Northgard art1

Northgard – země zaslíbená

28. 3. 2023
Zdroj náhledu: igdb

Doba bájných vikingů byla jednoznačně krutá a brutální. Bojovníci z dalekého severu, před nimiž se třáslo strachy nejedno vojsko, které jim muselo čelit, představovali opravdové nebezpečí. Jejich zuřivé nájezdy za kořistí a otroky byly pro značnou část Evropy opravdovým utrpením. Vikingové byli však také skvělí mořeplavci s touhou prozkoumávat nové země (za účelem jejich plenění). V budovatelské strategii Northgard se vydáte po stopách vikingů, které vás zavedou na tajemný a dosud neprobádaný kontinent.

Zdroj: igdb

Vzestup dosud neznámého studia

Všechno začalo 7. března 2018, ten den ještě nepříliš známé studio Shiro Games uvedlo na trh videohru Northgard. Titul byl dlouho v předběžném přístupu a vývojáři postupně přidávali obsah. Hra se však stala velmi oblíbenou a rázem vystřelila Shiro Games mezi elitní vývojářská studia. Není proto divu, že k původnímu Northgardu vyšlo i několik DLC, která jej ještě více rozšiřují. V dnešní dnech můžete navíc Shiro Games znát i díky titulům v předběžném přístupu, jako je středověké tahové RPG Wartales, v němž vedete svou skupinu žoldnéřů, a strategie Duna: Spice Wars, která je na základech románu Duna od Franka Herberta. I když je to již pár let, co hra vyšla, nic nebrání tomu se podívat, jak si bude vést v dnešní době.

Příběh hry vás zavede do doby vikingů, kdy čest předků, sláva a dodržování práva na pomstu znamenaly vše. Děj kampaně se točí kolem Riga, který je jediným přeživším synem zabitého krále vikingského kmene. Čest a touha po pomstě velí Rigovi uskutečnit plány svého otce, aby se svým klanem podnikl invazi na tajemný Northgard, našel zde vraha své rodiny a naplnil svůj osud. Samozřejmě se bude muset vypořádat nejen s logistickými problémy, ale také s lidskými potřebami, nástrahami tajemného ostrova a s nepřízní samotných bohů.

Zdroj: igdb

Northgard vás zabaví i díky pestrému výběru klanů

Kampaň, která se v základu skládá z jedenácti kapitol, nabízí kromě průměrného příběhu i skvělý tutorial, který vás připraví na volnou hru, a multiplayer, kde naleznete podstatně více zábavy a kde si hru teprve pořádně vychutnáte. Ze začátku si vyberete klan, se kterým se vydáte podrobit tajemné území. Na výběr máte v základní hře celkem šest klanů a v rámci několika DLC si můžete tento výčet rozšířit o dalších deset. Nelze jasně říci, že je nějaký klan vyloženě nejlepší nebo lepší než druhý, záleží hlavně na vaší herní strategii a na cíli vítězství, který se s klanem rozhodnete zdolat. Jsou zde klany, které mají bonus k válčení, k zemědělství, lovu nebo třeba i výzkumu. Rozhodující je tedy zvolit klan, který bude nejvíce odpovídat vašemu hernímu stylu a strategii.

Stejně jako v jiných hrách se zde jede v zarytém stylu. Začínáte tedy na základní mapě, kde je kolem vás temná neprozkoumaná oblast. Do začátku máte také jednu chátrající radnici, pár základních surovin a několik málo vesničanů. Vaším cílem je vybudovat velkou obranyschopnou osadu, která si poradí s nájezdy dalších vikingů, bude soběstačná a zároveň bude moci expandovat a prozkoumávat další oblasti na mapě.

Stavební sloty omezují, kolik toho můžete postavit, proto musíte pečlivě volit, jaké budovy postavíte, a trochu plánovat. Mapa se skládá z oddělených oblastí obsahujících zdroje, poklady, nepřátele a místo jen pro několik budov, které je třeba před jejich využitím kolonizovat. Kolonizace každého regionu stojí exponenciálně více potravin, takže expanzi musíte opravdu plánovat předem a zvážit dopad na vaše zásoby. Není to však takhle jednoduché. Jak jsem zmínil, kolem vás je oblast neprobádaná, a proto musíte z jednoho z vašich vesničanů udělat průzkumníka, aby novou část mapy odhalil. Teprve poté můžete do této oblasti expandovat.

Zdroj: igdb

Bez lidí by to nešlo

Bez lidských zdrojů byste se daleko nedostali. Vaším vesničanům musíte určit, co mají dělat. Zda budou shánět dřevo, které je důležité pro stavbu budov, pěstovat jídlo, případně lovit, nebo, jak jsem již zmínil, prozkoumávat oblasti na mapě.

Zdrojů, na které se budete moci zaměřit, je zde několik. Primárně jde o jídlo, které má ikonku jablíčka. Dále je zde dřevo, které potřebujete pro stavbu a v zimě i pro udržování ohně. Kámen se vám bude hodit k vylepšování budov a v neposlední řadě můžete najít železo, které se používá ke kování relikvií, mocných zbraní a k výrobě lepších nástrojů. Dále jsou zde Kröwns, které se používají jako platidlo pro verbování válečného oddílu a vylepšování nástrojů, spotřebovávají se však také za údržbu budov.

S každým ze zmíněných prvků se postupně seznamujete a nemusíte se tedy bát, že byste byli o základní mechanismy hry ochuzeni. Záměrně píši základní mechanismy, protože ve skirmishi a multiplayeru je toho daleko víc, co se dá dělat.

V rámci hry se střídají i roční období, nejtěžší je samozřejmě přečkat zimu bez úhony. Musíte mít dobré zásoby a zároveň je vhodné dbát o vaše vesničany. Musí mít dostatek jídla a také dřeva. Vzhledem k tomu, že v zimě toho zemědělci moc nevypěstují, není od věci je přeřadit po dobu zimy na jinou práci. Pokud k tomu ovládáte navíc velké území, musíte počítat s tím, že nároky obyvatel se postupně zvyšují – chtějí lepší budovy, krčmu a další vymoženosti, nevděčníci. Pokud je neuspokojíte, jejich míra spokojenosti může nebezpečně klesat, což rozhodně nechcete, protože to bude mít velké následky.

Krom počasí a případných nájezdů vikingů z jiných klanů na vaše území se budete moci utkat také s bájnými bytostmi ze severské mytologie. Najdete zde valkýry, obry a další stvoření, která vám dokáží znepříjemnit život. S některými bytostmi, jako jsou třeba obři, se můžete i domluvit a mít je na své straně. Samozřejmě to ale nebude jen tak zadarmo.

Zdroj: igdb

Více cest k vítězství

Ve hře je i poměrně pestrá paleta válečných jednotek, tedy ne pouze nabídka pracujících vesničanů. Naleznete zde standardní jednotky jako válečníky, vrhače seker, šamany nebo dragonkiny bojující dvěma zbraněmi. Jsou zde i vojevůdci či unikátní jednotky a také vyloženě speciální bojovníci jako žoldáci nebo Bláinn, což je legendární jötunn.

Boj pak probíhá klasicky, vezmete skupinku jednotek a pošlete je na nepřátelskou skupinku. Nejedná se o nějak extra záživný nebo epický boj, ale svoje kouzlo určité má a hlavně plní svůj účel. Není vždy pravidlem, že početnější skupina s více jednotkami vyhraje, důležité je, zda jsou jednotky dobře živeny a mají kvalitní vybavení.

Vyhrát však můžete i bez boje, což, pokud se takto rozhodnou při online hře všichni hráči, vše lehce protáhne. K vítězství můžete dojít čtyřmi způsoby – totální nadvládou, získáním nejvíce slávy, výzkumem a obchodem.

Každé ze zmíněných vítězství má své požadavky. Co se ovšem celkově moc nevyplatí, je obchod, věci k obchodu jsou drahé a prodejní cena zase poměrně nízká. Pokud tak budete mít zajištěný dostatečný přísun například potravin, můžete sice něco z toho prodat, ale nečekejte žádné zázraky. Je sice dobré mít alespoň nějaký stabilní příjem z obchodu, tím spíše, pokud musíte ještě financovat armádu, ale nakonec je možná lepší mít zajištěný přísun jen tolik, kolik potřebujete, a energii i prostředky věnovat do dalšího odvětví.

Po grafické stránce Northgard nabízí hezké a příjemné zpracování, které sice nemá super moderní high-tech efekty, ale stejně přináší i v dnešní době osobité příjemné kouzlo. Uživatelské rozhraní je přehledné a je vidět, že se vývojáři snažili držet osvědčených mechanismů, aby hra byla zábavná a srozumitelná.

Hrou vás provází příjemný soundtrack, který dokáže navodit tu správnou atmosféru, ať už se jedná o klidné tempo hry, nebo v případě boje řinčení mečů a seker.

Northgard Země nepoznané – pokročilé karty

Také jako skvělá deskovka

Pokud vás už bolí z koukání do monitoru oči nebo chcete zkusit hrát s kamarády ve své oblíbené hospůdce, obývacím pokoji, nebo dokonce pod stanem, můžete si Northgard vzít s sebou. Hra totiž vyšla ve své deskové adaptaci pod názvem Northgard: Uncharted Lands v české lokalizaci, kterou přináší TLAMA games pod názvem Northgard: země nepoznané. Můžete se tak vydat do dob vikingů, kdekoli najdete místo. Ilustrace jsou opravdu povedené, a pokud máte za sebou videohru, bude pro vás hra hračka. Northgard: země nepoznané je příjemná a svěží adaptace dnes již legendární vikingské strategie Northgard. Jedná se o svižnou deskovku ve stylu „area control“ a „deck building“ s osvědčenými mechanismy, která vás rozhodně zabaví.

Northgard Země nepoznané – náhledovka

Northgard je příjemná strategie, která nabízí různé cesty k vítězství. Hratelnost a možnost si zvolit klan, který odpovídá vašemu hernímu stylu, jsou fajn. Princip průzkumu, kolonizace a rozdělení práce vesničanů, včetně nutnosti co nejvíce vyhovět jejich lidským požadavkům v kombinaci s nelítostnou zimou, vikingy a severskou mytologií, se povedl. Co však táhne hru lehce dolů, je její pomalejší tempo, zvláště když hrajete s hráči, kteří se rozhodnou pro výhru v rámci výzkumu nebo obchodu.

• zasazení hry a severská mytologie
  • pestrost klanů
  • různé cesty k vítězství