Když se řekne pirátská hra, většina z nás si nejspíš představí otevřený svět, moře pokladů a spoustu rumu. Nemalou zásluhu tomu, jak dnes vnímáme piráty a jejich příběhy, přinesla filmová série Piráti z Karibiku s Johnny Deppem v hlavní roli. Nutno zmínit, že příběh pirátů a bájného pokladu byl začátkem také pro jednoho z nejúspěšnějších herců, kterým je Christian Bale. Ten se ve filmu Ostrov pokladů z roku 1990 vydává v roli mladého Jima Hawkinse po stopách bájného pokladu nelítostného kapitána Flinta. Sluší se zmínit, že se ve filmu objevují i herečtí velikáni jako Oliver Reed, Julian Glover nebo Christopher Lee. Ve videoherním odvětví můžeme zmínit povedenou taktickou realtimovou strategii Shadow Gambit od Mimimi Games a naopak totálně zpackanou hru Frigato. Do světa pirátů vás zavede také Rogue Waters, taktické roguelite RPG z izometrického pohledu a tahovými souboji od Ice Code Games.
Pirátský svět je plný zrady a pomsty
Příběh Rogue Waters není přehnaně komplikovaný, ale svou roli plní. Ocitáte se v kůži kapitána Cuttera, někdejšího důstojníka pirátské posádky pod vedením kapitána Blackbona. Po určitých událostech se tito dva muži rozkmotří a Cutter končí v hlubinách oceánu, ale díky temnému prokletí se vrací jako nesmrtelný zpět, aby vykonal svou pomstu. Kdo je ale ten špatný a ten, kdo byl vlastně zrazen? Vaše výprava za pomstou je lemována námořními bitvami i souboje muže proti muži. Budete nabírat nové členy posádky, likvidovat nepřátele a postupně odhalovat, co za tím vším vlastně stojí.
Děj se rozvíjí skrze tři hlavní akty, přičemž mezi jednotlivými výpravami (které můžeme označit jako průchody) se dozvídáte více o Cutterovi, jeho minulosti i tajemném proroctví. Nečekejte žádné hloubkové psychologické drama, spíš svižné pirátské hlášky, občasný humor a solidní motivaci k postupu dál. Příběh neurazí, ale také vás nejspíš nebude budit ze spaní. Jak jistě chápete, nejedná se o čistě reálný pirátský svět, ale jsou zde fantasy prvky, kdy můžete odemykat i bájné mořské bytosti (třeba Krakena), aby vám pomohli v boji.
Navíc díky zmíněné „nesmrtelnosti“ je skvěle implementován roguelite prvek, který tak působí s trochou nadsázky logickým dojmem. Po zdolání hry jsou zde pak výzvy v pokoření obtížnosti na několik heroických úrovní. K tomu se ale ještě dostanu.
Dvoufázová hratelnost, která chytne
To hlavní, čím vás Rogue Waters přiková k monitoru, je ale hratelnost. Každý průchod se skládá z několika uzlů na mapě, bojových střetů, nahodilých událostí,a to obchodních i odpočinkových. Volíte vlastní trasu, kdy na pravé straně vidíte, co je před vámi a vy následně vyberete cíl, kam se svou lodí budete směřovat. Tedy, napravo vidíte překřížené meče, což znamená boj, následně jsou před vaší lodí dvě až tři nepřátelská plavidla, na vás je zanalyzovat situaci a rozhodnout, na které zaútočit. Jindy zase budete stát před cestou, zda se vydat za obchodní lodí nebo k ostrovu s pokladem. Každé rozhodnutí má své následky a vy se budete muset rozhodnout, co chcete získat a co naopak obětujete.
Každý souboj se pak skládá ze dvou částí. Tou první jsou námořní bitvy a druhou jsou šarvátky v tahovém stylu.
Nejdříve si to na dálku si to rozdáte s nepřátelskou lodí, během tří tahů střílíte z kanónů na nepřátelské moduly, posádku nebo jiné části paluby. Klíčem je volba cíle, jeden dobře mířený zásah může klidně zlikvidovat část nepřátelské posádky, která proti vám bude následně stát v druhé části. Tahle část je sice jednodušší než ta následující, ale dobrá příprava vám ušetří mnoho bolesti. Nutno zmínit, že nepřátelé se vás také snaží patřičně poškodit.
Druhá část je vlastně to hlavní, o čem hra je, a tedy tahová bitva z izometrického pohledu (z velké většiny na palubách nepřátelských lodí) na čtvercové mřížce, která je specifická pro hry tohoto žánru. Koncept a průběh boje je pak jednoduchým standardem v této herní kategorii, kdy začínáte jako první a po ukončení tahu jde na řadu AI. Umělá inteligence je velmi úměrná volbě obtížnosti a na vyšších úrovních nejenže taktizuje, ale dokáže opravdu potrápit.
Piráti v Rogue Waters mají své specifické schopnosti
Každý z vašich pirátů má unikátní schopnosti, někdo umí střílet z dálky, jiný tlačí nepřátele přes palubu. Právě práce s prostředím je zásadní. Shodit nepřítele do moře? Nejlepší tah! Umístit výbušný sud do cesty? Taktická rozkoš. Nechybí samozřejmě ani ikonické využívání lan k „vyšvihnutí se“ třeba za nepřátele v jiné části paluby. Tento prvek jste mohli vidět například v DLC pro středověké akční RPG Wartales, které nabízí rovněž tahové souboje a zmíněné Wartales, Pirates of Belerion DLC přidává právě zmíněné souboje na palubách lodí, včetně využití lan. Bitvy jsou v Rogue Waters rychlé, ale překvapivě hluboké. A když se zadaří a vaše kombinace schopností spolu s dobrými pozicemi fungují jako švýcarské hodinky, dostaví se i zasloužený pocit zadostiučinění. Před každou bitvou můžete nasadit ze začátku pouze čtyři piráty (které průběžně doplňujete) s tím, že nemusíte nutně nasadit Cuttera, coby vašeho hrdinu a další hrdiny jakožto důstojníky, ale obyčejné pěšáky.
Jak už jsem zmínil, jedním z prvků, které Rogue Waters nabízí, je roguelite. A jak už je u roguelitů zvykem, smrt není konec. „Jen“ nový začátek. Ačkoli ztrácíte členy posádky, některé bonusy si nesete dál, nové schopnosti, moduly, trinkety či vylepšení lodi. Šest herních tříd (např. Sharpshooter, Poisoner nebo Cook) nabízí zajímavé kombinace a možnosti experimentování.
Na výběr je také z několika obtížností, od příběhové po Heroic, takže si každý hráč může nastavit výzvu podle sebe. RPG prvky jsou příjemné, a to přestože se nemohou rovnat plnohodnotným RPG titulům, tak nabízí fajn prvek hry. Máte zde osobité stromy schopností u hlavní postavy a hrdinů, základní výbavu a nějaké ty speciální útoky.
Samozřejmostí pak je průběžné vylepšování vaší lodě ve workshopu, kde můžete postupně odemykat i počáteční počet kanónů a dalších vylepšení.
Na druhou stranu je potřeba říct, že některé průchody mohou být frustrující. RNG (náhoda) hraje větší roli, než by bylo zdrávo, třeba při poškození kanónem, které se může lišit až o desítky procent. V kombinaci s permadeath to někdy vede k nepříjemným ztrátám. K tomu si přičtěte procedurálně generované úrovně a jedná se o příjemný a zároveň (potenciálně) frustrující zážitek náhody, který jednoznačně nebude sedět každému.
Styl, který neurazí, ale ani nezáří
Graficky je Rogue Waters stylizované 2D s izometrickým pohledem. Paluby lodí jsou přehledné, efekty výbuchů a moře příjemné. Postavy mají jednoduchý cartoonový styl, což dobře pasuje k odlehčené atmosféře, ale rozhodně se nejedná o vizuální orgii. Některé mapy a assety se začnou brzy opakovat, což může pocitově snižovat pestrost herního světa.
Hudba a zvuky si vedou obstojně. Pirátské motivy, pár klasických „ARRR!“ hlášek a solidní dabing. Efekty výstřelů a námořních modulů jsou povedené, ale soundtrack jako celek nemá úplně silnou osobnost. Mírné zklamání je i fakt, že některé postavy zní velmi podobně, a tak časem působí unyle.
Rogue Waters není revoluce, ale rozhodně je to hra, která ví, co chce být a dělá to dobře. Přináší chytrou taktickou hratelnost, originální pirátské téma a návykové roguelite prvky. Je to hra pro ty, kteří mají rádi výzvu, taktiku a nezaleknou se permadeath. Pokud vám nevadí občasný závan repetitivnosti a dokážete přimhouřit oči nad jednodušší prezentací, dostanete výbornou, chytlavou a překvapivě hlubokou strategickou výpravu do světa mořských vlků.