Stranger Things Obrácený svět – desková hra

Stranger Things: Obrácený svět – desková hra věrná seriálu

26. 10. 2023

Stranger Things: Obrácený svět je kooperativní deskovou hrou inspirovanou velmi úspěšným netflixáckým seriálem. Přenesete na začátek celého příběhu, do osmdesátých let v městečku Hawkins, do děje první a druhé série. Jednoho večera se při cestě domů ztratí chlapec Will Byers a následně dochází k různým nevysvětlitelným událostem. Objevuje se záhadná dívka Eleven s paranormálními schopnostmi, která utekla z experimentální laboratoře. Vžijte se do rolí známých postav, procházejte různými místy v Hawkinsu, shromažďujte informace, předměty a spojence, využívejte schopností Jedenáctky a zachraňte Willa.

Předloha je nad slunce jasná

Obrácený svět je na rozdíl od předchozí čistě karetní hry Stranger Things: Attack of the Mind Flayer plnohodnotnou deskovkou určenou pro dva až čtyři hráče od dvanácti let, přičemž jedna herní partie vám nezabere více než hodinu. O distribuci pro český trh se postaralo vydavatelství Blackfire. Původním vydavatelství je CMON, od kterého jsme recenzovali i další hry, například Blood Rage, Marvel United: X-Men, Marvel Zombies: Odboj superhrdinů či Zombicide: Živí nebo nemrtví. To nám napovídá, co asi tak najdeme v krabici.

Pokud vás jako první v této souvislosti napadly figurky, hádali jste správně. Balení obsahuje sedm malých figurek hlavních hrdinů, jednoho Demogorgona a čtvery demopsy. Řady nepřátel pak ještě v podobě žetonů doplňují dvě dodávky Hlídek. Hned jakmile se na figurky podíváte, vám je jasné, o koho se jedná. Všechny komponenty, grafická ztvárnění a herní události odpovídají své seriálové předloze. Ve velmi dobrém insertu pak nalezneme i jednotlivé karty, další žetony a nesmí samozřejmě chybět ani oboustranný herní plán.

Jak jsem již zmínila, Stranger Things: Obrácený svět vychází ze dvou prvních sérií. Jedna strana herního plánu tak odpovídá sérii první, ke které patří určité karty a postavy nepřátel. Druhá strana představuje sérii druhou, taktéž s vlastními kartami scén, figurkami nepřátel a kartami spojenců. Základní postavy, akční karty, žetony a předměty jsou identické. V obou případech pak herní plán představuje v horní části město Hawkins se specifickými místy pro danou sérii a spodní část obrácený svět. Pro první sérii jsou místa jen obrazem světa reálného, pro druhou se jedná o samostatné tunely, bránu a hnízdo.

Stranger Things Obrácený svět – série 1
Stranger Things Obrácený svět – Demogorgod s Demopsy
Stranger Things Obrácený svět – série 2

Kdo je vaše oblíbená postava?

Na začátku hry si vyberete, za jakou postavu byste chtěli hrát. Každá z nich má určité body pohybu, svou osobní schopnost, která se může hodit, a také přiřazenou stupnici strachu. Na výběr jsou Jim Hopper, Dustin Henderson, Nancy Wheelerová, Lucas Sinclair, Mike Wheeler a Joyce Byers. Figurka Jedenáctky v základu není hratelnou postavou a slouží pouze jako příběhový ukazatel. Nicméně nezoufejte, pokud byste si za ni chtěli zahrát, můžete si stáhnout a vytisknout její promo kartu. Hrdinové i nepřátelé mají stanovené počáteční umístění, každý z hráčů dostane pět akčních karet, na plán se přidají karty spojenců i všechny potřebné žetony a hra může začít.

Pro posouvání na nová místa využíváte své body pohybu. Vlastnosti postav však mají pouze jeden nebo dva. Abyste mohli pokročit dále, je třeba vyložit akční kartu s dostatečným počtem. Na kartách se vyskytují hodnoty od jedné do tří. Mimo to lze na kartě občas vidět symbol vysílačky, ten vám přidává další +1 akční bod, a to v případě, že na vašem místě stojí další přátelská postava. Druhým symbolem, který lze na kartách spatřit, je červený výstražný trojúhelník. Za každý vyložený trojúhelník se vám na konci tahu připočítávají karty scén, které je třeba otočit, a vězte, že vám nepřinesou nic dobrého.

Každé z míst na mapě vám umožní provést rozdílné akce. Někde lze získat karty spojenců, kteří vám přidávají doprovodné schopnosti, jinde zas předměty přidávající vám body k různým akcím. Dále můžete pomoci Jedenáctce, která vám na oplátku dovolí použít jednu z jejích specifických schopností. Tyto dovednosti jsou ve správný čas naprosto neocenitelné, ale můžete je za celou hru použít pouze jednou. Lze prozkoumat laboratoř, kdy při úspěchu si můžete odečíst nějaké ty výstražné trojúhelníky. Můžete získat informace, na dalším místě se zas zbavit strachu, a co je pak nejdůležitější, je akce zachránit Willa.

Abstraktní překonávání sloupců

Akce ve Stranger Things: Obrácený svět jsou buď konfliktní, nebo nekonfliktní. Při nekonfliktní akci stačí na dané pole přijít a následně vyložit takový počet akčních karet, kolik bodů potřebujete. Například chcete-li snížit strach o pět políček, vyložíte karty se součtem pět. Naopak u konfliktních akcí je to složitější a přichází s tím prvek náhody a štěstí. Pro úspěch je třeba překonat sloupec žetonů. Žetony se vyskytují v hodnotách nula až pět a zpravidla jsou ve sloupci dva až čtyři. Pro vítězství musíte vyložit tolik akčních karet, aby součet jejich bodů byl stejný anebo vyšší než žetonů ve sloupci. Díky speciální schopnosti nebo akci informace můžete občas vědět hodnotu alespoň prvního žetonu, zbytek ale netušíte, a je to tedy o náhodě a o tom, jak moc budete pokoušet své štěstí.

Člověk by řekl, proč to tak řeším, prostě vyložím všechny karty a buď to vyjde, nebo ne. Problémem je, že dobírací balíček není neomezený. Jakmile dojdete na konec, posunete Jedenáctku na příběhovém ukazateli, což vede k lízání více karet scén. Pokud vám dojde balíček dokonce potřetí, hra skončila prohrou. Takto pak fungují i souboje s nepřáteli. Pokud váš tah skončí na jejich políčku, musíte se s nimi utkat a jejich sloupec porazit. Jinak zůstane dané pole zablokované. Nepřátele nejde porazit zcela (vyjma schopnosti Jedenáctky), jen je porážkou odsunout jinam. Speciální případ je pak i záchrana Willa. Ten má rozeseté sloupce na několika místech, které musíte postupně vyčistit. Zároveň dané sloupce obsahují speciální žeton Demogorgona, jehož síla může být až osm, podle počtu jeho sloupců. Začínáte na čísle čtyři a porážením nestvůry je můžete pomalu umazávat, zatímco scény vám je zas přidávají.

V případě, že vaše karty neměly stejnou nebo vyšší hodnotu než součet ve sloupcích, přičtete si rozdíl v těchto počtech na své stupnici strachu. Pokud komukoliv z hráčů stoupne strach až maximální hodnotu, hru jste prohráli. Na druhou stranu, pokud prohrajete, můžete jeden náhodný žeton odstranit a následující pokus tak bude lehčí a zároveň budete mít ponětí, jaké žetony se tam mohou nacházet. Pokud si budete chtít zahrát znovu, variabilita je právě v náhodném umístění žetonů, jaké karty vám půjdou pod ruku a které hlavní postavy si zvolíte. Jinak je vše stále stejné.

A co že jsou ty scény?

Na konci každého tahu kohokoliv z hráčů je třeba otočit kartu/y scén. I když si díky schopnostem a laboratoři můžete odečíst všechny výstražné trojúhelníky, počet, u kterého stojí Jedenáctka, musíte odhalit. Vězte, že události nejsou nic příjemného. Vždy budete v napětí očekávat, co se zas proboha stane a jak vám to nabourá plány. Což skvěle napodobuje atmosféru Stranger Things. Karty událostí za vámi budou posílat vaše nepřátele, zvyšovat vám strach, krást Jedenáctčiny schopnosti a další nemilé věci. Začínáte na hodnotě jedné karty za tah, a pokud vám dojde akční balíček, zvyšuje se na dvě karty a poté na tři. Zvítězit tak není vůbec lehké. Čím déle hrajete, tím více balancujete na hraně prohry a doufáte, že si nelíznete tu konkrétní kartu, která by vás dorazila. Nemáte moc času posbírat nejlepší předměty a naverbovat všechny spojence, musíte se do toho opřít a pokoušet své štěstí už zpočátku, jinak se vaše prohry stanou frustrující.

Stranger Things: Obrácený svět je o vzájemné spolupráci a postupném propracování se k hlavnímu cíli, zatímco vám karty scénářů hází klacky pod nohy a znepříjemňují každé kolo. Snažíte se co nejlépe optimalizovat své kroky tak, abyste příliš rychle nevyčerpali své karty a hra se nestala příliš obtížnou. Kvůli tomu jste nuceni riskovat a pokoušet své štěstí, ale zároveň to udržuje dostatečné napětí a tempo, aby desková hra netrvala příliš dlouho. Závěr, tedy jestli prohrajete či zvítězíte, bude zpravidla těsný. Jedná se tak o dobře uchopené téma dostupné široké škále hráčů.

• věrnost své předloze
  • kvalitní celkové zpracování
  • udržování napětí
  • padnoucí insert
  • dva scénáře v jednom balení
  • souboje jsou čistě abstraktní
  • nepříliš skvělá znovuhratelnost
  • někomu by se mohlo zdát příliš obtížné
0.0

Mozkovar index

Náhoda

Téma

Marcela Grázová

Její první herní zkušeností byl pravděpodobně Tetris, avšak v dětství milovala strategické hry a online FPS, či MMO. Nyní už hraje jen singleplayer a díky recenzím objevila široké spektrum zábavných indie her, nad kterými dříve spíše ohrnovala nos. Vystudovaný farmaceut, milovník fantasy & sci-fi knížek a seriálů, náruživý cestovatel a motorkář.