Fantastická zvířata a kde je najít – náhledovka

Fantastická zvířata a kde je najít – desková hra

7. 2. 2023

Desková hra Fantastická zvířata a kde je najít přichází s konceptem tří samostatných scénářů pro různé věkové kategorie v jednom balení. Díky tomu je určena už pro děti od čtyř let při tom nejjednodušším scénáři až po profesionály od dvanácti let při tom nejpokročilejším. Nicméně ve všech se ujmete role některého z hrdinů kouzelnické ságy, například Mloka Scamandera, a vaší snahou bude pochytat kouzelné tvory, kteří se ve městě New York ukrývají. Aby to se vám to podařilo, musíte sbírat různé zdroje, sesílat kouzla a také bojovat proti zlým Salemistům, kteří chtějí prozradit existenci kouzelného světa mudlům. Do toho všeho vám zasahují nejrůznější události, které vás ovlivní. Autorem deskovky je Owen Michaud a původně ji vydává Topi Games. My si ji v českém překladu můžeme zahrát díky vydavatelství Blackfire. Hra vychází s oficiální licencí J. K. Rowlingové a Warner Bros. Entertainment.

Fantastická zvířata a kde je najít – detail mapy
Fantastická zvířata a kde je najít – herní plán
Fantastická zvířata a kde je najít – krabice

Co na vás čeká?

Ústředím všech tří herních režimů je herní plán, na kterém najdeme mapu New Yorku s nejrůznějšími známými místy: Socha Svobody, Brooklynský most, zoo v Central Parku nebo filmové pekařství pana Kowalskiho. Deska působí velmi kvalitním, až nerozbitným dojmem. Jedná se silný karton v černém strukturovaném obalu, na kterém je nalepená lesklá hrací plocha. Pod mapou jsou pak znázorněné plochy pro umisťování karet.

Každý herní režim využívá trochu jiné karty a žetony. Dohromady se ale můžeme setkat s kartami kouzel, míst, událostí, zvířat, druhých Salemistů a nesmí chybět ani o něco větší karty šesti herních postav. Maximální počet hráčů je tedy šest, ale můžete si zahrát i sólo hru. K postavám patří také jejich žetonky s podstavci pro pohyb na mapě a další žetony představující různé zdroje, zvířata a druhé Salemisty. Součástí balení je i kostka a látkový sametový sáček, který je však poměrně dlouhý a úzký a dospělá mužská ruka bude mít problém se do něj dostat. Krabice je pak opatřena také vhodným inzertem na jednotlivé komponenty.

Profesionální magizoolog

Nyní se přesuneme už ke konkrétním herním režimům a já bych rovnou začala tím nejpokročilejším, který je určen od dvanácti let a jehož herní doba je kolem 30 minut, což není mnoho. Tento režim je kooperativní. Vaším úkolem je pochytat stejný počet zvířat, jako je aktuálně hráčů, a to dříve, než vás dostihnou druzí Salemisté. Každý hráč si na začátku partie vybere nebo vylosuje svou herní postavu. Jednotlivé postavy mají unikátní schopnosti, které vám mohou pomoci zvítězit. Dále budete potřebovat karty a žetony druhých Salemistů, karty míst a událostí. Náhodně si vylosujete zvířata k odchytu a pomocí karet míst se na herní plán rozmístí jejich žetony a také žetony Salemistů. Salemisté představují překážku pro váš herní postup a vy s nimi budete muset ve svých tazích bojovat. Pak se karty míst rozloží na příslušná pole ve spodní části plánu. Každé pole je orámováno jinou barvou a představuje jiný zdroj k získání.

Fantastická zvířata a kde je najít – postavy
Fantastická zvířata a kde je najít – karty zvířat

Zvířata mají určený přesný počet konkrétních zdrojů, jež jsou k jejich polapení potřeba a které tedy musíte po mapě nasbírat. Abyste daný zdroj dostali, musíte s figurkou v rámci svého tahu dostat na konkrétní místo na mapě. Toto místo je určené kartou místa v políčku dané barvy. Například potřebuji červený žeton a na políčku červeného žetonu je karta místa Socha Svobody. Musím se tedy dostat na pole Socha Svobody, kde si poté vezmu červený žeton. Žetony jsou dostupné ve čtyřech základních barvách a jedné vícebarevné, fungující jako žolík. Po zisku jakéhokoliv žetonu si berete také kartu událostí a plníte její požadavek. Události mohou být jak prospěšné, tak velmi negativní.

Herní postavy mají za jeden tah omezený počet akčních pohybů a jednotlivá místa na plánu jsou provázána konkrétními trasami. Tyto trasy a místa mohou být blokované Salemisty, jež porazíte hodem kostkou. Na kostce vám musí padnout 3, 4, 5 nebo 6. To není nikterak obtížné, ale stojí vás to jeden pohyb navíc. Po tom, co vyčerpáte své body pohybu, se totiž karty míst posunou a s tím dojde i ke změně míst, kam budete potřebovat v dalších tazích jít. Navíc dojde k přidání žetonu nového Salemisty na mapu. Pokud už je místo pro Salemistu obsazené, dá se žeton do oblasti Salemistů v horní části plánu, a jestliže nasbíráte předem určený počet, prohráváte. Navíc po každém druhém umístění musíte otočit kartu Salemistů, která vám hru ještě o něco ztíží.

Přestože se zdá, že je mnoho okolností proti vám, Fantastická zvířata a kde je najít nejsou moc složitá a většinou výhry dosáhnete bez větších problémů. Přece jen se jedná o kooperativní režim, ve kterém máte sdílenou zásobu žetonů. Pokud se vám hra bude zdát až moc jednoduchá, lze si ji ztížit přidáním dalšího zvířete k odlovení, případně jinou kombinací hodů kostkou, které jsou k poražení Salemisty potřeba.

Student magizoologie

Přijde vám kooperativní hra fajn, ale radši byste svého kolegu viděli jako soupeře k porážce? Pojďme se podívat na druhý režim, určený od sedmi let, ve kterém si hráči konkurují. V tomto režimu nebudete potřebovat karty postav, míst, událostí, a ani Salemistů. Naopak přibydou karty kouzel. Všechny žetony zdrojů a zvířat se zamíchají dohromady a náhodně se lícem dolů rozmístí přes všechna herní pole. Kdo chytí jako první dvě zvířata, vyhrál. Abyste mohli zvíře chytit, opět potřebujete mít dostatek zdrojů, které náhodně sbíráte. Svůj pohyb určíte hodem kostkou a na výsledném poli otočíte žeton. Pokud se jedná o zdroj, necháte si jej a novým žetonem pole doplníte. V případě, že se jedná o zvíře, pokusíte se si jej s jeho pozicí zapamatovat a snažíte se nasbírat dostatečné zdroje k jeho polapení.

V tomto režimu výrazně působí role náhody, jak v počtu hozeném na kostce, tak v tom, jaký zdroj získáte. Navíc je vhodné si zapamatovat pole, která jste už navštívili, abyste měli šanci objevit více zvířat vhodných k odchytu. A co ta zmíněná kouzla? Začínáte se dvěma kartami kouzel a na začátku svého tahu si jednu další lížete. V jednom tahu pak můžete použít až tři kouzla, která se budete co nejlépe snažit využít ke svému prospěchu. Díky kouzlům si můžete brát libovolné žetony ze společné zásoby, anebo je dokonce krást, soupeřit nebo se s nimi někam například teleportovat.

Fantastická zvířata a kde je najít – karty kouzel
Fantastická zvířata a kde je najít – žetony

Chytač začátečník

A nyní se dostáváme k poslednímu, nejjednoduššímu režimu pro ty nejmenší od čtyř let. Jediné, co je zde potřeba, jsou žetony zdrojů a zvířat, které náhodně po celé mapě rozmístíte, zvolíte si postavu a už jen házíte kostkou a hýbete se po mapě. Pokud váš pohyb skončí na žetonu zvířete, chytili jste jej. Pokud na žetonu zdroje, jen jej vyměníte za další ze zásoby. Kdo má to štěstí a jako první chytí tři zvířata, vyhrává.

Co dodat?

Fantastická zvířata a kde je najít bych doporučila rodinám s více dětmi a zarytým fanouškům. Hra ve své cenové relaci příliš mnoho nenabízí. Pro ty nejmenší se na trhu najde něco vhodnějšího v mnohem nižší cenové kategorii, a naopak pro zkušenější hráče bude i ten nejpokročilejší scénář nedostatečný. Z naší zkušenosti jsme, ačkoliv jsme vyhráli, měli pocit nenaplnění a říkali si, to je vše? Vhodný průnik, aby se využily všechny režimy, tedy vidím v rodinném hraní s různými věkovými kategoriemi dětí. Ti nejmenší budou mít radost, že ulovili nějakou příšerku, ti starší pak, že porazili někoho ze své rodiny, či z porážky Salemistů.

Fantastická zvířata a kde je najít nevynikají ani z hlediska grafického zpracování. Mimo pěkné krabice s inzertem, pevného herního plánu a hezkých barevných karet zvířat a postav jsou ostatní komponenty takové nemastné, neslané, příliš jednoduché, jednobarevné. V jejich ztvárnění nevidím příliš snahy něco předvést. Raději se podívejte i na jiné recenze deskových her.

Fantastická zvířata a kde je najít jsou vhodným přírůstkem do rodin s menšími dětmi. Dobrý úmysl propojení více herních režimů pro různé kategorie s vyšší cenou se jinde nepotká s dostatečným využitím. Možná ještě u zarytých fanoušků tohoto tématu, kteří jinak deskové hry nehrají. Pro zkušené hráče hra téměř nic nenabízí a bude lepší sáhnout po něčem jiném.

• kvalitní herní plán
  • dobrý úmysl v propojení více věkových kategorií
  • vhodné pro děti
  • úzký sáček
  • graficky příliš nevyniká
  • nic pro zkušené hráče
0.0

Marcela Grázová

Její první herní zkušeností byl pravděpodobně Tetris, avšak v dětství milovala strategické hry a online FPS, či MMO. Nyní už hraje jen singleplayer a díky recenzím objevila široké spektrum zábavných indie her, nad kterými dříve spíše ohrnovala nos. Vystudovaný farmaceut, milovník fantasy & sci-fi knížek a seriálů, náruživý cestovatel a motorkář.