upravíte charakter k obrazu svému, přichází na řadu zvolit si jednu z pěti divizí korporace CRONUS. Každá divize, označená jako „Wings“ (v překladu křídla), má své vlastní funkce, mechaniky, herní možnosti a samozřejmě i různé výhody a nevýhody. Tyto divize zde tedy představují třídy postav, případně odpovídají výběru rasy v žánru fantasy her.

Encased Orange Wing

„Křídla budoucnosti“

Blue Wings jsou údržbáři, kteří udržují základny i veškerou infrastrukturu v chodu. K tomu jim dopomáhají jejich technologické znalosti, ve kterých vynikají.

White Wings jsou lékaři, kteří se vyznají v hojení ran. Svým používáním a kombinací různých léků udržují obyvatele při plném zdraví.

Black Wings se vyznají v používání těch nejničivějších zbraní – jsou to profesionální a dobře trénovaní válečníci, kteří dbají na dodržování pořádku a zároveň chrání obyvatele před možným nebezpečím.

Orange Wings jsou v podstatě vězni a odsouzení kriminálníci, kteří jsou odváděni do Dómu, aby zde působili jako podřadná pracovní síla blízká otrokům. To vše pod heslem „každý si zaslouží druhou šanci“.

Silver Wings jsou charismatičtí a výřeční jedinci, kteří sami moc práce nevykonají, zato obratně dovedou mistrovsky zvolenými slovy přimět ostatní danou práci vykonat. Jsou to z větší části politici a lidé na vyšších pozicích.

Když jste si vybrali svou třídu, tedy pardon, divizi, můžete se pustit do podrobnějších atributů a dovedností vaší postavy. Zde se hned na úvod sluší zmínit prohlášení vývojářů, že „Encased nepoužívá třídy postav. Díky univerzálnímu systému dovedností a atributů si můžete svou postavu upravit přesně tak, jak chcete.“ Jinými slovy, zvolíte si vaši divizi (třídu), ale pak jí nejste vůbec vázáni a můžete kombinovat, jak jen budete chtít. To přidává další bod k naprosté svobodě, kterou hra nabízí.

Encased decision

Zdroj: igdb.com

V Encased z kriminálníka inženýrem snadno a rychle

Každá postava má svůj soubor atributů, což jsou základní fyzické nebo psychické vlastnosti. Čím vyšší je hodnota atributu, tím větší je výhoda v určitých situacích. Zároveň s tím vzrůstá i počáteční úroveň sekundárních vlastností a dovedností, které s ní jsou spojené. Po zvolení vaší specializace se body atributů rozdělí automaticky, nicméně si je můžete sami přerozdělit.

Můžete tedy například začít jako kriminálník, ale můžete se přeučit na perfektního lékaře nebo inženýra. Případně můžete být vojákem mluvkou, který své bitvy vyhrává za použití jazyka, tedy vhodných slov a umu přesvědčení.

Nechybí samozřejmě ani pestré skilly v konkrétních oblastech. Těmi jsou například zacházení se zbraněmi, lepší craftování, nebo tedy výroba předmětů, chcete-li, používání léků, oprava vybavení nebo třeba i „pilotování“. To vám umožní lépe pilotovat, nebo spíše ovládat, exo-obleky ve hře.

Tyto mechanické obleky jsou velmi podobné těm, které se vyskytují v sérii Fallout. Prakticky fungují jako malí osobní mechové, přičemž se jedná o další část vybavení, která nabízí velkou obranu. Obleky vám zároveň pomohou využívat určitá vozidla i těžkou techniku.

V Encased je mnoho způsobů, jak si všechny dovednosti rozdělit, nicméně je zde i možnost být opravdový pacifista. Soubojům se samozřejmě nevyhnete, nicméně při správně zvolených schopnostech vaše nepřátele nebudete zabíjet; pouze je omráčíte. Tento fakt, respektive způsob, jakým řešíte situace, se odráží v celkovém světě.

Stalo se mi, že jsem nepřítele místo toho, abych jej zabil, pouze omráčil, následně jsem byl však překvapen skupinkou obyvatel, kteří slyšeli hluk. Když jsem jim sdělil, co se stalo a že jsem nepřítele pouze omráčil, tak to mělo vliv na celkový průběh daného questu, ale také dopad i na vedlejší postavy, s kterými jsem následně jednal.

Encased skills

Otevřený svět, který reaguje na vaše činy

Mezi další tahouny Encased jednoznačně patří svět, který reaguje na vaše činy. Může se jednat o situaci podobnou předchozímu příkladu, nebo můžete třeba odnést kufřík z nabouraného auta. Tento kufřík po vás budou chtít jeho „majitelé“ vrátit – pokud jim ho vrátíte, ostatní na to zareagují, pokud je zabijete, budou na to další osoby reagovat jinak. Když kufřík sami otevřete, pochopitelně to spustí další reakci. Vaše činy tedy kompletně mění nejen samotný svět, ale i reakce dalších osob.

Krom toho budete (někdy i velmi často) muset v Encased provádět určitá rozhodnutí. Jedná se například o možnost, že půjdete nějakou cestou nebo pojedete výtahem, případně uvidíte potyčku, nehodu atd. V takových chvílích se musíte rozhodnout, zda se budete dále dívat po krajině, nebo se vydáte dotyčnému pomoci, případně se zapojíte do davu. První ochutnávku této mechaniky dostanete hned v úvodu hry, kdy se jako nově příchozí budete nacházet ve výtahu s dalšími rekruty.

Zrovna se chystáte odejít od okna, když si všimnete, že venku opět začíná vichr. Sílící bouře se beze spěchu snáší nad poušť a v jejím jádru se blýská koruna zelených světýlek. Očividně to není obyčejný meteorologický jev, musí to být jedna z anomálií. Ztuhnete u okna a nedokážete odvrátit svůj pohled. V tu chvíli se musíte rozhodnout, jak se zachováte. Budete pozorovat anomálii? Budete se snažit rozeznat budovy pod vámi, nebo se zapojíte do diskuze s ostatními? Rozhodnutí je čistě na vás.

Encased start

Dóm je opravdu velký

Průzkum probíhá na jedné mapě, tedy v oblasti Dómu, který je poměrně rozsáhlý a velmi různorodý. Lokace jsou celkově podrobné a svou pestrostí rozhodně nevytvářejí stereotyp. V různých městech nebo základnách si některé koridory pochopitelně budou podobné, nicméně svět jako celek je velmi dobře zpracovaný.

Průzkum jako takový zde tedy hraje prim. Pečlivé prozkoumávání mapy v sobě skrývá výhody i nevýhody, a dokonce i rozhoduje, zda se do oblasti vůbec vydáte, nebo ne. I na tento fakt určité postavy reagují. Co když jsou určité lokace prokleté? Nebo se to o nich jen traduje a vy se z takové lokace v pořádku vrátíte? Je jisté, že pověrčiví lidé na vás nenechají nit suchou. Nicméně pouhé procházení a vybírání všeho, co na své cestě potkáte, může ve vztazích nadělat stejně škody jako užitku a je třeba si dávat pozor na to, s kým a jak mluvíte.

Jak již můžete tušit, ve hře jsou také anomálie, které se mohou vyskytnout jak náhodně, tak – na určitých místech – i ve větším počtu. Zde přichází na řadu jejich ikonické hledání házením šroubu ve stylu Stalkera.

Celkové cestování je pak rozděleno na „malé“ instancové oblasti. Po cestě mezi nimi se mohou vyskytnout náhodné události, jako je setkání s obchodníkem nebo přepadení nájezdníky. Tato síť je jednoduchá a vlastnictví vozidla urychluje cestování mezi jednotlivými body ve srovnání s pohybem pěšky.

Náhodné události jsou zábavné a také kolikrát vyžadují vaše rozhodnutí, jak již bylo nastíněno výše.

Encased transit

Zdroj: Dark Crystal Games

Zapojit hlavu se někdy opravdu vyplatí

Vydáte se do opuštěných továren či stanic, tajemných labyrintů nebo odlehlých lesnatých míst, kde nebezpečí číhá na každém kroku. Encased však nabízí i různé způsoby, jak se skrze ně dostat a obejít případné problémy. Je zde i několik hádanek, které lehce potrápí, jsou však velmi chytlavé a zábavné.

Ve hře je opravdu velké množství předmětů. Najdete samozřejmě mnoho harampádí, ale také užitečné předměty nebo suroviny, ze kterých si můžete vytvořit zbraně, zbroj a další věcičky. Takto získané vybavení můžete i vylepšovat, měnit s ostatními nebo jej jednoduše prodat. Dbát musíte taktéž na míru zatížení vaší postavy a místo v inventáři. Samozřejmostí pak je, že všechny předměty mají různé statistiky a také bonusy nebo postihy. Propůjčují vám tak odolnost před určitým poškozením, ale zároveň vám mohou ubrat nějakou tu sílu. Zde se tedy jedná o poctivé RPG, na které jsme zvyklí.

Rozhovorům je věnovat zvláštní pozornost

Na co je však kladen ve hře jednoznačně důraz (samozřejmě kromě jiných věcí), jsou rozhovory. Tyto rozhovory mohou zvláště potrápit, protože vyžadují lepší znalost anglického jazyka. Hra totiž zatím nemá českou lokalizaci. Proto pokud si nejste jisti, raději hru minimalizujte a využijte slovník. Jedna špatně mířená fráze dokáže nadělat více škody než klasická možnost „fight“. Přece jen je snazší (ne vždy) bojovat pouze s jedním znepřáteleným NPC než s celou skupinkou nebo mít na svou hlavu vypsanou odměnu.

Případně můžete doplatit i na svou zvědavost a důvěřivost. Při rozhovoru s jedním pánem poblíž pece mi bylo řečeno, jak je to v těchto rakvích pohodlné a že mrtví to mají lepší než živí. Samozřejmě jsem to šel vyzkoušet na vlastní kůži, načež jsem byl uzamčen a vhozen do zmíněné spalovací pece, kde jsem okamžitě zemřel. Takovýchto situací zažijete ve hře více, a ještě peprnější, zmíněná příhoda je opravdu jen malinkatý střípek.

Encased base

Zdroj: Dark Crystal Games

Nelze se zalíbit všem

Rozhovory mají také tu krásnou vlastnost, že pokud si najmete žoldáky jako společníky, můžete vysmlouvat i lepší cenu. Stejně tak se můžete dozvědět další užitečné informace.

Můžete také vstoupit do řad určitých frakcí. Na výběr je hned z několika různých společenstev a nechybí ani Církev, která chce, aby všichni konvertovali na jejich víru. Všechno je pouze na vás a na tom, jak budete chtít hru hrát. Jen mějte na paměti, že pokud zde pomůžete jedné frakci, má to vliv i na to, jak vás budou vnímat ty ostatní. To je celkem logické, každá akce plodí určitou reakci a vaše činy u jedněch se musí odrazit u druhých – což ne v každé hře naleznete. Samozřejmě je tu i možnost zlikvidovat všechno a všechny, a být tak znám jako přepadávač karavanů a nelítostný vrah. Zaútočit můžete opravdu prakticky na kohokoli.

Když to po dobrém nejde aneb škoda rány, která padne vedle

Soubojem se dá vyřešit mnoho prekérních situací. Zde pak více než kdekoliv jinde platí pořekadlo „škoda rány, která padne vedle“. Souboje probíhají klasickým tahovým systémem na mřížce. Pohyb po mřížce z jednoho místa na druhé, včetně různých akcí, využití předmětů nebo samotných útoků, spotřebovává AP (action points – v překladu akční body). Úspěch v provedení vaší naplánované strategie pak spočívá v plném pochopení, kolik bodů máte, kolik bodů můžete ušetřit a jaké možnosti budou k dispozici, když přejdete do útoku.

Samotný průběh kol pak můžete vidět v horní části obrazovky, kde je vidět, kdo jak bude začínat. Pořadí tahů, ať už vašich, společníků nebo nepřátel, záleží na vaší iniciativě. Čím vyšší tento atribut budete mít, tím dříve se při boji dostanete na řadu.

Během souboje samozřejmě můžete plně využívat vaše vybavení, tedy můžete bojovat pěstmi či zbraněmi, léčit se, použít speciální útoky atd. Jen je opravdu vhodné si propočítat, kolik AP máte – někdy je lepší místo jednoho plošného silného útoku udělat několik menších, zaměřených na konkrétního nepřítele.

Samozřejmě hraje i roli, zda útočíte na nepřítele přímo, z boku, nebo mu jdete do zad.

Encased Fight

Zdroj: Dark Crystal Games

Pohyb sem, pohyb tam, přehlednost, kam se podívám

Hratelnost je na velice příjemné uživatelské úrovni, a to včetně přehlednosti rozhraní. Pohybujete se prostřednictvím klikání myší a kameru ovládáte pomocí kláves WASD, útoky nebo použití vybavení pak provádíte výběrem myši nebo přiřazenými klávesami.

Uživatelské rozhraní je velice přátelské, a hlavně jednoduché na osvojení. Po pár proklikáních se začnete velmi rychle orientovat. Nic není na sobě nahňácané a vše dává smysl. Hrou navíc provází (pokud je nezakážete) dobře a srozumitelně napsané nápovědy.

Bohužel v určitých pasážích – zejména když je někde více pater – je kamera lehce hůře ovladatelná, protože automaticky klesne na nejnižší bod. Může se vám tedy stát, že půjdete po můstku a budete mít kameru nad sebou, ale najednou se při pohybu propadne a máte ji skoro u postavy. Důvodem je již zmíněné patro. To se naštěstí dá lehce napravit jejím oddálením nebo posunem.

Encased camping

Zdroj: Dark Crystal Games

Krásná kreslená grafika a skvělý doprovodný soundtrack

Encased je, jak již bylo zmíněno, izometrické RPG, kde vše sledujete ze shora. Grafické zpracování je velmi povedené a při přiblížení vidíte rozličné detaily. Prostředí je živé, lesklé a barevné, nikoli však přeplněné a přecpané různými grafickými prvky – ve svém žánru se rozhodně řadí mezi ty lepší kousky. Vše je velmi úhledné, pečlivé a elegantní. Výtvarný styl a vložené obrázky, které naleznete ve hře, pak toto grafické prostředí skvěle doplňují.

Ve hře je mnoho různých lokací a každá působí svým jedinečným životem a atmosférou.

Ozvučení a celkový zvuk jsou také na odpovídající úrovni. Údery, zvuky zbraní, pohyb, ale i různé efekty, všechno je povedené. Hrou provází velmi sympatický soundtrack, který má cyber nádech a skvěle dotváří výsledný dojem.

Encased graphic1

Předběžný přístup a bugy

Encased je momentálně ve fázi předběžného přístupu, tudíž se na ní stále pracuje a některé věci se mohou nakonec ještě změnit. Za dobu hraní jsem bohužel narazil i na několik bugů. Při tvorbě postavy se mi stalo, že můj charakter propadl po pas do země.

Některé postavy se sem tam zasekly o neviditelné zdi a při některých rozhovorech v graficky náročnějších lokacích se některé textury nenačetly správně.

Hra mi bohužel také několikrát spadla do Windows, což se mi stalo krátce po začátku, když jsem přecházel most. V podobných lokalitách s mosty se pak problém opakoval. Na vině bude patrně onen již zmíněný kamerový propad. Když jsem si na tento fakt snažil dávat pozor, bylo všechno v pořádku.

GP uvozovky

Encased je titul, který je velmi povedeným, a hlavně svěžím přírůstkem do řad postapokalyptických her na hrdiny. Jedná se o značně propracované a sofistikované RPG, které vám dá možnost se opravdu vcítit do vámi vytvořené postavy. Po celou dobu hraní je velká volnost a možnost řešit různé situace po svém. Svět a okolí pak na tyto situace průběžně reaguje, a o to lepší pocit při hraní máte. Sázka na inspiraci Piknikem u cesty a Falloutem se jednoznačně vyplatila.

Klady

zasazení hry
mnoho úkolů
propracované různorodé lokace
grafika
volný strom schopností
velká porce předmětů a vybavení
volnost k řešení úkolů
svět a jeho obyvatelé reagují na vaše činy
soundtrack

Zápory

lehké bugy
propad kamery v některých lokacích
0

Doporučujeme

Share on facebook
Sdilet na Facebooku
Share on twitter
Sdílet na Twitteru
Share on linkedin
Sdílet na LinkedIn