Shelter Manager – spravujte svůj úkryt

Sdílet
Sdílet
Sdílet
Zdroj: Hamsters Gaming

Ve světě videoher existuje mnoho manažerských titulů, ve kterých se staráte o bunkr plný přeživších. Shelter Manager není výjimkou. Převezmete malý bunkr a postaráte se o bezpečnost jeho obyvatel. Tento projekt nám představuje nezávislé studio Hamsters Gaming, které můžete znát díky jeho předchozím projektům, jako jsou Evil Bank Manager, Generals & Rulers nebo Third Front: WWII. Cílem této recenze je vysvětlit, zda může Shelter Manager konkurovat ostatním hrám podobného nebo stejného žánru, jako je Fallout Shelter a Mr. Prepper.

Příběh vytváříte vy

Shelter Manager obsahuje kampaň, která má sloužit pouze jako výukový průvodce. Cílem je naučit vás všechny herní mechanismy ještě předtím, než se pustíte do samotného příběhu. Musíte projít celkem osm úrovní, ačkoliv pokud nechcete ztrácet čas učením, máte možnost tutorial přeskočit. Tady bych to nedoporučoval, přestože to tak na první pohled nevypadá, titul má poměrně komplexní mechanismy, které vás zabaví na dlouhou dobu.

Jakmile projdete (nebo přeskočíte) kampaň, čeká na vás režim pro jednoho hráče. Zde si nejprve vyberete mapu, na které chcete hrát: USA, Evropa a Asie. Pak si vyberete, jaká katastrofa zemi postihla – jaderná válka, virus nebo meteorit – a nakonec určíte, s kolika materiály, lidmi a potravinami chcete začít. Jakmile budete mít vše za sebou, můžete se rovnou vrhnout do hry. Krásné na tom je, že Shelter Manager má v podstatě jen počáteční příběh, který si můžete domyslet sami. Například že vypukla jaderná válka jen proto, že vaše oblíbená čokoláda byla vyprodána.

Shelter Manager – kampaň

Máme bunkr, co teď?

Stejně jako v každé jiné manažerské hře je potřeba věnovat pozornost několika ukazatelům. Jako první se nabízí jídlo. Myslím, že zde není třeba mnoho vysvětlovat, protože všichni víme, že nikdo nechce dělat nic s prázdným žaludkem, pokud jde o těžkou fyzickou práci, jako je například vynášení odpadků.

Druhým nezbytným ukazatelem je kov. Tento materiál se používá hlavně k výrobě zbraní, jiné použití jsem nezaznamenal. Kovy získáváte nájezdy (o nich si povíme potom), a jak později zjistíte, nikdy jich nebudete mít dostatečné množství. Zbraně totiž budete vyrábět opravdu ve velkém, jinak tu dlouho nepřežijete.

Potom jsou zde nástroje. Ty jsou potřebné nejen pro stavbu nových místností, ale zejména pro obchodování. Pokud máte dostatek nástrojů, můžete za ně nakoupit kov, uhlík nebo zbraně. Naštěstí jich máte dostatek, protože jsou snadno dostupné.

Dále jsou zde pracovní body, které jsou potřebné jak pro stavbu nových místností, tak na výrobu zbraní. I tyto body jsou ale velmi snadno dostupné, proto se nemusíte znepokojovat, že byste si kvůli jejich nedostatku nemohli vyrobit některé velmi účinné zbraně, jako jsou brokovnice, pistole nebo automatické pušky.

Nemělo by se zapomínat ani na výzkumné body. Ty se klasicky používají k odemykání různých vylepšení, jako je větší poškození zbraní, rychlejší dodávky jídla do místností, lepší produkce materiálu atd. Jejich získání je opět velmi snadné. Upřímně řečeno, většinu důležitých zdrojů ve hře Shelter Manager lze získat velmi snadno, ale to z ní nedělá jednoduchou hru.

Poslední dva ukazatele zobrazují počet pracovníků ve vašem bunkru, přičemž na druhém je uvedena jeho síla. Silou klasicky myslíme to, jak početná je vaše armáda. Ta zde hraje opravdu důležitou roli, ať už jde o nájezdy, obranu nebo útok.

Musíte mít pevnou ruku

Aby váš bunkr fungoval na 100 %, musíte mu dát určitý řád. Především můžete určit, kolikrát denně smí přeživší jíst, nebo zda vůbec něco dostanou k jídlu. Samozřejmě musíte počítat s negativní reakcí, pokud jim seberete veškerou potravu nebo ji jen omezíte. Zde jsem se obával, že jakmile se začnete chovat jako tyran, nestane se nic jiného, než že se efektivita omezí. Čekal jsem, že se proti mně lidé postaví, utečou z mého bunkru a přidají se k nepříteli nebo tak něco, ale ono se nic neděje.

Můžete také určit, kolik hodin mají pracovat nebo odpočívat. Zde to funguje úplně stejně jako u potravin. Je velká škoda, že neexistuje systém karmy, protože takhle na ně nemusíte být hodní a dopřát jim tucet jídel nebo hodně spánku. Pokud by to zahrnovalo i jiné aspekty než efektivitu, fungovalo by to mnohem lépe. I kdybyste zahrnuli možnost, že se vám postaví a možná vás dokonce vyženou, jako v případě Frostpunku.

V neposlední řadě je třeba určit, kolik lidí by mělo na výzkumu pracovat nebo se o něj zajímat. Tato poslední možnost se mi zdá být zcela zbytečná. Většinu výzkumu totiž získáte díky nájezdům, a díky tomu se tato možnost jeví spíše jen jako bonus. Možná je tu jen proto, abyste měli pocit, že ve hře něco děláte, i když tomu tak není.

Nájezdy a sběr surovin

Jak jsem již zmínil, ve hře existuje něco, čemu se říká nájezdy. Díky těmto akcím můžete získat potřebný materiál, nebo dokonce lidi. Jenže tento systém není úplně jednoduchý na ovládání. Jakmile budete chtít poslat své jednotky na průzkum, zobrazí se vám mapa, na které se nachází váš bunkr. Zároveň se na obou stranách obrazovky budou zobrazovat dva hlavní panely, které jsou velmi důležité.

Vaše bunkry se zobrazují na levé straně. Čím dále ve hře postupujete a čím silnější jsou vaše jednotky, tím více můžete obsazovat další bunkry, čímž je dostanete pod svou vládu. Jakmile jich budete mít více, uvidíte je zde. Mezi nimi pak můžete libovolně přepínat a každému z nich přiřadit jiné nastavení: hledat zdroje nebo lidi, v jaké vzdálenosti atd.

Na pravé straně je více možností. Zde určujete vzdálenost, kterou mají jednotky urazit, zda mají být přátelští, nebo velmi agresivní, a v neposlední řadě, co by vlastně měli hledat. Zde mě trochu zklamalo, že nemáte podrobnější možnosti, co vlastně chcete sbírat. V současné době existují pouze dvě možnosti: potraviny (spolu s materiálem) a lidé. Rád bych zvolil volnější přístup a například jim přikázal, aby nejprve hledali pouze zbraně, kovy nebo cokoli jiného.

Tyto nájezdy se pak provádějí automaticky na konci každého kola. To mě trochu mrzelo, protože jsem čekal nějakou minihru, ve které budete rabovat cizí majetek, ale bohužel nic takového není. Ale chápu že nemůžu mít taky všechno.

Máme dron!

Aby byla hra o něco zajímavější, připravili vývojáři minihru s dronem. Díky tomu můžete získat výzkumné body nebo zbraně. Jakmile se rozhodnete tuto minihru spustit, objeví se před vámi mapa bunkru nebo budovy. Daný objekt, který budete zkoumat, je pak rozdělen na několik částí. Zde autoři provedli malou úpravu, kvůli níž nemůžete prohledat všechny místnosti najednou. Vedle každého místa je uvedeno číslo, které symbolizuje, jak velkou část energie váš dron při hledání spotřebuje.

Zabírání cizích bunkrů

K dobytí jednotlivých bunkrů potřebujete poměrně velkou armádu. Každý nepřátelský bunkr má nad sebou ukazatel obtížnosti, na základě kterého se mu máte prozatím vyhnout. Zklamáním bylo opět to, že jakmile dáte rozkaz k útoku, neobjeví se žádná minihra, ve které byste mohli bojovat. Možná by to mohlo být něco ve stylu Fallout Shelter, kde jakmile vyšlete výpravu, můžete ji ovládat a bojovat s nepřáteli. Útoky se však vždy provádějí až po skončení kola, při kterém se objeví informační tabule. Je zde alespoň jedna animace dvou vojenských jednotek, jak na sebe střílejí. Nicméně dobytý objekt můžete také ztratit. Potřebujete tedy dostatečně velkou jednotku, abyste mohli bránit získaný prostor.
GP uvozovky

Shelter Manager není špatná hra. Některé prvky by mohly být rozhodně lepší, například již zmíněné minihry. Mnohem větší váha a interakce s obyvateli, protože všechna rozhodnutí, jež činíte, ovlivňují celkovou efektivitu. Při výběru materiálů byste měli mít větší volnost. Přesto, pokud chcete dát Shelter Manageru šanci, dostanete titul, který vás na několik hodin připoutá k židli. A na odpověď, zdali dokáže konkurovat jiným hrám tohoto žánru, odpověď zní bohužel ne. Ale ve finále je rozhodnutí na každém z vás.

Klady

můžete si vymyslet vlastní příběh

Zápory

nedostačující obsah
žádná interakce s obyvateli
krom drona žádné zpestření
žádná motivace pokračovat ve hře
0

Doporučujeme

Sdílet na Facebooku
Sdílet na Twitteru
Sdílet na LinkedIn