Kaidžú č. 8, díl 3 – úvodka

Kaidžú č. 8, díl 3 – cíl nalezen

7. 3. 2024

Monstra větší než obytné domy a děsivější než sama smrt. Proč je zrovna Japonsko tak oblíbenou destinací, do níž se městský klid pravidelně vrací narušovat nestvůry zvané kaidžú, vám neřeknu. Na co vám však mohu odpovědět, je, že série nabombená akcí až po okraj se rozjela jako splašený vlak a razí si cestu kupředu, vstříc předním příčkám pomyslných žebříčků popularity. Pokud vás manga Kaidžú č. 8 prozatím minula obloukem, teď je ten správný čas do rychlíku ještě nastoupit, než se vám nenávratně ztratí v dáli. Třetí díl je totiž jako neřízená střela. Ve vteřině vás srazí na kolena, přimáčkne vám tvář až na podlahu a propleská tváře několika vydatnými údivy… nejlepší na tom všem je, že si to budete zatraceně užívat.

Autor obálky:
Žánr:
Lettering:

Naoja Macumoto
Naoja Macumoto
Naoja Macumoto
Crew
Akční, dobrodružné
Matěj Vozábal
Jakub D. Kočí
192
brožovaná
únor 2024
9788076794962

Zdroj: Crew

Nezletilá válcuje třicátníka argumenty

Po recenzi prvního a druhého dílu pravidelní čtenáři moc dobře vědí, že v této manze nemají čekat žádného nevyspělého a často ukřičeného protagonistu, který teprve hledá svůj smysl bytí, sílu a motivaci. Třicátník Kafka Hibino má, podle svých slov, nejlepší léta takřka za sebou a za jediný životní úspěch může považovat leda tak sledování naplněných snů kamarádky z dětství zpovzdálí. Zatímco ona velí jednotkám Japonských obranných sil, on kydá střeva a další orgány rozmašírovaných kaidžú z ulic města. Dávný slib společně monstra sprovodit z povrchu zemského se ovšem díky náhodě, píli a obrovskému štěstí začíná postupně plnit.

Mezi hlavními hrdiny mnoha mang, filmů i seriálů mám spoustu oblíbenců a někteří se mi sem tam vkradou do snů jako mé platonické lásky. Kafka se k nim s velkou pravděpodobností nepřipojí, ale má v mém srdíčku zvláštní místo dvorního šaška. Chová se jako dítě v těle dospělého muže, což s sebou přináší nespočet bizarních situací. Co nedožene svaly a fyzickými výkony, vyvažuje vědomostmi, protože kdo jiný může mít lepší znalosti anatomie kaidžú než ten, kdo je celý život rozřezával na kousíčky a stíral jejich tělní tekutiny z chodníku. Kontrast síly mládí a moudrosti uzrálého komika je jako jiskra pro vzplanutí tolika vtipných scén, že se u mangy směji od začátku až do konce.

Kafka není jediným zajímavým pořízkem v okolí. Pokud patříte k fanouškům třeba takového kapitána Leviho z Attack on Titan, při přepnutí nadporučíka Hošino do bojového módu se vám jistě podlomí kolena stejně tak jako mě. Manga za pouhé tři díly představila celou soupisku charismatických postav, ale Kaidžú č. 8, díl 3 dává více prostoru zazářit právě Kafkovi.

Mou kořistí budeš ty

Tady už končí veškerá zábava a jde do tuhého. První boj nových rekrutů do obranných sil se nevyvíjí zrovna moc dobře. Vy se slabým srdcem se raději střežte, protože třetí díl je jedna velká bitka, která plynule a bez pauzy přechází v další velkou bitku. Akcí nasáklé stránky jsou plné pohybu, dynamiky, emocí, napětí a okamžitě pootevřené pusy jakožto reakce na probíhající zvraty. Kdyby mi někdo zaplatil za každý udivený výraz, který jsem nevědomky utrousila během čtení, nejspíš bych si snadno a rychle vydělala na několik dalších svazků série. V případě, že vás nadchnul odlehčený humor prvních dvou dílů, nezoufejte. Vtip se z druhého pokračování nevytratil úplně. Byl pouze dost upozaděn ve prospěch akčních pasáží a jistě se dříve či později vrátí.

Zdroj: Crew

To, čím mě však Kaidžú č. 8, díl 3 úplně uhranul, je kresba. Už v předešlých recenzích jsem se nezdráhala vyjádřit obdiv nad výtvarným provedením kaidžú, obzvláště pak ztvárněním Kafky v monstrózní podobě. Mám pocit, že právě v této formě by se do mého seznamu potenciálních fiktivních manželů mohl přece jen dostat. Když se nestvůra č. 8 objeví na dvojstránce a v afektu popisuje protivníkovi, jakým způsobem ho sprovodí ze světa, naježí se vám chlupy na zádech i v případě, že je tam nemáte. Když se Kafka rozmáchne a zdemoluje tím půlku ulice, až se skoro bojíte, aby vás nezasáhly zbloudilé sutiny, jak dobře zběsilá šrafura napodobuje pohyb. Jestli se máme na co těšit do budoucna, jen počkejte, až Šinomija začne pořádně švihat tou obrovskou sekerou… to se teprve budou dít věci.

Je s tebou konec

Mangu Kaidžú č. 8 jsem původně nechtěla číst. Můj brilantní plán spočíval v trpělivém vyčkávání na anime adaptaci, ale teď jsem ráda, že jsem své rozhodnutí přehodnotila. Díky tomu se na seriál těším o to více a vůbec se nestrachuji, že bych se znalostí scén z mangy ochudila o moment překvapení. I když spoustu z vás určitě napadne podobnost příběhu s filmovým snímkem Pacific Rim, čím více se děj rozjíždí a zamotává, tím více začínám chápat, v čem je jeho síla. Kde si lidé pomohli obrovskými roboty zvanými Jaegers, v Kaidžú č. 8 na to jdou trochu jinačím způsobem. Už tato malá odlišnost dává prostor pro vytvoření mnoha zápletek a ražení si své vlastní cesty. Přece jen největším nepřítelem lidstva je lidstvo samotné.

Nastal čas se rozloučit. Recenze na další díly Kaidžú č. 8 psát již nebudu. Nyní je na vás, abyste dali této sérii příležitost, pokud jste tak ještě neučinili, a nadále pokračovali, aniž by vám někdo musel říkat, že to stojí za to. Snad se brzy opět setkáme u další recenze díla z produkce nakladatelství Crew, protože to, co se na nás řítí z jejich edičního plánu na první pololetí tohoto roku, bude stát za to.

Kaidžú č. 8 je příjemným překvapením na poli mangy. Zaslouženě si získává stále větší popularitu, protože s plným nasazením akce, poutavým příběhem a vynikajícím vizuálním provedením přináší čtenářům dobrodružství plné nečekaných zvratů i emocí. Série je svěží a zaslouží si pozornost všech, kteří mají rádi příběh plný bojových scén a fantastických prvků. Kaidžú č. 8 je dokonalým doplňkem každé sbírky v knihovně lákající na dobrodružství, humor a epické bitvy.

• napětí by se dalo krájet
  • detailní výtvarné provedení
  • kvalitní kresba