Naslouchač – úvodka

Naslouchač – když zpívá retea

12. 3. 2024

Má posedlost díly českých spisovatelů i nadále pokračuje a já se konečně mohu pustit do dalšího úchvatného příběhu, který odkládám už tak dlouho, že sama hanbou strkám hlavu do písku. Spojte dohromady žánr fantasy, přidejte drzého protagonistu, nějaký ten svět po apokalypse jakéhokoliv druhu, a já vám budu líbat ruce. Po Vypůjčeném čase a Likvidátorovi jsem zabrouzdala mezi nabídku nakladatelství Host a konečně odstartovala spanilou jízdu napříč sérií Naslouchač.

Autor obálky:
Díl se série:
Žánr:
Rozměry:
Rok vydání:
EAN:
E-kniha:

Petra Stehlíková
Andrej Nechaj
Host
Fantasy
376
vázaná s přebalem
135×205 mm
2016
978-80-7491-383-9
9788074913839
ano

Zdroj: Host

Smrtící svědek lidského pokrytectví

Postapokalyptické scénáře začínají tam, kde vše končí. Kde proti sobě lidé svedli válku tak krutou, že část světa zahalily jedovaté plyny, píše česká autorka Petra Stehlíková vyprávění knižní série Naslouchač. Příběh o otrokářích a otrocích, o bohatých a chudých, o životě a smrti, o moci a bolesti. Obyvatelnou část planety od dusivých výparů z druhé strany pohoří chrání štít neboli retea z nerostu tak vzácného, že na dlouhá staletí jedny uvrhl k moci a druhé do bídy a živoření. Sklenáři jsou jediní, kdo sklenit může těžit a opracovávat, ale za jakou cenu… nemoci, znetvoření, bída, umírání v mladém věku, uzamčení do ghett i krutá nadvláda lidí z nížin, pro něž životy sklenářů nemají větší cenu než zvířata na porážku. Jedněm svět leží u nohou a druzí leží u nohou světu… nebo alespoň těm, kteří mu vládnou.

„Zatímco lidé z nížin měli hřbitovy, kam ukládali k věčnému spánku ty, které milovali, my jsme své nejdražší pálili na hranicích. Neexistovala výjimka. Pro sklenáře nebylo dost místa na zemi ani v ní. Ohně smrti hořely ve sklenářských ghettech nepřetržitě. A do takového světa jsem se narodila.“

Sklenáři jsou odsouzeni k životu ve středověkých podmínkách poblíž štítu, aby jej udržovali v chodu, ať se děje, co se děje, zatímco lidé z nížin se utápí v přepychu po boku moderních technologií. Hlavní hrdinku Ilan už od narození provází smůla. Nejenže se narodila jakožto sklenář, ale ke všemu ještě jako dívka bez jakýchkoliv deformací, čímž jí je souzeno plodit jedno dítě za druhým na místě horším než nevěstinec. V přestrojení za chlapce má naději na lepší život brusiče, protože její dar slyšet zpívat reteu je unikátní. Jak dlouho ovšem dokáže skrývat své tajemství před jedním z nejmocnějších mužů říše a velitelem pětadvacítky bojovníků, když jsou její schopnosti natolik výjimečné?

Dar svobody mi dán nebyl

Už dlouhou dobu jsem koutkem oka pokukovala po dalším českém díle a Naslouchač se mi hned trefil do vkusu. Ba co víc, velice mi imponovalo téma z pohledu člověka, jenž vystudoval sklářskou školu a dokáže tak možná o trochu více ocenit určité detaily. Ačkoliv jsem do knihy vkládala velké naděje, ani ve snu by mě nenapadlo, že ji zhltnu na jedno posezení. Příběh mě ke gauči přikoval tak silně, že i rychlé pauzy na toaletu se mi zdály jako věčné soužení. Autorka má vše dopodrobna promyšlené. Popisuje úchvatný svět s lehkostí a zaujetím, jako by to byl odraz reality někde tam venku. Sice pomalu, ale pečlivě vás na začátku uvede do situace, nastíní zápletku a vysvětlí vazby i fungování systému prohnilého skrz naskrz. Možná se pro někoho budou první stránky vléct, avšak akce přijde, jen co Ilan vylétne z rodného hnízda.

Zdroj: Host

Zapomněla jsem vám říct, že hlavní hrdinka není žádná světice ani silná rváčka. Jako vychrtlé, slabé a nezkušené třináctileté pískle se na svět dívá ještě stále těma dětskýma očima. Za svůj krátký život si toho na druhou stranu zažila tolik, že to v ní probouzí vzpurnou náturu. Všechny ty urážky, ponižování i neustále čelení smrti vždy zanechají rány na duši. Někdy se tak budete culit nad její naivitou, jindy byste jí nejraději uštědřili pár výchovných pohlavků a v neposlední řadě vás překvapí její vyspělost. Na nervy umí drnkat skutečně bravurně, ale daleko více vám přiroste k srdci skrze své odhodlání a vůli bojovat. Během necelých čtyři sta stránek se její osobnost vyvine, avšak ne moc. Sympatizovat s ní tak či tak nebude těžké.

Kromě Ilan hraje důležitou roli pětadvacítka opěvovaných bojovníků včetně velitele. V knize se ovšem dočká většího prostoru jen hrstka z nich, zatímco ostatní budou definováni pouhými jmény v pozadí, z něhož za celou dobu nevystoupí. Neděste se, že se mezi přehršelem důležitých postav budete ztrácet. Každá z nich je natolik specifická, že vám rychle utkví v paměti. Pětadvacet silných válečníků z nížin objíždí sklářská města, kontroluje jejich vládce v dodržování norem a podává pomocnou ruku tam, kde je to zapotřebí. Pro Ilan to však nejsou hrdinové, nýbrž nepřátelé. Jedni z těch, kdo její lid zotročili, ale možná že všichni z nížin nejsou stejní. Možná že to není pouze předstíraná náklonnost. Možná že jim skutečně záleží na životu obyčejného sklenáře.

„Pamatuj si i to, co se stane tobě, a pamatuj si to dobře. Všechno ve tvém životě je důležité a všechno má svůj smysl. Život se skládá ze vzpomínek. Z dobrých i ze špatných. Ty dobré si pamatovat chceme, ty špatné se připomínají samy. Když se objeví nějaká špatná, můžeme ji zahnat dobrou. A když myslíme na hezkou, vybaví se ošklivá. A takový je život, Ilan. Vzpomínka střídá vzpomínku. Ty obyčejné postupně vyblednou a ty podstatné s námi zůstávají. Těch hezkých je bohužel vždycky míň. Ale bez vzpomínek, Ilan, bez vzpomínek by nebyl život.“

Když chceme postoupit o krok vpřed, musíme někdy udělat krok vzad

Knihu po celou dobu provází střídání emocí. Petra Stehlíková s nimi umí skvěle pracovat, a ani mi nebudete věřit, jak trapně mi bylo za Ilan, když si ji pětadvacítka dobírala prvního dne u večeře. Poslední třetinu příběhu se situace začne vyostřovat a o slovo se přihlásí napětí. Kolikrát se zatajeným dechem čtete řádky jako na trní, kdy se Ilan odhalí, a už už se k tomu schyluje, ale ta malá holka se vykroutí snad z jakékoliv svízelné situace. Gradace děje postupně sílí a nebojí se čtenáře na malý moment ponořit i do temnějších pasáží jako z hororu. Díky chytlavému písemnému projevu autorky se budete smát, červenat se, tajit dech, divit se náhlým zvratům a mnoho dalších reakcí se vám promítne do mimiky obličeje. Spád děje jednou kolísá, jindy prudce vyskočí. Snad díky tomu jsem se od knihy nemohla odtrhnout a hnedle po dočtení plačtivě bědovala, že u sebe rovnou nemám pokračování. Série se má skládat z pěti dílů, přičemž vydané jsou prozatím tři.

Pochopitelně není oblohy bez mráčků a Naslouchač si ode mě odnese nějakou tu výtku. Berte, prosím, v potaz, že recenze je založena na osobním názoru. Je tedy pravděpodobné, že se mnou nemusíte souhlasit. Na můj vkus se v textu vyskytovalo dost cizích slovíček, jako je například mantie, nasterea, temut, pasarela, koliba, ajúta nebo palatul. Na jednu stranu je oceňuji, protože textu dodala na zvučnosti a zajímavosti. Na druhou stranu jsem obzvláště v závěru knihy význam mnoha z nich zapomněla a musela tak listovat ve slovníku na konci, abych byla v obraze. Autorka v první popisné třetině slovíčka vysvětluje, jen co je v nějaké větě použije. Střed příběhu od nich poměrně upouští a na konec se zase objevují, tentokrát už bez překladu. Snad proto chápete mé zmatení. O to větší musí být pro ty, co si mezi četbou udělají delší pauzy.

Drsný futuristický svět sklenářů svázaný krutými pravidly je v knize Naslouchač popsán naprosto dokonale. Autorčin styl psaní vás rychle vtáhne a jen tak nepustí. Doteď si lámu hlavu nad tím, jaké pocity se ve mně mísí. Dramaty nasáklé stránky vás totiž svezou na horské emoční dráze, jejíž cílová stanice je prozatím v nedohlednu. Protože se jedná o první přírůstek z několikadílné série, asi netřeba více zdůrazňovat otevřený konec. Většinou nechávám čtenáře na konci recenze se zeptat sami sebe, zda je dílo zaujme, ale tentokrát si dovolím odpovědět za vás… ano, zaujme i ty žánrem fantasy dosud nepolíbené.

Naslouchač je fascinující první díl v nadějné české sérii, která nabízí čtenářům úchvatný svět, na dramata bohatou zápletku i komplexní postavy. Kniha zaujme jak milovníky fantasy, tak i ty, kteří do této žánrové oblasti teprve vkročili. S napínavým dějem a emocionálním spádem je Naslouchač příslibem budoucích dobrodružství, na která se rozhodně vyplatí počkat.

• příběh vás pohltí
  • práce s napětím
  • dobře vykreslené a komplexní postavy