The Life and Suffering of Sir Brante - Cover

The Life and Suffering of Sir Brante – atmosférická vizuální RPG novela

24. 10. 2021
Zdroj náhledu: 101XP

Každý jsme někdy v životě zapřemýšleli nad našimi kroky a nad cestami, které jsme si nevybrali. Z těchto momentů můžeme mít pocit melancholie, ale hra The Life and Suffering of Sir Brante z tohoto pocitu těží a přináší nám uzavřený příběh jednoho člověka. Tato vizuální novela je pochmurnou baladou o osudu jednoho muže, který má možnost změnit chod celé říše. Svými rozhodnutími definujete protagonistu příběhu a postupně se dopracujete ke konci, který vás nechá s otázkou: Nešlo se někde rozhodnout lépe?

Úvod do hry

Hra vás přivítá otázkou: Co určuje osud člověka? Jakmile projdete první scénou a užijete si trochu filozofování, dostanete se k začátku příběhu Sira Branteho. Narodíte se do světa Arknianské říše, ve kterém je život každého člověka definován „údělem“. Pokud jste z ušlechtilé rodiny, vaším údělem je stát se úspěšným člověkem. Ale pokud pocházíte z chudé, prosté rodiny, stojí před vámi těžký život, kterému se jen tak nevyhnete. Rodina Sira Branteho je neobvyklá – jeho otcem je soudce, který se vypracoval na titul šlechtice. Matka je ovšem prostou ženou. Brante má také dva starší sourozence, Stephana, který je vznešený, a Glorii, jejíž úděl je stejný jako matčin. To znamená, že budoucnost Sira Branteho není jistě určena. Už při Brantově porodu přichází hráčova první rozhodnutí. Hra vám rychle vysvětlí svá pravidla – máte sílu vůle, kterou některými rozhodnutími můžete vyčerpat, a máte staty, které se vám budou hodit k odemčení dalších rozhodnutí. Ty vás budou provázet od vašeho narození až do úplného konce. Projdete si dohromady pěti kapitolami: Dětství, Mládí, Adolescence, Klidné roky a Vzpoura. V první kapitole se primárně seznamujete s rodinou hlavní postavy. Postupně se vám odkrývá spletitý svět, ve kterém se příběh odehrává. A po celou dobu hry určujete, jakým směrem se vaše postava bude ubírat.

Zdroj: 101XP

Co si vyberete?

Mohlo by se zdát, že rozhodnutí v první kapitole nebudou tak důležitá. Ale jsou. Nezávisí na nich pouze směr, kterým se bude ubírat příběh – odlišnými rozhodnutími se vyvíjí vaše staty a mění se vztahy k ostatním postavám. Občas vám hra nedá na výběr. Pokud vaše předchozí kroky vedly k nízkým statům, některá rozhodnutí zůstanou zamčená. Pokud je vaším cílem dosáhnout dobrého konce, The Life and Suffering of Sir Brante může být opravdu náročné. Naštěstí jsou způsoby, jak si cestu životem protagonisty zjednodušit. Pokud si nevyberete mód Iron Man, máte možnost vrátit se zpět na začátek kapitoly. Když se vám nelíbí, jakým směrem se příběh a postavy ubírají (což se dost pravděpodobně stane), můžete to zkusit znovu. Zároveň je možnost vidět následky vašich rozhodnutí – zvýšení/snížení statů, změna vztahů s ostatními postavami, nebo třeba smrt protagonisty. I to se může stát, a ne jednou. První tři smrti jsou ovšem pouze „malé“ smrti. Po krátké scéně jste zpátky, živí a zdraví, a můžete pokračovat v příběhu. Ale jakmile zemřete počtvrté, čeká vás Pravá smrt a neodvratný konec hry.

Zdroj: 101XP

Soudce, kněz nebo povstalec

Hra směřuje k třem základním koncům. Cestu si vybíráte už od první kapitoly – pomalu směřujete ke scéně, kde rozhodnete o své budoucnosti. Můžete se stát soudcem a jít ve šlépějích svého otce a děda, můžete být součástí inkvizice jako kněz nebo se můžete připojit k tajnému povstání. Toto rozhodnutí přichází na konci třetí kapitoly. Pokud byste měli chuť hru projít vícekrát a odehrát všechny konce, první kapitoly se nebudou moc lišit. Přesto The Life and Suffering of Sir Brante vybízí k tomu, abyste příběh zakusili z více stran.

Postavy

Skvěle napsané postavy a strhující scény určitě motivují k tomu, na hře strávit více hodin. Osudy postav vás nenechají chladnými. Rychle si k nim najdete cestu – některé si okamžitě oblíbíte, jiné budete navěky nenávidět. V intimní první kapitole poznáte vaše nejbližší. Můžete stát za vaší bezbrannou sestrou Glorií a matkou Lydiou, nebo následovat domýšlivého bratra Stephana, který kráčí ve šlépějích svého ušlechtilého otce a děda. V pozdějších kapitolách se seznamujete s novými tvářemi a stále se vám zvětšuje dlouhý list jmen, která mohou nějakým způsobem promluvit do života protagonisty. Může jít o přítele z dětství, o první lásku, o známosti z hlavního města nebo o postavy, které potkáte pouze v některých větvích příběhu.

Zdroj: 101XP

Hudba a vizuální stránka

Předností této vizuální novely je samozřejmě napínavý, dobře napsaný příběh. Spoustu chvály si ale zaslouží i hudba, která vás svými tóny doprovází po spletité a strastiplné pouti, a také monochromatické obrázky. Jejich styl je úsporný a minimalistický, ale dokáží perfektně zachytit atmosféru Arknianské říše. V čem hra trochu pokulhává, jsou scény mezi kapitolami. Každá část příběhu je uvedena krátkým animovaným klipem. Jednoduchý vizuál je krásný, problém je však v dabingu. Herec, který v první osobě namlouvá tyto scény, je kvalitou o několik tříd níž vůči zbytku celé hry. Tento fakt trochu snižuje zklamání z toho, že celý text musíte číst a žádné postavy nejsou namluveny.Kromě tohoto citelného minusu je hra ve finále až moc náročná. Pokud vědomě míříte ke specifickému konci, obrňte se trpělivostí. Vysoké nároky na staty vaší postavy pro určité konce a nepředvídatelné eventy v posledních scénách vám mohou pěkně vypálit rybník. Celá hra je napsána v angličtině, popř. v ruštině.Pokud máte chuť zkusit žánr vizuálních novel nebo se jedná o vaši oblíbenou záležitost, rozhodně tuto hru vyzkoušejte. Nabízí zhruba osm hodin až deset hodin strávených životem člověka, kolem kterého se otáčí spousta zajímavých postav a situací.

Zdroj: igdb

Hra The Life and Suffering of Sir Brante dokáže skvěle skloubit prvky RPG s žánrem vizuální novely a vytváří zážitek, který budete chtít prožít znovu a znovu. Příběh stojí na výborně napsaných postavách a na propracovaném, drsném světě. Minusy v podobě špatného dabingu a náročnosti hry sice kazí celkový pocit, ale kvalitní gameplay a napínavé vyprávění z této hry dělá důstojný kousek, u kterého můžete klidně strávit desítky hodin.

Recenzi pro Gaming Professors napsal Adam Kaprál

• napínavý a emotivní příběh
  • skvělé postavy