Stray Gods - úvod Grace

Stray Gods – vražda, hudba a tajemství

14. 10. 2023

Stray Gods od Summerfall Studios vás zavede do městského fantasy světa protkaného hudbou a dobrodružstvím. V tomto světě se střetává a prolíná realita s nadpřirozenem. Hráč se ujme role Grace, jež v nedávné době získala sílu písně od poslední umírající Múzy, která jí zemřela v náručí. Shodou okolností je Grace označena za jejího vraha a dostane pouze jeden týden na to, aby očistila své jméno před Chorem.

V této poutavé hře, jež je propojená velkolepými hudebními čísly, si budete získávat nové přátele, nebo dokonce i milence. Hra vám nabízí až čtyři romance s Freddiem, Persefonou, Apollónem a Panem, nebo zůstanete raději takzvaně na ocet.

Summerfall Studios je vývojářské studio z Melbourne v Austrálii. V jeho čele najdeme Davida Gaidera (dříve BioWare – Dragon Age, ale v jeho portfoliu je i Baldur´s Gate nebo Star Wars: Knights of the Old Republic) a Liama Eslera, již pracovali na své prvotině Stray Gods: The Roleplaying Musical. Tato hra byla původně známá jako Chorus: An Adventure Musical. Stray Gods používá 2D ručně ilustrované vizuální prvky, které představují estetiku ve stylu komiksu se stylizovaným designem postav.

Tajemná vražda Múzy

Příběh hry začíná konkurzem na člena hudební skupiny. Toho vybírají Grace (naše hlavní hrdinka), její kamarádka Eddie a ostatní členové kapely Kaz a Brian. Nikdo se jim však nezamlouvá, a proto se rozhodnou jít domů. Zůstává pouze Grace a vy uslyšíte první píseň tohoto herního muzikálu. Její píseň zaslechne i poslední žijící Múza Kalliopé a rozhodne se píseň dozpívat společně v duetu. Střih a dostáváte pohled na Grace v obývacím pokoji, která si notuje tu samou písničku, již zpívala s Kalliopé na zkoušce. Najednou někdo zaklepe na dveře. Grace v domnění, že je to její spolubydlící a kamarádka Eddie, otevře dveře. Zde na ní vypadává smrtelně zraněná Kalliopé a vzápětí umírá Grace v náručí.

V tuto nešťastnou chvíli z Múzy odchází eidolon (energie, která dělá z bohů bohy), jež se spojuje s duší Grace. Bohužel pro naši hlavní postavu se už mezi olympskými bohy ví o smrti poslední Múzy. Z toho důvodu je poslán Hermés, aby dovedl Grace před jakýsi božský tribunál s názvem Chorus. Skládá se ze čtyř bohů a bohyň. Jedná se o Apollóna, Afroditu, Athénu a Persefonu. Ti ji dají možnost hájit svoji nevinu a dokázat, že není vrahem. Dostává na to ovšem dosti šibeniční termín a tím je pouze jeden týden. Jak se bude dále vyvíjet příběh, záleží od teď jen na vás.

Grace

Zpěvačka, kamarádka a nově poslední žijící Múza, tak by se dala shrnout hlavní postava příběhu. Na začátku hry si můžete vybrat jednu z jejích tří vlastností – okouzlující (charming), chytrou (clever) nebo „vášnivou“ (kickass) Grace. Okouzlující rys je popsán jako Grace, jež má duši i charisma a vždy se snaží udělat tu správnou věc. Všichni ji proto také milují. Atribut chytrosti zase přináší více přemýšlivou hrdinku. K tomu jí navíc dodává záludnost, chytrost i vtip. Nakonec máme poslední verzi Grace, jež se nebojí postavit nebezpečí tváří v tvář, je-li to potřeba. Je to její trošku více agresivní a punkrocková verze.

Později v Stray Gods si budete moci dovolit ještě jednu vlastnost z těch zbylých dvou, volte proto velice obezřetně. Každá z těchto verzí Grace umožňuje v rámci příběhu vybírat speciální odpovědi, ať už v rámci obyčejných rozhovorů, či časově omezených momentů při zpívání písní. Díky tomu můžete získat další písničky či nové informace, jež vám pomohou zjistit, co se stalo s Kalliopé.

Zábavný muzikálový roleplaying

Stray Gods je muzikálový roleplaying, díky čemuž si hráč užije hromadu dobře napsaných i zazpívaných písní. Společně s Grace a její schopností Múzy můžete ovlivnit příběh i to, kam se bude děj posouvat, a to hlavně díky písním. V nich se nachází vždy několik časově omezených eventů, kde musíte vybrat odpověď. Každá z těchto odpovědí spadá pod jednu z vlastností Grace (již zmíněno výše). V písních lze vybrat i možnost, jež nespadá k vašemu vybranému atributu. Vaše rozhodnutí tak ovlivňuje nejen to, jak bude příběh probíhat, ale i kdo se přidá na vaši stranu, s kým utvoříte pár či jak budou jednotlivé písně znít.

Písně produkoval Austin Wintory (skladatel hudby z Flow, Journey, Banner Saga či Assassin's Creed: Syndicate) společně se zpěvačkou, jež vystupuje pod pseudonymem Montaigne (vlastním jménem Jessica Alyssa Cerro) a australskou skupinou Tripod. Tripod jsou australské komediální trio, které založil Scod (Scott Edgar), Yon (Simon Hall) a Gatesy (Steven Gates) v roce 1996.

Mezi mé osobně oblíbené písně patří Challenging a Queen (Grace vs. Persefona), Cast a Spell (kde Grace pomáhá Minotaurovi vyznat se ze svých citů), Look into Me (Grace a Medúza) a The Throne (kde v podsvětí potkáme Orfea).

Něco málo k obsazení

Stray Gods vyšla 10. srpna 2023 avšak už 12. dubna toho roku měli hráči jasnou představu, kdo byl do hry obsazen. Summerfall Studios a vydavatel Humble Games odhalili kompletní obsazení na živé akci v El Rey Theatre v Los Angeles. Tuto hodinovou událost s názvem Myth and Music moderoval Troy Baker a byla živě vysílána i na Twitchi.

Hlavní hrdinku Grace dabuje Laura Bailey známá z The Last of Us: Part II (Abby), Call of Duty: Vanguard (Polina Petrova), Spider-Man (Mary Jane Watson) či z televizní série The Legend of Vox Machina (Vex´ahlia).

Postavy Choru:

1. Apolón – Troy Baker (The Last of Us – Joel, BioShock Infinite – Booker DeWitt) či Uncharted 4: A Thief´s End – Samuel Drake)

2. Persefona – Mary Elizabeth McGlynn (Resident Evil: Degeneration nebo legendární anime Vampire Hunter D: Bloodlust – Caroline)

3. Afrodita – Merle Dandridge (Half-Life 2 – Alyx Vance, The Last of Us – Marlene)

4. Athéna – Felicia Day (známá z televizních sérií The Guild, The Legend of Neil nebo také Supernatural / Lovci Duchů, kde ztvárnila roli Charlie Bradbury)

Samotný příběh Stray Gods i jeho postavy jsou výborně napsané. Člověk si k nim dokáže okamžitě vytvořit nějaký vztah, ať už pozitivní, či negativní, jenž se samozřejmě postupem hrou mění podle získaných informací. Ač se může zdát hra dosti fantazijní, řeší se tu těžká životní témata smrti či přežití, ale také úzkosti, deprese a strachy některých postav. Každý si tu najde ten svůj song, co už nikdy nedostane z hlavy. Dabing postav je úžasný a vdechuje postavám duši. Navíc přidejte nějakou tu romantiku a více možných konců a máte o zábavu na pár dní postaráno. Rozhodně doporučuji tento kousek vyzkoušet, není to jen nějaká tuctová vizuální novela.

• hudba
  • řecký panteon a troška historie
  • možnost volby a ovlivnění příběhu