Velkoměsto: Rozšířené vydání – prostě mi to nevychází

23. 11. 2023

Zažili jste už někdy ten pocit, kdy jste si strčili deskovou hru do kapsy, prošli s ní řeku, přeplavali oceán, přebrodili bažinu, projeli metro a nakonec ji donesli do svého klubu, vytáhli z kapsy a krabičce se vůbec nic nestalo? Já také ne. Nicméně Velkoměsto: Rozšířené vydání je tak malé a roztomilé, že jej můžete mít všude s sebou. Tvůrci Danny Devine, Paul Kluka a Steven Aramini se s jeho tvorbou skutečně zapotili, než jej k nám dovezl vydavatel REXhry (Vesnička, Momidži, Pod hvězdami), a já vám hned řeknu proč.

Tolik utrpení pro něco tak malého…

Nedalo mi to, a samozřejmě jsem si tohoto giganta musel přeměřit. Délka 12,5 centimetrů, šířka 9,5 centimetrů. Určitě si nyní říkáte, co krabička s krásným jemným vizuálem města může asi skrývat? Povím vám to a budete úplně v šoku. Návod a třicet dva karet. Nic víc, nic míň. Velikost odpovídá skvěle herní době, která je přibližně do patnácti minut podle toho, jak moc jste šikovní.

Systém hry se následně mění podle toho, jak moc chcete hrát rozšířenou edici. V té základní stačí pouhých osmnáct karet. V případě rozšíření už upravujete varianty. Čtyři karty navíc přináší Dálnice, Staveniště a Pláže. Varianta Zajímavosti přidává jednu kartu s odborníky a má oblíbená jménem Ničitel zase super modrého veleještěra plivajícího oheň. Hra se dle vybrané verze upravuje. My se společně podíváme na základní hru, abyste měli lepší představu, co vás čeká.

Každá karta má na sobě čtyři obdélníky neboli městské bloky. Ty znázorňují různé zóny, konkrétně obytnou (barva oranžová), komerční (barva modrá), průmyslovou (barva šedá) a park (barva zelená). Pouze pár z nich má na sobě ještě části silnic. U některých jsou na rubu viditelné bodovací podmínky. Ty budou platné v průběhu celé hry. Podmínky ostatních karet ve hře neplatí. Každá bodovací karta má v levém horním rohu uvedené speciální číslo, jež udává počet bodů, kolik musí hráči dohromady překonat, aby zvítězili. Výsledek je tedy o kooperaci.

Velkoměsto: Rozšířené vydání - toto nikdy nepostavíte
Velkoměsto: Rozšířené vydání - podmínky bodování

Velkoměsto: Rozšířené vydání přináší město snů

Začínající hráč dostane do ruky tři karty, ostatní hráči po jedné. Karty na ruce byste neměli ukazovat. Zbytek tvoří doplňovací balíček, na němž je vrchní karta vždy stranou s bloky vzhůru. První karta se položí do středu hracího pole a následně se začíná budovat město.

Ve svém tahu musí hráč umístit kartu tak, aby alespoň jednou stranou sousedila s územím, s již umístěnými kartami, nebo může nově umístěnou kartou překrýt jedno či více stávajících území. Karta se nesmí vsunout pod již umístěné karty (překrýt se může, podstrčit ne). Také nesmí sousedit pouze rohy. Jakmile je karta položena a hráč už nemá co dalšího udělat, posune karty spoluhráči, ten si dobere z dobíracího balíčku další a hraje on. A takto dokola. Cílem je stavět tak, aby všech patnáct karet přineslo co nejvíce územních bodů. Spolupráce je doporučena, ale karty odhalovat nesmíte.

Velkoměsto: Rozšířené vydání  má naprosto geniálně vyřešená pravidla, a i manuál vám dává nápovědy, jak si počin usnadnit nebo zkomplikovat. Neuvěřitelně se mi líbí, že jsem ohledně tohoto problému nemusel prokazovat vlastní iniciativu. Kupříkladu automaticky doporučuje lehčí variantu hry, kde se nestrhávají body za silniční daň, nebo vám nabízí těžší verzi, kde se počítá pouze jedna zóna bloků. Extrémně jednoduchá hratelnost. V závěru mě překvapila, jak je až geniální, a to je zde ještě sólo varianta.

Když je definitive edition v kapse

Nejspíš se za to musím i předem omluvit, ale skutečně mě až šokuje, jak se Velkoměsto: Rozšířené vydání vejde do kapsy. Karetku zdobí i velmi krásný a jednoduchý design, který si musí získat srdce úplně každého. Už jen tím, že obsahuje hned několik rozšíření. Vizuál mě ohromuje nejen svými barvami, ale i tím, jak je nenásilný. Nechci říct, že jsou odstíny vybledlé, ale jsou jemné, měkkoučké a uklidňující. Když je vidíte, cítíte se jako Buddha na obláčku. V pohodě a v klidu.

Něco karetní hře vytknout bylo velmi složité, než jsem konečně na něco kápnul. Velkoměsto: Rozšířené vydání je logická hra na přemýšlení. Pro fanoušky těchto počinů se bude jednat o poklad. Já se ale naposledy takhle zapotil u Rychlé 8. Lidé, kteří nemají rádi logické hry, tak narazí do zdi, a ačkoliv je mi to líto, Velkoměsto: Rozšířené vydání si je rozhodně nezíská. Nakonec ještě maličkost. Karetka je pro děti od osmi let. Vzhledem k bodovacím podmínkám to nevidím reálně. Od desíti prosím, ale osm let je skutečně málo.

Velkoměsto: Rozšířené vydání je skvost na cesty, kterému se horko těžko něco vytýká. Jednoduchá hlavolamová hra, při níž si můžete skvěle popovídat s kýmkoliv, zahrát ji kdykoliv a především přenést kamkoliv. Ve své definitivní edici se jedná o karetku, která se dá hrát neustále dokola a nikdy neomrzí. Navíc je podtržena krásným jemným designem. Reálně tak narážíme především na to, že se jedná o počin, který není pro všechny, a především ne pro mladší ročníky.

• vejde se do kapsy
  • skvělý čas odehrání
  • více než pět herních variant