Deskové hry, které vznikly ze svých videoherních předloh (a naopak) nejsou ničím neobvyklým. Příkladem může být desková hra Scythe a její následná digitální verze nebo původně PC hra Northgard a její pozdější desková verze. Mezi tyto hry se pak hrdě řadí také deskovka Heroes of Might and Magic III, která vznikla na motivy legendární videohry. Na český trh ji přináší Xzone, díky kterému máme nyní možnost si zahrát také rozšíření tohoto skvělého díla, která nesou názvy Pevnost, Bašta a Inferno.
Sluší se připomenout, že za Heroes of Might & Magic III: The Board Game stojí vydavatelství Archon Studio. V tomto ohledu nesmíme zapomenout na Ubisoft, který se jakožto vlastník práv k HoMaM na hře podílel. Za titulem pak stojí známá jména jako Jakub S. Olekszyk a Tomasz Badalski. Na český trh přináší hru exkluzivně herní obchod Xzone.
Rozšíření Heroes of Might and Magic III - Peklo
My se však dnes nebudeme soustředit na principy a mechaniky hraní deskové hry Heroes of Might & Magic III (které najdete v naší recenzi), ale zaměříme se na třetí ze zmíněných rozšíření, tedy Heroes of Might and Magic III – Peklo, v originále Heroes of Might and Magic III – Inferno.
Jedná se čistě o frakční rozšíření, které obohacuje základní hru o novou (další) frakci, herní mechaniky a příběhový obsah, což samozřejmě ještě více prohlubuje komplexitu a atmosféru základní hry.
Zem duní kopyty pekelných armád!
Démonické legie stojí připraveny, napjaté a tiché. Z jejich planoucích očí sálá hrozivý žár, upřený jediným směrem. Čekají. Trpělivost jim dochází, touha po krvi roste. Jsou lační po rozkazu. Nechť mocné pekelné rohy zazní a jejich hřmot otřese samotnými základy světa a oznámí, že peklo přišlo dobýt zemi.
Rozšíření Inferno (Peklo) pro deskovou hru Heroes of Might and Magic III přináší do hry novou frakci, herní mechaniky a příběhový obsah, který obohacuje základní hru o nové strategické možnosti a atmosféru. Příběh je zasazen do pekelného prostředí a sleduje invazi démonických sil vedených samotným Luciferem Kreeganem. Frakce Inferno, tedy Peklo, chcete-li, je známá svou agresivní taktikou a schopností manipulovat s démonickými silami. Její jednotky jsou často silné v útoku, ale vyžadují strategické plánování pro efektivní využití, protože oproti jiným frakcím mají slabší obranyschopnost. Klíčovými jednotkami pro Peklo jsou například raraši, kerberové, ifritové a samozřejmě démoni a arciďáblové. Inferno je celkově agresivní frakce a z tohoto důvodu je nutné k ní také tak přistupovat. Rozhodně bych ji doporučil spíše pro hráče, kteří mají již něco odehráno, ale také mají rádi právě agresivní zaměření hry, během nějž není prostor na okolky a lelkování. Musíte být přesní a ostří jako břitva a také houževnatí. Příběh rozšíření přidává hlubší narativní vrstvu a nové herní mechanismy, kterými jsou posilování jednotek a herní mód aliance, ve kterém se mohou utkat čtyři hráči ve 2 vs 2 režimu.
Nové mechaniky
Novým herním mechanismem je možnost vylepšování karet a povolávání. Vylepšené karty lze získat například v lokaci osa hvězd, kde jednoduše základní kartu vyměníte za tu vylepšenou. Vylepšené karty pak mají pouze jednu schopnost, která vznikne kombinací běžného a vylepšeného efektu karty základní. Povolávání vám zase umožní přidávat jednotky na bojiště během samotného boje. Povolané jednotky se umisťují na sousední políčko a mohou být ihned aktivní. To do hry přidává další vrstvy strategického plánování.
Na co jste ale určitě všichni zvědaví, je nový herní mód Aliance. Tento mód je stejný pro všechna rozšíření, takže jej získáte při koupi kteréhokoliv z nich (Bašta, Pevnost, Inferno). Díky tomuto módu je možné vytvořit týmy, nebo tedy Aliance, chcete-li, o dvou hráčích a hrát tak 2 vs 2. V tomto módu můžete sdílet kouzla, artefakty a suroviny, což přináší nové strategické možnosti a týmovou spolupráci.
Před hrou samotného módu aliance nicméně doporučuji si zahrát nejdříve jednu či dvě základní hry, protože je zde již poměrně silnější důraz na znalost své frakce, herních principů a mechanik. Díky sdílení kouzel, artefaktů a surovin můžete velmi cíleně ovlivnit i taktické možnosti vašeho partnera. Taktéž, pokud se dostanete do situace, kdy budete hrát proti již sehranému týmu zkušených hráčů a vy budete hrát poprvé danou frakci, tak je zde opravdu velmi silná asymetrie v rámci týmů, kdy jedna klíčová chyba může ovlivnit osud celého týmu. Přesto je tento mód skvělým rozšířením, protože díky novým scénářům, které jsou postaveny právě na týmové spolupráci, včetně koordinace útoků, obrany, ale také rozvoje, je skvělým prvkem, který výrazně, ale opravdu výrazně zvyšuje znovuhratelnost a podtrhuje týmovou strategii.
Tím se dostávám k jednomu nešvaru, který s sebou rozšíření přináší, a to je komplexita nových pravidel. Nechápejte mě špatně, není to o tom, že by něco bylo extrémně složité nebo nepřehledné, ale pro nové hráče se může jednat o vícero prvků, které se budou muset naučit. Nejlepší tak je, pokud jste ve hře absolutním nováčkem, abyste si zahráli nejdříve 1–2 klasické hry bez rozšíření a následně se až pustili do módu aliance.
Peklo přichází ve stylové červené
Budu se opět opakovat stejně při ostatních rozšířeních a základní hře, ale nemohu jinak. Zpracování a estetika je jednoznačně něco, čím desková hra Heroes of Might and Magic III (a rozšíření) vynikají. Dílky map, figurky a karty. Všechno hezké, úhledné a plné detailů, které se v případě figurek mohou stát výzvou pro fanoušky, kteří si rádi figurky barví. Peklo přichází v červené barvě a všechny frakce jsou tak elegantně rozpoznatelné.
Rozšíření Heroes of Might and Magic III - Peklo (Inferno) přináší do základní deskové hry Heroes of Might and Magic III temnou a démonickou frakci, která je vhodná zejména pro hráče, kteří mají rádi agresivní a útočný styl hry. S novou mechanikou, jedinečným stylem jednotek, silnými kouzly a hlubokým příběhem, patří Inferno mezi nejintenzivnější a nejzábavnější rozšíření.