Meta Quest 3 - náhled

Meta Quest 3 byl oficiálně oznámen, jeho starší bratříček se stává levnějším a výkonnějším

3. 6. 2023
 

Po dlouhém čekání a četných únicích informací společnost Meta konečně oficiálně oznámila příchod Questu 3, technologicky vyspělejšího nástupce stand-alone VR headsetu Quest 2, jenž je s odhadovanými prodeji mezi 15 a 20 miliony kusů od svého vydání v roce 2020 komerčně nejúspěšnějším zařízením pro virtuální realitu. Nová verze oblíbeného headsetu přináší vylepšení ve všech směrech, na podrobnější informace si ovšem ještě budeme muset počkat. Hodně pozornosti bude Questu 3 bezpochyby věnováno na firemní prezentaci Meta Connect, která se bude konat 27. září.

Oficiální zprávy dosud slibují hlavně ztenčení těla samotného zařízení o 40 %, dvojnásobný výkon grafického procesoru, jenž je součástí nové generace čipu Qualcomm Snapdragon, vyšší rozlišení displeje (ve videoprezentaci jsou displeje jasně zmíněny v plurálu, nicméně jiné texty přímo od Mety naopak naznačuji, že displej je společný pro obě oči, což by bylo v souladu s dřívějšími úniky informací), barevný passthrough systém s přirozeným podáním optické hloubky a nové ovladače s vylepšenou haptickou odezvou.

Zatímco podobu samotného headsetu jsme již na vizualizacích mohli vidět v minulosti, design nových ovladačů nazvaných Touch Plus byl dosud pouze odhadován. V mnohém se podobají těm, které známe z Questu 2, avšak disponují vylepšenou haptickou odezvou TruTouch a chybí jim charakteristický kruh osazený infračervenými diodami. Nejspíše jsou však založeny jen na pokročilejší verzi klasického inside-out trackování (tedy polohu určují kamery v samotném headsetu), které je méně přesné a více náchylné k chybám než nákladnější trackování skrze kamery na samotných ovladačích, jaké užívají ovladače Touch Pro určené primárně pro high-endový headset Quest Pro (avšak nabízející také kompatibilitu s Questem 2 i jeho nástupcem).

Zatím nejsou dostupné přesné informace o optické výbavě Questu 3, nicméně blog společnosti Meta potvrzuje, že je osazen čočkami typu pancake, které umožňují tenčí konstrukci a zároveň poskytují ostřejší obraz než dosud používané Fresnelovy čočky. Rozestup mezi zornicemi by měl být tentokrát plynule nastavitelný, což v porovnání s Questem 2 jistě opět přispěje k uživatelskému komfortu.

Meta Quest 3 - náhled

Společnosti Meta se tedy zřejmě podaří v technických parametrech „dohnat a předehnat“ konkurenční čínskou společnost ByteDance (provozovatele TikToku), jejíž loňský headset Pico 4 hardwarovou výbavou Quest 2 zastínil, byť prodejně zůstal za očekáváním. Headsety společnosti Meta nakonec zatím nemají konkurenci v oblasti neustále vylepšovaného softwaru a podpory ze strany third-party výrobců příslušenství. Důrazem na kvalitní passthrough, tedy schopnost headsetu věrně zobrazovat reálné okolní prostředí a umisťovat do něj virtuální objekty, může být Quest 3 zároveň cenově dostupným vyzyvatelem napjatě očekávaného headsetu od společnosti Apple.

Pro hráče ovšem není důležité, která společnost nakonec bude trhu dominovat, ale spíše to, aby se uživatelská základna zařízení pro virtuální realitu co nejvíce rozšířila a vývojáři tak byli motivováni pro ně připravovat atraktivní hry. Meta Quest 3 je zpětně kompatibilní s aplikacemi pro Quest 2, avšak kvůli změnám v designu nebude použitelný s většinou staršího příslušenství jako jsou obličejové masky nebo upevňovací popruhy na hlavu. Cena na americkým trhu je stanovena na 500 dolarů bez daně, v české distribuci bychom tedy mohli očekávat konečnou cenovku pohybující se kolem 14 až 15 tisíc. Vydání je zatím bez bližší specifikace naplánované na podzim tohoto roku.

Od 4. června zároveň zlevňuje dosluhující Quest 2 a po zdražení v minulém roce se vrací k původní ceně 300 amerických dolarů za verzi se 128 GB paměti. Nový softwarový update zároveň slibuje znatelný nárůst výkonu.

Miroslav Libicher

S videohrami má zkušenosti už více než čtvrt století. Začínal u klasik pro DOS a arkádových automatů na poutích. Ačkoli se dlouho vyhýbal konzolím, preferuje spíše akčnější druhy her a příliš si nerozumí s multiplayerovými a kompetitivními tituly. Zajímá ho herní historie v různých světových regionech. Na hry přitom nahlíží především jako na kulturní artefakty, jejichž hlavním cílem je poskytovat hráčům nové zkušenosti a vyvolávat emoce.

Sledujte nás:

© 2024 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.