Muž v domácnosti 4 – úvodka

Muž v domácnosti 4 – recenze

15. 1. 2024

Většina lidí, když slyší označení jako gangy či mafie, si okamžitě vybaví velmi nebezpečné jedince, s nimiž by se do potyčky nikdo nechtěl dostat. Na světě však existuje mnoho takových organizací, například Mara Salvatrucha, Cosa Nostra, Sinaloa Cartel nebo Yakuza, která hraje důležitou roli v této sféře. Recenzovaná manga sleduje bývalého člena japonského podsvětí, známého jako Nesmrtelný drak. Jedná se o velmi nebezpečného muže, který během jedné noci úplně sám vtrhl do základny znepřátelené organizace a tu rozmetal. Člověk by si řekl, že po takové činnosti se vznešeně vrátí ke své rodině a bude dál páchat všelijaké věci, jenže to není případ onoho muže. Po tom, co všechny porazil, totiž náhle zmizel a nikdo neví, kde se nachází, až do nedávné doby… stal se z něj Muž v domácnosti. Tuto groteskní záležitost v našich končinách vydává nakladatelství Gate, recenzní výtisk nám poskytlo Knihy Dobrovský.

Žánr:
Redakce:
EAN:
Původní název:

Kósuke Óno
Kósuke Óno
GATE / Knihy Dobrovský
Komedie
Anna Cima
Radmila Klásková
164
brožovaná
říjen 2023
9788027721191
978-80-277-2119-1
Gokushufudou

Zdroj: Knihy Dobrovský

Nesmrtelný drak v akci

Úvod může do jisté míry naznačovat, že se jedná o pořádnou kriminální záležitost, ale opak je pravdou. Ve skutečnosti se jedná o komediální příběh, v němž se Tatsu, přezdívaný jako Nesmrtelný drak, snaží najít nový smysl života. Problém však nastává v okamžiku, kdy se vaše minulost odmítá pustit. Jeho představa o tom, že si jen tak zmizí z povrchu zemského, se nenaplnila a na ulicích ho čeká spousta bývalých spolupracovníků a také dalších bossů toužících po pomstě.

Určitě vás napadla myšlenka, že příběh bude alespoň plný pěstních soubojů, ale to se šeredně mýlíte. Tatsu je plně odhodlaný vymazat své dřívější já, proto jakmile dojde ke střetu, místo tvrdých ran rozdává slevové kartičky, sušenky, gumové kachničky, škrabky na brambory nebo moudra o tom, že být mužem v domácnosti není žádná legrace a nemělo by se to brát na lehkou váhu. Ostatně, jak jsem již zmiňoval, jedná se o komické ztvárnění, v němž se nejnebezpečnější jedinec nyní živí jako Muž v domácnosti, aby ulehčil své pracovně vytížené přítelkyni. Tatsu se snaží vykonávat běžné domácí úkoly, jako je uklízení, vaření a nakupování, což vede k různým kuriózním situacím.

Epizodická groteska

Navzdory snaze změnit své chování a vystupování se mu to moc nedaří a většinu času každého děsí, neboť má vizáž a hlášky jako skutečný člen Yakuzy. Muž v domácnosti 4 začíná větou „Nejdřív jí uříznu hlavu, pak rozpářu břicho, vytáhnu vnitřnosti a nakonec ji nařežu na plátky.“ Vedle toho vidíme vyděšený výraz mladé slečny, která tato slova musí poslouchat. Nakonec zjistíte, že Tatsu celou dobu mluvil o rybě, neboť právě stojí u prodavačky a hledá správný kousek na svoje sašimi. Právě kontrast takovýchto událostí, kde se vyjadřuje jako nebezpečný chuligán při běžných aktivitách, dodává příběhu správnou dávku černého humoru.

Dodnes nemohu zapomenout na část, kdy dává kázání robotickému vysavači, proti němuž nakonec prohraje. Další vynikající scénou je například ta, kdy pospíchá na nesmírně důležitou akci a mezitím ho sledují ostatní členové Yakuzy, kteří ho chtějí pořádně zmlátit. Jenže to se jim jaksi nepovede, neboť Tatsu je přivede do obchodního centra a nevědomky je donutí, aby mu pomohli při nákupu ve výprodeji. Sledovat, jak je potom Nesmrtelný drak seřve, že jsou úplně neschopní a že kvůli nim získal jen rukavice, je nezapomenutelný (jedná se o zmínky z předešlých dílů).

Bláznivý chaos, který přináší Muž v domácnosti 4, je stylizován v klasickém uměleckém stylu, jejž můžete znát z jiných mang. Veškeré události jsou vyobrazeny výraznými obličeji postav, emocionálními projevy a dynamickými akčními scénami. Kresby zároveň vyobrazují výrazné tvary vlasů a oblečení, což mě vždycky dokáže fascinovat, zejména pokud jde o části, kde je více lidí, nebo v akčních pasážích. Důraz je nicméně kladen na vyjádření zmíněných emocí a pohybu, což dělá mangu vizuálně poutavou a dynamickou.

Co je ovšem trochu škoda, i když ve finále to ničemu nevadí, je skutečnost, že se nejedná o ucelený děj, nýbrž o epizodickou variaci. Když se nad tím zamyslím, nakonec je pravděpodobně správné rozhodnutí neudělat z toho jednotnou premisu, protože si takto autor mangy Kósuke Óno mohl vymyslet několik bizarních a na sebe nezávislých událostí, aniž by porušil kontinuitu příběhu. Přesto je docela zajímavé přemýšlet nad tím, jak by Muž v domácnosti fungoval jako souvislé vyprávění. I když epizodická struktura děje přináší rozmanitost, někteří čtenáři by možná raději upřednostnili ucelenější vyprávění, což může být u Muže v domácnosti odrazující.

Dvojí šílenství v černém humoru

Díky epizodickému ztvárnění se každý díl nese v mnohem bláznivějším duchu. Kolikrát jsem si myslel, že už mě nemůže Tatsu v ničem překvapit, ale opak je pravdou. Kniha Muž v domácnosti 4 mi ukázala, jak moc bizarní může být nakupovat obyčejnou moučku (aby si vytvořil tapiokové kuličky) a přitom o ní hovořit, jako by šlo o drogy. Zároveň kočka, co ukradne Nesmrtelnému drakovi nákup, díky čemuž rozpoutá v ulicích města nepopsatelný chaos, je poměrně divoká jízda, neboť se do pronásledování připlete samotná Yakuza. Zmínit taky můžu, že nebýt tohoto příběhu, nikdy bych neocenil sílu a užitečnost odšťavňovače. No, pokud vám to nebude stačit, počkejte na výrobu mýdla ve stylu Perníkového táty.

Pro ty, kteří nejsou zrovna nadšenci čtení, ale přesto by chtěli zažít bláznivou cestu Nebezpečného draka, mám dobrou zprávu. Muž v domácnosti má totiž svou anime adaptaci na Netflixu, kde na vás čekají dvě šílené řady. Jestli vám černý humor nevadí nebo ho máte rádi, rozhodně vám doporučuji obě varianty (anime i mangu). Přece jenom je ta animovaná verze v něčem lepší, neboť zde převládá pestrobarevné pozadí, které ještě umocňuje groteskní situace. Chápu však, že pro některé čtenáře může být humor někdy překombinovaný a až příliš bizarní, což může odradit ty, kteří preferují jemnější formu komedie.

Muž v domácnosti 4 přináší svěží a komický pohled na život bývalého člena japonského podsvětí, který se snaží přizpůsobit běžnému životu v domácnosti. Děj je plný černého humoru a bizarních situací, které zajišťují jedinečný čtenářský zážitek. I když epizodická struktura může některým čtenářům vadit, celkově lze tuto mangu doporučit těm, kteří mají rádi neobvyklé a zábavné příběhy s výrazným humorem.

• originální premisa
  • černý humor
  • epizodický formát