Kenshi – úvodka

Kenshi – frustrace, bolest i nenávist, jinak ale dobrá hra

7. 6. 2022
Zdroj náhledu: Lo-Fi Games

Kenshi je čistě sandboxová záležitost, která nenabízí téměř žádné úkoly. Jediné, co musíte udělat, je vybrat si jeden ze scénářů. Na základě zvoleného počátku vás hra vyhodí u nejbližšího města a to je vše. V ostatních ohledech se o vás hra vůbec nestará, což je jeden z důvodů, proč jí někteří hráči opovrhují. Pokud se rozhodnete dát tomuto titulu šanci, mohu říci jen: „Welcome to hell, stranger.“

Za tímto skvostem stojí nezávislé studio Lo-Fi Games, jehož prvním projektem je Kenshi a které již v současné době pracuje na pokračování. Bohužel o něm nemáme žádné další informace, víme jen, že by se nový díl měl údajně objevit ještě letos.

13 různých obtížností

Než se vydáte do brutálního světa Kenshi, budete se muset nejdříve rozhodnout, jakou ze třinácti různých obtížností budete chtít zvolit. Rozhodovat se budete mezi The Wandering Trader, The Holy Sword, The Cannibal Hunters, The Hive Exile, Son of a Captain, The Slaves, Rock Bottom, Guy with a Dog atd. V této recenzi se nebudeme zabývat všemi obtížnostmi a probereme pouze tři z nich.

Všechny zmíněné i nezmíněné obtíže jsou odlišeny různými statistikami a výhodami či nevýhodami pro začátek. Pokud si například vyberete možnost „Guy with a Dog“, začnete jako tulák s malým štěnětem. I když má docela dobré statistiky, budou vám na začátku k ničemu, protože, jak už bylo řečeno, je to malé štěně. Pes časem vyroste, a tak se jeho statistiky budou různě zlepšovat. Máte pouze 13 koček (herní měna), což, jak brzy zjistíte, není mnoho. Jedná se o normální obtížnost, nicméně bych ji doporučil spíše mírně pokročilým hráčům.

• Son of a Captain: jste synem/dcerou váženého kapitána, který byl zabit. Mezitím jste utratili všechny své úspory, proto u sebe nemáte žádné kočky a stáváte se tulákem. Do začátku vám zbyla jen otcova katana, samurajské kalhoty, pár bot a standardní lékárnička. Tuto obtížnost bych doporučil všem, kteří již mají alespoň základní znalosti této hry.
  • The Holy Sword: zahrajete si za hledaného zločince, který při svém putování najde legendární meč, o němž se říká, že ho ukovali samotní bohové. Na začátku na vaši hlavu padne odměna 20 000 koček, zatímco vaše kapsa bude mít jen sto koček. Budete mít k dispozici také základní oblečení a standardní lékárničku. Tato obtížnost se řadí k těm náročnějším, takže pokud jste v Kenshi nováčci, doporučuji vám The Holy Sword prozatím ignorovat.

Scénáře, které se vyznačují jako nejjednodušší, a tedy pro nováčky nejlepší, jsou The Wandering Trader, The Freedom Seekers, Nobodies a Wanderer. Abych byl ale férový, povíme si něco o poslední zmíněné obtížnosti. Wanderer: stanete se obyčejným poutníkem, na jehož kontě je pouze několik mincí (1 000 koček), kalhoty a rezavý meč, přičemž jste připraveni vydat se do boje se světem. Začínáte s potrhanou bederní rouškou a železnou holí. Navíc budete mít +1 bod ve všech dovednostech. Tento scénář považuji za nejlepší pro nováčky, co se chtějí pořádně seznámit s Kenshi. Pochopitelně ale záleží na vás, jestli se na začátek vydáte nejjednodušší cestou, nebo rovnou tou nejtěžší.

Kdo vlastně budu?

Po dokončení výběru scénáře přichází na řadu nejtěžší část, a to výběr rasy, za kterou chcete hrát. Celkem na vás čekají čtyři základní, přičemž některé mají ještě dílčí rasy.Jako první rasou je Human, který se rozděluje ještě na Greenlandera a Scorchlandera.

• Greenlander je v Kenshi velmi rozšířená rasa, vyskytující se po celé hře, ale nejhojněji ve Svatém národě. Zároveň nemá postih k žádným statistikám. To vám umožní hrát, jak uznáte za vhodné. Má dobré znalosti ve farmaření, vaření a ve výzkumu.
  • Scorchlanders jsou anatomicky podobní Greenlanderum, ale jsou charakterističtí mnohem tmavší barvou pleti, světlýma očima a stříbrnými vlasy. Díky vyšší úrovni řemeslných zkušeností jsou Scorchlanders vynikajícími řemeslníky. Zároveň mají dobrou obratnost, atletiku a chytrost. Na druhou stranu nejsou dobří v zemědělství, práci a nemají velkou sílu.

Další rasou jsou Shekové, ti nedisponují žádnou podrasou. Shekové se vyznačují kulturou, u níž se cení hrdost, čest a fyzická síla, a to natolik, že mnozí raději zemřou v beznadějné bitvě, než aby dál žili jako zneuctění přeživší. Mají poměrně velkou sílu, účinné útoky a dobrou obratnost. Jenže jsou naprosto příšerní v zemědělství, robotice, kradení atd.

Existuje také rasa Skeleton, s níž se pojí velké tajemství. Jejich velkou výhodou je, že nepotřebují potravu. Nejedná se o kostlivce v přímém slova smyslu, jsou to mechanoidi, jen se jim z nějakého neznámého důvodu tak říká. Umí používat těžké zbraně, vytvářet a používat bojové věže a robotechniku a jsou schopni rychlého pohybu ve vodě. Nicméně jsou špatní ve schopnosti vyhýbat se, skrývat se a plížit se. Poslední jsou Hive, ti se ještě rozdělují na Hive Prince, Hive Soldier Drone a Hive Worker Drone. Hive jsou rasou humanoidů připomínajících tyčinky, o nichž se předpokládá, že spolupracují prostřednictvím kolektivní mysli vedené Královnou úlů a jejími knížaty.

• Hive Prince disponují dobrými znalostmi v oblasti páčení zámků, zlepšeného vnímání, atletiky atd., nemají ale dobrou sílu a nejsou příliš dobří ve výzkumu.
  • Hive Soldier Drone jsou dobří bojovníci, ale mají mnoho negativních vlastností. Neumějí farmařit, vařit, robotizovat, nejsou dobří ve výzkumu, nedokážou vyrábět zbraně ani brnění a tak dále. Podle mého názoru jsou tito jedinci opravdu dobří jen pro boj nebo nějaký druh obrany, protože jinak je nelze použít.
  • Hive Worker Drone jsou díky svým rozšířeným schopnostem dobrými zloději a vynikajícími staviteli základen. Jsou to zdatní sportovci, zemědělci a dokážou být docela nenápadní. Neumějí však vařit, špatně bádají a nemají téměř žádnou sílu.

Letmo jsme představili všechny rasy, které může Kenshi nabídnout. Jednotlivé postavy mají odlišné herní styly a jejich začátky jsou rozdílné. Díky tomu může být každá hra různorodá, protože máte na výběr z různých scénářů a postav. Pak záleží pouze na vás, jakou zápletku své postavě dáte. Můžete si vytvořit vlastní pravidla, která budete dodržovat. Myslím, že je to velmi přínosné, poněvadž tímto způsobem jste skutečně vtaženi do svého vlastního příběhu. Vy rozhodujete o osudu své postavy bez toho, aby vám někdo říkal, že to není možné, že se takhle klaďas nechová, nebo podobné řeči.

Věřte vývojářům

Než vás samotná hra pustí do obrovského světa, dá vám možnost projít poměrně rozsáhlým tutoriálem. Není novinkou, že se výukovým programům vyhýbám, jak jen to jde, protože už chci jednoduše hrát. Určitě nejsem jediný typ hráče, který všechny možnosti daného titulu objevuje rád sám. To byla chyba číslo dvě. První chybou bylo ignorování varování samotných vývojářů. Kenshi je opravdu obtížná hra, ve které nedostanete vůbec nic zadarmo. Celkové ovládání je zpočátku poměrně chaotické, bez řádného vysvětlení, jak se co dělá, co se má ovládat a podobně. Nakonec jsem tedy využil příležitosti a podíval se na záchytné body, abych se alespoň trochu zorientoval.

Potíž tkví především v tom, že jsem z toho stejně nečetl ani polovinu, dokud se neobjevil text o samotném boji. Zde se totiž píše, že ve světě Kenshi nejste ničím. Nepřevezmete roli typického hrdiny, co dokáže okamžitě zabít tisíce nepřátel, ani supersilného mága typu Ainze Ooal Gowna (Overlord) nebo ženami milovaného Satorua Goja (Jujutsu Kaisen). Jste jenom dalším neznámým „dobrodruhem“, který se v tomto světě nachází a snaží se veškerými způsoby přežít.

Ignoroval jsem varování a pokusil se porazit hned prvního nepřítele, na kterého jsem narazil. Tento pokus se uskutečnil nejméně padesátkrát, než mně konečně došlo, že ho opravdu nemohu porazit. Kdybyste to chtěli odměřit, trvalo mi to přesně dvě a půl hodiny; ano, v tomto ohledu jsem nepoučitelný. Během soubojů je důležité sledovat statistiky vaší postavy, které se nacházejí v levém dolním rohu. Vaše postava nemá jeden ukazatel zdraví jako v jiných hrách, nýbrž sedm. Pro každou část těla zvlášť. To znamená, že někdy můžete přijít o nohu, ruku, nebo dokonce o všechno. A to mi věřte, že umírat budete hodně často.

Trénuj tvrdě jako Saitama

Abyste v tomto drsném světě přežili, budete muset trénovat své dovednosti. Někteří z vás možná znají legendárního holohlavého hocha, který je natolik silný, že protivníkům stačí zasadit jedinou ránu a je po všem. Pro ty, co nevědí, Saitama (One-Punch Man) začíná jako obyčejný muž, který si jednoho dne uvědomí, že si chce splnit svůj dětský sen a stát se hrdinou. Díky tomu začal natolik tvrdě trénovat, až mu z toho vypadaly vlasy, a jeho trénink se skládá ze 100 sedů lehů, 100 kliků, 100 dřepů a běhu na 6,2 míle (10 km).

V Kenshi budete dělat totéž, jen s výjimkou kliků a sedů lehů. Pokud se tedy chcete v boji zlepšit, budete muset strávit několik hodin tréninkem. Postavíte si tréninkovou figurínu a ubijete ji k smrti. Všechny dovednosti, jimž se v Kenshi naučíte, si zlepšíte jednoduše tím, že je budete praktikovat. Pokud se chcete zlepšit v běhu, běhejte po mapě. Chcete se zdokonalit v utajení? Nemusíte dělat nic jiného než se plížit, dejte si jen pozor, aby vás strážní neviděli, jinak by je mohlo napadnout, že kujete něco nekalého. Tento princip funguje stejně i ohledně zbraní. Pokud byste chtěli využívat katanu, těžké zbraně, kuše apod., musíte se s nimi nejdříve naučit zacházet.

Získávání společníků

Dokonalý trénink vám sice zajistí, že ve světě Kenshi nějakou dobu vydržíte, ale co uděláte, pokud vás napadne větší skupina? Popřípadě co kdybyste vy chtěli zaútočit na jinou základnu? Určitě je vám jasné, že pouze v jednom člověku nemáte šanci ovládnout celou vesnici, popřípadě se bránit proti deseti lidem. Proto máte možnost po celém světě rekrutovat jednotlivé postavy, které pak ovládáte. Ve svém týmu můžete mít až třicet různých postav, a záleží jen na vás, jak si tým sestavíte. Horší na tom je, že abyste je získali, budete si muset zajistit pořádný obnos koček.

Pokud však nemáte dostatek peněz, nezoufejte, existuje způsob, jak získat spojence bez placení. Během svého dobrodružství narazíte také na otroctví, a právě v tom spočívá vaše příležitost. Některé nevolníky nemůžete získat, protože pro své pány rádi pracují, ale jiné můžete osvobodit. Pokud se pokusíte o osvobození otroků, existují dva scénáře. V prvním případě může skupina zachráněných jednoduše utéct do divočiny a vrátit se do své země/frakce. Při druhém se připojí k vaší skupině a vy je můžete ovládat. Kromě lidí mohou být hratelnými postavami i zvířata, která lze koupit u obchodníků. Musíte být však opatrní, protože některá zvířata mají svá vlastní rizika a výhody.

Svým společníkům pak můžete přidělovat různé úkoly. Takže pokud vás někdo štve, nelíbí se vám nebo má jen dobré statistiky, můžete ho poslat těžit rudu, nechat ho udělat výzkum atd. Nemusíte pak hnout ani prstem. Budete mít také příležitost seznámit se s příběhovými postavami, které jsou zpravidla silnější než ostatní. Některé z nich jsou zdarma, jako například Ruka (ano, tak se opravdu jmenuje), jiné chtějí nejdříve zaplatit. Setkal jsem se s hrdinou, jenž chtěl něco přes 7 000 koček. Jakmile jim jednou zaplatíte, nechtějí nic jiného než jídlo. Proto se nemusíte bát, že by vás vaši společníci nakonec přivedli na mizinu. Pokud se vám zpočátku nechce řešit nábor společníků, můžete si zaplatit ochranku, aby vás sedm dní hlídala. Je to docela dobrá volba, poněvadž mohou chránit vaši základnu nebo jít celou dobu s vámi.

Bořku, jdeme stavět!

Pokud patříte mezi hráče, kteří si rádi staví vlastní velkolepé projekty, mám pro vás dobrou zprávu. Kenshi tuto možnost umožňuje, takže si můžete postavit vlastní město. Cesta to nebude snadná, protože se budete muset vypořádat nejen s divočinou, ale také s bandity. Banditů se můžete zbavit pomocí diplomacie a velkých úplatků, jak sami ale zjistíte, diplomacie není v tomto světě dobrý nápad. Abyste měli co nejlepší město, musíte nejprve provést určitý průzkum. Pokud chcete například kaktusovou farmu, musíte se o ní nejprve něco dozvědět. Totéž platí pro větrné mlýny nebo větší budovy, jako jsou domy apod. Pro svůj výzkum budete potřebovat několik důležitých věcí, z nichž nejdůležitější je výzkumný stůl, ten máte od začátku zdarma. Jeho lepší úroveň si už pak musíte odemknout. Pak je třeba zajistit potřebný počet materiálů, a to zejména knih.

Knihy jsou zde použity jako výzkumné „body“. Naštěstí je obvykle můžete koupit u všech obchodníků ve městech. Jindy, pokud na svých cestách narazíte na karavanu nebo pokud nemáte při sobě kočky, je můžete také jednoduše ukrást z ubikací. Jen si budete muset dávat větší pozor, aby vás nikdo neviděl, jinak se vám to může pořádně prodražit. Existuje ještě jedna alternativa. Jak jsem se již zmínil, jakmile začnete budovat vlastní pozemek, budete se muset vypořádat s bandity. Abyste se tomu vyhnuli, můžete si v jednom z měst koupit zchátralou chatrč. Poté ji zrenovujte podle svých potřeb. Je to mnohem bezpečnější přístup. Ceny jednotlivých budov se samozřejmě liší. Proto můžete narazit na takové, co stojí řekněme čtyři tisíce, nebo na jiné, jejichž cena je dvanáct tisíc.

Grafické zpracování neoslní, ale ani neurazí

Co se týče grafického pojetí, možná by bylo lepší, kdybych s ním začal už na začátku. Koneckonců první dojem je velmi důležitý a mnoho lidí se touto myšlenkou stále ubírá. Nemusí se ani jednat o hry, mnohdy se první dojem používá například při vyhledávání vaší drahé polovičky. Osobně to ale považuji za banální věc. Možná to bude znít poněkud pokrytecky, když jsem v nedávné recenzi jedné české knihy zmínil, že se rozhoduji podle obalu… proto se raději vrátíme zpět k recenzi.

Jakmile se na Kenshi podíváte, možná se vám zpočátku nebude líbit. Protože co si budeme povídat, podle obrázku nevypadá na příliš atraktivní hříčku. Dokonce ani v samotné hře není vzhled příliš dobrý; některé detaily postav nebo prostředí jsou příšerné. Akorát tento sandbox nestaví své základy na tom, aby podle dnešních měřítek vypadal na pohled pěkně. Celkově si tato hra nedělá starosti s rozmazanými texturami nebo postavami, které vypadají, jako by je srazil náklaďák. Kenshi totiž staví svůj základ na svobodě, jakou vám poskytuje. Můžete být, čím chcete. Od kováře přes obchodníka, zemědělce až po otrokáře, válečníka, kanibala, mrchožrouta a kdoví co ještě. Můžete klidně ovládnout celou mapu a vyvraždit všechny sousední kmeny. Záleží pouze a výhradně na tom, jak se rozhodnete hrát.

To je vlastně důvod, proč se nad grafikou pozastavuji až nyní. Nejprve jsem chtěl zdůraznit, co vám tato hra vlastně nabízí. A upřímně řečeno, to není ani hrubý nástřel, Kenshi je strašně komplexní titul, který vám toho nabízí dvakrát tolik, než jsem zde zmínil. Obsah je důležitější než vzhled. K čemu je to dobré, že to vypadá skvěle, ale obsah je na nic? Je to jako v našem skutečném světě – můžete vidět krásnou dívku, ale charakterově může být naprosto vadná. Vedle ní může být obyčejná slečna (nechci nikoho urazit), která je naprosto milá, ale vy si jí nevšimnete, protože vás zajímá jen vzhled. Kenshi je na tom stejně. Vzhled není na první pohled moc hezký, ale obsah je naprosto dokonalý.

Modifikace

Pokud se vám základní hra nezamlouvá, můžete si ji různými způsoby modifikovat. Na výběr je celá řada možností, od různých zbrojí, zbraní či budov až po kvalitnější mapy, detaily a samozřejmě existují nahaté verze. Titul sám o sobě toho nabízí mnoho, ovšem úpravami to můžete ještě znásobit. A to za to stojí, ne?

Kenshi je velmi dobrá sandboxová hra, která není pro každého. Titul je opravdu obtížný a bude vám trvat několik desítek hodin, než pochopíte alespoň základní mechanismy. Samotný vzhled hry neoslní, ani však neurazí – koneckonců to ale není, její stavební kámen. Kenshi vám nabízí mnoho možností a díky modifikacím můžete jeho obsah ještě znásobit.

• vytváříte svůj vlastní příběh
  • tucet možností, ze kterých můžete vybírat
  • absolutní svoboda