Expeditions Viking intro

Expeditions: Viking – po stopách vikingů

6. 12. 2021
Zdroj náhledu: Logic Artists

Hra vás zavede do doby vikingů, zuřivých bojovníků, kteří svého času podnikali nemilosrdné loupeživé výpravy a přepady do Evropy. Vikingové při nich představovali skutečné nebezpečí, také díky svému pirátství a braní zajatců, ze kterých si poté dělali otroky. Pokud mezi zajatými byl někdo urozený, pak požadovali tučné výkupné. Do zlatého věku vikingů vás zavede Expeditions: Viking, ve které se zhostíte role náčelníka.

Z etnického hlediska představovali vikingové severní větev Germánů. Určité klany pak byla označovány jako pozůstatky Kimbrů, Teutonů a Ambronů, kteří ve druhém století před naším letopočtem ohrožovali Římskou říši.

Zlatý věk vikingů v Expeditions: Viking

Expeditions: Viking je tahové RPG, které vás zavede do 8. století n. l., tedy do zlatého věku vikingů. Po smrti vašeho otce se stáváte náčelníkem a vedení klanu je tak na vašich bedrech. Na počest vašeho otce a zároveň v rámci jmenování nového vůdce klanu se pořádá slavnost. Na této oslavě se však kromě přátel nachází i mnoho jedinců s pochybnou loajalitou.

Toto společenské setkání předznamenává mnohé z toho, jak se bude hra vyvíjet. Sváry různých stran budou znamenat boj o moc a zdroje. Každá strana má svůj vlastní cíl a morálku. Příběh hry je poměrně přímočarý, ale způsob, jakým je podán, zajišťuje příjemnou zajímavost po celou dobu hraní.

Vaším úkolem je posílit zeslabený Skjern, vaše domovské sídlo. Vaše domovina byla zanedbána ze strany vašeho otce a citelně napadána ze stran okolních klanů. Za tímto účelem se vydáte na ambiciózní výpravu na Britské ostrovy. Cíl je najít nové silné spojence, obchodovat a také loupit.

Je však čistě na vás, zda budete dobyvateli, obchodníky, anebo diplomaty. Můžete se také řídit vlastním úsudkem a využít všechny varianty, abyste z dané situace vytěžili co nejvíce. Politicky laděný hlavní příběh je plný konfliktů, intrik a neustále se měnících spojenectví, zatímco obecně realistické postavy a jejich motivace jsou opatřeny určitou nadsázkou. Příběh tak působí více věrohodně a odpovídá politice tehdejší doby.

Zdroj: igdb.com

Postava, se kterou se sžijete

Ihned při zvolení nové hry jste vrženi do vytvoření postavy. Oproti jiným hrám je vytvoření postavy trochu strohé. Můžete si vybrat vzhled a pohlaví, včetně barvy očí, vousů, vlasů a oblečení. Následuje zvolení základních atributů a pak skillů a útočných dovedností.

Následně se ocitnete ve vaší domovině na již zmíněné společenské události a vaše dobrodružství skrze moře textů může začít. Hra má totiž opravdu velké množství textu, který ovlivňuje dění a rozhoduje jakým směrem se váš příběh bude vyvíjet. Hned v úvodu se tak díky dialogům rozhodnete, zda budete dobyvatel, diplomat nebo obchodník.

Důležitých textů a dialogů je velké množství a donedávna jste potřebovali k jejich zdolání opravdu velmi dobrou znalost anglického jazyka. Nyní si však na své přijdou i hráči, kteří nejsou tak zdatní v angličtině nebo jiných světových jazycích. V současnosti je již totiž k dispozici čeština, díky Farflame a jeho týmu, kterou můžete nalézt zde.

Ve hře vyniká jednoznačně aspekt nezaměřování se pouze na dobro a zlo. Postavy ve hře se výrazně soustředí na prvky reality a vztahy různých stran. Soustředí se na své vlastní boje a cesty, které poskytují nejlepší kompromis mezi tím, jak by věci měly být, a tím, jaké skutečně mohou být.

Přesně v takové situaci se ocitá i hlavní hrdina. Vyniká tak určité pochopení reality v herním světě a lépe se tak se svým hrdinou můžete sžít. Je na vás, kam až zajdete v rámci pomoci vlastnímu klanu a potenciálního poškozování ostatních. Díky tomu tak nejednou budete pochybovat o svých činech a rozhodnutích. Někdy je lepší nechat věci zhroutit se pod svou vlastní vahou. Jindy budete váhat nad volbou, která se na první pohled bude jevit jako nejvýhodnější, ale již z dialogu budete cítit možné „ale“.

Každá volba má následek, každá akce plodí reakci

Vývojářům se velmi dobře povedlo nastolit pocit volby a množství rozhodnutí, kterými můžete vyjádřit své záměry. Tyto volby však často bývají zmařeny, případně ovlivněny nežádoucími výsledky vašich jiných rozhodnutí. To poskytuje velmi účinnou konfrontaci mezi vašimi záměry a následnou tvrdou realitou.

Tento prvek se vývojářům opravdu povedl. Prostřednictvím výsledků hráčských voleb, systému náhodných událostí ve hře a introspektivních snových sekvencí hlavního hrdiny získáváte opravdu skvělý osobitý zážitek.

Mezi další tahouny hry patří jednoznačně velké množství vedlejších úkolů. Jedná se o fenomenálně napsané příběhy členů vaší party a vedlejších NPC, které se vyvíjejí prostřednictvím originálně navržených sidequestů. Dokonce i v průběhu na první pohled nevinně vyhlížejícího úkolu budete postaveni před různé volby a obtížná rozhodnutí. Tímto lépe poznáte některé vedlejší postavy, a navíc se můžete dostat i do emocionálně silného vývoje mezi hlavním hrdinou a jeho blízkými přáteli.

Expeditions: Viking však není pouze o rozhodování a procházení hrou jako na růžovém obláčku, na vaší cestě za dobrodružství budete i bojovat. Boj probíhá formou střídání tahů na šestiúhelníkové mřížce. Postavy se mohou specializovat na libovolný počet zbraní a podpůrných dovedností, což dává každé postavě přístup ke schopnostem na dálku, na blízko a ke stavovým schopnostem.

Schopnosti jsou oproti jiným hrám poměrně jednoduché. Jsou však dobře promyšlené, některé z nich dokonce skvěle spolupracují mezi sebou, a to i napříč různými stromy dovedností. To posouvá taktiku a samotný boj zase o stupeň výše.

Zdroj: igdb.com

Kombinace schopností a taktiky se vyplácí

Je velmi důležité, abyste si promysleli vaše bojové zaměření. Pokud budete mít dobře sestavenou družinu, budete moci vytvářet smrtící koktejly schopností, které si poradí s každým nepřítelem. Váš lučištník může své obyčejné šípy nechat obohatit čarodějem. Čaroděj nanese na šípy jed, lučištník následně využije své schopnosti pro masivní střelu. Hrot šípu tak bude působit nejen poškození v rámci svých statistik a dovednosti lučištníka, ale také poškození jedem. A takových povedených kombinací je ve hře nespočet.

Nutno zmínit, že stejně pracují i počítačem řízení nepřátelé. AI dokáže někdy opravdu překvapit, některé souboje jsou extrémně těžké. U jiných soubojů pak budete jen zírat s otevřenou pusou a kroutit hlavou, jak tento nesmysl vůbec mohlo NPC provést.

Postavy se na základě své pohyblivosti mohou přesouvat o několik hexů. Můžete také zdvojnásobit svůj pohybový rozsah namísto provedení jiné akce. Samozřejmostí je i možnost provést útok nebo posilující kouzlo, léčení, aplikaci jedu apod. Pohyb a užití schopností můžete střídat v libovolném pořadí, což v určitých situacích hraje kritickou roli.

Mimo boje a textových rozhovorů se hra točí kolem průzkumu, sběru surovin a následného vylepšování Skjernu.

Táboření jako základ přežití

Svět je poměrně rozsáhlý, na jednoduché mapě světa pak můžete přesouvat vaši družinu k určitým místům. Během pohybu po mapě, který probíhá po předem nastavených cestách, můžete také dojít náhodným událostem. Jedná se o nalezení předmětů, zranění postav během cesty apod. I zde na vás však čekají možnosti volby, jak se v situaci zachovat. Během cestování ubíhá herní čas, což se podepisuje i na postavách ve vaší partě. Může nastoupit únava, hlad a jiné nežádoucí efekty. Tyto efekty pak znatelně ovlivňují morálku a bojové statistiky.

Abyste se těchto prvků vyvarovali, můžete založit tábor, kde si vaše družina může odpočinout a nasytit se. Tábor však lze založit jen na předem určených místech na mapě. Jedná se o velmi důležitý faktor hry. Ve vašem táboře můžete odpočívat, vařit, vyrábět předměty, lovit nebo provádět řadu dalších činností. Táboření může někdy také vyvolat speciální události týkající se příběhu hry, vedlejších úkolů nebo postav party.

Zdroj: igdb.com

Časové omezení, které zaskočí

Zásadní faktor, který může některé hráče odradit nebo zaskočit, je časová omezenost. Specifické příběhové cíle musí být splněny do určitého času ve hře. Čas, jak již bylo zmíněno, uplyne pouze tehdy, když se budete pohybovat po mapě světa. Splnění určitých cílů však může trvat i několik týdnů herního času. Pokud na to nebudete brát zřetel, můžete se tak v určité fázi prakticky zablokovat a nebudete schopni splnit podmínky pro vítězství.

Grafika a ozvučení

Po grafické stránce je na hře vidět její starší koncept, tedy rok 2017, kdy byla hra vydána. Ačkoli modely postav vypadají obecně dobře, ovládání kamery ve hře je velmi omezující a neumožňuje hráčům vidět je zblízka.

Grafika prostředí neurazí, ale také neoslní. Prostředí navíc postrádá i určité prvky „života“ a rozmanitosti. Na hře je tedy jednoznačně vidět zub času. To samozřejmě nemá žádný vliv na hratelnost, která je velmi povedená.

Ozvučení je pak v průměrné rovině. Slyšíte pokřik bojovníků při máchnutí mečem, zranění, kroky, prakticky se jedná o klasiku. Hrou pak provází příjemný soundtrack, který příjemně doplňuje atmosféru.

Expeditions: Viking je povedené tahové RPG, které sází na herní svět propracovaný po příběhové stránce. Hlavní příběh je doplněn o velmi pestré a dobře vytvořené vedlejší úkoly, které dokáží kolikrát zamotat hlavu. Nebudete si tu nikdy jisti, zda vaše volba byla správná a zda nebude mít fatální následky v budoucnu. Z vašich přátel se mohou stát nepřátelé a z nepřítele se může časem stát i spojenec. Na hře je bohužel již vidět zub času, a tak v ní některé dnešní standardy prostě nečekejte. Nicméně se jedná o velmi povedené a náročné RPG, které se vám, pokud mu dáte šanci, odvděčí hodinami zábavy.

• poutavý politický příběh založený na historických souvislostech
  • zajímavé vedlejší úkoly
  • v soubojích využijete kombinaci schopností