Orcs Must Die! 3 - Cover

Orcs Must Die! 3 – válka nikdy nebyla zelenější

8. 9. 2021
Zdroj náhledu: Robot Entertainment

Počítám, že řada z vás už zná herní sérii Orcs Must Die!, jež skromně začala od nuly zcela z ničeho. Studio Robot Entertainment nestavělo na žádné slavné značce jako Avengers ani si „nepůjčovalo“ tolik nápadů z jiných her. Řekli si, že zabíjet orky je zábava, tak do toho šli se vší vervou. A pravda, cestu měli klikatou a hrbolatou, ale díky štědrosti společností Google a Stadia jsme se dočkali třetího dílu. Otázka je, zda po roce exkluzivity na Stadii stálo čekání za to?

Trošku lepší

Orcs Must Die! 3 lehce rebootuje původní sérii v tom nejlepším slova smyslu. Dostaneme dva nové, mladé a nezkušené protagonisty, kteří musí zastoupit roli těch, co chránili takzvané trhliny dávno před tím, než naši noví strážci věděli, jak se řekne Leviosa, pardon, špatná série. Tím nechci naznačovat, že kouzla a magie se ve hře neobjevují. Ano, objevují, jen v jiném ohledu, ale o tom později. Hra se snaží vyprávět příběh, který není od základů špatný – rozhodně jsem si ho užil daleko více než u Orcs Must Die! 2, kde jsem pomalu nezaznamenal, že nějaký příběh je, ale zpátky ke hře.

You shall not pass!

Pro ty, kdož herní sérii neznají, Orcs Must Die! patří do žánru Tower Defense, ve kterém se snažíme ochránit cíl v podobě nějaké budovy, osoby, nebo v našem případě portálu, před nekonečnými vlnami protivníků, v našem případě běsnících orků. K bránění máte k dispozici důmyslné pasti, ale také artefakty, co vám propůjčují magickou moc, podobně jako hůlky od Ollivandera. Zkráceně řečeno: You shall not pass!

Takže, co ty slíbené novinky?

Novinkou jsou Válečné scénáře (War Scenario), kde se na vás vlny krvežíznivých orků nevalí jen po deseti či dvaceti, ale opravdu po stovkách. Doslova vás zaplavuje horda těchto zelených stvoření se zahnutými zuby nahoru. Ale abyste je odradili, jako každou záplavu podomních prodejců, máte na to dostatečné nástroje, jmenovitě obří trampolínu nebo tornádo. Do Orcs Must Die! 3 přibylo několik nových pastí, některé z předchozích dílů se odstranily, nějaké prošly úpravou a trošku se změnily. Hru to ale nedělá o to horší, právě naopak. Je potřeba vypíchnout, že hra se rozšířila o mód, který značně připomíná žánr roguelike a který přináší nový jedinečný zážitek. Zvolíte si mód, pak se vám dá na výběr nevýhoda a po každém kole se k vaší nevýhodě přidá možnost výhody. Takhle se to opakuje, dokud vás to nepřestane bavit, na mapách, co rotují.

Zbraně, pasti, pasti, pastičky a trošku té magie

V Orcs Must Die! 3 nesmí chybět troška toho bojového arzenálu, který můžete ovládat vlastníma rukama. Vrací se nám tady zbraně jako Blunderbuss, který je velmi účinný na boj zblízka a ve vašich rukou se stává opravdovým nástrojem zhouby! Máme tu také zbraně jako kladivo, které z vás udělá ničící živelné tornádo. Ve hře se vyskytují i magické hole, podobně jako již ve zmíněném světě Harryho Pottera. Magii můžete využít k „oblbnutí“ nepřátel nebo je donutit k levitaci či s ní provádět spousty dalších lstí. Tyto nástroje vám poslouží velice dobře, když vám nevystačí vaše koridory smrti plné nástrah, které budou zaplavovat hordy nepřátel.

Tím se dostáváme k pastem. Pasti jsou zpět, jsou tady a jsou ještě lepší, než kdy byly. Osobně mi nejvíce padl do noty úl, který se spustí ze stropu, na orky sype salvy šípů a po vylepšení nepřátele i zpomaluje zmrazením. A tohle je jen špička ledovce. Každá z pastí má své možnosti vylepšení a rovněž dvě speciální, ze kterých můžete vybrat vždy pouze jedno. Velká rozmanitost pastí a možnost vylepšení, měnící jejich podstatu, nebo dokonce efektivnost, zvyšuje zábavnost hry a je základní substancí žánru Tower Defense.

For the Horde!

Nesmíme zapomenout na nové smrtící pasti při válečných scénářích, kde se na vás valí doslova armáda stovek nelítostných orků. Zuřiví zelení výtržníci se na vás jeden po druhém řítí a z vašeho paláce chtějí udělat vlastní půdu pod nohama. Proto přichází na řadu pasti jako tornáda, obří odhazovací plošiny nebo doslova zástupy lukostřelců, aby vám pomohly tuto masu neposlušných zelenáčů srovnat do latě. Všechno to působí doslova epicky. Procházíte se, zatímco kolem vás lítají orci, a vy si jen užíváte toho pocitu, že vést válku nikdy nebylo tak pohodlnější.

Je to jiné, je to lepší, je to víc orkovější. Pokud jste fanoušky žánru Tower Defense nebo máte prostě jen rádi řežbu orků hlava nehlava, je Orcs Must Die! 3 skvělá hra právě pro vás. Pobaví se zde jak milovníci her, kde ničíte své nepřátele po stovkách a kde se cítíte jako absolutní jednička, tak ti, kdo rádi taktizují a nechají práci díky dobrému plánování za sebe udělat druhé.

Recenzi pro Gaming Professors napsal Bohuslav Majkrzák.

• nový roguelike mód dávající hře dobrou znovuhratelnost
  • válečné scénáře se opravdu povedly
  • velká rozmanitost pastí
  • mapy kolikrát působí jako puzzle než místo na bránění, a to se ne všem může líbit
  • zmizel ukazatel resetu pastí, musíte odhadovat, kdy se past obnoví
  • nekonečné mapy chybí možnost hrát válečné scénáře, což je velká škoda
  • Datum vydání 23.07.2021
  • 0.0

Matyáš Macek

Matyáš přišel o herní panictví s „vietnamkou“, tedy s „fejkovou“ retro TV konzolí z tržnice při hraní Battle City, Contra, Bomberman a dalších retro pecek. Poté následovalo období PS konzolí, GTA 2 počínaje, Duke Nukemem konče. Nyní spíše preferuje hraní na PC a VR, ale na konzole nezanevřel. Nejoblíbenější hrou je Stronghold Crusader. Je studovaným lékařem a kromě hraní je jeho největším koníčkem cestování a posezení s přáteli.