Tribe Primitive Builder AR1

Tribe: Primitive Builder – vyhnancem kmene

6. 12. 2023

Ohledně toho, jak dříve žili naši vzdálení předci, můžeme na základě různých archeologických vykopávek a teorií leccos odvodit. Jistou věcí však bylo, že naši předci uctívali mnohá božstva, kterým dávali za příčinu různé jevy, jež si nedokázali vysvětlit. Mohlo se jednat o bouři s hromy a blesky, neplodnou úrodu nebo záplavy a zemětřesení. Pokud byl někdo označen, že může za znelíbení bohů, bylo o jeho osudu rozhodnuto. Mnoho nástěnných maleb v jeskyních pak dokládá, co se s takovým jedincem stalo. V Tribe: Primitive Builder se ujmete role nadaného stavitele vyhnaného svým kmenem, protože zapříčinil mstu bohů, která postihla celý jeho lid.

igdb.com

Když se bohům nelze zavděčit

Tribe: Primitive Builder je stavitelská hra s prvky survivalu a managementu z pohledu první osoby od vývojářského studia Space Boat Studios pod taktovkou vydavatelské společnosti Polyslash. Příběh vás zavede k počátkům lidské existence, na souostroví, kde žijí různé kmeny a kde hlas stařešiny je zákon. Jsou tu však i bohové, které musí každý z kmene uctívat. Je bohužel poněkud obtížné přesně zjistit, co bohové chtějí a jakou oběť či rituál si žádají. Vy jste v roli stavitele, který má ve společnosti kmenů hlas rovný hlasu stařešiny. Na rozdíl od stařešiny máte ale také zodpovědnost za vše, čeho se dotknete. Coby nadaný stavitel se rozhodnete obšťastnit bohy monumentální stavbou – věží, která má dosáhnout až do nebes a dotýkat se tak samotných bohů. Náhle se však strhne prudká bouře, obloha se rozpůlí a hněv bohů v podobě obřího blesku všechno zničí. S takto jasným signálem jste označeni za rouhače, co si je znepřátelil. Všechna vaše díla byla zničena před vašimi zraky a vy jste byla vyhnáni ze svého domova, od svého kmene, který vás kdysi velebil. Byli jste vrženi do chladných vod oceánu a probíráte se poblíž nového vámi neznámého ostrova, ostrova vyvrhelů a vyhnanců všech okolních kmenů.

Jakmile konečně doplavete ke břehu, setkáváte se s místním rybářem (který má jako všichni elegantní masku na hlavě). Ten vám řekne, jak se věci mají a co se od vás očekává. Kmen, který je tvořen vyhnanci, čeká, že pro něj budete přínosem, jinak vás mezi sebe nepřijmou. Na vás je opět prokázat své dovednosti coby stavitele, sjednotit kmeny z okolních ostrovů a připravit se na další velký hněv bohů, který, jak se dle vrcholu zdejší sopky zdá, tu bude co nevidět.

igdb.com

Tribe: Primitive Builder aneb uzamčený ostrov

Tribe: Primitive Builder je tedy budovatelská survival hra z pohledu první osoby, která by se dala přirovnat k titulům jako Subnautica, případně Wild West Dynasty, či Medieval Dynasty. Oproti zmíněným titulům je zde však daleko větší počáteční omezenost. Ze začátku tak máte skoro všechno uzamčeno (ne že by to u jiných titulů bylo jinak) a nové nástroje i budovy musíte postupně odemykat pomocí rituálů. Nebylo by na tom nic neobvyklého, kdyby to neznamenalo jasně daný postup světem, přesně podle tempa hry. To určitým způsobem ničí pocit svobody a atmosféru ostrova, kde si jakožto mistr stavitel můžete dělat, co chcete.

Samotný proces budování je však velmi příjemný a intuitivní, taktéž uživatelské rozhraní je velmi přehledné. Navíc si díky přítomnosti poměrně důkladného tutoriálu všechno hezky osaháte. Za zmínku stojí i herní svět, jeho zasazení a stylizace staveb. Budovat z našeho dnešního pohledu primitivní vesnici v podstatě z ničeho a vidět plody svého úsilí je příjemným zadostiučiněním. Tomu dodává kouzlo i design a celková vizuální stránka. Herní svět je rozhodně unikátní a má své kouzlo.

K výstavbě samozřejmě potřebujete zdroje, což je i první úkol od stařešiny místního kmene. Ten se vás rozhodne přijmout za předpokladu, že se pustíte do shromažďování zdrojů, výroby nástrojů, které potřebuje jak kmen, tak vy, a staveb. Hlavním cílem stařešiny je posílit kmen, aby byl soběstačný a silný.

Netrvá tak dlouho, než máte první nástroje, řemeslnický stůl a následně i možnost vytvářet obětní totemy, které budete potřebovat k vykonávání rituálů.

igdb.com

Nikdo učený z nebe nespadl aneb automatizace to jistí

Tím se dostávám k RPG prvkům a učení se nových věcí. Bohové vám sice dali do vínku, že umíte postavit různé budovy, ale moc znalostí vám nedali. Každá oběť, tedy provedený rituál, který vykonáte, přináší nové znalosti, a vám se tak odemykají nové nástroje, stavby a další předměty, kterých je opravdu požehnané množství.

RPG prvky pak spočívají v učení. Čím víckrát tak budete provádět akce, tím více se postupně zvýší úroveň, která souvisí s dovedností dané činnosti. Jako příklad mohu uvést sběr bylin, sekání dřeva nebo lov.

Mechaniky přežití jsou spíše základem toho, co nabízí survival. Jsou zde potřeby žízně, hladu a další základy, nečekejte tedy větší důraz jako třeba ve hře SCUM. Navíc od nich nečekejte žádné výraznější dopady na hru, protože získání nutných zdrojů je poměrně snadné, a to prakticky hned od začátku.

V určitém okamžiku se navíc přežití omezí pouze na konzumaci, protože za vás všechno bude dělat automatizace, která nicméně dobře zapadá do herního světa. V okamžiku, kdy dostanete možnost vybudovat rybářské chýše, máte zajištěný zdroj jídla, tedy ryb. Kuchařská chýše pak vše přeměňuje na chutné poživatelné jídlo. Je zde i možnost mít chýše na výrobu nožů, oštěpů či kladiv, zkrátka dalších užitečných předmětů. Šamani vyrábějí obětní předměty, sběratelé zase sbírají různé suroviny, jako kámen nebo bylinky. Vy se tak z počátků, kdy jste si museli všechno obstarat sami, dostanete do fáze, že jen provádíte rituály a budujete.

Má to však jedno „ale“. K tomu, aby byly chýše plně automatické, je potřebujete nejdříve obsadit členy kmene. Hrstka lidí, kterou máte ze začátku, vám dokáže rozjet na určitou úroveň pouze základy, ale na pokročilejší proces je to málo. Vaším úkolem je tedy získat nejen nové členy kmene, ale mít pro ně i dostatek obytných chatrčí.

Polyslash

Ostrovy, které nejsou zdaleka tak pusté, jak se mohou zdát

Hledání nových lidí, tedy potenciálních členů kmene, spočívá v rozhovoru se zvědem nebo lovcem, který na mapě označí místo, kde viděl oheň. Díky tomu máte zaručen příchod tří nových obyvatel, kteří posílí váš kmen.

Mapa je rozdělena do několika regionů a každý region je opravdu líbivý na oko. Jsou zde různé cesty, potůčky, krásné scenérie a samozřejmě také suroviny. Pohyb po mapě a mezi regiony je příjemný a bude vás bavit je prozkoumávat, alespoň do okamžiku, kdy zjistíte, že tam skoro nic není. Oheň, u kterého sedí lidé, je zpravidla na dobře přístupném místě a cestou můžete nasbírat i pár surovin, které v konečné fázi hry budete mít v rámci sběrných chýší automaticky ve skladu.

Zaujme také vizuální stránka hry a celé herní mapy, kde je vidět, že si dali vývojáři záležet a chtěli navodit opravdové kouzlo života na ostrově. Jak jsem již zmínil, budovy jsou hezké a opravdu by se s párem šikovných rukou daly postavit. Atmosféru doplňuje i příjemná hudba a ozvučení.

Tribe: Primitive Builder je příjemný budovatelský titul s lehkými prvky survivalu a managementu, který se odehrává na ostrově v dobách počátků lidské epochy. Jde o titul, který staví právě na svém zasazení a herní ploše ostrova s tamními domorodci. Titul má osobité vizuální kouzlo a dokáže navodit atmosféru budování na ostrově, ale mezi jinými tituly ve své kategorii nepředstavuje žádnou revoluci, která by jej vystřelila do výšin. Milovníky žánru však rozhodně zabaví na několik desítek hodin.

• zasazení hry
  • příběh
  • pestrá paleta předmětů a budov