Už je to nějaký pátek, co jsme se vrhli do komiksových vod série inspirované videohrou vzbuzující celosvětový povyk – Cyberpunk 2077. Přestože jsem si osobně CP2077 při jeho vydání užil, chápu, že ne všichni z toho měli stejný prožitek. Největší problémy byly zaznamenány na konzolích, kde to opravdu bylo katastrofální a vedlo to až k žalobám proti vývojářům. V době uvedení na trh internet zaplavily snímky různých bugů a komických situací. I mně se párkrát během přivolání nového auta stalo, že přijelo zlikvidované, nebo jsem po nasednutí explodoval… jo, zlaté neopravené časy.
Autor:
Kresba:
Barvy:
Autor obálky:
Vydavatel:
Svět:
Překlad:
Redakce:
Počet stran:
Tisk:
Vazba:
Rok a měsíc vydání:
EAN:
Vydání:
Aleksandra Motyková,
Marcin Blacha
Danijel Zezelj
Krzystof Ostrowski
Danijel Zezelj
Crew
Cyberpunk 2077
Filip Ženíšek
Pavel Kořínek
88
barevný
brožovaná
duben 2025
9788076797550
první
Ačkoliv se na gamesu snesla vlna kritiky, dokázala si získat věrné fanoušky, díky nimž došlo k rozšíření tohoto univerza. Dostali jsme parádní seriál, deskovou hru Gangy Night City a dokonce několik komiksů. První příběh Trauma Team představil hrdinku pověřenou úkolem zachránit významnou osobu. Máš moje slovo se zaměřil na temnou cestu pomsty. Třetím byl Výpadek, k němuž jsem se dosud nedostal, ale plánuji to brzy napravit. Nedávno však české nakladatelství Crew vydalo čtvrtý titul z tohoto prostředí, a to Cyberpunk 2077: Tvůj hlas, na který se společně dneska podíváme.
Z údržbáře hrdinou?
Osobně jsem se na nový komiks těšil. Toto médium přináší totiž zajímavé příběhy ze života běžných lidí v Night City. Měl jsem tedy od recenzního kousku poměrně velká očekávání. Ty však bohužel nebyly naplněny. Příběh sleduje obyčejného chlapíka Todda, který se živí jako údržbář. Během rutinní mise narazí na neznámou ženu, kterou pronásleduje nechvalně známá skupina Maelstrom. Protože se do ní pravděpodobně zamiloval na první pohled, rozhodne se pomoct tím, že ji prakticky sleduje. Jejich setkání vyústí ve vražedně chaotickou jízdu, jejíž tempo je na můj vkus až moc rychlé. Vizuální romány ze světa CP2077 se dají celkově považovat za rychlou jednohubku, kterou máte do půl hodiny přečtenou. V tomto případě tomu není jinak.
Zdroj: Crew
Vyprávění těchto dějů jsou krátká a důrazná, mají jednoduše dynamické tempo, a to není špatně… většinou. Přesto v nich lze najít určité poselství a pochopení reakcí jednotlivých postav. Cyberpunk 2077: Tvůj hlas ve mně ale nezanechal pocit, že bych se dokázal ztotožnit s Toddovým chováním. Dost dlouho po přečtení jsem přemýšlel a ptal se sám sebe, zda bych na jeho místě dělal to samé. Upřímně, kdo by sledoval neznámou holku, po které jde Maelstrom?
Trocha zamyšlení a akce
Jasně, kdybych byl supervoják, možná bych o tom uvažoval, ale Todd je údržbář. Nejedná se o žádného kyberneticky vylepšeného muže zákona ani člena gangu, je to obyčejný muž. Ten opravdu nenakopává zadky nepřátelům, ale pouze maticím a šroubkům. Opravdu nedokážu pochopit jeho zvrácenou motivaci, pro tu ženu, to byla práce za edáče (měna v Night City)… jenže pro něj? Celé dílo zanechává spoustu otázek bez odpovědí. To ovšem byl problém i předešlých děl. Chápu, že je složité vymyslet něco komplexního pro komiks tohoto žánru, ale to pocuchaný děj neomlouvá.
Ani dialogy bohužel výslednému dojmu nepomáhají – působí klišovitě, nemastně, neslaně, jako celá zápletka. Dovolím si říct, že neodpovídají charakteru postav. Je to škoda, neboť jak komiksy Trauma Team nebo Máš moje slovo přinesly poměrně dobré postavy, které se držely svého charakteru – ať už šlo o komunikaci ¨s jinými hrdiny, jejich činy nebo vystupování (i když několik připomínek jsem tam měl taky). Byli konzistentní v tom, kým jsou, ale v Cyberpunk 2077: Tvůj hlas mi to tak nepřišlo. Akční pasáže, ačkoliv hezky vypadají díky kresbě, nejsou ničím, díky čemuž byste měli „vau“ efekt. Hlavně mi přišlo, že jich je zde opravdu minimum. Upřímně, jediná nejvíc akční část je pravděpodobně scéna s raketometem, ale i ta je pouze na dvě stránky.
Vizuál je skvělý i když chaoticky
Příběh tohoto komiksu bych se nebál označil za slabší odvar, oproti předchozím dvěma zmíněným titulům. Jeho hlavní dominancí je však kresba, nikoliv vyprávění. Danijel Žeželj, chorvatský ilustrátor, který propůjčil dílu své umělecké nadání, má velmi specifický styl a ten nemusí vyhovovat všem. Co mi osobně trochu vadilo, byla stylizace. Lidé i objekty nejsou pořádně vykreslení, ale pouze stylizovaní: důraz je kladen spíše na atmosféru a náladu než na detaily. Celý komiks je laděn v temnějších odstínech a málokdy se objeví pestřejší paleta barev. Oproti Máš moje slovo je tato změna rozhodně výraznější, neboť v něm to naopak barvičkami jenom vířilo. Pokud znáte jeho další tvorbu, například Luna Park, King of Nekropolis nebo Starve, víte, co můžete očekávat.
I když mé věty mohou působit negativně, není tomu tak. Ano, stylizace není můj šálek kávy a nesedí mi, ale do vyprávění dokonale zapadá, a to je důležitější. Danijel Žeželj má dlouholeté zkušenosti s kyberpunkovou tematikou a ví, jak s ní pracovat. Moje nevole k tomuto stylu je čistě osobní, ale komiksu jako celku to přidává ten správný nádech. Většinou dávám přednost více propracovaným věcem, jako jsou třeba Lazarus nebo Zaklínač: Divoká zvířata. Je pro mě celkem obtížně Cyberpunk 2077: Tvůj hlas hodnotit. Nejedná se totiž o špatný komiks, ale ani o extra dobrý, který by vás posadil na zadek. Věřím však, že si nalezne své fanoušky i věrné místo na poličce.
Cyberpunk 2077: Tvůj hlas je vizuálně přívětivý, ale příběhově slabší přírůstek do světa Night City. Komiks nenabízí hlubší zážitek ani silné postavy, což zamrzí zvlášť po kvalitnějším Trauma Team nebo Máš moje slovo. Pokud jste skalní fanoušek CP2077, přečtení vás neurazí, ale pokud hledáte silný kyberpunkový zážitek, sáhněte raději jinam.