Druhá světová válka byla zásadním globálním vojenským konfliktem v letech 1939–1945. Tento válečný konflikt stál více než 62 milionů lidských životů a přinesl pro přeživší řadu let bídy a utrpení. Během této války byla uskutečněna celá řada velkých krvavých bitev. Za zmínku stojí Operace Overlord, známá spíše jako spojenecké vylodění v Normandii, tanková bitva u Kurska, bitva u Stalingradu nebo obléhání Tobruku. A právě bitvy Druhé světové války můžete díky Memoir ’44 okusit přímo na vašem herní stole.
Existují deskové hry, které nestárnou. Tituly, které se hrají po deseti, dvaceti letech a stále působí svěže. A právě mezi takové tituly, nebo lépe řečeno hry, patří zmíněný Memoir ’44. Původní hru vydalo již v roce 2004 vydavatelství Days of Wonder jako poctu 60. výročí vylodění v Normandii a od té doby se stala synonymem pro přístupnou válečnou strategii, která dokáže zaujmout jak nováčky, tak zkušené hráče.




Memoir ’44 působí v dnešních dnech jako návrat legendy
Tato oblíbená desková hra, která se nyní díky vydavatelství asmodee dostává k českým hráčům v nové edici s upraveným vizuálem, modernějším balením a drobnými úpravami pravidel, které zlepšují plynulost hraní, působí jako návrat legendy mezi válečnými deskovými hrami. Sluší se zmínit, že nová edice není revolucí, ale spíše citlivým remasterem, který dává klasice nový život.
Za zmínku rozhodně stojí, že původní verze hry vyšla jako projekt designéra Richarda Borga, který tehdy přišel s jednoduchým, ale geniálním systémem „Command & Colors“. Ten se později stal základem pro mnoho dalších titulů zejména díky jednoduchému principu, kdy velíte armádě rozdělené do tří sektorů a pomocí karet rozkazujete, které jednotky se pohnou či zaútočí. Z těchto mechanik vychází například nedávno recenzovaná Star Wars: Bitva o Hoth.
Memoir ’44 tak dokázala zpřístupnit svět „wargames“ široké veřejnosti, aniž by byla plná tabulek nebo různých složitých výpočtů, ale jednalo se o svižnou, přehlednou a zároveň napínavou hru, která dokázala během hodiny vyprávět malý válečný příběh. Byl zde také pokus přenést tuto hru do digitální verze jako například u her Scythe, Northgard, Frostpunk, které byly převedeny z deskové do digitální podoby nebo naopak. Memoir '44 Online z roku 2011, jak se digitální verze hry jmenovala, se bohužel neuchytila tolik jako desková verze a v dnešní době se prakticky jedná o mrtvou hru.
My se budeme soustředit na deskovou hru Memoir '44, která si po dvaceti letech od vydání původní hry zasloužila nový kabát, a to nejen z důvodu modernějšího designu, ale i kvůli tomu, že generace nových hráčů si zaslouží titul, který působí svěže. Nová edice tak přináší kvalitnější figurky, vylepšené karty, přehlednější pravidla a několik nových scénářů, které rozšiřují základní nabídku.


O čem vlastně Memoir ’44 je?
Než se pustíme k samotnému hraní, tak zmíním, že se jedná o hru pro 2-4 hráče (s rozšířeními i více) s doporučeným věkem 8+. Podle doporučeného věku vám tak může být jistě patrné, že hra je opravdu uživatelsky přívětivá a na portále BoardGameGeek.com má index komplexnosti 2,27 / 5. Jen pro porovnání například Frosthaven má index komplexnosti 4,41/5, Hegemonie má 4,20/5 bodů, Přehrada má 4,11/5, Scythe má 3,45/5 a Duna: válka o Arrakis 3,60/5. Naopak nedávno recenzovaný Voidfall má hodnocení 4,63/5 bodů. Nicméně myslet si, že se jedná o „tupoučkou“ záležitost vhodnou pro děti k táborovému ohni by byla chyba a nyní si už konečně řekneme proč.
Memoir ’44 vás postaví do role velitele během druhé světové války. Ujímáte se velení nad spojeneckými jednotkami nebo vojsky Osy a následně se pustíte do rekonstrukce historických bitev. V základní hře máte k dispozici 22 scénářů včetně Omaha Beach, Pegasus Bridge, Arnhem nebo Ardeny a nespočet jich pak naleznete na internetu.
Každý scénář má jasně dané rozmístění jednotek, terén, speciální pravidla a cíl, jako třeba obsadit klíčové město, bránit most nebo zničit určitý počet nepřátelských jednotek.
Základní krabice obsahuje figurky pěchoty, tanků a dělostřelectva obou stran, velkou oboustrannou mapu s hexovými poly, hexové mapové dílky terénu, karty rozkazů a kostky, které rozhodují o výsledcích bitev. Na stole se tak během pár minut rozprostře malé, přehledné bojiště, které ale dokáže vytvořit napětí srovnatelné s mnohem komplexnějšími hrami.
Hurá do boje!
Nyní si řekneme něco o hraní samotném. Základní struktura partie je intuitivní a rychlá. Na začátku si zvolíte scénář podle obtížnosti a času, který máte k dispozici. Poté na mapu začnete umisťovat hexové dílky terénu, může se jednat třeba o mosty nebo vesnice, rozmístíte jednotky a případné zábrany třeba ježky proti tankům nebo pytle s pískem a rozdáte každému hráči několik karet rozkazů.
Srdcem hry, pokud by se to tak dalo nazvat, jsou právě karty rozkazů. V každém tahu zahrajete jednu kartu. Karty určují, kolik a které jednotky můžete aktivovat. Může jít například o rozkaz „Dvěma jednotkám v levém sektoru“ nebo „Třem jednotkám vpravo“. Někdy však získáte i speciální karty, které dovolují provést neobvyklé akce, například soustředěný útok, výsadek nebo dělostřeleckou podporu.
To znamená, že nemáte vždy plnou kontrolu nad celým bojištěm. V jednu chvíli můžete efektivně vést ofenzívu na levém křídle, zatímco vaše pravé křídlo marně čeká na rozkaz. Tento princip zajišťuje napětí i realistický pocit z velení, nikdy nemáte situaci úplně pod kontrolou, ale musíte reagovat na měnící se podmínky.
Po zahrání karty vyberete příslušné jednotky, které se mohou pohnout a poté útočit. Každý typ jednotky má vlastní omezení, pěchota se pohybuje rychleji, ale bojuje účinně jen na kratší vzdálenost, zatímco dělostřelectvo se pohne jen zřídka, ale dokáže ostřelovat nepřítele na dálku.
Útoky se vyhodnocují pomocí kostek. Ty mají šest stran se symboly, které určují, zda jste zasáhli či minuli. Každý symbol odpovídá typu jednotky (pěchota, tank, granát apod.). Pokud padne symbol, který odpovídá cílové jednotce, znamená to zásah a protivník odstraní figurku. Když jednotka ztratí všechny své figurky, je zničena a vy získáte medaili.
Štěstí na bojišti
A tím se dostáváme k prvku, který nebude rozhodně sedět každému, a tím je faktor náhody. Ano, v Memoir ’44 hraje náhoda roli, ale není to prostý hod o štěstí. Kostky sice rozhodují o zásazích, ale klíčem k úspěchu je jejich správné využití v kontextu pozice na mapě a typu útoku.
Útok z výšky má výhodu, obrana ve městě zase poskytuje kryt. Pokud zaútočíte na jednotku, která je v lese, pravděpodobnost zásahu se sníží. Stejně tak můžete využít speciální karty, které ovlivní hod kostkami, například vám umožní přehodit neúspěšné výsledky nebo provést druhý útok.
Náhoda tedy slouží jako dynamický prvek, zajišťuje napětí a nejistotu, ale dobrý velitel dokáže její vliv minimalizovat rozumným plánováním. Nicméně je nutno férově zmínit, že můžete mít opravdu dobrý plán a pokud vám několikrát po sobě padnou špatné hody kostkou, tak se můžete jít klouzat. Tím spíše, pokud naopak protihráči „štěstí říká pane“ a padají mu super hody.
Hra pokračuje, dokud některý z hráčů nezíská stanovený počet medailí (obvykle čtyři až šest). Každý zničený nepřítel nebo splněný cíl přináší další medaili. Díky tomu je tempo svižné a partie trvá většinou 45–60 minut, takže se snadno vejde i do běžného herního večera. Zkušenější hráči si často zahrají stejný scénář dvakrát, přičemž si vymění strany, aby si vyzkoušeli obě perspektivy bitvy.


Memoir ’44 zaujme zpracováním i možnostmi
Ačkoliv je Memoir ’44 lehčí hra (oproti jiným deskovkám, které jsme zmínili dříve), rozhodně není povrchní. Mechanismus hry, třebaže je jednoduchý, vyžaduje od hráčů strategické přemýšlení a agresivní, ale pružný bojový plán na dosažení vítězství.
Taktické plánování je klíčové. Naučíte se šetřit si vhodné karty, aby vaše ofenzíva byla koordinovaná. Pochopíte, kdy ustoupit, kdy riskovat a kdy čekat, až se soupeř dopustí chyby. Hodně záleží i na terénu, který se rozhodně nevyplatí podceňovat, natož brát na lehkou váhu. Taktéž taktický ústup jednotek je někdy klíčem k úspěchu. Boj ve městě je z obranného hlediska výhodnější, ale pomalejší. Lesy pak snižují šanci zásahu. Taktické možnosti rozšiřují i některé scénáře, které přidávají speciální podmínky, díky čemuž je každá hra jedinečná. Navíc, nic vám nebrání si vytvořit vlastní scénář a v tom je právě jedno z kouzel hry.
Nová edice se pyšní přepracovaným designem. Miniatury jsou detailnější, vyrobené z tvrdšího plastu, který se méně láme a lépe drží tvar. Hrací plán má pevnější povrch a sytější barvy, díky nimž je přehlednější i při večerním světle.
Karty rozkazu prošly vizuální modernizací, přičemž nyní mají lepší kontrast a intuitivnější rozložení informací. Také pravidla jsou nově seřazena, doplněna o jasné příklady a stručná shrnutí, takže začátečníci se v nich neztratí. A samozřejmě nechybí ani přehledná lama karta, kterou můžete mít vždy po ruce, když si přeci jen nebudete vědět rady.
Krabice má nově propracovaný insert, který umožňuje figurky přehledně třídit podle typu jednotky i strany konfliktu. Každá strana má svou malou krabičku rozdělenou chlívky. To znamená, že herní příprava, která dříve mohla zabrat deset minut, je teď otázkou několika okamžiků.
Memoir ’44 nová edice je důkazem, že i po dvaceti letech může válečná hra působit svěže. Zachovává přístupnost původní verze, ale díky modernizovanému designu, vylepšeným komponentům a drobným úpravám pravidel nabízí ještě plynulejší herní zážitek. Je to hra, která dokáže spojit historii, napětí a zábavu do jednoho elegantního balíčku. Každá bitva má svůj příběh, každé rozhodnutí svou váhu, a přesto se hraje snadno a rychle. Je to přesně ta hra, ze které se stane žrout vašeho volného času.





