Pán prstenů Duel o Středozem - desková hra

Pán prstenů: Duel o Středozem – svižná dvojkovka

17. 10. 2024
 

Nedávno jsem recenzovala deskovou hru Pán prstenů: Výprava k Hoře osudu a skoro hned tu máme další deskovku, která vás přenese do prostředí slavné Středozemé známé z knih a filmů J. R. R. Tolkiena. Pán prstenů: Duel o Středozem je rychlá převážně draftovací karetní hra obsahující navíc i prvky ovládání území. Jak už název napovídá, jedná se o titul pro dva hráče a jedna partie vám zabere cca 30 minut. Na český trh ji přivádí vydavatelství Asmodee a minimální věkové doporučení je deset let.

Sauron, nebo Frodo? Na tom nezáleží.

Jelikož se jedná o dvojkovku, vaším počáteční rozhodnutím bude zvolení si strany dobra, či zla. Stanete se Samem a Frodem, kteří budou putovat s prstenem k Hoře osudu, nebo si vyberete Saurona a jeho posla Nazgûla, který se je bude pokoušet dohnat a cestu jim překazit? Pokud byste předpokládali určitou asymetričnost této volby, tak se jí nedočkáte. Jediným viditelným rozdílem je umístění a vzhled jednotek s věžemi pro obsazování mapy Středozemě. Za Saurona bojují Orkové a za Společenstvo válečníci Rohanu. Kromě toho je tedy ještě Sauron předurčen provést první tah, což je kompenzováno snížením jeho počátečního počtu mincí o jednu. Jinak jsou všechny herní mechaniky, karty, dovednosti či spojenectví k dispozici bez rozdílu všem. Je tak tedy jedno, koho si vyberete.

Od autorů 7 Divů světa

Pojďme se ale pomalu pustit do hry. Jestli jste někdy hráli 7 Divů světa: Duel budou pro vás základní mechaniky a herní postupy známé, i když ne zcela identické. Pán prstenů: Duel o Středozem totiž ze 7 divů světa vychází. Postarali se o něj stejní tvůrci: Antoine Bauza (Tokaido Duo, Namiji, Oltréé) a Bruno Cathala (Splendor Duel, Sobek pro dva hráče, Jamajka, Zlatá řeka, Papírové moře), kteří původní koncept ještě o něco vyladili a dalo by se říci i zjednodušili a zpřístupnili pro nové hráče. Žádnou extra komplexní strategickou hru tak nečekejte, přece jen se má jednat o rychlovku.

Jedna celá hra se postupně odehrává ve třech kolech. Každé má svůj vlastní balíček karet, které se v určeném pyramidovém obrazci v řadách na střídačku rubem a lícem nahoru vyskládají na stůl. Nad kartami máte trasu se stupnicí putování, na které se Sam s Frodem posouvají směrem k Hoře osudu, a na jejich stupnici se zas posouvá Nazgûl směrem k nim. Je to zajímavé zpracování, díky kterému se obě postavy hýbou stejným směrem, ale vzdálenost se mezi nimi může pouze zmenšovat. Nad trasu pak patří herní deska s lokacemi Středozemě určenými k dobývání. Do té zapadají žetony šesti spojeneckých ras, které se dají získat. Nad nimi je poslední prvek představující díly lokací dostupných k zakoupení.

Sebrat, spálit, nebo koupit?

Se soupeřem se v tazích střídáte. Když jste na řadě, můžete si draftovat libovolnou lícem nahoru otočenou a neblokovanou kartu. Těch je několik druhů. Šedé karty obsahují různé dovednosti sloužící jako platidlo pro vykládání jiných karet nebo dílů lokací. Žluté přináší uvedený počet mincí, představující další vyžadované platidlo, které případně může nahradit i chybějící dovednosti. Modré karty se symboly prstenů posouvají hlavní postavy k cíli. Zelené karty uzavírají spojenectví s vyobrazenými rasami. Červené jsou bojové karty, díky kterým umisťujete vojáky do regionů na mapě. A poslední, fialové karty mají v závěrečném kole různé efekty, například přesun nebo odstraňování bojovníků.

Vybranou kartu musíte ihned vyložit. Některé jsou zdarma, za některé musíte zaplatit mincemi či vlastnit požadované dovednosti. V případě, že takové nemáte, můžete za každou zaplatit jednu minci navíc. Pokud žádnou kartu nechcete, nemáte dostatek peněz nebo jen chcete něco překazit soupeři, můžete vybranou kartu bez využití odhodit a inkasovat za ní mince. Případně karty nemusíte brát vůbec a můžete si zakoupit dílek lokace. Ty jsou dost drahé, ale můžete díky nim postavit věž a uzurpovat tak danou lokaci pro sebe, plus některé díly přidávají další možnosti navíc.

Více cest k vítězství

A čeho vlastně chceme dosáhnout? Pán prstenů: Duel o Středozem má několik možných ukončení hry. Hráč za Společenstvo vyhraje, když se mu podaří dojít k vulkánu. Sauron naopak zvítězí, pokud Froda se Samem dostihne. Vyhraje také ten, komu se podaří uzavřít spojenectví se šesti rasami, nebo ten, kdo ovládne všech sedm regionů ve Středozemi. V případě vlády nad regiony jsme byli zpočátku kvůli špatnému překladu trochu zmateni. Věc se má tak, že v případě, kdy má jeden hráč v daném regionu věž a druhý tam má své vojáky, oběma se region počítá do nadvlády. V případě, že se během tří kol ani jedna z výše zmíněných věcí, které by ukončily hru, nestane, vyhraje po dobrání všech karet ten, kdo ovládá více regionů.

Pán prstenů Duel o Středozem - karty

Kompaktní, intenzivní zážitek

Pravidla jsou krátká, desková hra je jednoduchá a velmi rychle odsýpá. Tím, že je více cest k vítězství, se budete chtít na některé věci zaměřit více než na jiné, ale ve skutečnosti musíte stále sledovat, co dělá váš soupeř, a případně mu v jeho cestě začít bránit, aby svůj cíl přece jen nestihl dokončit dříve než vy. Hra je velmi dobře vyvážená, většinou všechno vygraduje v závěrečném kole. Určitou napínavou roli tu hraje i nějaký ten prvek náhody, co se zrovna odhalí za karty či co se ukrývá ve spojeneckých žetonech. Některé jsou totiž silnější než jiné a mohou klidně zvrátit rozložení sil.

Někomu by mohlo vadit, že zde není větší práce s asymetričností postav a příběhovým lore. Přece jen Sauron asi nebude uzavírat spojenectví s Hobity, Enty či Elfy. Na druhou stranu jste si rovni a můžete si porovnat své schopnosti. A i tak fanoušky Pána prstenů jistojistě zaujmou nádherné ilustrace, jak celé krabice, tak jednotlivých karet a kvalitních komponent. Vše je provedeno ve výrazných zářivých barvách a charakteristickém stylu. Pro všechny součásti je v krabici i pěkný insert. Jeho jediným nedostatkem je, že herní plán je už nad okraji krabice a víko tak zcela nedoléhá.

Pán prstenů: Duel o Středozem je ideální pro hráče, kteří hledají kompaktní a intenzivní zážitek, aniž by museli trávit hodiny u stolu. Pokaždé jiné rozložení karet a více cest k vítězství nabízí dostatek variability a zábavu pro opakované hraní. Díky jednoduchým pravidlům se také hodí i pro deskovkářské začátečníky.

Klady
  • svižné a jednoduché
  • ilustrace
  • více cest k vítězství
  • variabilita
Zápory
  • symetričnost
  • pro majitele 7 Divů světa: Duel pravděpodobně málo inovativní
Infobox
0.0

Doporučujeme

Vizuál

Zpracování

Interakce

Mozkovar index

Znovuhratelnost

Taktika

Marcela Grázová

Její první herní zkušeností byl pravděpodobně Tetris, avšak v dětství milovala strategické hry a online FPS, či MMO. Nyní už hraje jen singleplayer a díky recenzím objevila široké spektrum zábavných indie her, nad kterými dříve spíše ohrnovala nos. Vystudovaný farmaceut, milovník fantasy & sci-fi knížek a seriálů, náruživý cestovatel a motorkář.

Sledujte nás:

© 2024 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.