Occupy Mars AR1

Occupy Mars: The Game – kolonizace Marsu

9. 9. 2023

Lidstvo si již delší dobu pohrává s myšlenkou kolonizace, případně těžení nerostů z jiných planet. Dokonce i NASA ve svých zprávách přiznala, že jsou různé teorie na těžbu nerostů z Měsíce. Plány a různé teorie zahrnující způsoby, jak kolonizovat Mars, jsou již mnoho let předmětem nejen vědeckých magazínů, ale také i různých pořadů s odborníky. Rudá planeta pak lákala lidstvo mnoho desítek až stovek let. Podle mnohých teorií se jedná o planetu, kde je možné za určitých podmínek formovat život, případně se jedná o planetu, kde jsou mimozemšťané, Marťané, kteří jsou zodpovědní za výskyty UFO a údajné únosy lidí. Na Marsu přistálo a provádělo průzkum také několik sond vyslaných ze Země. Nejznámější jsou pak sondy Pathfinder, Phoenix a Curiosity. Occupy Mars: The Game vás zavede na rudou planetu, kterou máte za úkol plně kolonizovat.

Occupy Mars 2

Podobnost čistě náhodná?

Za titulem, který vás zavede na Mars, stojí vývojářské studio ▲ Pyramid Games, vydavatelem je společnost PlayWay S.A. Occupy Mars: The Game byla uvolněna 10. května 2023 do předběžného přístupu, tudíž se ve finální verzi mohou ještě některé prvky a mechanismy lišit.

Occupy Mars: The Game je sandboxová hra s otevřeným světem, která v sobě nese prvky přežití, budování základny a průzkumu. V určitém ohledu se vám může zdát podobná titulům, jako jsou Subnautica nebo Satisfactory. Znalým hráčům pak může hra připomínat titul Planet Crafter. Ostatně všechny tyto tituly pracují se stejným základem, což rozhodně není na škodu.

Při spuštění Occupy Mars si nejdříve vytvoříte svůj profil, tedy konkrétně vlastního kolonistu. Tato tvorba zahrnuje výběr pohlaví, věkovou škálu, tvář, odstín pleti a barvu vlasů. Následně si můžete lehce upravit i vás spacesuit, tedy skafandr nebo vesmírný oblek, chcete-li. V základu máte na výběr mezi černým a bílým provedením, můžete si upravit odstíny pruhů a zvýraznění. Nechybí ani možnost umístit na strany ramen například vlajku nebo jiné symboly. Vytvoření kolonisty je čistě estetické a nemá žádný vliv na hratelnost, tedy není rozdíl třeba ve výdrži, pokud budete hrát za starého dědu, nebo mladého klučinu.

Dosavadní příběh (patrně se bude ještě ve finální verzi lehce lišit) pracuje s dějem, ve kterém se nacházíte na planetě Mars, kde už je určitá komunita kolonistů a funkční základna včetně produkce základních potravin a zdrojů potřebných k provozu základny a k životu na Marsu. Při startu rakety, která připomíná SpaceX Starship, se něco pokazí, raketa dopadá zpět na odpalovací rampu a následuje mohutná exploze. Exploze zničila základnu a je namístě okamžitá evakuace, nastává chaos a boj s časem. Jediná úniková raketa náhle opouští Mars, bez vás, naštěstí je ale ve vaší blízkosti samostatný únikový modul, s jehož pomocí se pokusíte vystartovat do vesmíru a zachránit si tak život. Modulu se bohužel nepodaří opustit atmosféru Marsu a vy tak padáte zpět na rudou planetu. Tak začíná váš příběh a cesta za dobrodružstvím a bojem o přežití.

Ještě že existují záchranné moduly

Modul vám stejně jako ve většině podobných titulů slouží jako výchozí bod, který nabízí základní vybavení a zdroje do začátku. Mars je nehostinné a nebezpečné místo a není čas otálet, i když procházka po rudé planetě, zvláště v noci, působí bezesporu romanticky.

Titul obsahuje režim kampaně, volnou hru a tutorial, který je poměrně obsáhlý a dělí se na několik kategorií. Tutorial rozhodně doporučuji, hra samotná vás však staví nejdříve ke spuštění kampaně, a to hlavně kvůli příběhovému úvodu.

Hlavní premisa se skládá z průzkumu, získávání zdrojů, budování a také zajištění životních potřeb vašeho kolonisty. Jak jsem již zmínil, základní materiál, včetně jídla, vody, kyslíku a různých nástrojů naleznete ve vašem modulu. Zde hodně záleží, jestli hrajete kampaň, nebo volnou hru, a také jakou zvolíte obtížnost.

Jako ve většině podobných titulů začínáte stavět základní infrastrukturu a zajištění přísunu zdrojů potřebných k životu. Musíte si zajistit místo, kde budete trávit čas během chladných nocí na Marsu, potřebujete vybudovat studnu jako zdroj vody a samozřejmě začít s pěstováním jídla. Hodně vám k tomu pomůže i možnost využít některých předmětů ze zničené základny, které můžete povětšinou opravit.

K dispozici je poměrně pestrá škála předmětů, pomůcek a prostor infrastruktury, které můžete vybudovat. Nechybí ani vozítka, kterými se můžete po Marsu prohánět. Dílna není odemčená hned od začátku. Musíte nejprve provést příslušné činnosti, abyste získali výzkumné body, které jsou přiděleny jednotlivým kategoriím.

Zatímco orientace v rozhraní a jednotlivých kategoriích je poměrně přehledná, s využitím různých předmětů je to trochu horší. Samozřejmě máte vrták, brusku nebo svářečku, tady je všechno v pohodě. Jsou zde pak ale nástroje, u kterých prostě budete váhat, k čemu vlastně slouží nebo k čemu se ještě dají použít.

Štěstí přeje připraveným

Occupy Mars: The Game klade důraz na pečlivost, vytrvalost a plánování dopředu. Již jsem zmínil, že Mars je nehostinné místo, na kterém se musíte snažit přežít. Budete se potýkat s nedostatkem potravy, vody, vzduchu či s nízkými teplotami, ale také s písečnými bouřemi, prachovými víry (v originále Dust devils) nebo i s bombardováním meteority, které je obzvláště nebezpečné. Naštěstí je zde mnoho způsobů, jak se připravit dopředu. Budete muset velmi pečlivě svařovat každou součástku nebo třeba zajistit dostatečný počet raket s vhodným palivem do antimeteoritické plošiny.

Mechaniky přežití zkombinované s vlivy, které se mohou na Marsu (dle dostupných informací vědců) vyskytovat, fungují dobře. V určitém okamžiku se nicméně můžete dostat do určitého kolotoče, že se vlastně neposouváte dále, ale snažíte se opravit škody a připravit se na nadcházející bouři, a to ani nezmiňuji nutnost dbát na ochranu před radiací.

Prostředí planety je navrženo opravdu dobře, tedy myšlenka a koncept má rozhodně co nabídnout. Velkou část hratelnosti tvoří průzkum samotné planety. Můžete prozkoumávat rozlehlé prostory rudé planety, a to při hledání nejen minerálů, ale také různých opuštěných základen, kde se nacházejí vzácné materiály. V aktuální fázi hry se i přes všechno výše zmíněné dostanete do fáze, kdy už nebudete mít prostě co dělat. Odemknete celý technologický strom, získáte potřebné plány (blueprinty), zajistíte produkci jídla, vody, postavíte, co je možné, a jste vlastně na konci. Aktuální verze hry nemá zatím žádný hlubší cíl nebo třeba nutnost dát o sobě vědět kolegům, kteří se zachránili v únikové raketě a nachází se nyní na orbitě Marsu.

Occupy Mars: The Game vám servíruje Mars jako na talíři

Vizuální stránka hry je určitým způsobem chaotická. Jsou zde prvky, které se opravdu povedly a dokáží skvěle nabudit atmosféru života na Marsu. Tím, že můžete hrát z pohledu první osoby nebo z pohledu třetí osoby, se některé momenty dosti odlišují. Rozhodně se povedlo střídání dne a noci a následné světelné efekty, případně polární záře, to jsou přesně ty okamžiky, které dodávají Marsu ono kouzlo. Mars je ve své podstatě písečná hornatá planeta a s tím je nutno počítat. I přesto by se však z enginu dalo vytřískat přece jen trochu víc, i taková drobnost, aby po vás zůstaly stopy, by potěšila. Při hře z pohledu třetí osoby si můžete všimnout, že postava spíše jako by plula po povrchu, než se na něm pohybovala. Tento pocit jsem měl v některých okamžicích také při jízdě na čtyřkolce. Vyskytují se zde i různé grafické bugy, kdy třeba těžíte materiál, nerost se rozlomí, zmizí jeho spodní část a zbytek tělesa „levituje“ nad povrchem. Uživatelské rozhraní a práce na vašem příručním tabletu je povedená, včetně znázornění předmětů, i když někdy působí lehce otřepaným staromódním dojmem.

Při větrných vírech, bombardování meteority a v dalších situacích se hra lehce seká i na poměrně silném stroji, takže by to chtělo vyladit optimalizaci.

Ozvučení hry je příjemné, zvukové efekty odvádí dobře svou práci a dokáží upozornit na nebezpečí, případně doprovodit činnost, kterou provádíte. Některé zvuky jsou sice lehce nevýrazné a chtělo by to ještě trošku doladit, není to však nic, co by vyloženě ničilo hru. Je zde taky soundtrack, který dokáže doprovodit atmosféru.

Occupy Mars 1

Occupy Mars: the Game je ambiciózní projekt, který má rozhodně velký potenciál. Jde o poměrně náročný survival simulátor s budováním základny na Marsu, který znázorňuje všechny možné problémy, s nimiž se budou muset kolonisté jednou setkat. Hra má v aktuální fázi mnoho technických nedostatků, i přesto vás však dokáže, pokud patříte mezi fanoušky žánru, zabavit. Pokud však chcete perfektní zážitek, doporučil bych hru sledovat a pár týdnů ještě počkat.

• pestrý strom technologií
  • poměrně mnoho věcí k postavení a vytvoření
  • hratelnost a uživatelské rozhraní