Construction Simulator - náhled

Construction Simulator je nejlepší stavební simulátor posledních let

13. 11. 2022

Světe, div se. Není snad měsíce, kdy bychom si v naší redakci nezhodnotili nějaký ten simulátor. Ačkoliv jsem měl možnost hrát již velké množství různých typů simulátorů, jen několik z nich mě dokázalo vyloženě zvednout ze židle, abych si řekl „jo, tohle je jeden z nejlepších simulátorů, co jsem kdy hrál, a že jich teda bylo“. Jen ve zkratce, vyzkoušet jsem mohl například Lawn Mowing Simulator, Road Maintenance Simulator, Winter Resort Simulator: Season 2, Bakery Simulator, sérii TramSim a mnoho dalšího. Jak tedy vidíte, se simulátory mám již velkou zkušenost, a proto nezbývá nic jiného než své zkušenosti dále rozšířit.

Dnes se podíváme na novinku v podobě nového dílu Construction Simulator, který by se tak trochu dal nazvat restartem série, jelikož oficiálně nenese žádnou číslovku. Poslední díl pro počítače vyšel již v roce 2015 a od té doby jsme se dočkali jen ne moc povedeného Construction Simulator 3, který byl ale primárně určen pro konzole a mobily a velký úspěch nezaznamenal. Nejnovější díl by však měl pošramocenou minulost napravit, a proto se na něj detailně podíváme i my. Jak se Construction Simulator povedl, vám ukáže naše dnešní recenze.

V Evropě i Americe podruhé

Říkáte si, že jste tento podnadpis už někde slyšeli? Ano, bylo to u hry Bus Simulator 21, shodou okolností opět pod záštitou vydavatelského studia Astragon. Jestli je zasazení do lokalit čistě náhodné, nebo ne, vám nepovím, každopádně si i v Construction Simulator můžete vybrat ze dvou lokací. Každá lokace má samozřejmě svá specifika a nabízí odlišné mise, tudíž si můžete být jisti, že vás hra ani po čase svou náplní neomrzí. Co možná trochu postrádám, je přepínání mezi jednotlivými lokacemi. To stejně jako u Bus Simulatoru 21 nelze, a pokud byste náhodou chtěli chvíli strávit v Evropě a chvíli zase v Americe, musíte si rozjet dvě kampaně zároveň. To naštěstí lze, jelikož titul nabízí možnost až tří uložených pozic najednou.

Co se týče rozličnosti lokací, v té evropské se ocitnete v nádherné městské oblasti Německa. Americká mapa si zase vzala na paškál pouštní oblast USA, zřejmě inspirovanou západní částí Spojených států amerických. Jelikož můžeme Construction Simulator označit tak trochu i za open world, je dobré si říci také něco o rozloze map. Ty jsou na poměry tohoto typu simulátoru úctyhodné a v každé z nich naleznete několik částí. Evropská mapa, na níž jsem hrál primárně, nabízí celkem třináct částí – snad jsem to spočítal správně – a americká jde v podobných šlépějích. To je opravdu skvělé číslo a jde vidět, že nálepku „open world“ může nést opravdu jakákoliv hra. Světe div se, může to i fungovat, což je případ právě nového Construction Simulator. Herní svět na vás bude působit opravdu otevřeně a věřte, že si jeho zpracování a krásy velmi rychle oblíbíte.

Zdroj: Astragon

Vlastní stavební firma s licencovanými stroji

Herní obsah v Construction Simulator můžeme rozdělit na tři části. Tou první je tvorba vlastní firmy a vaší postavy, která na mě působila tak nějak standardně. Není nijak přehnaně detailní, ale ani ne úplně základní. Vaší postavě totiž můžete kromě klasického pohlaví apod. vybrat i například barvu helmy, ochranné brýle a další specifické věci, co se stavařinou úzce souvisí. Posléze si pojmenujete i svou firmu. Co rozhodně musím vyzdvihnout, je obrovská cedule s nápisem vaší firmy, na které stojí váš skutečný název. Je to bezpochyby zajímavý aspekt, který hře dodává na autentičnosti.

Po vytvoření vaší postavy a firmy si už vyberete jen lokaci a hurá na stavbu. V první řadě absolvujete detailní tutoriál, který vás naučí potřebné základy. Mohu říci, že tutoriál je opravdu detailní a skvěle zpracovaný tak, aby hraní pochopili i absolutní nováčci, kteří s touto sérií ještě nikdy nepřišli do styku. Vysvětlování a učení se vám zabere pár hodin, tudíž mějte při hraní trpělivost, titul se vám posléze odvděčí absolutní volností. To je ta třetí část, která se vám odemkne po absolvování tutoriálu. K dispozici budete mít nepřeberné množství zakázek, samozřejmě se vše odvíjí od toho, jak moc pokročilá firma jste. Ze začátku budete dostávat jen takové obyčejnosti, jako je běžná oprava silnic, chodníků či poškozených domů. Jakmile však rozšíříte vaši firmu, dostane se vám opravdu zajímavých nabídek od stavby dálnice až po luxusní sídlo za několik milionů.

K dispozici máte samozřejmě velké množství strojů, které jsou navíc licencované. Nutno dodat, že na licencích se v novém Construction Simulator nešetřilo. Nalezneme zde známé značky, jako jsou Liebherr, MAN, STILL, Bobcat, Kenworth, Scania, MEILLER, DAF nebo SCHWING či BOMAG. Nabídka je tedy opravdu pestrá.

Zdroj: Astragon

Stavění je neskutečná zábava

Co se týče samotné hratelnosti, tu bych označil za takový standard. Naučit se ovládat jednotlivé stroje není nic složitého a díky výše zmíněnému tutoriálu to zvládne i opravdový začátečník. Co mi ale přišlo malinko podprůměrné, je fyzika některých vozidel. Samozřejmě chápu, že se v tomto případě nejedná o žádný truck simulátor, ale například jízda tahačem mi přišla v některých ohledech nezáživná. Převážet stavební stroje však na místo určení musíte, a pokud chcete využít co největší autentičnost, je potřeba tuto nezáživnou jízdu jednoduše překousnout. Kdybyste však náhodou neměli ty nervy, můžete využít rychlého cestování, které vám úkony dokáže značně ulehčit.Mnohem zábavnější je nicméně samotné ovládání stavebních strojů a stavění zároveň. To na jednu stranu není tak repetitivní a hlavně je o něco složitější než jízda dopravními prostředky. V některých chvílích musíte být k mačkání kláves opravdu citliví a jednotlivé úkony pečlivě plánovat. Ze začátku můžete mít pocit, že je ovládání až příliš citlivé, nicméně se většinou všechny úkony po čase dokážete naučit a ze zvláštního pocitu se rázem stane neskutečná zábava, což je možná ten hlavní a nejlepší aspekt celé hry. Stavění vývojáři zpracovali opravdu na jedničku a v některých chvílích budete mít pocit, jako byste na nějakém tom staveništi skutečně byli. Za mě se po hratelnostní stránce jedná o nejlepší stavební simulátor, jaký jsem kdy hrál, a to i v rámci celé této série. Celou hru navíc můžete hrát také v kooperaci s celkem čtyřmi hráči, což je bezpochyby skvělé.

Zdroj: Astragon

Vizuální stránka je na dobré úrovni, ovšem s technickými neduhy

Po vizuální stránce mohu nový Construction Simulator označit za překvapující. Samozřejmě nečekejte žádné grafické orgie, nicméně zpracování lokací, prostředí, vozidel i například jejich interiérů je na výborné úrovni. Možná se v rámci her od Astragonu jedná o to nejlepší, co kdy tato společnost produkovala, i s ohledem na Bus Simulator 21, jehož vizuální zpracování taktéž nezklamalo.

Vše má ale své plusy a minusy, Construction Simulator nevyjímaje. Ačkoliv jsem titul hrál na RTX 3060, Ryzenu 5 3600 a 16 GB RAM, nedokázal jsem žádným způsobem eliminovat propady fps, a v některých chvílích dokonce i padání hry na plochu. Toto se stávalo docela často, a to i při drastickém snížení detailů. Hra by rozhodně chtěla ještě vyladit, jelikož průměrné snímky za vteřinu se pohybovaly jen okolo 35–40, což je zatraceně málo. Nyní už jsme se dostali na závěr naší recenze, pojďme se tedy vrhnout na naše závěrečné hodnocení.

Construction Simulator mě dokázal v mnoha ohledech překvapit i více, než jsem osobně čekal. Po nepříliš povedeném minulém díle, určeném pro konzole a mobilní zařízení, si série dokázala reputaci napravit a bez nějakých dalších řečí kolem mohu nový díl označit za nejlepší stavební simulátor posledních let. Škoda jen nepovedené technické stránky, kterou, doufejme, vývojáři časem opraví. Za nás, za Gaming Professors, si Construction Simulator odnáší osm bodů z deseti.

• detailně zpracovaný tutoriál
  • hromada licencovaných strojů
  • stavění je neskutečná zábava