Intravenous 2 – lidský život za to stojí!

20. 5. 2025
Zdroj náhledu: HypeTrain Digital

Vývojář z one-man studia Explosive Squat Games již v minulosti uvedl, že se při práci na svém hitu Intravenous inspiroval kultovními tituly jako Deus Ex, Splinter Cell, Insurgency, Jagged Alliance a ArmA a nejinak tomu je i nyní. I když se tento výběr mohl zdát pro koncept stealth hardcore střílečky z izometrického pohledu šílený, opak byl pravdou, a dílo Romana Glebenkova si naprosto získalo širokou oblibu mezi hráčskou komunitou. Není se tedy čemu divit, že zde máme druhý díl. Intravenous 2 je pokračování oblíbené stealth hardcore střílečky z izometrického pohledu, kde vaše rozhodnutí ovlivní životy ostatních.

zdroj: HypeTrain Digital

Dva rozdílní protagonisté se společným posláním

Jak jsem již zmínil v úvodu, pokračování vychází opět z vývojářského studia Explosive Squat Games, pod taktovkou vydavatelské společnosti HypeTrain Digital.

Titul je volným pokračováním prvního dílu, odehrávajícím se ve světě, kde je vše ztraceno a kde peníze a mocní vládnou světu. Děj,  určitým způsobem, navazuje na události prvního dílu, kde pokračujete v boji proti zkorumpovaným institucím a nebezpečným mafiánským rodinám. Zároveň vaše volby rozhodnou, jak pro vás celý příběh skončí, titul má tedy více možných konců.

Jedním z hlavních protagonistů je Sean, nájemný vrah, který se zaplete s nesprávnými lidmi ve snaze zajistit dostatek peněz na operaci pro svého otce. Každá mince má  dvě strany, a nic není tak přímočaré, jak se může na první pohled zdát. Cestou se potká se Stevem, hlavním hrdinou z první hry, ten má své vlastní zájmy a motivy. Postupem času, a také až se dostanete do úkrytu, na základě vzájemných rozhovorů a také vašich rozhodnutí si mohou oba charaktery mezi sebou získat důvěru a přátelské pouto, které zlepšuje jejich některé bojové vlastnosti.

Celkově se dá říci, že zasazení je temné, plné násilí a také zoufalství. Na své cestě budete konfrontováni s různými prostředími, ale také situacemi a morálními dilematy, kde vaše chování a rozhodnutí vede k různým koncům příběhu. Příběh je pak vyprávěn skrze interakce s postavami, které na své cestě za dobrodružstvím potkáte. Rozhovory a cutscény jsou, stejně jako v prvním díle, vyprávěny skrze textová okna.

zdroj: HypeTrain Digital

Intravenous 2 pokračuje v dobře zajetých kolejích

Zmíněný úkryt je také místo, kde si můžete odpočinout mezi misemi a použít získané peníze na nákup svého vybavení včetně zbraní. Vylepšování pestrého arzenálu zbraní o ještě pestřejší modifikace má zásadní význam pro hru a celkovou hratelnost. Nejenže si můžete prakticky zvolit, na základě vašeho herního stylu, co vám bude vyhovovat, ale také můžete značně ovlivnit samotnou účinnost zbraní volbou nábojů.

Zároveň je zde i druh zkušeností, kdy můžete u Seana investovat do tří různých, řekněme, kategorií dovedností. Jedná se o tři kategorie s vlastními podúrovněmi, které zahrnují pasivní bonusy. V combat kategorii můžete ovlivnit přesnost a zpětný ráz zbraní, včetně boje beze zbraně, v reload rychlost přebíjení a ve physical fyzické vlastnosti od plížení, až po nosnost.

Tím se dostáváme k hratelnosti. Ta by se dala stručně shrnout do dvou základních bodů, a tím je stealth a boj. Zároveň je jedním z hlavních, řekněme, „tahounů“ hry svoboda plnit mise prakticky jakýmkoliv způsobem. Baví vás stealth, plížení a tichá likvidace nepřátel jednotlivě, následné uklízení mrtvoly a pomalu se plížit za záda dalšího gaunera? Není problém! Máte rádi akci a „Rambo styl“, milujete, když kolem vás sviští vypálené projektily ze samopalů a vy bojujete o každý metr? Není problém! Je to na vás. Hra, a tedy umělá inteligence, se v tomto ohledu přizpůsobí. Nicméně i přesto, že si můžete vybrat, jakým stylem budete postupovat, určitý důraz, nebo spíše zaměření na kradmé a přesné pohyby, je znatelný.

Možnost rozhodování jde ruku v ruce i díky dvěma hlavním hrdinům, díky kterým máte mnohem větší flexibilitu a volnost experimentovat s různými herními styly a postupy. Volnost je zde také v tom, kdy, do jaké míse vstoupíte. Můžete si vybrat noc a používat noční vidění ve stylu Splinter Cell nebo vstupovat do misí během dne a na místo kradmého plížení se spoléhat na splynutí s davem.

Oba charaktery mají své vlastnosti, které vám propůjčují specifické dovednosti. Sean má vlastnost, která mu umožňuje zpomalit čas do tzv. „bullet timu“. Steve má vlastnost, která mu naopak dovoluje reagovat rychleji, ale pouze za předpokladu, že je ve stresu, protože se kolem něj nachází více nepřátel.

Spoléhat se budete muset výhradně sami na sebe, protože zde není žádná mapa ani ukazatel. K dispozici máte pouze základní minimální HUD, který vám říká, kolik vydáváte zvuků a jak jste osvětlení, respektive, jak moc jste pro nepřátele vidět.

zdroj: HypeTrain Digital

Inspirace mechanismy velkých titulů je znát na každém kroku

V tomto ohledu je znát inspirace velkými tituly, které využívají rozdílné prostředí, ale také postupy. Například po kobercích nebo trávě se budete pohybovat znatelně tišeji, než při chůzi na betonu nebo parketách. Vaše hlučnost je také závislá na rychlosti chůze, nebo zda se budete plazit, či budete přikrčení, což samozřejmě ovlivňuje taktéž vizuální detekci.

S detekcí a nepřáteli jde ruku v ruce umělá inteligence. A hned musím říct, že nepřátelé jsou opravdu chytří a jednají ještě lépe než v prvním díle. Umělá inteligence nepřátel je velmi vnímavá, agresivní a vypočítavá. Pokud vás nepřátelé zahlédnou, případně najdou mrtvolu, neznamená to, že ihned poběží vaším směrem, abyste je rozstříleli (nebo jinak sprovodili ze světa). Místo toho zaujmou pozici, která se lépe hodí jim, drží taktickou pozici či roh chodby, nebo vás oběhnou a vrhnou se na vás z jiné postranní uličky, zatímco několik darebáků se vás bude snažit zaměstnat. Dokonce reagují i na otevřené dveře, o kterých vědí, že předtím byly zavřené. Neznamená to však, že by ihned věděli, kde jste, to rozhodně ne. Ale daná situace je donutí se rozhlédnout, aktivněji hlídkovat, prostě být ostražitější. Na druhou stranu se této agresivity dá i dobře využít, například takové obyčejné spláchnutí toalety dokáže velmi elegantně přilákat padoucha, který se nic netušíc jde podívat, co se stalo. Můžete ničit osvětlení, spouštět protipožární hasiče, rozbíjet okna, zkrátka všechno, co vás napadne.

S tímto konceptem je přenesen i neduh z prvního dílu, i když zde je znatelně vylepšený a není tak častý. Jedná se o určité „podvádění“ v tom smyslu, že vás mohou spatřit a střílet na vás, i když jsou sami mimo vaše zorné pole. Střelba navíc upozorní všechny v okolí a v některých případech to mohou být desítky nepřátel.

Pokud se odhodláte plnit některé výzvy nebo Steam Achievementy, kdy zvolíte vyšší úrovně obtížnosti, pak se prakticky jedna chyba rovná jisté smrti. Poměrně vysoká obtížnost i na základní úrovni může být něco, co některé hráče může lehce odradit, což by ale byla rozhodně škoda.

zdroj: HypeTrain Digital

Intravenous 2 se nese v pixel artovém vizuálním stylu

Design a zpracování úrovní je velmi povedené. Každá úroveň má více cest vpřed, tajné oblasti a různé interaktivní prvky, které vám umožňují vytvářet odbočky, nastražovat léčky, a tedy je dostatek možností, jak elegantně manévrovat na základě vašeho preferovaného herního stylu.

Zvolený 2D pixel artový design spolu s izometrickým pohledem a určitým vyhlazením perfektně vystihuje zasazení hry do prohnilého zkorumpovaného světa a přesně vystihuje ponurou atmosféru. Vyzdvihnout rozhodně musím (stejně jako v prvním díle) dynamické osvětlení a práci stínů a světla, která je v určitých momentech klíčová.

Ozvučení je na velmi povedené úrovni, kdy jsou různé efekty (hlavně zbraní) velmi precizní a dokáží hrát i klíčovou roli. O soundtrack, který skvěle zapadá a doplňuje atmosféru, se stejně jako v prvním díle postaral Xtrullor (Tuukka Veikkola).

zdroj: HypeTrain Digital

Intravenous 2 je solidní pokračování prvního dílu, které zůstává věrné své filozofii a přináší ještě temnější a intenzivnější zážitek. Zároveň se jedná o perfektní stealth hardcore střílečku z izometrického pohledu, která představuje výzvu, na jejímž konci máte možnost na základě vašich voleb a stylu hry dosáhnout několika různých konců.

Klady
  • dobré navázání příběhu
  • svoboda plnit mise prakticky jakýmkoliv způsobem
  • pestrá paleta zbraní a vybavení
  • pohlcující atmosféra
  • povedené stealth mechaniky a hratelnost
  • vysoká úroveň AI
  • výborný soundtrack
Zápory
  • pro některé hráče přeci jen dost obtížné
  • AI v některých případech lehce podvádí s možným dohledem
Platforma PC
  • Datum vydání 15.08.2024
  • 0.0

    Doporučujeme

    Vizuál

    Audio

    Příběh

    Znovuhratelnost

    Technické zpracování

    Hratelnost

    Petr Polák

    Hry hraje již přes 30 let, začínal na jednom z prvních NES v České republice. Postupem času se přesunul na PC, kde hraní her naprosto podlehl. Má rád hry všeho druhu, které představují i určitou výzvu. Achievement hunter.

    Sledujte nás:

    © 2025 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.