Mrkve a zběsile – karetní hra

Mrkve a zběsile – štafetový závod se zeleninou

27. 2. 2024

Závodníci jsou seřazeni na startovní čáře, všichni rozděleni do barevně označených týmů. Fanynky povzbuzují závodníky od cílové pásky, vzduchem se nese pach nafty a potu. Ne, tohle není úvod nového dílu filmové série Rychle a zběsile. V karetní hře Mrkve a zběsile spolu ve štafetovém závodě budou soutěžit různá farmářská zvířata o to, který tým jako první dopraví vybranou zeleninu do cíle. Vítěz může být jen jeden, a ten stane na chloubě farmy, fialovém malotraktoru. Poraženým náleží místo na bedně, balíku slámy nebo v zapomnění.

Skvěle využitá krabička

Mrkve a zběsile jsou titulem určeným pro 2–5 hráčů od 7 let s herní dobou pouhých 10 minut. Do češtiny je lokalizovalo vydavatelství Dino Toys, které se v posledních letech vrhlo do vydávání velice zajímavých rodinných deskových her. Dočkali jsme se tak mimo jiné kombinačního Aldebaran Duelu, zakreslovací Nastupovat, prosím!, budovacích titulů Rainforest a Války mágů nebo abstraktních Amytis – Visuté zahrady a Základna.

V původní verzi Mrkve a zběsile vyšlo pod názvem Farm & Furious od menšího vydavatelství LOKI. To se specializuje na krásné hry pro děti a Dino lokalizovalo i jejich příběhovou detektivní hru pro děti Detektiv kočička. LOKI stojí také za Kraken zuří (česky díky vydavatelství Albi) a řadou dalších titulů pro malé hráče. Autorem Mrkve a zběsile je Luc Rémond, který vytvořil skvělou kooperativní dvojkovku Sky Team: Hladké přistání (česky již brzy díky vydavatelství Blackfire), draftovací Splito (česky díky vydavatelství TLAMA games) nebo chystanou přírodní karetku Alpina. Za nádhernými ilustrace Mrkve a zběsile stojí začínající španělský ilustrátor Alfonso Pardo Martínez.

Jsem velkým milovníkem krabiček, které jsou přesně tak velké, jak hra potřebuje. A pokud je ještě k tomu krabička použita přímo během herní partie, mé srdce vysloveně jásá. Mrkve a zběsile mi proto udělalo obrovskou radost. Krabička tak akorát, téměř se vejde do kapsy. Mužské, samozřejmě, ty ženské jsou přece jen výrazně menší. Hru si tak můžete vzít kamkoliv s sebou a vejde se bez problémů i na notně přeplněné police s deskovkami. Spodní díl krabičky navíc během hry slouží jako cílová páska a stupnice vítězů v jednom.

Ach, ta roztomilá zvířátka!

V krabičce Mrkve a zběsile toho nenajdete mnoho, ale její obsah vás i přesto potěší, pokud jste milovníky roztomilých zvířátek. Každý tým dostane svého maskota, figurku zeleniny, kterou si budou zvířátka během štafetového závodu předávat. Můžete tak být tým paprika, pórek, mrkev, kukuřice nebo lilek. Figurky jsou barevně dobře odlišené a velké tak akorát do ruky. Já a moji spoluhráči jsme se však nemohli zbavit dojmu, že některé z nich mají zajímavý tvar připomínající jistou část mužského těla.

Co je ale zcela nevinné, jsou karty se závodícími zvířátky. Každý hráč má svoji sadu šesti karet (případně pěti, pokud hrajete jednodušší hru). Na zadní straně je erb vašeho týmu a na přední nádherně ilustrované zvířátko. To je nejen oděno do dresu vaší barvy, ale na ilustraci vždy i zeleninu nese. Tedy kromě psa, ten ji jen střeží. Ačkoliv ilustrací není mnoho, díky dresu a přenášené zelenině má každé ze zvířat svoji jedinečnost.

Na spodní straně krabičky jsou navíc zobrazeny jásající zvířecí fanynky a fanoušci, povzbuzující ten nebo onen tým. Roztomilá zvířata nadchnou mladší děti libovolného pohlaví. Starší kluky asi neoslní, pro ty je však největším lákadlem malotraktor čekající na výherce závodu.

Odhadni své soupeře

Trik hry Mrkve a zběsile je v tom, že v každém kole vždy všichni hráči současně vyberou jednu z karet ve svojí ruce, naráz ji otočí a vyhodnotí. Karet je sice jen šest, jejich efekty však zajišťují na hru pro děti nebývale vysokou míru interakce mezi hráči. Káčátko se pohybuje o tolik polí, kolik káčátek se v daném kole zahrálo. Slepička se pohybuje o tři pole, králík o čtyři, ale pouze tehdy, pokud žádný z vašich soupeřů králíka nezahrál. Pokud však někdo zahraje psa, zažene všechny soupeřovy slepičky a králíky a namísto toho se pes pohne o tolik polí, kolik zvířat zahnal. Píšťalka vám vrátí do ruky všechny vaše dosud zahrané karty. A konečně kohout, se kterým se hraje jen při pokročilejší variantě hry, zkopíruje efekt vašeho naposledy zahraného zvířete.

Titul je takovým malým a milým úvodem do větších her typu Citadela, Vaalbara nebo Libertalia: Piráti vzduchomoří. Stejně jako v nich i v Mrkve a zběsile musíte v každém svém tahu odhadovat, co udělají vaši soupeři. Často si pak musíte zvolit akci, která sice není v dané situaci tou nejlepší, předpokládáte však, že tu nejlepší vám soupeři nedovolí provést. Ale co když očekávají, že zahrajete něco jiného a budou připraveni spíš na to? Není pak přece jen lepší to risknout a vyrazit se zajícem? Na rozdíl od svých starších bratříčků však Mrkve a zběsile trvá pouhých 10 minut a pravidlově i délkou herní partie je tak mnohem přístupnější pro mladší hráče. Interakce a zábavného stresu si zde však užijete dosyta.

Dvě varianty závodní dráhy

Velmi oceňuji hry, které mají bleskurychle hotovou přípravu, a Mrkve a zběsile je jednou z nich. Na stůl jen vyložíte tři velkoformátové karty tvořící závodní dráhu, na startovní pole dáte figurky týmů, každému hráči rozdáte jeho šest karet (nebo pět, pokud hrajete jednodušší hru) a můžete hrát.

V základní verzi hry jsou všechny tři karty tvořící závodní dráhu stejné a neobsahují žádná speciální pole. Pravidla ale nabízí variantu, při které karty otočíte na druhou stranu a každá z nich pak nabízí něco trochu jiného. Na jedné jsou dvě pole s blátem, na kterých tým vždy uvízne a nemůže se přes ně tak volně pohnout. Na druhé jsou namísto dvou pozic nachystané balíky slámy. Ty musí zvířátko při svém pohybu přeskočit. Pokud skončí na nich, vrací se na pole před slámou. Třetí karta tvořící závodní dráhu pak obsahuje psí boudu. Ve chvíli, kdy kolem ní váš tým proběhne, odporoučí se ze závodu pes a vy tak již nemáte způsob, jak jiné hráče zastavit v jejich rychlém postupu. Tyto karty můžete v každé partii poskládat v jiném pořadí a hra tak pokaždé nabízí mírně jiný zážitek.

Ocenila bych ale ještě větší variabilitu závodní dráhy. Tři karty jsou zkrátka málo a v kombinaci s tím, že dráha je vždy rovná a karet jen šest, to z Mrkve a zběsile dělá titul, který zřejmě nebudete chtít hrát každý den, protože by se vám mohl trochu ohrát. Pro občasné hraní jsou však Mrkve a zběsile parádní a interaktivní rodinnou hrou.

Zábavnější ve vyšším počtu hráčů

Jako všechny hry svého žánru, i Mrkve a zběsile se dá hrát ve dvou hráčích, plně však rozkvete s více lidmi u stolu. Musíte si pak opravdu lámat hlavu s tím, co kdo asi zahraje, co už má na stole a nemůže zahrát, kdo již přišel o psa a komu ještě zbývá… a jak ta vaše zvířata co nejlépe seřadit. Díky simultánnímu hraní se navíc ani v plném počtu hra nijak neprodlužuje, což z ní činí skvělou volbu pro větší rodinu.

Díky velmi krátké herní době hru opravdu zvládnou i děti, zábavná je však také jako filler v bandě dospělých. Nebála bych se ani posunout věkovou hranici trochu níže. Věřím, že již v šesti letech budou potomci schopní takticky využívat svá zvířata. Ještě mladší děti pochopí pravidla, jejich taktika však bude notně omezená. Díky roztomilým obrázkům se do hry zamiloval i můj tříletý syn, a dokonce je schopen si zapamatovat, jak se jaké zvířátko hýbe. O nějakém taktickém přemýšlení samozřejmě nemůže být ani řeč. Ale šestileťák už by vám to mohl natřít s přehledem.

Mrkve a zběsile jsou parádní zábavnou hrou pro rodiny s dětmi školou povinnými, která nabízí napínavý závod roztomilých zvířátek nesoucích zeleninu. Hra nabízí vysokou míru interakce mezi hráči. V každém kole totiž musíte dobře rozmýšlet nad tím, jaké karty zbývají vašim soupeřům a co se asi tak pokusí zahrát. Jen tak toho můžete zneužít, nebo jim plány dokonce překazit. Díky tomu, že všichni jsou do hry zapojeni pořád, odpadá jakékoliv čekání na váš tah a hru si tak nejlépe užijete v plném počtu pěti hráčů. I ve třech vám ale poskytne spoustu prostoru pro taktické přemýšlení a interakci. Škoda jen nižší znovuhratelnosti dané malým počtem možných sestavení závodní dráhy.

• nádherné ilustrace
  • krabička tak akorát a použitá při hře
  • žádná náhoda
  • vysoká míra interakce
  • žádné čekání na tah
  • napínavé až do konce
  • příliš málo karet závodní dráhy
  • na dětskou hru je to příliš plné falických symbolů
0.0

Cena/výkon

Mozkovar index

Náhoda

Taktika

Simona Rex

Mládí propařila ve společnosti her Diablo, Fallout a MMORPG Ragnarok Online. Na vysoké se prohloubila její láska k deskovkám. Přes fázi hraní pouze párty her a fillerů se dostala k hrám atmosférickým a odmítání čehokoliv, co jen vzdáleně připomínalo euro hru. Nakonec vzala na milost i ty a dnes je deskoherní „omnigamer“. Mezi její největší lásky patří Glorantha: The Gods War, Mars: Teraformace, série Evolution, 51st State, Studená válka a Milostný dopis.