Judgment 1

Judgment – ve spárech Yakuzy

4. 10. 2022

Hráči na PC mohou opět skákat radostí, nyní si můžete vychutnat další skvělý titul, který si mohli užívat původně pouze hráči na herních konzolích PlayStation. Na PC se totiž právě dostala také detektivní akční hra Judgment, která vás zavede do krás a temných koutů japonského velkoměsta.

Judgment 2

Spin-off série Yakuza, který rozhodně není pouhým stínem slavné série

Judgment vyvinulo studio Ryu Ga Gotoku a hru následně vydala v roce 2018 na PlayStation 4 společnost SEGA. Vedle titulů jako God of War, Days Gone, Marvel’s Spider-Man Remastered nebo Horizon Zero Dawn se jedná o další skvělé dílo, které si mohou dnes vychutnat i hráči na PC.

Hra je spin-off slavné série Yakuza, což je vidět na hratelnosti, zasazení děje do fiktivní tokijské čtvrti Kamurochō nebo na tom, že hlavní hrdina může přejít do Rage formy. Nejedná se však o žádný odpad nebo nechtěné dítě, nýbrž o plnohodnotnou hru s vlastním poutavým příběhem a jedinečnými postavami. Samozřejmostí pak jsou hlavní a vedlejší úkoly i spousta vedlejších volnočasových aktivit, za jejichž splnění dostanete body, které můžete použít k vylepšení schopností a naučení se nových bojových technik a dovedností.

V Judgment se ujmete role soukromého detektiva jménem Takayuki Yagami, bývalého právníka, který byl svého času superstar ve svém oboru. Na vrchol jej vyneslo osvobození údajného sériového vraha, což je v Japonsku, kde je 99 % vrahů odsouzeno k trestu smrti, opravdu mistrovský výkon. O to horší byl však dopad na pomyslné dno, protože zmíněný sériový vrah na svobodě (údajně) brutálně zavraždil svou přítelkyni a poté zapálil jejich byt.

Yagamim následně společnost opovrhuje, protože díky němu byl vrah osvobozen a mohl opět vraždit. Naprosto zdrcený Yagami ihned končí svou právní kariéru a stává se soukromým detektivem. Partnerem mu je jeho nejlepší kamarád a bývalý člen klanu Tódžó, Masaharu Kaito.

V rámci své činnosti se oba ocitnou ve spletité síti podvodů a násilí, které eskalují objevováním mrtvých členů dceřiné společnosti klanu Tódžó. Nejvíce zarážejícím faktorem však je, že všichni mají vypíchnuté oči.

Kdo stojí za sérií vražd a kde se skrývá pravda? Mohou mít nalezená těla s vypíchnutýma očima spojitost s událostmi a vraždou mladé ženy jejím přítelem, která se stala před třemi lety?

Judgment se drží stejných kolejí a je to dobře

Již na první pohled je zřetelná odlišnost od Kiryu Kazumy, který je hrdinou série Yakuza. Jde zejména o vlastní osobnost Yagamiho, jeho cíle a minulost, ale i názory a přístup k situacím. Nicméně je také zřetelné, že se Judgment drží zajetých kolejí, které, nutno říci, fungují dobře a jsou stále zábavné. Tím spíše, že se jedná o kombinaci různých aktivit a rvaček, které se nesou ve stejném duchu jako mateřská série.

Váš příběh tedy začíná tři roky po událostech, kvůli kterým Yagami opouští svět práva a stává se soukromým detektivem. Hra vám ihned ze začátku poskytne dostatečné proškolení, jak bojovat a jakým způsobem rvačky probíhají. Následuje identifikace podezřelých, seznámení s dronem, honičky a další věci.

Zde jsem však v rámci jinak skvělé hratelnosti našel první menší problém. I když je hra velmi povedeným portem pro PC, vývojáři doporučují hrát na gamepadu, a patrně vědí proč. V některých případech se totiž stane, že při hraní na klávesnici + myši se můžete v rámci pohybu dostat k nepřátelům zády, případně se pevně zaměřit na protivníka, který je kolikrát i mimo váš dosah. To způsobuje otevření obrany vůči nepřátelům, se kterými bojujete.

Ve rvačkách je to obzvlášť nepříjemné. Naštěstí se to neděje často, nicméně musíte počítat, že během hraní se prostě s touto chybou, která trápí většinu portů, můžete setkat.

Podobně je to i u honiček, tedy pronásledování prchajících nepřátel, které musíte v rámci příběhu chytit. Honičky jsou formou pronásledování v reálném čase a jedná se o tzv. quick-time eventy ve smyslu vyhýbání se překážkám, lidem apod. Během těchto pronásledování je ovládání kamery pomocí myši poměrně problematické, protože kamera je pevně daná za Yagamim, ale nepřizpůsobuje se dostatečně rychle změně směru vaší postavy. Běžíte, pomocí WASD se snažíte vyhýbat a držet směr, ale když v rámci pronásledování musíte třeba prudce zatočit doprava, kamera se překlopí o něco později a vy tak můžete narazit. Případně běžíte a náhle se před vámi otevře výzva k včasnému stisknutí klávesy Q, E, mezerníku apod., kterou reagujete na další překážky. Totéž se stává, když po vás pronásledovaný něco hodí.

Pokud nezareagujete včas, narazíte, zakopnete nebo dostanete zásah třeba plechovkou od limonády. Dá se na to zvyknout a neomezuje to hraní, avšak pro některé hráče to může působit chaoticky.

Detektiv, ten tvrdý chleba má

Co se týče řešení případů a tvrdé práce soukromého očka, příběh je stejně dobrý jako u Yakuzy. Charaktery různých postav, jejich chování a dění v drsném kriminálním příběhu jsou opravdu poutavé. Ve skutečnosti však nestavíte případy a neděláte důležitá rozhodnutí jako například v L. A. Noire nebo podobných titulech. Vzhledem k akčnějšímu tempu a zaměření hry je to pochopitelné.

Judgment nabízí opravdu mnoho vedlejších aktivit. Můžete se zúčastnit přátelských událostí, řešit vedlejší případy, randit, hrát kostky, šipky, poker či mahjong, ale také si hrát s dronem, kterému naši hrdinové říkají „Pigeon“, v překladu „holub“.

Randění je poměrně povedené, s dívkami si (krom společných aktivit a procházek po městě) píšete i přes aplikaci. V této textové aplikaci však můžete stejně jako v rozhovoru tváří v tvář vybírat odpovědi, co dívkám napíšete. Sluší se zmínit, že rozdílnost v tom, co napíšete vy, má vliv i na odpověď dívky, s kterou randíte. Některé randění pak může mít i zajímavé dopady, různá zakončení nebo situace, které nechce žádný zamilovaný pár zažít.

Se zmíněným holubem, pardon, dronem, se můžete proletět kdykoli (po jeho zpřístupnění v rámci příběhu). K dispozici je také spousta závodů dronů, kterých se můžete zúčastnit, a také součástky, které můžete najít nebo vyhrát a které vám umožní holuba vylepšit.

V rámci vašeho putování za dobrodružstvím se budete tedy opět pohybovat po již zmíněném městě Kamurochō s tím, že příběhové mise jsou od ostatních aktivit odlišeny waypointy na mapě, která se nachází ve vašem chytrém telefonu. Zde se také dostanete do pomyslného menu, v němž najdete další různé herní prvky – předměty, informace, kolik máte peněz, ale také i záložku, kde si můžete odemknout nebo vylepšit různé dovednosti.

Yagami umí dva bojové styly, jedná se o styl Tygra a styl Jeřába. Tygr se hodí na souboje proti jednomu oponentovi a Jeřáb pak k soubojům se skupinkou nepřátel. Vzhledem k tomu, že je původní hra již pár let venku, se dají na internetu nalézt opravdu zajímavé buildy, které dělají z Yagamiho mistra těchto dvou stylů. Oba styly vychází z reálných bojových umění, což i vývojáři jasně před vydáním původní hry prezentovali. Tyto styly jsou však upraveny do herní podoby a konceptu světa série Yakuza.

Judgment 16

Řetízek k telefonu a kožená bunda jsou provokativní!

Doby, kdy byl Yagami ulízaný kravaťák, jsou dávno pryč. Hlavní hrdina nyní nejraději nosí koženou bundu a kalhoty, v nichž má na řetízku připevněný svůj mobilní přístroj. Zřejmě proto, že je tento oděv tak provokativní, na sebe přitahuje pozornost někdy až přitroublých pouličních cápků. Jak jsem již zmínil výše, souboje probíhají stejně jako v Yakuze, ale můžete díky nim nalézt i fajn kamarády. Může se jednat třeba o Američana, který miluje Japonsko, myslí si, že je ninja, a s radostí vám bude dělat doprovod a asistenci při těchto pouličních rvačkách.

V rámci zpracování portu se jedná o vydařené dílo. Hra nabízí opravdu povedenou grafiku s krásnými efekty a jemností. Pokud si můžete dovolit ji hrát na maximální detaily, dostanete pohled do japonského velkoměsta a budete si moci užít i detaily různých postav. Grafika je prostě na úrovni, jaká se dá od tohoto titulu očekávat. Zároveň jsem nezaznamenal žádný grafický bug nebo problém s efekty.

Kdyby přišla řeč na ozvučení hry, to je taktéž na perfektní úrovni, a to včetně hudby, která skvěle vystihuje atmosféru a prohlubuje pocit z hraní. Dabing postav je opravdu povedený, a to jak v japonském originále, tak i v anglickém znění. Jak to však u těchto her bývá, původní dabing je přece jen trochu lepší, i když tím nechci říct, že je anglický dabing špatný. Je vidět, že herci mají zkušenosti a dokáží se do postav opravdu vcítit, avšak při poslechu originálu a dabingu u některých – vedlejších – postav je třeba při zmíněném randění rozdíl znát.

Judgment 22

Judgment je velmi povedený port, který nezklamal a je opravdu působivý. V rámci hraní jsem nezaznamenal žádný problém s optimalizací, pády nebo něco podobného. Vizuálně je hra opravdu přitažlivá a plná detailů. Jediné, co bych mohl v rámci portu a ovládání vytknout, je v některých nahodilých případech problém s ovládáním, pokud hrajete na kombinaci klávesnice + myš. To se však neděje frekventovaně, pouze v určitých situacích, a vždy stačí udělat pohyb, aby se kamera a postava srovnaly, jak potřebujete. Příběh Yagamiho a provedení, tempo i koncept hry rozhodně stojí za to, abyste tento drobný nedostatek přehlédli. Dostanete za to parádní zábavu ze světa Yakuzy, která vás vezme do svých spárů a jen tak nepustí.

• spin-off Yakuzy
  • příběh
  • postavy