Palírna – náhledovka

Palírna – dvakrát destilovaná desková hra

22. 3. 2023

Palírna je desková hra o zdědění opuštěného lihovaru, kterému se pokusíte navrátit zašlou slávu. Během sedmi kol budete nakládat s omezenými zdroji, nakupovat suroviny, recepty a vylepšení, abyste mohli vyrábět co nejlepší destiláty. Zároveň se pokoušíte plnit své cíle, dosahovat ocenění a rozšiřovat svou sbírku lahví. Ten, kdo získá nejvíce vítězných bodů, se pak stává mistrem lihovarníkem. Palírnu si v českém překladu můžete zahrát díky vydavatelství REXhry a zakoupit například na Planetě Her.

Palírna – náhledovka

Alkohol, kam se jen podíváš

Palírna je opravdu velmi dobře tematicky uchopená desková hra, vše se točí kolem postupů a informací o výrobě různých typů alkoholických nápojů zeměpisně rozdělených do několika regionů. V návodu můžete najít skutečná fakta, ale deskovka je samozřejmě upravena hráčským potřebám. Po otevření pořádné krabice na vás vykoukne spousta desek s papírovými žetony k vyloupání a k nim i různé inserty, další karty a jiné přihrádky. První myšlenka je, kam se to všechno jen nacpe? Naštěstí je ve výsledku umisťování intuitivní a vy si vše krásně můžete rozdělit. Krabice se pak skládá z několika pater insertů. Nicméně, pokud byste si přece jen nevěděli rady, tvůrci k tomuto účelu vydali na YT i video, ve kterém je rozmístění všech komponentů ukázáno.Jako další vám jistě padne pohled na tlustější pravidla, ke kterým navíc patří ještě další příručka, a vám je jasné, že přečtení pravidel, prvotní nastavení a první hra vám dohromady zaberou asi dost času. Jak už to tak u euroher bývá, je zde spoustu věcí, které lze během tahů dělat a nad čím vším se rozhodovat. Po prvním přečtení jsem si úplně nebyla jistá, jestli to celé chápu. Naštěstí je zde přítomná zmíněná příručka, která vám krásně nasimuluje první kolo, kterým vás provede krok po kroku i s vysvětlením. Hodila jsem tedy všechny své obavy za hlavu, nechala se vést a fungovalo to! Vše pak bylo docela jasné a ve výsledku, když už tomu rozumíte, to složité není.

Palírna – krabice
Palírna – insert žetonů
Palírna – peníze a recepty

Velká rozmanitost

Jedno herní kolo se skládá ze čtyř fází. V té první získáváte a nakupujete přísady, recepty, předměty a vylepšení. Máte neomezené množství akcí. Limitem jsou jen vaše finance. Ve druhé fázi destilujete a ve třetí pak vyrobené destiláty prodáváte nebo se případně posunete do fáze čtvrté, kdy destilát necháte zrát ve vhodné nádobě ve sklepě.Před každou hrou si volíte svého lihovarníka, za kterého budete hrát. Jednotlivé postavy pochází ze tří různých regionů, které jim společně s jejich cíli tak nějak předurčují, jaké destiláty budou chtít vyrábět. Lihovarníci mají své jedinečné schopnosti a svůj individuální rodinný recept. Ne všichni lihovarníci a všechny nápoje jsou vám ale najednou k dispozici. Existuje zde osm takzvaných ochutnávkových listů, které postupně kombinují 18 postav s 15 různými nápoji. Palírna tedy nabízí opravdu vysokou znovuhratelnost a herní rozmanitost každé další partie. A to k tomu máte všechny možné karty přísad, předmětů a vylepšení, které lze během hry získat. Nesmím také opomenout přítomný prvek náhody ve fázi destilace.

Palírna – herní deska
Palírna – ocenění
Palírna – bodová stupnice

Nejen strategie, ale i náhoda

Každé kolo se můžete pokusit vyrobit pouze jeden nápoj. K tomu budete potřebovat patřičné suroviny v podobě vody, kvasinek a nějakého cukru. Množství a typy cukrů vám předurčují konkrétní recept. Použít můžete suroviny základní, které velmi lehce a levně získáte, nebo popustit peněženku a koupit si ty prémiové. Aby to bylo trochu více korigované, základní suroviny si můžete vzít pouze dvakrát a pak už musíte nakupovat. Ze všech surovin poté vytvoříte balíček, za každý cukr přidáte kartu alkoholu a vše lícem dolů zamícháte. Následně odstraníte horní a spodní kartu, to simuluje odstranění části destilátu i v realitě, kdy se zbavuje takzvané hlavy a ocasu, které obsahují například methanol a nežádoucí chutě.Tímto způsobem může dojít k odstranění některého z cukrů, který je pro výrobu vámi chtěného nápoje nezbytný. Můžete tedy spoléhat na své štěstí, že dojde k odstranění nějaké jiné karty, anebo můžete přidat těch cukrů více. V každém případě ale nemusíte zoufat, Palírna je uzpůsobena tak, abyste vždy alespoň něco vyrobili. Tuto roli zastává vodka a moonshine, jejichž recepty znáte už od začátku. Jiné recepty si musíte zakoupit. Navíc karty, které byly odstraněny, můžete příští kolo znovu využít.

Palírna – postavy
Palírna – prémiové předměty
Palírna – prémiové suroviny

Cesta za co největším ziskem peněz a bodů

Výsledné nápoje mohou zrající, pro které musíte mít k dispozici sud nebo hliněnou nádobu, v níž je umístíte do sklepa a necháte zrát. Za každé kolo, kdy ve sklepě zrají, získávají kartu příchutě, která může zvýšit jejich hodnotu. Například příjemná třešňová chuť vám přinese dva peníze navíc, zatímco plastová vám nepřidá nic. Setkat se můžete i s vtipnými příchutěmi, například opečenými maršmelouny. Druhým typem jsou nápoje k okamžitému prodeji. Předtím je ještě naplníte do lahví a pak projdete celou hromádku kartiček, z nichž se nápoj skládá, a sečtete hodnoty peněz a vítězných bodů, které za něj obdržíte. Takto se snažíte nastřádat všeho co nejvíce. Další body získáváte za dosahování cílů a ocenění. Zpočátku máte tři cíle, ale ve třetím kole jeden odhazujete. Každý hráč má své vlastní cíle. Ocenění jsou pak sdílená, a kdo jejich podmínky dosáhne jako první, jej dostane. Další možností zisku vítězných bodů je tvořit sbírku lahví, do kterých své destiláty plníte. Poslední možností je pak mít vhodná vylepšení.

Připravte si velkou herní plochu

Počítejte s tím, že desková hra Palírna skutečně zabere dost místa. Všichni hráči mají svou vlastní desku lihovaru, která obsahuje místo pro kartu lihovarníka, tří místa pro karty vylepšení, spižírnu pro vaše suroviny, sklad pro vaše předměty a sklep pro zrání až dvou destilátů. Z jedné strany se navíc přikládá destička s ochutnávkovým listem s recepty a na druhém boku by se měly umisťovat karty do tanku při destilaci, my jsme si je raději rovnou dávali do ruky. K tomu máte sdílenou desku se sedmi základními surovinami a pak už bez desky si vytvoříte 3 x 5 karet velkou VIP nabídku prémiových předmětů, přísad a vylepšení, vedle níž je ještě odkládací deska náklaďáku. Dále se vám na herní stůl musí vejít bodovací stupnice se žetony vyrobených nápojů, které hráči využívají k odemknutí bonusů na svých deskách. K tomu všemu se vám někam musejí vejít vyjímatelné inserty s penězi a kostičkami receptů. V poslední řadě je třeba místo pro dostupné úspěchy a své vlastní cíle a peníze.

Palírna – hra pro 4

Desková hra Palírna je eurohrou s minimem vzájemné interakce. Každý si hraje na svém písečku a jediné, co se může stát, je, že váš protihráč vám vyfoukne chtěnou kartu z prémiového trhu. Dále už záleží na vašich vlastních strategických schopnostech nakládat s omezenými zdroji a trochu i nějaké té náhodě při destilování. Rozmanitost postav, karet a nápojů k dispozici povedeně podporuje znovuhratelnost. Přes velké množství komponentů je vše velmi pěkně v insertech uspořádáno, počítejte jen s delší přípravou a potřebou velkého prostoru.

• příručka pro první kolo
  • tematické provedení
  • reálná fakta
  • rozmanitost
  • vše pasuje do insertů
  • delší příprava
  • zabere hodně místa
0.0

Marcela Grázová

Její první herní zkušeností byl pravděpodobně Tetris, avšak v dětství milovala strategické hry a online FPS, či MMO. Nyní už hraje jen singleplayer a díky recenzím objevila široké spektrum zábavných indie her, nad kterými dříve spíše ohrnovala nos. Vystudovaný farmaceut, milovník fantasy & sci-fi knížek a seriálů, náruživý cestovatel a motorkář.