Artbook The Art of Kingdom Come: Deliverance se před šesti lety stal prvním vstupem společnosti Xzone do nakladatelské činnosti a setkal se s velmi pozitivními ohlasy. Lze za nimi vidět jak dobré zpracování knihy samotné, tak kultovní status, kterého se dočkala hra, s níž byla publikace svázána. Herní Kingdom Come: Deliverance II je přitom prakticky ve všech ohledech ještě lepší a rozsáhlejší než první díl. I co se týče vizuální kvality. Samozřejmě se také dočkalo výrazně většího komerčního ohlasu. Lepší je nakonec i nový artbook, který nese jednoduchý název The Art of Kingdom Come: Deliverance II. Pokud naší recenzi věříte, můžete si knihu rovnou objednat na webu Xzone.
Talent nestačí
Hned krátká předmluva od Daniela Vávry, kreativního ředitele Warhorse Studios, vám zboří jednu lákavou iluzi. Dobré vizuální zpracování videohry, natož celá dobrá videohra, nevznikne jen na základě něčího talentu. Za úspěchem je vždy obrovská porce mravenčí práce. Musíte udělat spousty nástřelů, diskutovat o nich, podrobovat je kritice a opakovaně je přepracovávat.
Z toho plyne hned několik důsledků. Za prvé, ani concept art nemůže být dílem jednoho člověka. A vskutku, v knize najdeme tvorbu necelých padesáti výtvarníků, mezi nimiž jsou rozpoznatelná česká i zahraniční jména. Za druhé, ne vše, co někdo navrhne, se nakonec do hry dostane. A v knize skutečně narazíte ně několik prvků, které vypadají zajímavě, ale z různých důvodů je nakonec v hotovém Kingdom Come: Deliverance II nenajdete.
Autor:
Autor obálky:
Vydavatel:
Počet stran:
Tisk:
Vazba:
Rok a měsíc vydání:
ISBN:
Vydání:
kolektiv autorů
João Ruas
Xzone
382
barevný
vázaná
květen 2025
978-80-909286-1-9
první
Od vesniček po Kutnou Horu
Kniha je rozdělena do sedmi velkých kapitol či oddílů, které pokrývají různé aspekty výtvarné podoby Kingdom Come: Deliverance II. První se věnuje hernímu prostředí, několik dalších kapitol je věnováno postavám (od prostého lidu přes šlechtu až po fiktivní herní hrdiny) a svůj speciální oddíl má rozsáhlé město Kutná Hora, které ve hře působí skutečně živě a majestátně, i když pro její potřeby bylo zmenšeno. Úplně poslední kapitola se pak věnuje celkové vizuální identitě hry, kam spadá jednak uživatelské rozhraní a jednak key arty využívané pro přebaly fyzických edicí, plakáty a jiné propagační materiály.
Základ knihy tvoří velkoformátové, kvalitně naskenované i vytištěné malby. Ty původně vznikly jako concept art, z něhož vývojáři vycházeli při tvorbě konkrétních assetů. Narazíme však i na detailní vyrenderované 3D modely (zejména u postav), nebo naopak na různé hrubé rendery a previzualizace, náčrtky, mapky a schémata. Kniha je zároveň doplněna krátkými popisnými texty, jejichž autory jsou samotní vývojáři. Ty s humornou lehkostí stručně popisují způsoby, jakým lidé z Warhorse při výtvarných návrzích postupovali a jaké problémy museli během vývoje řešit.
Téměř jako encyklopedie
Věděli jste, že ve středověku ještě nebylo prase domácí tolik domestikované jako dnes a více se podobalo praseti divokému? Pokud ne, z knihy byste se to dozvěděli. Navzdory tomu, že textové popisky jsou stručné a přizpůsobené skutečnosti, že The Art of Kingdom Come: Deliverance II je především knihou k listování a koukání, najdete v nich mnoho zajímavostí. Některé se vlastně podobají Kodexu ze samotné hry a obeznamují čtenáře se středověkými reáliemi i s tím, jaké spolehlivé informace o nich dnes máme. Dozvíme se, že v některých případech téměř žádné, takže například rekonstrukce Kutné Hory byla z hlediska přibližné věrnosti historické realitě náročným úkolem.
Další výzvy na vývojáře čekaly po stránce designové a technické. Třeba Kutná Hora se musela nadesignovat tak, aby na hráče skutečně působila jako bohaté a majestátní město, navzdory omezením daným možnostmi enginu a výkonem dnešních počítačů. Dveře v hradech a tvrzích se musely dělat nerealisticky veliké, aby se v nich postavy ve zbroji, zejména v akčních scénách, nezasekávaly. Tvůrci také museli vyřešit, kde všude mohou či nemohou chodit domácí zvířata.
Zdroj: Xzone
Krása a vědění
Až během čtení jsem si naplno uvědomil, jak náročný úkol před vývojáři Kingdom Come: Deliverance II stál, když museli vytvořit digitální obrazy reálií, k nimž neexistuje až tolik referencí, o něž by se dalo opřít, a které se přitom pokusili udělat opravdu pečlivě a realisticky. Třeba budovy, na rozdíl od prvního dílu, nevznikaly z předpřipravených bloků, ale každá z nich se modelovala zvlášť. Vesnice se pak přizpůsobovaly potřebám každodenního života podobně organicky jako ve skutečnosti, když v jejich návrhu tvůrci v průběhu vývoje identifikovali různé nedostatky. Dokonce si dali pozor, aby v okolí bylo dostatek travnatých ploch, na nichž by se mohla pást zvířata.
Lze tedy říct, že The Art of Kingdom Come: Deliverance II neslouží jen k tomu, aby se hráči mohli pokochat výtvarnými díly, s nimiž by se jinak buď nesetkali, nebo by je viděli jen v digitální podobě, což nemá takovou sílu. Majitelé knihy se zároveň mnohé dozvědí o kreativním procesu herního vývoje a prohloubí si znalosti o historické etapě, v níž se Kingdom Come odehrává.
Chyby jsou jen drobné
Již víme, že u překladových titulů z nakladatelské činnosti Xzone v minulosti trochu haprovala jazyková redakce. Doznávám se, že kvalitě pravopisu a slohu jsem při čtení The Art of Kingdom Come: Deliverance II nevěnoval moc pozornosti, ale víceméně nic mě vyloženě nepraštilo do očí. Tedy až na chybu v popisku fiktivní postavy severoafrického učence Músy, kde je slovo „islám“ chybně napsáno s velkým počátečním písmenem „i“.
Produkční úroveň publikace je již tradičně velmi dobrá, ať už se bavíme o papíře, vázané vazbě, nebo kvalitě barevného tisku. Kniha má 382 stran, což ji dělá výrazně rozsáhlejší v porovnání s artbookem, který se věnoval prvnímu dílu Kingdom Come. Obsahuje také více textových popisků, což je s ohledem na jejich informační přínosnost taktéž pozitivní.
The Art of Kingdom Come: Deliverance je vynikající artbook, který poslouží jako pěkný sběratelský artefakt každému fanouškovi aktuálního hitu od Warhorse Studios. Nad ostatní publikace podobného charakteru jej vyzdvihuje skutečnost, že není pouze pěkný na pohled, ale je v něm k nalezení mnoho zajímavých informací jak o pozdním středověku v českých zemích, tak o herním vývoji.