Enshrouded AR

Enshrouded – tajemství mlhy

13. 2. 2024
Zdroj náhledu: igdb.com

Mlha, jak ji známe popsanou v učebných knihách, tedy oblak ležící bezprostředně nad plochou, omezující viditelnost, jenž vzniká kondenzací vodní páry v přízemní vrstvě vzduchu, je nedílnou součástí přírody. V dávných dobách civilizace přikládaly mlze daleko hlubší význam. Staří Řekové ji (mlhu) označovali jako „Závoj klamu“, stvořený lstivým bohem Hermem, aby zakryl činy zlomyslných duchů známých jako „Podvodníci“, kteří mlhu využívali pro matení smrtelníků ve svých lstivých nekalostech. Římané pak nazývali mlhu podle boha, jímž byl Mars. „Marťanská mlha“ byla podle legend ovládána mytickými bytostmi, jež dokázaly manipulovat s molekulami vody, čímž rozhodovaly o životě a smrti, protože základem života je voda. Enshrouded je 3rd person RPG s prvky survivalu, které využívá faktor mlhy jako jeden ze základních pilířů celé hry.

Dragonborn, tedy Flameborn

Kdysi dávno přinesl tajemný poutník lidem Embervale úchvatný dar. Elixír. Byl to lék, požehnání, zbraň. Kdysi ukrytý Prastarými Antiky, nyní byl osvobozen. S ním přišla moc, nedůvěra a touha po větším množství. Lidé vykopali studny, aby mohli elixír pohodlně vysávat ze zdroje, aby ukojili svou neutuchající žízeň. To rozrývalo zemi i lid mezi sebou navzájem. Elixír a krev, kapka za kapku. Z hlubin Studny se však do Embervale vplížila nečekaná kletba – plášť zvaný Shroud, ničivá mlha, která se snažila vše rozprášit a pohltit. Tváří v tvář svému pádu se lidé a Prastaří Antikové spojili, aby stvořili Plamenné, již mají moc očistit zemi od mlhy. Ty jsi Flameborn a nyní nadešel tvůj čas. Probuď se!

Enshrouded je craftingové RPG z pohledu třetí osoby se survival prvky, které se odehrává v rozsáhlém fantasy světě zvaném Embervale. Titul je momentálně ve fázi předběžného přístupu a stojí za ním vývojáři ze studia Keen Games, kteří jsou i vydavateli.  

Země říše Embervale jsou sužovány nebezpečnou mlhou, v níž je možné přežít jen po určitý čas, než vás pohltí, tedy zabije. Mlha je ústředním tématem a prvkem příběhu v Enshrouded, a je tak důležitou mechanikou celé hry. Jako zmíněný Flameborn se probouzíte do tohoto fantasy světa, abyste odkryli pozůstatky zaniklých kultur, prozkoumali různé biomy a také naverbovali přeživší NPC ve snaze být mlze (a všemu, co ukrývá) rovnocenným protivníkem.

Enshrouded je kombinací několika oblíbených herních žánrů

Jak jsem již naznačil, Enshrouded kombinuje několik oblíbených herních žánrů. Jde o RPG s prvky survivalu z pohledu třetí osoby, se stavební mechanikou voxelů. Nejedná se o tvrdou survivalovou hru ve stylu SCUM nebo This Land Is My Land. Survival je zde zahrnut (prozatím) pouze bonusy za spánek, přístřešek, teplotu táborového ohně, a tedy i pohodlí.

Další na řadě je RPG prvek, který zastupuje poměrně rozsáhlý vývojový strom dovedností. V tom se můžete rozvíjet bez omezení na jednu hlavní větev nebo povolání. Pokud budete chtít, můžete kombinovat magii s bojem na blízko či plížením, střelbu z luku nebo se stát obratným mistrem blokování a úskoků. Samozřejmě že musíte jít vždy postupně, tedy na každou specializaci máte nejdříve výstupní bod, a postupně si odemykáte nové speciality, které se dělí na pasivní a aktivní dovednosti. Aktivní dovednosti pak můžete používat během soubojů, ale k soubojům se ještě dostanu.

Prvkem, který je s žánrem RPG a survival spjatý, je sběr surovin a stavebního materiálu. Svět, nebo lépe řečeno prostředí, ve kterém se Enshrouded odehrává, můžete přetvářet podle svého. V tomto ohledu je vidět silná inspirace hrou Valheim. Můžete kopat tunely ve skále nebo si zahrát na přátele z Vietkongu a udělat si krysí tunely v zemi. Výbuchy pak děláte hezké krátery a nechybí ani sběr kytiček, lov zvířátek nebo kácení stromů. Tunely jste si sice mohli v předběžném přístupu dělat i v titulu Subnautica, v plné verzi hry ale autoři tuto možnost zavrhli. K přeměně některých surovin a materiálu vám pak pomohou NPC, která stejně po jejich probuzení můžete naverbovat a vyvolat.

Pomyslným závěrečným prvkem je stavba základny. Nemusí se tedy konkrétně jednat o základnu, ale stejně jako v případě tunelů jde o výstavbu obydlí. V tomto ohledu se Enshrouded může opravdu pochlubit skvělou mechanikou voxelů, což znamená již výše zmíněnou manipulaci s částmi světa. Můžete kopat a získat tak hlínu, opracovat kameny na kvádry, kácet stromy na dřevo a začít pokládat základy vašeho obydlí. Je čistě na vás, zda budete mít prostý kamenný domek, chýši, nebo luxusní hrad plný dekorativních prvků, které hra zahrnuje. V tomto ohledu je nicméně znát předběžný přístup, v němž se titul nachází, protože stavba budovy, tedy práce a následné správné umístění vhodného materiálu, vyžaduje trpělivost. Pokud pracujete s cihlami a stavíte si baráček hezky od základů, tak to celkem jde. Když ale přijde řeč na střechu, už to chce opravdu fištrón a správně stavební prvky navazovat a spojovat. Spojení nebo položení stavebního prvku na správný dílek pak zapříčiní, že se materiál změní. Jako příklad mohu zmínit navázání třech a více kamenných bloků, které poté vytvoří hezkou stěnu, nebo vhodné navázání dřevěné střechy, která se po správném navázání spojí v hezky vypadající útvar. Chce to však již zmíněnou trpělivost.

Otevřený svět Embervale

Masivní svět, v němž se Enshrouded odehrává, je plně otevřený (tedy pokud dokážete odolat silným monstrům v určitých lokacích). Svět je rozdělen na oblasti, z nichž první, Ancient Spire, je výuková, a vy se tak seznámíte s hlavními principy a mechanismy hry. Jsou zde hlavní úkoly i mnoho vedlejších, které můžete plnit buď sólo, nebo v celkovém počtu 16 hráčů v kooperativním režimu.

Úkoly jsou různorodé a dá se říci, že vás ze začátku opravdu vedou hrou krok po kroku. V pozdější fázi se však budete vydávat hlouběji do oblastí Shroudu, kde budete svádět souboje s nelítostnými bestiemi.

Tím se dostávám k soubojovému systému, který bych přirovnal ke kombinaci Risen či Gothic s určitými prvky série soulslike her, tedy s úskoky. Máte mechaniku úderů s klasickými zbraněmi na blízko, blokování a odrážení. K tomu je zde i možnost sesílat kouzla s pomocí magické hůlky nebo střílet z luku. Typy zbraní mění způsob, jakým útočíte, a jak utrácíte body ve stromu schopností, můžete získat i další bojové pohyby. V konečném výčtu je však soubojový systém s ohledem na dnešní dobu chudý na move set a skládá se z běžných pohybů bez možnosti komb nebo navazujících útoků.

NPC v podání běžných nepřátel se vás snaží jednoduše roztrhat, rozsekat nebo rozstřílet z dálky, ale hlubší myšlení u nich nehledejte. U velkých nepřátel, jako jsou Strážci studny, už se můžete zapotit, protože stejně jako v soulslike hrách mají i své fáze. Rozhodující je tak spíše váš level a vybavení v kombinaci se stromem dovedností versus lokace, ve které se nacházíte. Čelit silným nepřátelům na nízké úrovni vede většinou ke smrti. Získávání zkušeností a levelování je oproti podobným titulům poměrně zdlouhavé a představuje běh na delší trať.

Vizuál, který zaujme

Po vizuální stránce Enshrouded vcelku nabízí pohlazení pro oko. Můžete vidět krásné scenérie, hezké detaily a magické působení střídání dne a noci. Oheň, stíny, zbraně i modely nepřátel jsou hezké a zapadají elegantně do hry. Trošku horší už je nahodilý pokles v kvalitě grafiky při průchodu různými oblastmi nebo poklesy ve snímkové frekvenci.  

Audio stránka je příjemná, ozvučení odpovídá zasazení hry a doprovod ambientní hudby hezky zapadá do atmosféry a situace, ve které se nacházíte.

Je slušnost ještě jednou zmínit, že titul je ve fázi předběžného přístupu. Výše zmíněné informace se proto mohou ve finální hře razantně změnit, a to včetně zmíněných nedostatků.

Enshrouded je povedené 3rd person RPG s prvky survivalu, craftingu a voxelového světa, ve kterém můžete strávit stovky hodin budováním vlastního sídla, vytvářením tunelů pod zemí nebo průzkumem hezké otevřené mapy a souboji s nepřáteli. Titul nabízí uspokojivou herní smyčku, která vás zabaví jak sólo, tak v kooperaci s ostatními hráči. Některé prvky bude sice ještě potřeba doladit, ale i přesto, že se jedná o předběžný přístup, je vidět ohromný potenciál, který se i v této fázi stane žroutem vašeho volného času.

Klady
  • intuitivní voxelová stavební mechanika
  • hezký otevřený svět
  • rozsáhlý strom schopností
  • pestré spektrum zbraní a craftingu
  • kooperace 16 hráčů
  • grafika
Zápory
  • chování nepřátel
  • nahodilý pokles kvality grafiky a fps
  • slabší soubojový systém a jeho move set
  • někdy nepřehledné stavění
Platforma PC
  • Datum vydání 24.01.2024
  • 0.0

    Doporučujeme

    Vizuál

    Audio

    Příběh

    Znovuhratelnost

    Technické zpracování

    Obtížnost

    Petr Polák

    Hry hraje již přes 25 let, začínal na jednom z prvních NES v České republice. Postupem času se přesunul na PC, kde hraní her naprosto podlehl. Má rád hry všeho druhu, které představují i určitou výzvu. Achievement hunter.

    Sledujte nás:

    © 2024 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.