Dominion Pobřeží – desková hra

Dominion: Pobřeží – mořské dobrodružství

23. 1. 2024

Dominion: Pobřeží je prvním samostatným rozšířením pro populární deskovou hru Dominion. K jeho zahrání tak budete potřebovat základní hru nebo Dominion: Intriky. Dominion: Pobřeží totiž obsahuje 26 nových karet království s mořským tématem, které je potřeba doplnit kartami peněz, vítězných bodů a případně kleteb. Všechny přítomné karty království se pak dají kombinovat jak se základní hrou, tak s jakýmikoliv dalšími rozšířeními. Toto rozšíření vyšlo již v roce 2009, nicméně nyní vydavatelství Albi, udělalo dotisk. Dominion: Pobřeží umožní využívat nové strategie a taktiky, a to především díky novým oranžovým kartám s dlouhodobým efektem a dalším originálním kartám, které si představíme později.

Základní pravidla deskové hry Dominion

Před představením novinek si připomeneme základní pravidla deskovky Dominion, která jsou v Pobřeží stále stejná. Dominion je karetní hra založená na principu tvorby svého vlastního balíčku. Na začátku má každý několik karet s penězi a vítěznými body, s jejichž pomocí postupně ve svém tahu nakupuje další karty: akční, peněžní, s vítěznými body. Každé kolo si lížete pět karet ze svého dobíracího balíčku a standardně můžete zahrát jednu akční kartu, která vám umožní provést další různorodé akce, díky nimž se dá vytvořit velkolepé kombo. Poté můžete v případě dostatku peněz provést nákup. Nakonec všechny využité i nevyužité karty odhodíte, líznete si nových pět karet a hraje soupeř. Hra končí, když dojdou karty provincií nebo tři balíčky karet království. Poté si všichni spočítají karty s vítěznými body, a kdo jich má nejvíce, vyhrál. Více se můžete dozvědět v recenzi deskové hry Dominion.

Dominion: Pobřeží představuje nové typy karet

Zpátky ale k Dominion: Pobřeží. Hlavní novinkou jsou karty se zmíněným dlouhodobým efektem, kterých tu je osm. Tyto karty vám při zahrání poskytnou určitou výhodu ihned a pak ještě jednou ve vašem následujícím tahu. Během fáze úklidu je tedy nezahazujete a ponecháváte je vyložené. Jednoduše je odlišíte díky jejich oranžové barvě. Například obchodní loď vám umožní v tomto i následujícím tahu využít dvě mince navíc. Je zde také výrazná karta taktika, která vám po odložené všech stávajících karet umožní v příštím tahu si dobrat pět karet navíc a získat i dodatečně jeden nákup a jednu další akci. Díky těmto kartám můžete více plánovat dopředu a efektivněji využívat své zdroje.

Další novinkou jsou karty s embargem, které vám umožní ovlivnit nákup soupeřů. Když zahrajete kartu Embargo, můžete si vybrat libovolnou kartu ze společné zásoby, na niž položíte příslušný kovový žeton. Pokaždé, když si ji pak někdo koupí, musí si s ní vzít i jednu kartu kletby. Tímto způsobem ztěžujete soupeřům získání důležitých karet nebo jim znehodnocujete balíček.

Dominion Pobřeží – akční karty
Dominion Pobřeží – karty s dlouhododbým efektem

Speciální karty s destičkami

V krabici Dominion: Pobřeží kromě klasických karet nalezneme zmíněné kovové žetony embarga a také kovové mince. Což hodnotím naprosto skvěle, protože kovové komponenty si standardně musíte dokupovat zvlášť nebo jsou jiným způsobem exkluzivní. Tyto mince pak patří k jedné ze tří speciálních karet doplněných o větší kartonové destičky, sloužící k odkládání věcí. Konkrétně se v tomto případě jedná o kartu pirátské lodi, jejímž zahráním můžete soupeře připravit o jejich karty peněz, získat kovové mince na onu destičku a později je přeneseně využít k nákupům.

Druhou kartou s destičkou je Domorodá vesnice, díky které na destičku můžete postupně odkládat karty a v jiném tahu si je všechny vzít do ruky a zahrát je. Poslední, třetí kartou je pak kombinovaná karta Ostrov, která vám sama o sobě přidá dva body, ale zároveň s jejím vyložením můžete na destičku odložit libovolnou další kartu z ruky. Díky Ostrovu se tak můžete zbavit bodovacích karet, které při hře překáží, a zároveň je na konci hry zabodovat.

Poslední zajímavou kartou, kterou si ještě dovolím zmínit, je Pašerák. Ten vám umožní si zadarmo ze společné zásoby vzít jakoukoliv kartu až do výše ceny šesti mincí, kterou váš soupeř v předchozím tahu získal. Takto se dá zpočátku dost ušetřit. Samozřejmě Dominion: Pobřeží nabízí další řadu různých karet, ty ale už budete muset objevit sami.

Nepadnoucí insert

Nyní se dostáváme k insertu celé krabice, který je zcela identický se základní hrou. Říkáte si, jak může stejný insert pasovat pro jinou hru? No, blbě. Některé karty království v širších přihrádkách původně určených pro karty peněz, kterých je hodně, trochu poletují. Naopak část přihrádek pak zůstává zcela prázdná a destičky k novým kartám, které jsou větší, nezasadíte nikam. Ve výsledku jsou tedy tyto destičky položené nahoře přes prázdné přihrádky a do prázdného prostoru pod nimi můžete aspoň umístit kovové žetony embarga a mincí, které svou přihrádku také nemají. Insert je tak sice svým způsobem funkční, ale zároveň dost hloupý. A to ani nemluvím o tom, že zmíněné destičky de facto při hře nutně potřeba nejsou a dá se zcela dobře hrát i bez nich. Jsou jen takovým pěkným ilustrovaným doplňkem.

Dominion: Pobřeží je skvělé rozšíření pro všechny fanoušky Dominionu, kteří hledají nové výzvy, více variability a zpestření. Díky novým dlouhodobým kartám a možnostem některé karty ze svého balíčku dočasně odložit se nabízí nové cesty a strategie hry. Žetony embarga a mincí zase přinášejí více interakce mezi hráči. Jednotlivé karty jsou výrazně tematicky zaměřené, dobře zpracované a ladí s grafikou a příjemnými ilustracemi zachovávajícími styl základní hry.

• kovové mince a žetony embarga
  • nové typy karet s vlastními mechanismy
  • zlepšení interakce mezi hráči
  • stejný insert jako u základní hry, který se sem úplně nehodí
0.0

Mozkovar Index

Téma

Marcela Grázová

Její první herní zkušeností byl pravděpodobně Tetris, avšak v dětství milovala strategické hry a online FPS, či MMO. Nyní už hraje jen singleplayer a díky recenzím objevila široké spektrum zábavných indie her, nad kterými dříve spíše ohrnovala nos. Vystudovaný farmaceut, milovník fantasy & sci-fi knížek a seriálů, náruživý cestovatel a motorkář.