Forest Shuffle – logiáš

Žhavé deskoherní novinky Essenu, které si můžete už nyní vyzkoušet na portálu boardgamearena

25. 9. 2023
Zdroj náhledu: lookout-spiele.de

Za necelé dva týdny se otevřou brány největšího evropského veletrhu deskových her Internationale Spiele Tage Essen. Jde o čtyřdenní událost, která se koná již od roku 1983 v německém městě Essen. Letošní ročník se bude odehrávat ve dnech 5.–8. 10. 2023, a jak je již tradicí, budou na něm uvedeny na trh stovky nových deskových her. Já bych vám ráda krátce představila čtyři z nich, které jsou implementovány na webu BoardGameArena (dále pod zkratkou BGA) a vy si je tak můžete vyzkoušet ještě před návštěvou veletrhu. Zda jde o dobrý nápad, už nechám na vás, ale dovolím si malé varování: jde o hry silně návykové. Všechny hry jsou v současnosti na BGA zcela zdarma pro všechny hráče, bez nutnosti prémiového účtu.

SVĚT PO NÁS (AFTER US)

Desková hra Svět po nás (After Us) vyjde zanedlouho i s lokalizovanými pravidly a ilustrací na obálce pod záštitou vydavatelství Blackfire. Anglická verze bude v prodeji na veletrhu pro ty, kteří by spíše než Karlův most na obálce viděli rádi Eiffelovu věž. V samotné hře pak žádný text nenajdete, je zcela jazykově nezávislá.

O úchvatnou vizuální podobu hry Svět po nás se postaral ilustrátor Vincent Dutrait (Heat, Hrdina v kostce, Ostrov pokladů nebo Detektiv: Město andělů). Autorem hry je Florian Sirieix, který spolupracoval na hře Imaginarium a stojí také za hrou Projekt A.R.T.: Zachraňte umění (TLAMA games). Svět po nás je hrou pro 1–6 hráčů od 12 let a na jednu partii byste si měli vyhradit 40–60 minut (na BGA pak maximálně 20 minut). Ocitnete se ve světě, ve kterém zmizeli lidé, a vy vedete skupinu inteligentních lidoopů a opic.

Zdroj: Blackfire

Svět po nás využívá velice oblíbenou mechaniku stavby balíčku (deck building). Každé kolo ji ale kombinuje s takovým malým soukromým hlavolamem. Na začátku kola si totiž vytáhnete z balíčku čtyři karty, které musíte na stole poskládat tak, abyste získali co nejvíce zdrojů, ty pokud možno proměnili na body, a ještě vám zbylo dost na nákup nové karty. Zdroje získáváte z různých políček na vašich kartách. Některá jsou otevřená a musíte je spojit s otevřeným políčkem na navazující pozici sousedící karty. Jiná políčka jsou uzavřená a stačí jen, že jste si kartu vytáhli z balíčku. Některá políčka vám dají zdroje, jiná slouží k přeměně zdrojů na body nebo jiné zdroje. Po vyhodnocení vyložených karet si můžete koupit novou a specializovat se v zisku bodů, odstraňování nepotřebných karet, opakování některých efektů nebo zisku baterií, které vám umožní spustit některé zajímavé efekty. Všichni hráči hrají simultánně a hra končí ve chvíli, kdy má některý z hráčů na konci kola osmdesát nebo více bodů.

Co hře chybí na interakci mezi hráči a tématu, to bohatě dohání nádhernou vizuální stránkou a velice zábavnou hratelností. Je nesmírně uspokojující, když se vám podaří karty hezky nakombinovat a poskládat tak, že získáte třeba i patnáct bodů v jednom kole a nečekaně uzavřete hru. Pokud tak máte rádi krásné rodinné hry, ve kterých si každý řešíte svůj osobní hlavolam a nemůžete se negativně ovlivňovat, Svět po nás určitě stojí za vyzkoušení.

FOREST SHUFFLE

Forest Shuffle je další hrou, jejíž anglická verze bude k dostání na veletrhu. Česká lokalizace zatím oznámena nebyla, ale dle mého názoru by se krásně hodila do portfolia vydavatelství MindOK. Tato hra bohužel není jazykově nezávislá. Ačkoliv text není složitý, nachází se na velkém množství karet a je důležitý pro správný chod hry.

Zdroj: LOOKOUT Games

Autorem hry je Kosch, pro něhož jde teprve o druhou publikovanou hru. První byla FYFE, která vyšla v roce 2022. O vizuální stránku se postaral začínající ilustrátor Toni Llobet. Doufám, že se od obou autorů dočkáme v budoucnu i dalších počinů, mě rozhodně jejich jméno na obálce zaujme. Forest Shuffle je hrou pro 2–5 hráčů od 10 let a na jednu partii byste si měli vyhradit 40–60 minut. Na BGA je herní doba ve dvou hráčích okolo 15 minut.

Na první pohled může Forest Shuffle působit jen jako další hra s tématem přírody, ve které si stavíte svůj ekosystém. A možná i je, ale mě tento typ her rozhodně prozatím neomrzel. Hlavní mechanikou Forest Shuffle je sbírání setů. Ve svém tahu si můžete dobrat dvě karty nebo jednu vyložit. Za vyložení ale musíte platit jinými kartami z ruky a musíte tak dobře promyslet, kterým směrem se ve hře vydat. Obecně se vám v ruce a na stole mohou objevit karty dvou typů: stromy a zvířata. Každý vyložený strom vám umožní do svého okolí umístit minimálně čtyři zvířata. Zároveň ale vyložení stromu urychluje konec hry. Ve spodní části balíčku karet jsou totiž zamíchány tři karty příchodu zimy a hra končí po odhalení poslední z nich.

Všechny karty mají na sobě uvedeny podmínky, za kterých bodují. Motýli chtějí, abyste v korunách stromů měli vyložených co nejvíce různých motýlů. Dub boduje, pokud máte ve vašem ekosystému všechny typy stromů. Zajíci bodují za každého zajíce a mohou všichni obývat stejnou pozici na jednom stromě. Lišky bodují za zajíce. Divoká prasata bodují pouze, pokud mají mláďátka. Možných kombinací a cest k vítězství je opravdu mnoho a žádné dvě herní partie tak nejsou stejné. Nejzábavnější je hrát ve dvou hráčích, protože nemusíte příliš dlouho čekat a zároveň máte na konci herní partie ten nejkrásnější, největší a nejlépe vyvážený ekosystém. Jde také o hru s překvapivou mírou interakce, neboť každá karta, kterou zahodíte, je dostupná vašim spoluhráčům. Nebo i zpět vám, pokud si ji nikdo z nich nevezme. Forest Shuffle bych doporučila všem, kteří mají rádi sbírání setů a tvoření vlastního tabla karet, těm, kteří mají rádi krásné „zvířátkové“ hry, a těm, kterým nevadí trocha anglického textu na kartách a počítání více než dvou set bodů na konci hry.

KNARR

Zdroj: Bombyx

Malá, tak trochu nenápadná desková hra Knarr by mohla na veletrhu trochu zapadnout, ale byla by to podle mě dost škoda. Její lokalizaci nikdo neoznámil, ale upřímně doufám, že si jí některé z českých vydavatelství všimne. Je totiž opravdu skvělá a zasloužila by si dostat se mezi co nejvíce hráčů. Je zcela jazykově nezávislá, takže stačí přeložit „pouze“ pravidla.

Autorem hry Knarr je Thomas Dupont, který stojí za sérií Dobrodružné výpravy a především neméně geniální hrou Codex Naturalis. Ilustrátorem je Carrion Antoine, pro kterého jde o velice povedenou prvotinu. Knarr je hrou pro 2–4 hráče od 8 let a na jednu herní partii byste si měli vyhradit 30 minut. Na BGA je pak odehráno většinou do 10 minut. Stanete se zde vikingem, který si buduje svoji družinu na výpravu za kořistí.

Knarr využívá mého oblíbeného herního mechanismu engine building, tedy skládání silnějších kombinací karet, postupného vylepšování vlastního tabla a přeměny zdrojů na vítězné body. Zároveň je Knarr závod o to, kdo dosáhne čtyřiceti bodů. Hra totiž skončí po kole, ve kterém některý z hráčů tohoto limitu dosáhl. Vyhrává však ten, kdo má na konci hry bodů nejvíce, což nutně nemusí být ten, kdo limit pokořil jako první. Díky tomuto závodu se nemůže stát, že by hráči nechtěli hru ukončit a místo toho jen budovali větší a větší engine. Jde tedy o přesný opak mojí milované hry Mars: Teraformace, kde je snadné hru protahovat na mnoho hodin.

Další unikátní věcí je, že pokud chcete svůj engine přeměnit na body, hra vás nutí vždy část pečlivě nachystaných kombinací zničit. Tato mechanika v kombinaci se závodem určujícím konec hry tak vyvíjí velice zajímavý tlak na hráče. Nachystám si ještě lepší kombinaci karet, nebo už nutně potřebuji začít získávat body? Tahy jsou velice rychlé. Můžete buď vyložit jednu kartu, což spustí ji a všechny dříve vyložené karty stejné barvy, a jednu kartu si doberete ze společné nabídky, nebo můžete vyměnit některé karty za lokaci s vítěznými body a možností zisku dalších bodů při obchodování. To můžete provádět na začátku nebo na konci tahu, musíte však mít co ve výměnném obchodě darovat. Na hře Knarr je rozhodně vidět, že pochází z hlavy stejného autora jako Codex Naturalis. Malá krabička, výrazný vizuální styl, srozumitelná ikonografie, chytrá hratelnost a rychlé tahy. Za mě jedna z nejlepších her roku.

MOON RIVER

Desková hra Moon River je novou variací na sérii her Kingdomino. Stejně jako ostatní hry série je i Moon River jazykově nezávislá. Zatím nevím o tom, že by se chystala její lokalizace, ale nedivila bych se, vzhledem k popularitě ostatních her ze série.

Hru Moon River vytvořil slavný autor Bruno Cathala (7 Divů světa: Duel, Splendor Duel, Five Tribes, Abyss nebo Kingdomino), tentokrát ve spolupráci s Yohanem Servaisem, který stojí za některými díly série únikových her Odemkni!. Hru ilustroval Régis Torres (Vládce Tokia, Via Magica nebo V pasti). Hrát mohou 2–4 hráči od 8 let a na jednu herní partii byste si měli vyhradit 45 minut (v případě BGA stačí 20 minut).

Zdroj: Blue Orange Games

Hra Moon River se svými staršími bratříčky ze série Kingdomino sdílí ten zábavný systém draftování, při kterém čím lepší dílek si vyberete v jednom kole, tím později si budete vybírat v kole následujícím. Zde si ale namísto celého dílku domina vybíráte pouze jeho polovinu, a tu si musíte sami spojit s druhou částí. V zásobě máte prostor pouze na čtyři takovéto dílky, pak už je nutné vytvořit domina a vyložit je do své krajiny. Cílem hry je být ten nejúspěšnější honák dobytka a mít tak co největší území jednotlivých barev, na kterých se pase co nejvíce krav. Ty lepší dílky vám umožní krávy umístit, ty horší jen rozšiřují území a ty úplně nejhorší vás dokonce nutí krávy odstranit. Ty nejlepší dílky vám pak umožní získat žeton, díky kterému jste schopni bodovat i jiné ikony na dílcích než krávy, ukrást krávu nebo dílek soupeři nebo posunout krávy na své desce z menších území do hodnotnějších.

Jde tedy o velice zajímavou variaci na Kingdomino, která je mírně složitější a ve které je o něco více negativní interakce mezi hráči. To může vyvolávat rozporuplné reakce. Rozhodně ale hra Moon River stojí za vyzkoušení.

Simona Rex

Mládí propařila ve společnosti her Diablo, Fallout a MMORPG Ragnarok Online. Na vysoké se prohloubila její láska k deskovkám. Přes fázi hraní pouze párty her a fillerů se dostala k hrám atmosférickým a odmítání čehokoliv, co jen vzdáleně připomínalo euro hru. Nakonec vzala na milost i ty a dnes je deskoherní „omnigamer“. Mezi její největší lásky patří Glorantha: The Gods War, Mars: Teraformace, série Evolution, 51st State, Studená válka a Milostný dopis.

Sledujte nás:

© 2024 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.