Rainforest

Rainforest – vytvořte pestrou džungli

4. 10. 2023

Kdo by neměl rád deskové hry se zvířátky? V Rainforest od českého vydavatele Dino Toys si právě jednu obří přírodní ubytovnu pro zvěřinec vybudujete. Mimochodem, není to u nás první recenze hry od Dino Toys, na našem webu naleznete i Pirátský Poklad, Red hot silly peppers, Amytis nebo abychom nešli dál od těch zvířátek – Zázraky přírody. Deskovou hru vytvořil francouzský tvůrce Johannes Goupy, jenž už má za sebou tituly Orichalcum, Rauha nebo Elawa. V České republice už vyšlo i dílo Ostrovy titánů. A co to znamená? Že jeho zkušenost ve vytváření her jde v hratelnosti vážně vidět.

Žetonky a destičky znamenají život

Ve velmi hezky nadesignované krabičce, jíž dominuje červený papoušek, je k nalezení spousta pokladů. Základem je jedna větší herní deska. Dále zde máme čtyři desky hráčů (čímž vám naznačuji, že maximální počet hráčů jsou čtyři), jeden žeton dalekohledu, deset žetonů chráněné oblasti, čtyři žetony rozmanitosti, 112 dřevěných žetonů zvířat, 55 destiček džungle a jeden látkový sáček. Obsahu je tedy akorát.

Rainforest má velmi rychlou přípravu. Doprostřed hrací plochy položíte herní desku. Následně roztřiďte destičky džungle podle barvy jejich rubové strany, hromádky promíchejte a položte lícem nahoru na odpovídající místa na hlavní herní desce (pět míst, 55 destiček džungle, jedenáct od každé barvy). Žetony zvířátek dejte do sáčku a zamíchejte je, náhodně poté vyndávejte žetonky, abyste zaplnili místa na herní desce. Neřešte, zda barevně ladí, či neladí. Na hlavní desku následně položte jeden žeton rozmanitosti za každého hráče.

Promíchejte žetony chráněné oblasti lícem dolů a následně vezměte žetony dle počtu hráčů – pět žetonů pro dva hráče, šest pro tři hráče a sedm pro čtyři hráče. Zbývající žetony v klidu dejte zpět do bedýnky s papouškem, po zbytek hry už se nepoužijí. Nyní rozdejte každému jednu desku hráče. Na každé z nich je zobrazeno totemové zvíře a má dvě políčka, kam si hráč může během partie odložit dva žetony zvířat. Následně vyberte prvního hráče, jenž si vezme dalekohled a zahájí hru. Pokud si nejste jistí, koho chcete nechat začít, nechť začne ten, kdo má doma nejfrajerštější zvířátko.

Spousta obsahu, ale hratelnost je velmi jednoduchá

Ve svém tahu si hráč vybere jednu z oblastí na hlavním plánku. Vezme destičku džungle a všechny žetony zvířat stejného druhu či barvy, podle toho, jak se rozhodne. Džungli poté dá na svou mýtinu, tedy oblast, na niž se vejdou maximální tři destičky, a těsně pod vaší deskou hráče. Nyní se umisťují žetony zvířat. Ty můžete položit buďto na džungli na své mýtině, nebo na svou desku hráče, kde jsou také dvě místa. Přebytečná zvířátka jdou zpět do sáčku.

Každá jednotlivá džungle má jednotlivá pravidla dokončení. Někde je jedno zvíře, jinde zase tři. Kupříkladu na některou žlutou musíte dát dvě zvířata jakékoliv barvy nebo druhu a fialové zvíře libovolného druhu. Na modrou zase jedno zvíře libovolné barvy a dva papoušky. Rozumíme si. Vše je vidět na destičce, takže se nemůže stát, že byste nevěděli, jak džungli uzavřít. Jakmile máte podmínky splněné, je zamčená a přesunete ji do svého deštného pralesa.

To je imaginární oblast, kam pokládáte uzamčené destičky jednu po druhé zleva doprava, dokud nevytvoříte čtverec o devíti destičkách (3 x 3). V moment, kdy jsou složeny části pralesa, dohraje se aktuální kolo a hra končí.

Moment, jak v Rainforest poznám vítěze?

Vítězí ten, kdo má nejbohatší džungli, za niž získá nejvíce bodů. První body přinášejí destičky džungle, jež mají v rohu bodovou hodnotu. Body máte ihned, jakmile je džungle součástí vašeho pralesa. Další body jsou za totemová zvířata. Pokud máte na své desce hráče vyznačené nějaké zvíře, získáte za něj bod navíc. Konečně body k součtům jsou za žetony hojnosti a chráněné oblasti.

Na žetony hojnosti a chráněných oblastí jsem lehce zapomněl, protože se Rainforest dá odehrát bez nich. Nicméně žeton hojnosti obdržíte v moment, kdy budete mít v pralese pět barev destiček džungle, poté má každá destička hodnotu dvou bodů, nikoliv jednoho. Je to příjemná nadstavba pravidel, ale velmi riskantní k hraní, ještě jsme snad ani jednou žeton hojnosti nepoužili. Chráněné oblasti vznikají v moment, máte-li v pralese čtyři dílky stejné barvy navazující na sebe hranou, nikoliv rohem. Žeton následně umisťujete na zvolenou destičku barevné řady a může hodnoty až ztrojnásobit. Opět, vzhledem k postupnému vkládání džunglí do pralesa, velmi těžko splnitelné, ale rozhodně hratelnější než žetony hojnosti.

Na závěr je zde snadné počítání bodů a poznání vítěze. Pravidla jsou navíc velmi dobře sepsaná a díky zvýrazňování různých tipů od tvůrců a hromadě obrázků velmi snadno pochopitelná. Nemusíte se tak bát, že byste titul nějakým způsobem nepochopili.

Rozmanitost s příjemnou dobou hraní

Počet hráčů samozřejmě ovlivňuje, jak dlouho budete hrát. Pokud všichni hráči znají pravidla, dá se Rainforest odehrát do příjemných 30 minut. Ve dvou máme rekord 15 minut a rozehrávali jsme další partii.

Co se týče designu, já jsem extrémně nadšený. Určitě máte též zafixováno, že pralesy jsou barevné, rozmanité, kouzelné, magické a plné různých druhů zvířátek. Přesně toho dosáhla i desková hra. Barevnost je neuvěřitelná a rozmanitost také. Je to jako být před skutečným pralesem a jednotlivé obrázky se liší také v detailech. Barvy přesto zůstávají jasné a nikdy si nebudete jednotlivé části pralesa plést. Co se týká žetonů, jedná se o to samé, jasně barevný žetonek s natisknutým zvířátkem. Naprosto perfektní, na hru se nedá vynadívat, protože každá partie je jiná.

Příjemný je i faktor náhody. Můžete být velmistr stratég, ale jestli se vám nepovede nalosovat správnou kombinaci, budou ve hře jen zvířátka soupeřů nebo se zaseknete s destičkami a nebudete moct dál, nenaděláte nic. Snižuje se tím, řekněme, i inteligenční rozdíl mezi hráči. Titul je doporučený od 8+, a chcete-li si skutečně zahrát plnohodnotně, myslím, že minimální věková hranice je o dva roky výše. Ono stejně ty mladší děti si budou pokládat zvířátka halabala barvičky.

Rainforest je jednoduchá a velmi zábavná desková hra. Pravidla jsou velmi dobře napsaná, snadno pochopitelná a deskovka se díky nim stává velmi jednoduše hratelnou. Příjemné grafické vyobrazení a faktor náhody, na němž titul stojí, jsou následně už jen malé bonusy. Včetně jednoho malého easter eggu, který si v titulu budete muset najít sami. Jen mě mrzí, že žetony hojnosti a žetony chráněných oblastí jsou hodně podmíněné a nedají se ve hře skoro použít. Skutečně potřebujete velkou dávku štěstí, abyste tak využili plný potenciál, a to je škoda.

• Krásná vizuální stránka
  • dobře sepsaná pravidla
  • příjemná doba hratelnosti